Stát řeší konec regulace cen v taxislužbě
Taxi na Letišti Václava Havla. Foto: Letiště Praha
Změna legislativy přinesla velký nárůst počtu řidičů v taxislužbě.
Změna legislativy přinesla velký nárůst počtu řidičů v taxislužbě.
Já bych byl pro strop na jízdy bez objednávky (stopaři, nástup na štaflu).
Objednané jízdy ať stojí kolik se uvede při objednávce.
V době Uberu, Boltu a Liftaga (v ČR preferuju, mám rád ofiko taxislužby) je jakákoliv regulace zcela mimomísní.
Hmmm, fajn. Klíčenku máte?
Hloupý komentář. Proč je třeba regulovat něco, kde je konkurence? Regulace cen taxislužby měla být zrušena už dávno!
Už se těším na titulky v zahraničním tisku „turista v centru Prahy zaplatil 1.000 Kč/km taxíkem – skvělá reklama. A pak ty gangy co obsadí lukrativní stanoviště s těmito cenami a budou vyhánět každého kdo jim bude cenu kazit….devádesátky revival.
Ono to vlastně nikdy úplně nezmizelo.
ODS je zpet v plne sile…
Vždyť to se dělo i předtím, když ta regulace byla na 28 Kč/km. Jelínek měl na dveřích ceník za 99 Kč/km a normálně jezdil za to nebo i za víc. Pusťte si Praha vs. Prachy na Streamu. Teď už tam tyhle snad ani nejsou, ne? Proč by se měli vrátit? Ceník bude muset být na dveřích, i když se zruší regulace a za tu cenu se musí jet. Každý turista se na tu cenu může a měl by předtím podívat a hlavně se zeptat na odhad ceny za kolik to bude, než se rozjedou.. Nevidím problém, proč by z Pařížské… Číst vice »
A proč by se měl zeptat na „odhad“?? Pokud dokáže říct přesně kam chce, měl by obdržet předem přesnou cenu, není třeba se schovávat za jakýsi odhad… míň to samozřejmě být může, ve finále, víc ne…
Aniz bych chtel tyto praktiky jakkoliv branit, jestli se nekdo pri ceste do ciziny nezajima o to, cim se tam plati a neprepocitava si ceny na svoji menu, jestli aspon ramcove dava smysl, nejde takovy clovek tomu stesticku trochu naproti?
Přesně.. Voják se stará, voják má…
To bude nějaký turista cestující z jiné dimenze? Minulosti? Nedokážu si vybavit zemi, kde by taxíky byly ok a není tam lepší využívat globální platformy jako Uber/Bolt?
Kamerun! I když nevím, jestli se tomu úplně dá řikat OK :)))
vis o tom, ze neregulace ceny neznamena, ze si taxikari budou moct delat, co chcou?
kdyz je turista blbej …
Je jen na zahraničním návštěvníkovi, zda tu cenu zaplatí nebo ne…
Tohle není tak jednoduché – např. přijdete do obyčejné zaplivané hospody, přijde číšník,, zeptá se co si dáte, vyberete si pivo, dáte 3 kousky a pak když platíte tak po vás číšník bude chtít třeba 6.000 Kč a přinese vám ukázat nápojový lístek, kde bude pivo za 2.000 Kč…..
To nebude znamenat nic jiného než legalizaci okrádání zahraničních turistů taxikáři.
Regulovat rovněž ceny v restauraci?
V restauraci není ceník?
Jsou takové, že najít ceník je šichta pro Maigreta.
v restauraci cenik je. ale on je i v tom taxiku.
V taxíku není konečná cena.
no to v restauraci taky ne
ne? a co je ta cena per kilometr? to je celkem konecna cena…
Protože cestujícímu předem neřeknou kolik je to kilometrů… pokud by totiž řekli, mohli by mu říct rovnou konečnou cenu („poplatek“ za provedení násobení by snad nemusel být) ale to by se hůř okrádalo že?
proc? kdo chtel okradat, okradal i pri regulaci.
Rozdíl je jednoduchý. Dnes může okrádaný turista přivolat na pomoc policii. V budoucnu bude zlodějská taxikář volat policii na pomoc vůči turistovi.
proč by to dělal?
1. taxikář má ceník na dveřích
2. cestující si ho vezme – taxikář naúčtuje cenu v souladu s tim, co ma na dveřích a na přihrádce pro spolujezdce – není důvod volat policii
3. taxikář naúčtuje jinou cenu než na dveřích – je důvod volat polici
a znovu .. deregulaci se na tomto nic nemeni. toto platilo i před deregulaci.
a ano – pokud si taxikář dá na dveře ceduli, že jezdí za 100 Kč / kilometr .. at si ho dá.
