Stát přehodnotí úseky dálnic zdarma. Chce naučit řidiče, že za službu se platí

Úsek D35 u Olomouce dnes není zpoplatněn. Autor: Zdopravy.cz/Jan MeichsnerÚsek D35 u Olomouce dnes není zpoplatněn. Autor: Zdopravy.cz/Jan Meichsner

Stát bude moci vynaložit více peněz na výstavbu, rekonstrukci či vylepšení české dálniční sítě, tvrdí ministerstvo.

Zpět na článek
467 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kix

jestli chtějí více pěněz, tak ať zavedou krátkodobé dálniční známky, klidně za 100,- na 24hodin, v tomhle systému by to neměl být problém. Pro nepravidelné jezdce je současný systém zbytečně drahý a tak to radši těch pár km párkrát za rok objedou. Samozřejmě kdo bydlí u dálnice či po ní pravidelně jezdí to nepochopí.

Jan

Šetřílci začnou opět jezdit centry měst a obcí, kterým ty nezpoplatněné úseky suplují obchvaty…

Odpírač

Soukromá auta by měla být bez poplatku, platíme daně. Ano, za vše se platí, ale tady je to za špatné hospodaření vlády ( jakékoliv ). Výhody má dávat svým občanům, ne nadnárodním korporacím, které tady podnikají za různých daňových výhod.

Vrták

Tam, kde nejsou vybudovány obchvaty měst, by měla toto zdarma pokrýt dálnice, viz Otrokovice. Také bych byl pro zavedení mýtného místo známky, nebo kombinace těchto systémů. Také netuším, proč není zavedena aspoň 3 denní víkendová známka třeba za 150kč? Současný systém silně znevýhodňuje regiony, kde dálnice nevedou, mýtné za ujeté km by bylo spravedlivější.

Tvoje prdel

Až budou silnice vypadat jako silnice a dálnice jako dálnice a ne jako polní cesta po dělostřeleckém útoku… a ti co říkají že stojí 1500 dálniční známka ať si uvědomí že ty „silnice“ a „dálnice“ jsou stavěný z peněz lidí (daní ( tak držte tlamy … Konkrétně vy pane / paní Mts

Mts

(Zatim) ziju ve svobodne zemi takze tlamu drzet nemusim, ani kdyz mne k tomu vyzve prdel. Ktera dalnice vypada jako polni cesta po delostreleckem utoku? Dalnice jsou placene z dani obyvatel, to ano. A jak se na jejich stavbe podili tranzitujici cizinci? Prave temi dalnicnimi znamkami. Zkuste nejprve premyslet nez ze sebe neco vychrlite…

Mts

Richtig! Zpoplatnit dálnice bez výjimek. Ceskej kvilic by chtěl vše zdarma a ve svycarske kvalitě. Kdo nemá mizernejch 15 stovek (což je jedna nádrž) at sedí doma na zadeli.

SYN

Akorát že ten kdo potřebuje třeba mizerný dva kilometry (jinak po dálnici nejezdí) se překvapivě na 1500 vyprdne a přesune se na nějakou jinou cestu poblíž… sám to třeba přetrpí, ale s ním tam budou čekat i ti kdo známku mají… dálnice totiž na několika místech nahradily klasické městské okruhy, když se řeklo že by asi byla blbost stavět dvě silnice vedle sebe (dálnici a „nedálnici“)… Prostě, nejde zdaleka jen o to přinutit lidi aby všichni co mají auto museli rovnou zaplatit i dálniční známku. A vůbec, vývoj pokračuje a už se blíží čas kdy se to bude moct přesně… Číst vice »

Martin

Za službu jsem zaplatil formou daní, todle je drzost

Mts

Pro tranzitní země to smysl ma.

Honza

Paušální poplatek je nesmysl. Někdo vjede na dálnici jednou za půl roku, jiný hobluje D1 Praha – Brno pětkrát v týdnu, oba zaplatí stejně. Správné by bylo platit za ujetý kilometr. Hodně jezdíš, více zaplatíš, a naopak. Navíc celá koncepce hospodářství je ujetá, na silnicích je neúměrné množství kamionů vozících přes půl Evropy komodity, které jsme dřív, a ve vyšší kvalitě, byli schopni vyprodukovat sami. Vozit banány z nějakého přístavu, no prosím, ale vozit brambory z Francie, česnek ze Španělska, jablka z Holandska….

Petr

Blábol

Tomáš

Tak ať vytvoří opět půl roční známky. Hlavně, že chtějí zdražovat !!

Japan

Dnes jsem jel přes Kvitkovickou křižovatku v Otrokovicích. Po uvedení obchvatu do provozu byla křižovatka nádherně průjezdná, po zpoplatneni od 1.1.2022 se situace vrátila k dřívějšímu stavu. To znamená zácpa a čekání. To chceme ? Obchvat měří možná dva a půl, nebo tři km a pojedou po něm pouze velké kamiony. Většina osobní dopravy že zlina ve směru na Napajedla a UH jede přes kvitkovice

Pája

Taky mám pocit, že pan Kupka to silně nedomyslel….

Joseph

Státe, platit se má za kvalitu.

Josef

Vybudování nových km dálnic by nemělo být důvodem ke zvyšování ceny známky. Vyšší příjem by měl být zajištěn tím, že si více lidí bude známku kupovat. Podívejte se na vývoj ceny dálniční známky ve Švýcarsku. Pokud se pamatuji, tak je to stále 40 Chf. Stejná cena je nejméně 25 let.

K.S.

Jakou mají inflaci a o kolik procent se tam natáhla síť? V ČR je inflace v průměru kolem dvou procent při těchto dlouhých řadách, ale síť se rozrůstá poměrně podstatně.

*h8*

síť se možná rozrůstá podstatně, ale na opačném konci republiky. To je mi k čemu? U nás na jižní Moravě se postavilo co? Nejpotřebnější stavby (zejména X43) nula nic posun 🙁 – za co máme platit navíc?

Jenisej

Já nevím, co se rozčilujete. Za 8 roků se přestanou vyrábět auta se spalovacími motory a za 13 budou moci jezdit jen baterky. Tak na co dálnice….

Tomáš679.2

Jedna věc je, že se auta se spalovacím motorem přestanou vyrábět a druhá věc je to, že jich bude stále hromada jezdit.

Jaroslav Vedrola

Bydlím v Plzni, dálnici využívám příležitostně , ale mnohem více použiju dálnici okolo Plzně při cestě na chalupu. A přijde mi normální si platit roční známku .Při ceně 1500 Kč za rok je to skoro zadarmo. A podle mne se to příští rok zdraží na 2500,—. Pokud budou cenu držet dalších deset let, nebudu s tím mít problém . Ale o tom pochybuji.

Jaroslav

Bydlím v Plzni, dálnici využívám příležitostně , ale mnohem více použiju dálnici okolo Plzně při cestě na chalupu. A přijde mi normální si platit roční známku .Při ceně 1500 Kč za rok je to skoro zadarmo. A podle mne se to příští rok zdraží na 2500,—. Pokud budou cenu držet dalších deset let, nebudu s tím mít problém . Ale o tom pochybuji.

Martin

Výsledkem budou volnější dálnice a přecpané lokální silnice. A ministerstvo vybere za poplatky méně, stoupne jen nespokojenost lidí. Třeba v Německu, náš vzor, mají dálnice zdarma … u nás by bylo určitě vhodné zachovat alespoň nezpoplatněné obchvaty. Stát by měl více působit na zhotovitelské firmy, aby ceny stavebních prací nebyli předražené a ne odírat běžné občany za účelem získání dalších financí .

