Stát řeší konec regulace cen v taxislužbě
Změna legislativy přinesla velký nárůst počtu řidičů v taxislužbě.
Ministerstvo financí a ministerstvo dopravy analyzují, zda neskončit s cenovou regulací taxislužby a přestat stropovat cenu, kterou mohou lidé za jeden kilometr platit.
Na podvýboru pro dopravu o tom informoval ředitel odboru veřejné dopravy Ondřej Michalčík. Návrh podle něj vzešel od ministerstva financí. Resort dopravy s ním problém nemá, proti se ale zatím staví Praha a Brno.
„Nemáme s úplnou liberalizací problém. Většina lidí již používá pro objednávku taxislužby aplikace a zná cenu dopředu,“ řekl Michalčík.
Mluvčí ministerstva financí Gabriela Krušinová potvrdla, že analyzují účelnost jednotlivých regulací v oblasti dopravy a jejich rozsah. „Kromě toho, že provádíme analýzu způsobu uplatňování regulované ceny v jednotlivých druzích taxislužby, vyhodnocujeme také účelnost cenové regulace osobní železniční a autobusové dopravy vzhledem k systému jednotného tarifu,“ uvedla Krušinová.
Změnu přímo na podvýboru podpořili například zástupci platformy Bolt. Podle zástupkyně firmy v Česku Soni Stloukalové regulace již nedává smysl. Jako příklad uvedla situaci po velkém koncertě, kdy je velká poptávka po odvozu, ale nedostatečná kapacita taxikářů ochotných jet za regulovanou cenu. Bez regulace by mohli taxikáři nasadit vyšší cenu a přilákat k místu konání více aut, která by zákazníky odvezla rychleji.
Ministerstvo dopravy současně zveřejnilo i data o počtech taxikářů. Zatímco ještě před covidem na počátku roku 2020 evidovalo ministerstvo 32 tisíc řidičů, nyní je to 42 tisíc. Novela zákona platná k 1. červenci umožňuje provozovat taxislužbu i bez taxametru.
Zástupci Boltu požadují i otevření hranice 21 let pro možnost získání průkazu řidiče taxislužby. Argumentují Polskem nebo Slovenskem. Nápad ale nenašel u poslanců velké pochopení. „V osmnácti letech lidé nejsou vyzrálí, já bych k takovému řidiči ani nechtěla nasednout,“ řekla poslankyně Zuzana Ožanová (ANO 2011). Výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek pak upozornil na rizikovost mladších řidičů. “Za pojišťovny bych před takovým snížením minimální hranice hodně varoval,“ dodal Matoušek.