Já nevím zda si páni a dámy na ministerstvech uvědomují, ale taxíky nejezdí jen Češi. Jezdí nimi i turisté, kteří mnohdy ani žádnou appku neznají. Bez nějaké regulace by se zase projevila krásná Čecháčkovská nátura a místo 400 Kč za cestu by si zase nějaký vykuk účtoval € 400 a nabízel by turistům i odvoz k bankomatu, aby si mohli vybrat. Takoví taxikáři na ulici nemají co dělat, dělají nám akorát ostudu a kvůli takovým je nějaká regulace třeba.
To si překvapivě až neuvěřitelně velké množství lidí neuvědomuje. Nejednou jsem se setkal s názorem, že napálit se nechá jen hodně hloupý turista. Až příliš moc lidí si nevšimlo, že už nějakou dobu nejsme ten levný zaostalý východ, kam chodí pro nás pouze bohatí turisté. A taky si spousta lidí neuvědomuje, že ve velkých městech (kde fungují kdejaké aplikace), žije ani ne polovina Evropy. Víc lidí bydlí v provinčních městech a na vesnicích, než ve velkých metropolích. A zrovna tihle lidé často vůbec nečekají, že se je někdo pokusí okrást hned jak se objeví ve velkoměstu. Bohužel zdejší místní někdejší… Číst vice »
Fakt by mě zajímala nějaká čísla, kolik turistů v Praze nepoužívá appky a mává na taxi z ulice a kolik jich je používá. Jeden čas jsem jezdil pro Bolt a vozil jsem turisty pořád.. Mě by ani nenapadlo jako turistu ve městě, kde je Bolt nebo Uber, brát si taxi z ulice.. Naposled jsem si takhle bral taxi v Mukačevu, kde to opravdu jinak nejde, ale zeptal jsem se přirozeně na odhad ceny a za tolik se jelo..
A hlavně v Mukačevu i když člověku jako turistovi nasadí cenu na dvojnásobek, tak je to pořád levnější, než u nás.
Jako ja tomu nerozumim, ale vzdycky, kdyz jsem jel nekam do ciziny, tak jsem si aspon pro ramcovou predstavu zjistil, jaky je kurz a jakou menou se tam plati. Projeli jsme i Balkan, plus minus vsude se plati nejakyma jejich smudlikama, zadnej problem, zadnej odrb. Ostatne, v dobre pulce mist, obchudku a vstupu v zemich, kde se EUR nepouzivaji oficialne, byli ochotni EUR po dotazu normalne prijmout a vratit preplatek zpatky ve smudlikach. Nevim, nechapu, nerozumim. Pokud si clovek nezjisti, cim se kde plati a aspon ramcove jakej je kurz, tak se neda svitit, ale jde tomu stesticku trosku naproti,… Číst vice »
Nejjednoduší řešení je, nechat na výběr mezi regulací nebo volnou domluvou maximální ceny k cíli dopředu.
Deregulace by mohla být fajn, ale zas tolik lidí pouze aplikace opravdu nepoužívá. Za taxi se dnes považuje Bolt i Uber a u těch rozumím, že jsou za deregulaci. Zákazník totiž cenu uvidí ještě před objednáním služby a může se rozhodnout zda si to objedná, nebo ne. U auta z ulice, na telefon a obecně na taxametr to je už ale o něčem jiném. Je rozdíl, zda má někdo nástupní sazbu 0 nebo 100, zda má minimální jízdné, nebo ne, zda má za cestu na letiště paušální přirážku, nebo koeficient. Někde je jiný cenník u taxi přes dispečing a jiný… Číst vice »
Ostatně, v 90. letech jednu dobu byla regulace zrušena a byla to pěkná anarchie.
tu dobu si pamatuju. v podstate se nic nedelo.
Ve Varech a v mnoha dalších městech radnice maximální cenu taxi nestanovila a neděje si nic..
Takhle má vypadat cenový strop. Ne jak u energií, kde to stát vlastně akorát dotuje. To znamená stanovení maximální ceny za kterou je povoleno produkt prodávat, ovšem bez nároku na jakoukoli kompenzaci.
Pak ale musíte počítat s tím, že když se to dodavateli za daných cenových podmínek nevyplatí, tak prostě zavře krám.
Přesně, ale vysvětlujte to lidem na Václaváku 🤷♂️
Prosim vas, muzete mi vysvetlit, ve kterem vesmiru by dodavatel zaviral kram, pokud by se mely zisk vratit z radove tisicu procent zpatky na predchozi hodnoty v radu stovek procent? :O Abychom si uvedli zcela konkretni priklad, proc p. Tykac nabizel statu prodej nejakeho mnozstvi elektriny za pomerne priznivou cenu? Aby se mu to nevyplatilo a aby mohl cim driv zavrit kram, protoze nefungujici byznys neprodukuje emise a je tou spravnou cestou ke kyzene uhlikove neutralite? Nebo narazil na limity cash-flow pro skladani marginu na buze pro dalsi obchodovani? (Bonusova otazka, procpak stat tuto nabidku zcela odignoroval a namisto toho… Číst vice »
Přesně tak. On jednotný trh může fungovat tam kde mají všichni kupní sílu tak nějak stejnou. Ne ale v dvourychlostní EU. Pro Němce je zdražení elektřiny na čtyřnásobek nepříjemnost, ale pro Čecha je to skoro likvidační. Protože ta elektřina stojí díky burze všude stejně, ale příjmy se v absolutních číslech liší v násobcích.