Gwann

v Německu prakticky každý vlastník auta, vč. nepodnikatelů, platí daň. např. auto uvedené do provozu 2014-2020, diesel, obsah 1,9l, 130g CO2/km je zdaněn 205€/rok. chcete to místo dálniční známky? dle Vaší volby. kdy si vy všichni chytráci uvědomíte, že 1500 Kč je aktuálně cena cca 7 obědů nebo denní permice na vlek? čili…NIC. cena je už dlouho nezměněná – od roku 2012. ceny všeho ale i příjmy od té doby drasticky vzrostly. pokud na to nemáte, víc se snažte. brečení, že je vše drahé a na nic nemám ještě nikomu lepší život dlouhodobě nepřineslo. akorát z něj vytvořilo nesvépravného jedince,… Číst vice »

Pepa

Zrušme všechny výjimky a bude klid. Dálnice má odvést především tranzitní dopravu a tento účel plní. Kdo chce jezdit každý den krátký úsek okolo města pak zaplatí 1500kč/350dnů = 4,10kč. Skutečně to chcete řešit. Ten kdo jede jednou týdně na nákup rozhodně nezpůsobí dopravní kolaps v centru města.

Bob

Jakékoli výjimky jsou z podstaty špatné, vybrané peníze slouží na stavbu a údržbu těch dálnic, včetně těch osvobozených úseků.

Pája

Z podstaty je špatně platit za obchvat, protože jen kvůli tomu se mu řidiči jezdící do práce prostě vyhnou tím, že pojedou Otrokovicemi. Poplatky z poplatků, daň ze vzduchu….

K.S.

Z podstaty je špatně že poměrně náročné technické dílo není zpoplatněno v celé své délce.

mic

Výjimky jsou špatně, takže proč platiti extra zrovna za dálnici, která po přepočtu na kolo vyjde možná levněji, než kdejaká trojka… Mýto má být výkonové a zohledňovat škodlivost a náročnost trasy …

SYN

Pojďme hlavně zrušit to rovnostářství, kdy má za známku platit stejně kdo najede po dálnici 1000km za rok i ten kdo najede 20000 po ní… je to nelogické. Pak odpadnou ty problémy s obchvaty, protože jsou to krátké frcky a na tom nikdo nezchudne ani kdyby tama jezdil denně.
Voillá, účelu bylo dosaženo!!

K.S.

Chronický problém s poplatky u nás je v jejich skokovém zvyšování, nikoliv v postupném podle inflace, které by nebylo tak viditelné a bolestivé. A je jedno jestli jsou to dálniční známky, jízdenky nebo poplatky správní. Pokud bychom si zavedli automaty, bylo by po většině těchto problémů. Další problém je že nám poplatky nerostou s tím jak se rozrůstá síť jejíž údržbu mají pomáhat hradit, pokud od doby posledního zvýšení poplatku se rozrostla síť dálnic a kvalitních silnic první třídy, tedy vznikaly obchvaty a přeložky, rozšiřovalo se a nebo se přidával pruh, tak by poplatek měl vzrůst poměrně k tomu. A… Číst vice »

Gwann

a když se nevybere, tak se infra nebude udržovat? souhlasím, ale jen za podmínky, že např. podobně to bude vypadat s důchodovým pojištěním. ne že se jeho deficit bude doplácet z rozpočtu. pak by byl taky konec s těmi extrabuřty důchodcům před volbami, aby sypali hlasy svému dobrodinci. elektronické mýto je hezké…ale dokážete si představit dodávku cca 5 mio palubních jednotek a pak provozování toho systému? já osobně v poměrech ČR, kde stát neumí správně provozovat ani jednoduchý systém očkování, bych to vidět nechtěl. a nezapomeňte, že s vysokou pravděpodobností by mýto bylo pro podstatnou část lidí výrazně dražší. nepočítejte… Číst vice »

K.S.

No bože, tak Vaše babička dostala místo tečky dálniční známku, no… Buďte rád že z ní neudělali tranzitní plynovod 😀

Já si to paradoxně asi i celkem umím představit. On by takový systém vytvořil třeba konečně tlak na to celý zbytek modernizovat. Nicméně asi je potřeba aby se do pozic postupně dostávali „digital natives“. Pak by se to mohlo začít zlepšovat.

Osamělý Vlk

Tak myslím, že silnice celkově jsou zpoplatněny zoufale nedostatečně. Myslím, že není povinností státu stavět a udržovat infrastrukturu určenou pro individuální automobilovou dopravu.

K.S.

A) Záleží na tom co po státu chceme, jak velký ho chceme.
B) Co máte proti IAD?

Bob

To máte pravdu, v zemích s mýtným pro osobní auta lidé jezdící hodně platí za týden tolik, co u nás za rok. A díky tomu jsou v takových zemích dálnice v mnohem lepším stavu než u nás.

Japan

No myslím si že je povinností státu se starat silniční infrastrukturu. Však si ji platíme ve spotřební dani z PHM.

Gwann

po tisící prvé.

spotřební daň nemá určení udržovat silnice. je to prostě dań….ne pojistné.

mýto oproti tomu má za úkol přispívat na údržbu silnic.

to je právě ten rozdíl.

Jan

Ano, za služby se platí, v případě služeb od státu daněmi. Ale stát je jediný, kdo vám nedá fakturu za co vaše prachy utratil a chce stále víc za stále horší služby.

Michael

Přesné.

Codyx

Co po vzoru Německa, tady se platí daň z auta je vyměřena podle obsahu a emisní třídy a dálnice se neplatí

Gwann

to by se všichni divili…

ABC

LPG zadarmo? To beru hned.

Kebab

Daň z auta je prasárna. Proč by měl majitel youngtimera, kterého parkuje ve své garáži a vyjede jen občas, platit řádově více než ten, co se svým “eko” SUV zabírá veřejný prostor a courá několikrát denně?

Gwann

protože tu někteří řvou, jak je v německu skvěle? že se tam za dálnice neplatí…jen zapomínají na to, že si to němci platí jinak.

Michael

Z hovna bič neupletou. Jde o drobné v porovnání například se vznikem tři zbytečných ministerstev.

Gwann

prosím? jakých tří ministerstev? nezerte ty blbiny tak moc…

na úřadu vlády evropská sekce už byla.
legislativní rada take už existovala.
dokonce existovala i rada vlády pro vědu.

a to jsou ty základy všech těch údajných ministerstev.

k tomu dojde kvůli předsednictví EU další úředníci. bez ohledu na to, zda tenhle ansambl vede ministr či kdo.

tiskem tuším probehlo…80 nových uredniku. co to je proti 20tis nových úředníků, co stihl nabrat Babis…

Michal

Aspoň tady nelži, úředníků za minulé období ubylo, ale přibylo státních zaměstnanců, jako policie, hasiči, učitelé, zdravotníci atd. V celkovém součtu to je opravdu +20k státních zaměstnanců, ale úředníků ubylo o cca 3000

Gwann

máte pravdu, myslel jsem počet „státních“ zaměstnanců….mea culpa. ale na druhou stranu jich přibylo daleko víc než jsem psal: „Stát aktuálně zaměstnává nejvíce lidí od roku 2013, kdy je ve vládě hnutí ANO spolu s ČSSD (v Sobotkově vládě ještě s KDU-ČSL). Tehdy pro něj pracovalo 413 595 osob, letos je to už 482 tisíc lidí “ Nárůst za poslední 4 roky – přibylo 31tis zaměstnanců regionálního školství, výdaje na ně vzrostly z 71 mld na 125 mld….. to na tu otázku kde ty prachy jsou. Kvalitu výuky mnohdy a mnohde nebude komentovat. v daném čísle nejsou vůbec zaměstnanci nemocnic… Číst vice »

K.S.

Vzhledem k tomu co to má být za ministerstva se za ně utratí drobné, jestli jsou správně Gwannova čísla bavíme se o desítkách, či trochu přes sto milionů ročně. I kdyby to bylo tedy 200 milionů, tak to pořád budou drobné. S tím že třeba ministerstvo pana Šalomouna má potenciál v celé ekonomice ty peníze ušetřit. Víte proč? Protože pokud zjednodušíte právní řád, tak omezíte množství zákonů které je třeba projít, asi najdete vagon povinností, které se dají zrušit. Když to pak pronásobíte hodinovou taxou právníka, tak se to může sakra vyplatit.

Gwann

nemám přístup k systematizaci míst státní správy. ale ministrů-předsedů legislativní rady vlády tu už byla spousta i v minulosti. tam bude nárůst v počtu kusů.

hlavní nárůst podle všeho je spojený s evropským předsednictvím.

že je předseda legislativní rady zároveň ministrem zvyšuje jeho váhu a umožňuje lépe prosazovat věci přímo na vládě. kdyby tato část státního aparátu fungovala lépe, opravdu si hodně pomůžeme. náš právní řád je chlív nevídaný. jakkoliv v tom máme dlouhou tradici. např. za první republiky vydali nařízení o „kynožení ondatry říční“ (opravdu se takto jemnoval)….

Milan prchal

Zpoplatnit všechny silnice, každý kdo vlastní automobil zaplatí např.1500 za rok a bude dost peněz na silnice 2 a 3 třídy. Auto neničí jen dálnice.

K.S.

Paušály jsou blbost.

Bob

ano, nejspravedlivější by bylo mýtné i pro osobní auta a dodávky… kdo jezdí méně, platí méně… kdo jezdí více, platí více

Leinad

Ale aby nakonec „spravedlivý“ systém výběru nestál víc než kolik se vybere.

MMXA

Stát je bohužel tam kde je, ale tímto ždímáním lidí si akorát koledujete o to, že příští volby nevyhrajete ani s desetikoalicí. Spousta lidí dala hlas „antibabiš“, prostě jen nechtěli Babiše tak zvolili koalice, ti lidé ale nejsou zrovna skalní voliči pravice. Od středu nalevo dneska není koho rozumně volit. I tyto volby koalice vyhráli jen díky propadnutí spousty hlasů levice! Takže ano šetřit rozumně ano, ale ne začít ždímat kde se dá. Běžného zaměstnaného člověka dostává tato doba do poměrně špatné situace (zdražuje kde co) a může nastat doba, kdy pro spoustu lidí bude prostě lepší vrabec v hrsti… Číst vice »

Alibaba

Trochu si protiřečíte, zpravidla tam kde jsou dálnice tam jsou hlavní trasy. A tam není veřejná doprava žalostná.

rewo

Nedá mi to, a musím reagovat… V první řadě, veřejná doprva ve druhém pásmu (cca10-15 od spádových oblastí) je naprosto katastrofální, tedy není žalostná. A to nemluvím o jízdném, kdy 1.5 km dlouhá cesta z jedné Lhoty do druhé, za prací nebo pro rohlíky „přes hranici pásma, stojí neuvěřitelných 30,-Kč. Malé krámy zlikvidovány, každý nákup (i deset rohlíků a kus koniny) se prodraží o 150 Kč za dopravu a z těchto 150Kč jde 120,- na dani z MPH státu. O spoustě nesmyslných daní, jako příkladně DPH na daň tu z toho, tu z tam toho, jako je například DPH z… Číst vice »

rewo

* velice se omlouvám za nedoklep… Na NZ připadá na jednoho obyvatele 200ks dobytka tedy celkem 80 000 000. Děkuji.

Gwann

hus zpět k četbě halo novin.

na takovou snusku fantasmagorii a nesmyslu se snad nedá ani reagovat…

Gwann

jo, čeští voliči jsou ve své velké části tupci…kterým stačí onen poplatek u lékaře, aby klidně zvolili Hitlera…

slíbí hned, co dám. a to je ten problém…jak malé nesvepravne děti…

Stonke

Zdravím Normálně do diskuzí nevstupuji Proto se předem omlouvám za nějaké překlepy a tak,ale dnes už mi to nedalo No každopádně jsem od Kroměříže a obchvat tam byl dávno před nějakou úžasnou dálnicí tak nevím proč by to mělo být zpoplatněno a jestli to chtějí zpoplatnit tak ať tam ten obchvat udělají nový To samé Otrovice když se začala D1 kolem Otrovic tak se velice dušovali že bude sloužit jako obchvat Tak nevím jaké zpoplatnění A věřím že je to tak ve více případech Tak možná místo zpoplatnění by si měl někdo naliska Zatím se tu mějte

Axel

Podle mě nejvíc štve, že když budou muset státu poslat víc kaček, tak nejsou vidět úspory.

V první řadě doufám ve škrtnutí těch největších plýtvání jako např. 500 Kč/m2 pozemku, které požaduje firma České dráhy ze společné kapsy.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-poslaly-sprave-zeleznic-miliardovou-fakturu-za-pronajem-pozemku-ta-ji-odmita-98895/

V druhé řadě doufám, že dojde k zefektivnění chodu státu. Fakt potřebuje úřad pana prezidenta 654 milionů kaček ročně? (=těch 654 milionů pro úřad pana prezidenta je výrazně víc než potřebná částka pro 81 senátorů/senátorek… neuvěřitelné, čekal bych opačný poměr- že senát je dražší než úřad pana prezidenta …. a ono ne).

K.S.

A neplatí se z toho náhodou i opravy hradu a Akvárium Lány?

Gwann

a opravy pana prezidenta rovněž. základ rozpočtu jsou ale nejspíš kšeftíky pana kancléře, vzpomeňte na slavnou sanaci nádrže klíčava….

Axel

Pointou těch předloňských 654 milionů kaček pro pana prezidenta = ,že je to 2x NÁSOBEK kaček, ve srovnání s rozpočtem před 10 lety = V roce 2012 rozpočet Kancelář Prezidenta Republiky = 329 milionků kaček. A víme, že náš současný prezident nekoná zahraniční cesty, které logicky jsou nákladné. Víme, že současný pan prezident nepotřebuje úředníky, aby zkoumali návrhy na milost, neboť milost pan prezident neuděluje (vyjma Kájínka) Tož tipuji, že tak obrovský (DVOJNÁSOBNÝ) nárůst kaček od roku 2012 souvisí s navýšením ostrahy bo terorističtí darebáci. A proto odhaduji, že by šlo ušetřit spousta peněz, pokud o pár set metrů se… Číst vice »

rewo

už teď je k smíchu, že stát předpokládá, dle nejnižší možné taxy 1týden, že na dálnici bydlíte. Respektive…, buduli opravdu na dálnici týden, najedu 20 160 km při !deální rychlosti 120km/h. Tedy nejrozumnějším řešením je platit ekvivalent jednoho kilometru a je to spravedlivé ke všem…A hlavně je to reálné, nezpochybnitelné, neoblafnutelné. Nu a jak již bylo několikráte řečeno,

Bob

To se ale nemá řešit osvobozením, ale levnější regionální dálniční známkou platnou třeba jen pro jeden kraj.

SYN

No a už o tom někdo z vlády uvažoval nebo je to příliš složité na ně??

jarin

Stačilo by udělat silniční daň na každé motorové vozidlo a byl by pokoj se dohadovat o dálničním poplatků. Třeba osobní automobil by zaplatil 3000 za rok. Nebo podle výkonu a y to bylo spravedlivější k malým autum. Když už má člověk auto tak má i na toto. Poplatek by byl branci povinného ručení.

Alibaba

Zase jeden co chce aby lidi po dálnici nejezdící sponzorovali ty co po ní jezdí.

Silniční daň ano, dálniční známku pro ty co po dálnici jezdí, a nebo kilometrové dálniční mýto i pro osobní auta.

Gwann

víte, on je to výtrysk zoufalství.

zvednout cenu známky?
neeeee

zrušit výjimky z poplatků?
neeeee

zavést silniční daň?
neeeee

zvednout spotřební daň?
neeeee

zastavit stavbu dálnic?
neeeee

zavést mýto v standardní výši? (dalo by se čekat 50h až 1 Kč)
neeeee

tak co s tím?

PS: jo a rozhodně za všechen bordel v této zemi může petikoalice. co sedí ve vládě 4 týdny. a ne socani a sekta ANO, která tu působila skoro osm let… fakt jsme země nesveprávných blbecku? nebo je to je výsek diskutujících?

K.S.

Privatizace!

Gwann

privatizované dálnice mají např. v Itálii. proto jim tam taky spadl ten privátně spravovaný most v Janově. A ceny jsou šílené. Benátky – Neapol je mýto cca 55€. to není systém k následovaní…pokud tedy je problém i taková maličkost jako zvednutí ceny známky o pár stovek (10 let je cena stejná) anebo zpoplatnění vyjmutých úseků.