A co dodavatel, který má zisky tak akorát? Konkrétně plynové elektrárny. Ty zavřou a jejich elektřina bude chybět. Jak se vám pak bude líbit třeba hodinka denně bez elektřiny?
Na posledni fakture jsem videl z plynu radove jednotky procent, pricemz v CR ty plynovky ani moc nepotrebujeme, nakolik je realne zdejsi spotrebu (mysleno, celkovou bilanci) vykryt z ostatnich zdroju a mit pritom sit stabilni. Tedy v hypoteticke a brutalne zjednodusene variante „nejedou nam plynovky + nic nikomu neexportujeme“ je bilance stale v poradku a problem maji jinde… Koneckoncu, zcela protievropsky a nesoudrzne bych byl zvedavej, jestli by se lidem v Rakousku, Italii, Nemecku po nejakych problemech aspon trochu rozsvitilo a zacali svuj energeticky deficit skutecne a zodpovedne resit. Spolehat se na reseni nastinovanem piratskymi europoslanci, ze „bude koncit zivotnost… Číst vice »
Popravdě, těm Němcům by bylo stačilo diverzifikovat (kapacity) dodacatele(ů) plynu, a mohlo jinak vše zůstat… stačilo směrovat NS2 jinam, nebo mít aspoň jeden LNG terminál v záloze…
On je problém, že zjevně nechápete tzv. řetezec dodavatelů – jsou výrobci (mající různé náklady podle zdroje el. – dříve nejvyšší byly u fotovoltaiky a dnes plynu), kteří prodávají obchodníkům/tzv. dodavatellům elektřiny, a pokud komukoliv nařídíte nižší prodejní cenu než bude mít pořizovací náklady, tak je průser, že buď mu to musíte nahradit či on to tzv. zavře! Nadruhou stranu nechápu, proč cenu veškeré elektřiny má určovat cena dle nejdražšího zdroje – a tím neúměrně zvyšovat zisky provozovatelům zdrojů levných! Dle mě prostě má být obchodováno s el. dle nákladů na výrobu z jednotlivých zdrojů, a tím potažmo tzv. trh… Číst vice »
Ale ano, v tomto nejsme ve pri. Ja spise narazim na jiny fakt, bilanci vyroby a spotreby v ostatnich zemich Evropy, potazmo to, ze nektere zeme (Italie, Madarsko, Rakousko) jsou dlouhodobe deficitni a nikterak to neresi, protoze k tomu nemaji duvod. Na cenach to az dodnes nikterak nepocitovaly. Proc by kdo co mel resit, kdyz se sviti a fabriky jedou, zejo. (A treba silny exporter Francie se uz pocatkem roku stal importerem, protoze koroze v pulce svych jaderek.) Ale nezoufejme, jelikoz mame volny (no, spravne spise jednotny, jednotne zregulovany; s volnosti to nema co delat) trh, tak na tento deficit… Číst vice »
No, akorát z toho nevynechejte technickou stránku věci, ono totiž pro stabilní fungování rozvodné soustavy je velmi ZÁHODNO mít ty soustavy propojené, jinak tu zase budeme mít nejen výkyvy napětí, ale i zpátky potíže se stabilitou frekvence a takové chuťky…
To účtování a obchody jsou jiná věc, ale těšit se na „rozsekané“ systémy je hloupost.
hele, ale kdyz to ten dodavatel bude kupovat za nekolikanasobek toho, co to koupi … tak skonci.
zatim nikdy a nikde “narozene” ceny nefungovaly. vzdy , a to bez vyjimky, vedly k prazdnym regalum a rozpadu prislusne ekonomiky.
Je všeobecně známo že elektřina se v ČR vyrábí za méně než 1 Kč/kWh. Stát má tedy udělat dvě věci, zaprvé stanovit maximální prodejní cenu elektřiny na 5 Kč/kWh a současně zakázat prodej elektřiny do zahraničí. A neplatí to jen pro elektřinu ale i jiné důležité komodity, třeba obilí.