Pája

Zvýšit efektivitu?

Gwann

to souhlasím. jenže to je práce na jedno až dvě období. a stačí jeden Bureš a jste 20 let zpět

Petr

Jaký vliv má objem spalovacího prostoru k počtu kilometrů ujetých po dálnici? 😀

Gwann

a jaký vliv má obsah motoru na náhrady z povinného ručení…?

Japan

Větší motor , větší auto a dražší. To dává smysl. Jak to bude u El aut to nevím ale asi podle výkonu .

Gwann

jasně, je strašný rozdíl mezi octavií 1,4tsi a 2,0tdi, že?

Petr

To ale neurčuje stát, ale pojišťovna. Také jsem jak blbec platil za litrový motor, dlouhá léta dvakrát tolik než dnes za 1.4. Stačilo jen přejít jinam a i když jsem změnil auto, tak pořád platím míň. 😀

Gwann

ps; ale jestli si přejete úplnou rovnost, tak ok. zavedeme daň z hlavy a zrušíme daň z příjmů. co vy na to?

K.S.

A co volební daň? A podle ní pak dávat příslušný počet bílých obálek na osobu , třeba pásma 1 až 10. odstupňované podle započatých 100 k odvodů za rok v průběhu posledních 4 let? (Důchodci a lidé neplatící daň, stejně jako lidé kde jsou podpory státu vyšší než daně jenom 1) Třeba by to lidi motivovalo k tomu odvádět co nejvíc.

Gwann

já bych majetkový census pro volby s chutí zavedl.

když slyším ten brekot, jak stát je zlý a nedá, proto budeme hlasovat pro ty co seberou jiným, aby dali nám….

K.S.

Majetkový census není tak dobrý, tam by mohl mít optimalizátor moc hlasů. Mě šlo o to aby lidi navíc ty daně chtěli i platit. Akorát si říkám teď, jestli by to nemělo být na domácnost. Ale ta zase může podléhat dynamickým změnám. Prostě by mělo platit no representation without taxation.

Pavel Skládaný

Daň z hlavy motoru?

Gwann

to je nápad 🙂

Petr

OK

K.S.

Proč by mělo být zpoplatněno podle výkonu a ne podle kilometrů? Mustang i Octavia váží přibližně stejně, jenom Mustang má 2x až 7x vyšší výkon, přitom nájezd, i po dálnici, bude pravděpodobně vyšší u Octavie.

Počítat jakékoliv pojištění, poplatky etc. podle výkonu motoru a ne třeba podle průměrné škody kterou daný typ vozidla většinou způsobí, je jenom projev závistí a zhovadilosti kdy chcete někomu „úspěch“ znechutit a nedává to moc smysl.

Blume

Ja jsem pro. Ale platit za ujety kilometr. Kdo jezdi vic, bude platit vic. Komu staci jen objet mesto po dalnicnim „obchvatu“ bude platit min. A kilometry, kde se neco opravuje za 0. Zadny pausalni socialismus.

Novák

Za kvalitní dálnice, věčně ucpané, plaťme víc a víc, ať se ty nekvalitní cesty našich kvalitních firem opraví

Stan

Souhlas. Aspoň boleslaváci od Kosmonos nebudou D10 používat jako městskou ulici k nákupům na jičínské výpadovce.

PetrN

pojedou stále po D10, protože drtivá většina lidí má roční dálniční známku (obzvláště tady).. jo v Karlovarském kraji může být situace jiná kde jediná dálnice D6 je celá (Cheb-KV) bez poplatku, což je ostatně zrovna důvod ke zrušení výjimky, stejně tak D7 v Ústeckém kraji

MMXA

Jo, jenže v KV kraji jiná silnice I. třídy, která spojuje kraj z jednoho konce na druhý není – z té jediné udělali dálnici. Hromada lidí z KV kraje po jiné dálnici v ČR nikdy nepojede. Takhle to nažene auta na místní komunikace a zatíží to obce kolem – fakt řešení. Podsouvat nám tady, že za užití se platí – ano platí se např. spotřební daní v palivech. Jezdím – spotřebovávám – platím. Tato daň efektivně řeší i výkonové zpoplatnění.

Olin

Mhmm…, v úseku D1 mezi Exit 182 až Exit, dejme tomu, 119 také žádná silnice I. třídy není a frčíme na známku, jen se nám práší od kočárů 🙂 . Takže apropó – chápu obchvaty (Plzeň, Beroun, Tábor…), proto nevím proč není vyjmuta z poplatku celá D0, naopak uniká mi (bez jedovatostí) D7, D10 po Exit 14, D11 po Exit 8 apod.

mic

Možná by bylo záhodno přestat nahlížet na dálnici jako na nějaký nadstandard. Návazně se vybodnout na výběrové zpoplatnění formou paušálu (neadekvátně nízkého). Jako řešení bych viděl zpoplatnění výkonové (hmotnost, vzdálenost), klidně i průjezdy obcemi (příjem obce). Jízda po dálnici by z podstaty měla být výhodnější, než po okresce. Výše poplatků by měla být nastavena tak, aby motivovala řidiče využívat nejméně obtěžující trasy.

Axel

ad „Jako řešení bych viděl zpoplatnění výkonové (hmotnost, vzdálenost), klidně i průjezdy obcemi (příjem obce).“ Mě je kokrétní řešení víceméně fuk. Pouze si dovolím upozornit na fakt, na který jste zapoměl. Totiž že práce s výběrem poplatku, který navrhujete, stojí nějaké ty kačky. Viz reálný příklad z éry Babiš/Faltýnek/Okamura související s výběrem kaček z dálničního mýta: „Podle Vašeho vyjádření bude pořizovací cena jednoho vozidla mobilní kontroly řádově přes 11 milionů. Tato částka s přihlédnutím ke skutečnostem, že v současné době celní správa pro svou činnost mobilní kontroly využívá vozidla, jejichž pořizovací cena byla v hodnotě 3,9 milionu, se jeví (…)… Číst vice »

Tomáš H

Naposledy se zpoplatňovaly bezplatné úseky za Řebíčka z ODS. No a pak se rozšiřovaly silnice 1. třídy paralelní k dálnici a neustále rekonstruovala zničená vozovka na oněch silnicích (viz např. Kývalka – Brno – Holubice), prostě velké investice, velké náklady, velké zakázky… Návrat ODS na ministerstvo, návrat starých pořádků.

Pedro72

Žádná silnice 1. třídy Kývalka – Brno – Holubice neexistuje. Ani jiné třídy.

Zlámalík

Ale existuje II/602 a II/430. A to bude bezva, protože takto se všichni od Zastávky/Rosic a ti, co prostě po dálnici jezdí jen na tu Kývalku, poženou do Brna přes Popůvky a Bosonohy po II/602. A bude to stát durch až kolem hřbitova k Rondu, jak to už kdysi bývalo. Ze strany od Slavkova skrz Černovice dtto. Ekologie? Hahaha.

K.S.

Od toho by mohly být poplatky za průjezd obcí. Jinak II/602 by měla být na Brno spíš jako I/23 a celá jako čtyřpruh až dolů na Heršpickou.

CarlosEV

To celé překopou, prý taky kvůli stabilitě a od roku 2026 jim do toho EU hodí vidle protože chystá celoevropské zpoplatnění dálnic, takže úplně zbytečná práce, bohužel

Gwann

a to evropském zpoplatnění dálnic jste našel/nabral kde?

Tomáš Gottschalk

Zpoplatněný úsek, nezpoplatněný úsek, zpoplatněný úsek a tak furt dokolečka jak u blbéch na dvorku. Nezpoplatněné úseky, které slouží jako obchvaty obcí (D1 kolem Brna, D52 kolem Pohořelic) bych nerušil. Někde je dokonce krásná volba mezi dálniční známkou a výzvou k zaplacení výpalného z pvoěřené obce (zdravím Rajhrad a jeho pasáka ze Židlochovic a Pohořelice).

K.S.

Technická, Pohořelice je číslo pomnožné a skloňují se stejně jako Židlochovice.

Frantík

Co se týče Otrokovic: pokud méně aut přijede do města, pak může být na příslušné větvi křižovatky interval kratší, a tedy to pomůže i ostatním směrům (do průmyslové zóny).

Pedro72

Zrušit, je to škodlivé! 1. Problém se jenom posunuje dál: po objízdných trasách přes obce se auta přisunují k nezpoplatněnému úseku (např. Rousínov – Holubice, Říčany – Kývalka, a jistě to nebude jiné). 2. Tento systém část řidičů odrazuje od nákupu dálniční známky, i když by ji efektivně využili. 3. Je to další příklad komplikovaného systému výjimek z pravidel, který v téhle zemi komplikuje normální život.

Jiří Kocurek

Tahkle „počmáraný“ asfalt mluví ale spíš o opaku.
https://mapy.cz/s/joluguhulu
A přes Rousínov by jich spousta jela tak jako tak, neboť na východ od Rousínova je nájez až u Vyškova. A sjezd u Vyškova bývá casto na dlouhé čekání, takže se používá, ne že ne.

Pedro72

Nevím, o čem svědčí, krom toho, že se někde stavělo a projížděly tu náklaďáky. Tahle křižovatka mimochodem vede k průmyslové zóně, k truck centru, pro osobní auta je to nejkratší cesta na Slavkov. A taky vede k dálnici.
Spíš se podívejte na sjezd přes Rohlenku, který je z hlediska bezpečnosti peklo a odkud se jezdí směr Rousínov, když nemáte známku.

K.S.

To spíš vypadá jak kdyby se tam prohnala Tour de France.

K.S.

Tak se zpoplatní II/430 tarifem třeba 1.5…

Vojta

U Holubice se nedá ze směru od Rousínova rozumně najet, jedině se otočit až kolem zastávky Holubice, nadjezd, to už je mnohem lepší najet na dálnici až u Rohlenky.

Axel

Návrh, zdá se, nevzbudil nadšení. Spíše pravý opak. Logicky. Jaké navrhujete lepší řešení …. při současném stavu státního dluhu a státní kasy? Tj. rád si přečtu jak KONKRÉTNĚ uspořit na výdajích nebo od KONKRÉTNĚ koho vybrat další kačky z daní/poplatků. Zajímá mě, aby to dávalo hlavu a patu. Tj. prosím žádné výkřiky do tmy. Ale OPRAVDU MĚ ZAJÍMÁ komplet: a) popsat problém a b) jeho řešení. Viz příklad toho co píšu (a navrhuju) u pasažerských nádražáků…. Primárním problémem většiny nádražáků (zejména u firmy ČD) je nezájem o pasažéry. … Kdo níže uvedené dočte až do konce, tak zjistí proč MĚLY… Číst vice »

Rop.

V Polsku to mají dálnici zdarma a vlepsim stavu než v ČR. Tak kde je chyba???

dopravak

Jel jste někdy po A4 mezi Katovicemi a Krakovem? Jinak ano, je to možnost, ale pak se o to víc musí vybrat na daních a ztratí se příjem ze známek od cizinců. Třeba zrovna Poláků mezi Bohumínem a Mikulovem projede celkem hodně. Vybírat část peněz ve formě poplatků od těch, co na nich jezdí, je férovější, než plošně zvedat daně všem.

Cestující

Jak kde….

Slosor

V lepším stavu určitě, ale ne všechny úseky jsou zdarma. A třeba A2 od německých hranic po Łódź stojí kolem 500 Kč za průjezd. To stokrát radši beru naše dálniční známky a zpoplatněnou celou síť, klidně bez výjimek.

Jiří kuchta

Však dennodenně čtu zprávy z Polska jak se chystá zpoplatnění všech dálnic. První krok byl loni v prosinci když zlikvidovali na A4 a ještě kdesi mýtné brány. Nový elektronický systém mohou ze dne na den rozšířit kamkoliv

Alibaba

Jestli ten stav taky nebude tím, že mají oproti nám spoustu nových dálnic.

Karel Mio

Tak hlavne je treba otevrene rict, ze propirana nezpoplatnena D6 v KV kraji je darek Toka z ANO, kdy si kraj vedeny hejtmankkou rovnez ANO stezoval, ze lidi placenou dalnici objizdeji. Nove useky D7 pro jistotu nebyly zpoplatneny vubec. Nakolik je to tim, ze KV a Ustecky kraj jsou bastou ANO je k diskuzi, ale jen to podtrhuje, jak je cely ten system nekonzistentni, viz nove useky D35/D11, ktere prakticky tvori obchvat HK.

Sezam

Za tahání se za předjíždějícíma náklaďákama máme taky platit???

Gwann

a když pojede jak pokálený nějaký osobák, tak je to v pořádku?

nezpochybňuju, že na dálnicích uspořádání 2+2 by asi náklaďáky a busy neměli vyjma objíždění stojící pěkážky vůbec vjíždět do levého pruhu…ale argument proti dálniční známce je to velmi mimózní….

Frantík

No ty taky porušují zákon, jenom se to nepokutuje

Jiří Kocurek

V čem? Žádný minimální rozdíl rychlosti stanovený není. A že to trvá 3 minuty a 5 km? Jéžiš!

Frantík

Že kamiony jedou v pravém pruhu, to je v pořádku. Na dálnici ovšem platí §36: (4) Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy. Obecně můžete řidiče za vámi (v levém pruhu, ne toho, kterého předjíždíte!) omezit. Většinou to bývá v případě, kdy předjíždíte předpisových 130 a jiný řidič za vámi jedoucí 150 vás vyblikává. Pokud se ovšem jedná o kamion předjíždějící 80 km/h, pak… Číst vice »

Tomáš679.2

Každého řidiče osobního auta povinně za volant tahače s návěsem. Alespoň na týden.

Frantík

Já jsem zase za přezkušování třeba co 10 let (platnost řidičáku).

SYN

Beru, ale fakt! Když to bude týden tak to beru i zadara (jako že nepožaduju žádný plat). Ale nějak mi na to vyřídíte vyjímku/dočasné papíry…

Tomáš679.2

To není zase tak častá situace a těch pár vteřin snad nikoho nezabije. Berte to tak, že třeba ten řidič se také nechce táhnout za náklaďákem , který jede před ním a výrazně pomaleji než on.

Gwann

vy si neuvedomujete následky na plynulost dopravy?

Frantík

Pokud jsou na dálnici 3 pruhy nebo nikdo nejede, tak dobře. Jinak je ale potřeba si pamatovat na §36.4.

Marian Kechlibar

Z hlediska opotřebení a údržby sítě mi vůbec nedávají smysl dálniční známky pro osobáky. Škody na silnici rostou dramaticky (více než lineárně) s hmotností vozidla.

Kdybych měl navrhnout jiný postup, uvolnil bych osobní auta úplně a všechno vybíral formou mýta od vozidel nad 3,5 tuny, s výší mýtného poplatku odstupňovanou podle maximální hmotnosti vozidla. Pořídil bych více přenosných vah a uděloval značné pokuty za přetížení kamionu, které je pro silnice nejškodlivější. Možná by nebyla od věci i nějaká ta pevná váha u každého dálničního hraničního přejezdu a kontrolovat aspoň čtvrtinu vjíždějících nákladních vozidel.

Jan

Pokud mají dálnice a obchvaty sloužit především pro ulehčení dopravně zatíženým městům a obcím, tak by dálnice měly být zdarma nebo za velmi mírný poplatek a naopak by se mělo dost platit za tranzit obcemi a městy. S vyšším pokutováním nadměrných nákladů souhlasím.

Jiří Kocurek

Pozor neplést nadměrný náklad a přetížené vozidlo. To jsou dvě naprosto odlišné věci. Ten první to má vypapírované a za cenu, že by jiní řvali o zlodějně.