Že vy jste jeden z těch fňukalů na Václaváku? Pokud ne, tak poprosím o zdroj první věty.
dalsi a cervenym diplomem z ekonomie z vaclavaku?
nejhorsi je, kdyz se tito dostanou k realne moci – pro priklady nemusime daleko … orban, erdogan, maduro
To „je známo“ jste bral odkud? Zahrnuje ta cena jen přímé náklady nebo i půjčku na postavení elektrárny? S těma kalkulacema se dá docela slušně kouzlit…
Když zapomenete na „pár“ vedlejších nákladů, můžete třeba dojít k tomu že vodní elektrárna vyrábí za nula… voda teče zadara že…
Jestli zavřou krám zloději z Hlaváku, Sedopu a jiný výkvět drožkářské galérky, tak jedině dobře.
….. jenže tu je podstatný rozdíl, jestli regulujete cenu ve výrobě (jak snad navrhla EU) nebo u překupníka/dodavatele – u výroby ji spíše nenastavíte pod vstupní/výrobní náklady, ale pokud regulujete (jako zejména v ČR) cenu tzv. koncovou, tak spíše hrozí, že ji nastavíte pod pořizovací náklady dodavatele/překupníka.
Což je samozřejmě dost nepravděpodobné… zatím ty maximální ceny byly takové že nevyplatit by se to mohlo jen někomu totálně levému…
ajaj… vy ste byl o vikendu na vaclavaku, ze?
vysoka zivotni je znat
Mimo regulace taxislužby by byla ovšem také zajímavá odpověď ze strany MF (resp. mluvčí, paní Krušinové) jak se jí podařilo propojit systém jednotného tarifu s regulací autobusové dopravy? Pokud vím, tak sjednocení státního tarifu tak, aby platil pro železniční i autobusovou dopravu je zatím jen v předběžných plánech.
Děkuji za obdržené mínusy, a poprosím tedy znalejší, kde se tedy dozvím nějaké čerstvé informace o zapojení autobusových přepravců do systému jednotného tarifu? Děkuji předem…
Deregulaci? Jako přestat předpisovat kdo taxi jezdit nesmí? Jo, to asi jo, dneska už je nějaký místpis o ničem…
Nikoli, jde o plánované zrušení cenové regulace, ne technické. Tedy o zrušení cenového stropu.
Tady si zase někdo nepřečetl článek, že?
Ale do diskuze napsal, to je hlavní. Začíná to tu novinkovatět 🙁
Zajímalo by mě, co myslela paní Stloukalová tím, že v případě nárazové poptávky by taxikáři bez regulace formou stanovení maximálních cen mohli nasadit vyšší ceny? To jako budou jezdit za ceny neuvedené na ceníku? Ono nejde jen o zrušení regulace, ale stále platí zákon o cenách, podle kterého MUSÍ být zákazník o ceně informován před koupí, a taková informace by měla být formou zveřejněného ceníku.
No a to ještě ten cenik formou „Nástupné…sazba za km… příplatky…“ je celý o ničem, pokud s sebou nemá počítač aby to předem ponásobil a vysčítal. Jinak pořád ještě bude na konci jízdy následovat překvápko…
Zakaznik je o to informovan v aplikaci. Vitejte ve 21. stoleti
A to mi chcete říct, že všechny taxislužby mají své aplikace? Protože pokud paní Stloukalová toto prohlašuje pouze za svou službu, pak ano, ale to nemění nic na tom, že všichni provozovatelé musí tuto povinnost mít splněnou. na druhou stranu je dost časté, že zejména stálí klienti jezdí bez účtenky za smluvenou cenu předem, že? Ono je to takové podnikání, zcela průhledné, bez své šedé zóny, které už vlastně regulaci vůbec nepotřebuje…
zejména stálí klienti jezdí bez účtenky za smluvenou cenu předem, že?
tak to asi ta regulace nějak nefunguje, že 🙂
Bolt, Uber, Liftago si v případě takové akce prostě navýší cenu odpovídající poptávce v aplikaci a za to se pojede.. Ti na dveřích nemají ceník ani dneska, zcela logicky, je v aplikaci. Taxislužby bez aplikací s ceníkem na dveřích, co přijedou na zavolání nebo na mávnutí samozřejmě musí jet za ceník na dveřích, pro ně smůla.
Pokud je tomu tak, není tedy problém aby konečnou cenu rovnou hlásil po nástupu i taxikář… a ne „uvidíme jak to vyjde“…
Pokud za to dostanou zaplaceno, budou ochotni přijet i přes půl Prahy. Dneska nikdo nepojede 10 km k zákazníkovi, když dostane zaplaceno za 3 km, které pak s ním pojede.
Když bude chtít taxikář/taxislužba dynamicky měnit ceny, může místo polepu dveří strčit za okénko displej, kde bude ceny upravovat podle potřeby klidně několikrát denně, stejně jako to dělají směnárny, benzínky apod.
Hlavně aby to nebylo PO nastoupení/cestou…
treba … upravi cenik a zverejni vyssi ceny?
naprosto v poradku … poptavka nabidka dlouhodobe funguje