Olin

Jj, k povolení na nadrozměr blíže na MD, poplatky poté v příloze 634-ky. Rozměr nad stanovené hodnoty nejsou až tak „lata“, okolo 1200,-, ale váha to je něco jiného, myslím od 6-ti po 60 tisíc. Jinak v 90-kách jsem byl za kolegou na nějaké přednášce z dopravního stavitelství (venku mrzlo jak sv..ňa a tak jsem se šel ohřát). Vyučující tam rozebíral vliv zatížení (statické, dynamické) na podkladné vrstvy, či co. Jen si pamatuji, že vliv opotřebeni vozidla NAD využívajícího zatížení dle povolených hodnot ze zákona činí u jízdní soupravy cca 10.000 násobek oproti OA, u přetíženého až ke 100.000 násobku… Číst vice »

ABC

nadměrné náklady ať se vozí po železnici!

Stráťa

Pokud se nepletu tak většina nadměrů jezdí po silnici právě proto že železnice je převézt neumí.

SYN

Pravda, tam kde jde o váhu by měla být železnice celkem v pohodě (prostě musí mít speciální vůz víc náprav), zatímco rozměry jsou hodně problém… nemine se, pokácí sloupy, strhne vedení, nevejde se do tunelu… velké nono.

Pavel P

Z hlediska opotřebení dálnice zátěží máte naprostou pravdu, že těžká vozidla mají výrazně větší dopad. Nesmí se však zapomínat na to, že investovat do kapacity silnic se musí i kvůli osobním autům, a i silnice bez těžkých vozidel podléhá zkáze kvůli např. povětrnostním vlivům. Osobně jsem názoru, že by všechna vozidla na všech silnicích měly platit mýtné (v přiměřené velikosti), přičemž sazba by byla závislá no hmotnosti vozidla, nebo lépe, skutečnému účinku na silnici (aby se zohlednilo, že vozidla stejné hmotnosti ale např. jiného počtu náprav mají odlišné účinky). Zároveň by tak byl řešen problém s odlehčením měst (jak píše… Číst vice »

Petr

Však také byly podmínkou zástupců kamiońáků, že pokud se zpoplatní i osobáky, nebudou provádět akce proti zavedení dálničních známek pro ně.

Drastich

Antošovice-Ostrava,to není dálnice to je tankodromu a ještě 110 km/h.d

Petr S.

Spíš naučej řidiče placený úseky objíždět. Ne všichni si koupí dálniční známku přes 300 kvůli pár kilometrům. A zaplatit a pak se kilometry šinout za nějakejma předjíždějícíma náklaďákama….

Tomáš679.2

Ale no tak. To je skutečně předjíždění nákladních vozidel takový problém?

Frantík

No když porušují zákony o provozu na dálnici konkrétně předjíždění, tak ano…

Jose

Debilové nenažraní. Za chvíli to bude jako v 19 století. Toto jsme jako studenti v 89 nechtěli. Díky amatérům ve vedení země jsme se propadli 120 let do minulosti. Je čas na novou revoluci.

medvěd

Slušně prosím.

Gwann

v čem jsme se propadli 120 let zpět?

a čeho chcete novou revolucí dosáhnout a v čem bude spočívat?

Jan

Jako že budem jezdit koňskými povozy nebo co? Taky Joseho nechápu.

Tomáš679.2

To by ještě tak scházelo mít tady třeba takovou daň z cukru.

K.S.

Proč? Já jsem pro. Toho sajrajtu se spotřebuje až moc! (Myslím to napůl ironicky)

plp

A což teprve daň z přepychu, která byla zavedena zákonem 658/1929 sb. Té podléhalo např. i skleněné a porcelánové nádobí.

Gwann

máte špatně asi to číslo předpisu, tohle nejde dohledat, našel jsem zákon z roku 268/1923 Sb.

Jiří Kocurek

A to je důvod ji znova zavádět? Nebo takhle: Že bylo hůř neznamená, že si to máme znova dobrovolně zhoršit.

K.S.

Mě přijde že lidem trochu hrabe, možná v důsledku toho že se zase všechno rozfofrovalo a teď se vymýšlí jak to zalepit, stejně jako když se zazdívala okna protože někdo lepil rozpočet daní z oken, nebo daní z komínů a podobně.

Problém všech těch daní závisti a nenávisti je že zdaleka nemohou ten problém vyřešit a jenom slouží k ukojení mrzkých pudů lůzy.

Gwann

tak tohle bych navrhnul vytisknout na billboardy po celé republice….

K.S.

Konejte… máte mé povolení k šíření.

Alibaba

A nejste náhodou moc rozmazlený?
A co jste jako student chtěl? Aby vám vaši zábavu (jízdu po dálnicích zadarmo) někdo platil?

Miky

Mě ty bezplatné úseky ve stávající podobě dávají smysl. Pokud jezdí někdo jen kolem komína, nebo mimo trasu dálnice, tak si ten krátký úsek objede a známku stejně nekoupí. Rozhodně efekt nějaké vyššího výběru nevyváží zhoršení situace na objízdných trasách.
Zdražení je jasné, je po volbách a inflace pádí. A bude to surové, bude to bolet.

Jiří Kocurek

Bohužel, ten minulý vládní dluh i propad příjmů je velký a zacálujeme to všichni do posledního chodce.

Smutný

Kdyby poplatek za dálnici byl součástí povinného ručení, vybral by stát od všech, více a mohlo by to stát méně, třeba jen 500. A cizinci si zaplatí mýto na hranicích.

Jiří Kocurek

Chodíte na fotbal? Ne, nevadí, bude vás to stát jenom pětikačku na zdravotním pojištění.
Proč by měl platit dálnici každý, ikdyž po ní nepojede? Aby to měl někdo jiný levnější?

Alibaba

Já jezdím po dálnici tak 1x za dva roky, proč bych měl platit za něco co nevyužiju? V Pardubickém kraji nebyl do nedávna ani kousek využitelné dálnice a moje cesty směřovaly především do míst, kde ani žádná nebyla.

Radek Novák

Tak pro vás je (el.) známka s omezenou platností. Přínos za přijatelnou cenu.

soumar

Myslím si, že celý ten systém je špatně. Z litru benzínu má stát cca 22Kč daní. Tzn. dálniční známku pro osobní auta si zaplatíte z 1,5 plné nádrže osobního auta. Logické by bylo zrušit dálniční známky pro občany ČR, zrušit silniční daň pro osobní auta celkově a zavést ekvivalent elektronické dálniční známky pro cizince neplatící naši silniční daň. Mýtné pro kamióny ještě trochu zvýšit. Je-li průměrný nájezd aut v ČR kolem 15k ročně, spotřebuje na to auto cca 900 litrů benzínu. Navýšení ceny tak, aby se pokryla chybějící dálniční známka, by bylo o 1,6 Kč na litr. Což je mimo… Číst vice »

dopravak

Proč by měli ve spotřební dani platit dálnice ti, co nemají to štěstí a dálnice k nim nevede? 1500Kč je v nákladech na auto zanedbatelná položka a kdo jezdí často, tak zaplatí za km nula nula nic. Když už máme elektronické známky, tak by spíše bylo na zvážení zavést více typů známek. Denní, týdenní, přenosnou, známku na daný kraj apod.
Je mnohem férovější, když dálnice budou platit především ti, co je používají.

Gwann

z důvodu pravidel EU je různé zpoplatnění dálnic pro tuzemce a cizince problém

Tomáš679.2

Z důvodu takových pravidel je problém více věcí.

dopravak

Však ono je to tak i správné. Zpoplatnění nemůže být z principu diskriminační. Díky tomuto pravidlu můžeme i nadále jezdit v Německu bez známky. Ta infrastruktura je nákladná a z něčeho se zaplatit musí. Buď se zaplatí vysoké daně a bude se jezdit zdarma, nebo se část vybere na známkách od lidí, kteří tu infrastrukturu používají a o to míň je nutné dosypat z daní. Podle mě je to férové a správné. Já dálnice používám a známku si každý rok koupím. Proč by měl moje ježdění po dálnici dotovat někdo, kdo po dálnici nejezdí?

Tomáš679.2

Dálnici využiji jen příležitostně a dálniční poplatek platím. Vždy tomu tak bylo a je, že se jedná o celoroční. To kdyby si někdo třeba myslel, že tady křičím v nějaké snaze ušetřit.

dopravak

Podle mě by ale měla být pro příležitostné jízdy širší paleta řešení jako denní, týdenní, krajská apod. Pak by se mohla celoroční více zdražit a byla by primárně pro ty, kdo dálnice využívají hodně a často. Podle mě férovější, než plošně zvyšovat spotřební daně.

Gwann

férovější to možná je. ale když člověk poslouchá ty kolenovrty…ani korunu navíc, jinak vezmu cep a sudlici…a hrrr na ně…respektive raději budu jezdit každý den o půl hodiny déle, když ročně ušetřím tisícovku…tak se nedá více méně dosáhnout ničeho. a v té spotřební dani je na to méně vidět

Jiří Kocurek

Zkuste i představit, že bydlíte v Bruntálu a nejdál jezdíte do Olomouce.
A doto přijde někdo s požadavkem, že máte platit 1500 ročně za dálnici, protože po dálnici je to rychlejší.

dopravak

Pokud se správně dívám, tak z Bruntálu do Olomouce žádná dálnice nevede…

Tomáš679.2

Pán má zřejmě na mysli to, že až dojde ke zpoplatnění silnic I.třídy bude tento úsek placený.

Gwann

a jak je spravedlivé, že někdo ujede ročně na dálnici 1000km a někdo 20000km a oba platí stejně?

každý systém bude v něčem buď nespravedlivý či neefektivní

Tomáš679.2

Ne možná. Férové to je. Tady nejde o nějaké koleno vrty. Prostě někteří lidé nechtějí platit za něco o čem vědí, že nevyužívají do té míry, aby se jim takový poplatek vyplatil. To, jak člověk nakládá se svým časem je každého věc. Rovněž každý člověk má jiné důvody, proč dálnici jednou použije a jednou ne. Víte, na dálnici se třeba velmi špatně zastavuje mimo místa k tomu určená (parkoviště u benzínových stanic) a někdy je prostě lepší jet po okresce . Zkuste popřemýšlet o tom, v jakém případě je jízda po okresce lepší. A někdy prostě potřebuje člověk jet na… Číst vice »

Gwann

blbé na mýtu je to, že dle praktických zkušeností odevšad….to bude daleko dražší než známka. vemte si docela častý případ každotýdenního dojíždění praha-brno… 400km/týden,, to jest cca 20tis km/rok, což je cca 0,075Kč/km (při stávající ceně známky). už když by to bylo 0,5Kč/km, tak jste na 10tis. Kč. opravdu, s mýtem pozor, ať se ve jménu spravedlnosti nespáchá něco, co reálně nikdo nechtěl – neboli z debaty o tom, že si prostě skoro každý tu známku prostě koupí by se taky mohlo stát zmnohonásobení nákladů pro většinu lidí. třeba v chorvatsku máte mýto cca 1/2 kuna /km….což je 1,6 Kč… Číst vice »

Tomáš679.2

Děkuji za informace. Jen bych se ještě zeptal jaká je sazba za 1km pro nákladní automobily. Děkuji

Gwann

obvykle v korunách na km. záleží na emisní třídě, váze, počtu náprav.

Tomáš679.2

Pak by asi nebylo možné, aby osobní vozidlo s hmotností okolo 1 tuny mělo téměř stejný poplatek jako vozidlo nákladní s celkovou hmotností několika násobně vyšší.

K.S.

Tak dnes se dají číst SPZ, ale to je problematické, ty jednotky jsou lepší nápad. Mýto je asi ten nejspravedlivější/nejjednodušší systém jaký se dá vymyslet. Na kolik haléřů to nastavit je otázka, ale formule by asi měla být náklady systému + náklady na údržbu / počet ujetých kilometrů na dálnicích v ČR. Reálně se potřebujeme dostat do stavu kdy veškerá údržba silnic bude placená z provozu který na nich je. Je to služba kterou využívá jenom někdo, ti co ji využívají ji využívají v různém objemu. Přímo ideální kandidát na to aby byla odstřižena po stránce provozních výdajů od obecných… Číst vice »

dopravak

Však nikdo nikoho po dálnici jezdit nenutí. Já bych byl upřímně taky pro výkonové zpoplatnění, i když bych na tom zaplatil více, než teď. Na delší trasy je už vhodnější vlak a tohle by vedlo k vyššímu používání železnice na delších trasách. Nicméně v tomhle případě by se musela vláda připravit na extrémní odpor veřejnosti a nejsem si jistý, jestli by se tohle povedlo rozumně odkomunikovat. Zejména když se podíváte, jak lidí vyvádějí, když mají zaplatit 1500 za známku.

Gwann

tak pod tohle se podepisuju….

Tomáš679.2

A ještě jedna věc. Stále se tady hovoří jen o automobilech a zcela uniká, že dálnice využívají i jednostopá motorová vozidla. Tato dálniční poplatek vůbec neplatí i když službu využívají. Není to vůči řidičům dvoustopých vozidel trochu nefér ? Za službu se přece platí.

dopravak

Tak možná to bylo tím, že dříve známku nebylo kde nalepit. Ale dneska s elektronickou známkou už by to šlo. V tom máte pravdu, za službu se platí.

Tomáš679.2

Tady musím drobně nesouhlasit. I dříve byla možnost kam jí nalepit. U některých typů větrný štítek a nebo někam na rám. Ale kontrola by byla dosti obtížná. Přeci jen na čelním skle šlo o jednotné umístění.

K.S.

A nebo tím že motorka váží podstatně méně než auto a opotřebení je tak výrazně menší?

Tomáš679.2

S tím souhlasím, ale jak psáno v článku „za službu se platí“.

SYN

zdaleka nejde vždy o půlhodinu, jak bude znít řešení když bude rozdíl pod 5 minut??

SYN

Stejně jde převážná část ceny na stavbu nových ze „všeobecných“ daní nespecifikovaného určení… ty poplatky ze známek stačí v nejlepším případě na údržbu…

SYN

Nejeví se mi že musí být rozdíl domácí vs cizinec… holt krajská známka s omezenou platností bude existovat jen v roční variantě… to dává i smysl…
Jinak zrovna toto Německo nedodrželo, sice mají vysvětlení ale je to vachrlatý…

Pavel P

Vaše myšlenka má jeden zásadní háček, elektromobilitu. Zvýšením spotřební daně na benzín nezískáte z elektrických aut ani korunu. Naopak, pokud dojde na masovou elektromobilitu, bude dřív nebo později problém, jak řešit výpadek příjmu ze spotřební daně.

Jiří kuchta

Však už je kdesi v Holandsku začínají zdaňovat . To by tak bylo aby někdo jezdil za první a ještě s ulevama

Jiří Kocurek

Možná by se to dalo řešit dálničním mýtem pro elektromobily. Řekněme 20-30 kč na 100 km, s nějakým rozumným stropem, zhruba v ceně roční známky.
Elektromobil má v sobě tolik elektroniky… appku do palubní jednotky s jasně daným API. A nebo použít ty čtečky RZ a poslat inkaso. Čtečky RZ už tam jsou.

Jiří kuchta

Nějaký takový systém mají v belorusku

Alibaba

Tak u daně z benzínu je lepší že tu daň si vybere taky stát, než že všechen zisk si shrábnou ropní šejkové. Je to daň jako jiná a prostě se taky rozpustí v rozpočtu.

Logické by bylo platit silniční daň z každého auta bez výjimek a dálnici si platit podle ujetého kilometru.

Navýšíte-li spotřební daň z paliv nekoordinovaně s okolními státy, tak se vám přesunou některá tankování za hranice a vy prd navíc vyberete.

Petr Zdobinský

Stá není od toho, aby občany něco učil, al aby jim sloužil.

adamgolias

Tak ale i vytvořit podmínky pro vybírání mýta za průjezd obcemi. A tento poplatek pro tranzit musí být tak drahý , aby nikoho ani nenapadlo jet přes město. Nikdo není zvědavý na polské , rumunské , litevské a jiné TIR , jež na území republiky pouze vyhodí odpadky , vymoci se , zasmrdi a využijí naší infrastrukturu , která je na hraně a ti kteří to ještě stále nechápou pak prosazují. další nové dálnice.
Přeci proto aby se doprava odvedla z obcí ty dálnice jsou ne ? Podívejte se na paralelní silnice vedle dálnic. 1/11 je plná setrilku.

Jiří Kocurek

Do mnohých obcí dálniční sjezd nevede. Takže jen a pouze zdražíte zboží. Hlavně že si vyventilujete nenávist.

Nechtěl jste obcím předat právo k obecním komunikacím? To je poněkud v rozporu s požadavem na to, že těm obcím stanovíte, jak vysoké poplatky mají vybírat.

Pavel P

Zdroj financování cenu za výstavbu, opravy a údržbu dálnic neovlivňuje. Ovlivňuje pouze to, kudy ty peníze půjdou.

V zásadě tak platí, že buď peníze na dálnice půjdou z daní, takže bude levné zboží a vyšší daně, nebo půjdou peníze od uživatelů dálnic, pak sice bude dražší zboží, ale zase Vám z platu víc zůstane.

Přesto jsem názoru, že je vhodnější platbou za infrastrukturu zatížit uživatele, aby byli motivováni k hledání efektivnějších cest k přepravě zboží a osob, místo politicky řízeného přelévání peněz z daní do rozpočtu ŘSD.

Jiří Kocurek

V tomhle nejsme ve při. Rozumné zpoplatnění dálnic podpořím. Ale ne tam, kde dálnice supluje neexistující obchvat města nebo je jedinou přístupovou kominikací, která nahradila „starou jedničku“.

Ale rozhdně budu proti tomu, aby úřad mohl někomu ukázat ..I.. a kdo chce z Dolní do Horní zacáluje výpalné. A cizí národnost 2x tolik. Protože ouřada nenávidí řidiče a polské tuplem.

Adamgolias

Škoda že jste příspěvek na který jste reagoval nepochopil.

Adamgolias

Ještě prosím , jakou nenávist jsem si tu vyventiloval? K polským tirakum? No ale to není nenávist , to je fakt. Každou chvilku tu někdo zmíni Přerov . Znamená to že nenávidí? Mě je úplně jedno zda to je Bulhar Mongol Španěl. Aby ušetřil udělá škody ve městě i přesto že okolo vede dálnice .
Vy už jinej nebudete. Reagujeme na něco co není napsáno , podsouvate něco co nebylo myšleno. Chceme auta na dálnici nebo ve městě? ( Speciálně pro vas- tranzitní auta)

K.S.

A nebo by si to mohly stanovit obce?

Novotst

Určitě to není otázka 2km okolo Berouna či Otrokovic, ale proč musí platit občan Tábora či Veselí n.L ,když jede do Budějovic na úřad po dálnici a občan z Chebu či Sokolova do Varů na úřad dálnici neplatí? Takové výjimky nejsou v pořádku….

Bernard L.

Asi je to tím, že D6 mezi Vary a Chebem nemá alternativní náhradu. D6 mezi Vary a Chebem je prakticky v původní stopě I/6 a žádná II/606 okolo nevede, ale II/603 je stále v úseku Tábor – 4. Budějovice vedena.

Karel Mio

Od exitu 146 po 156 vede II/606 temer soubezne. To same na D7 (krome useku Praha-Slany), ktera je tez bez poplatku, ale paralelne vede II/607.

Vít P.

Z Karlových Varů až do Sokolova vede původní silnice, byť je teď vedena jako třetí třída. Proto má výjimka ze zpoplatnění smysl jenom mezi exity 142 a 146 (obchvat Sokolova) a dále 156 a 162.

MMXA

Smysl to má pro Vás, ale pro lidi, kteří bydlí v obcích kam by jste jim objížděče nahnal Vám fakt poděkují. Cílem eráru by mělo být, aby auta co jedou tranzit, zůstala na dálnici a ne kvůli ušetřený kačce poskakovala centrem obcí. Lepší by byla silniční daň v ceně DZ a prostě neplatíš jen za dálnice, ale ze silniční infrastrukturu. Z mého pohledu už dnes je řidič ždímanej fest přes spotřední daň.

Karel Mio

No dokonce.

Vašek

Dá se objet po silnicích druhé a třetí třídy. Neříkám, že je to nějaká super cesta, ale průměrná cestovní rychlost bude možná vyšší, než poskakovat ve špičce skrz Sezimovo Ústí, Planou, Soběslav a Veselí po staré „trojce“.

Petr

Tak naštěstí Královák i Beroun si staví jižní obchvat. Horší to má poslední z trojměstí, tedy Zdice., když po 605 peážuje bývalá I/30.

medvěd

Pokud mají motoristé zaplatit výstavbu nových (opomíjených) silnic a dálnic, tak by očekávali – kvalitu. Tu ale nejnižší cenou nedoženete.

Stanislav Rajtr

Někdo by měl říci Kupkovi,ať nedělá z lidí blbce rovných sobě. Pětikolka zpoplatní kde co. Co takový vzduch. Víte kolik auta spotřebují kyslíku? Do konce jejich řádění(pětikolky) za něj určitě platit budeme. Lidé si přece na placení musí zvyknout,jinak by Kupka nemohl mít 180.000,- měsíčně,auto s řidičem,ochranku,příplatek na ošacení a ubytování,stravné a další a další……..

Gwann

a další bolševický rudý nok se objevil…

Michal

Má pravdu bonbónku

Smutný

Typický hloupý volič ODS, nejspíše sám jako bitý komunista čerpal osobní výhody tehdejšího členství ve straně a teď už jen jimi straší, směšné.

Gwann

tak to jste pobavil…jakožto ročník 1982 jsem v KSČ ani být nemohl. a ODS jsem nikdy nevolil….

ale hlavně že máte jasno….

tleskat tomu, že někdo závidí relativně normální příjem (na danou pozici)…může je závistivec, dost často mentální bolševik.

Baraba

Toto není server o politice, ale chápu frustraci některých diskutujících, když před volbami současné vládní strany prohlašovaly, že úsporná opatření se v žádném případě nedotknou občanů a už se téměř každý den objevují informace, co dalšího se lidem musí zdražit….

navratp

To se ještě nevědělo co za hrůza po Schillerové a Babišovi zůstala.

Gwann

spíš to nikdo nebyl schopen vysvětlit voličům….

ti dlouhodobě z daní ostatních žijící jsou nepříčetní…když se dozvěděli, že další extrabuřty nebudou.

dokážete si představit jim to říct už před volbama?

Gwann

ano, volební program byl optimistický. na druhou stranu, ty kroky, ze kterých je půlka zdejších diskutujících per plex….jsou nic. je potřeba 10x či 20x tolik.

jenže to by zrovna modří ptáci nesměli na konci 2020 kolaborovat s ANO ohledně dně z příjmu FO…to byla veliká chyba

K.S.

Nemyslím že změna DPFO byla špatná, teď je k tomu jenom potřeba udělat právě druhý krok a to právě zvednout dlouho stagnující poplatky minimálně o inflaci za dané období.Tím se dá lidem reálně širší možnost volby.

Gwann

jo, jenže snižovat jde snadno ale zvyšovat nejde…kvůli řevu lůzy i ideologickým pošukům u ODS….žádné zvyšování daní

K.S.

Tož tedy valorizovat… A ona to hlavně není daň.

To je jako když doma slíbíte že u Francka si nedáte slivovici a pak dojdete navalený z vína.

navratp

Babišovi minstří jezdili tramvají, že?

Tomáš679.2

Dole jste sám psal něco o tom, že by jsme mohli zpoplatnit pro kamiony všechny silnice. A takovou silniční daň by jste nechtěl? To už tady také bylo.

Gwann

to byla reakce na tu závist, že ministr má 180tis a řidiče….a že tím ujídá ze společného chlebičku….

Tomáš679.2

Děkuji za vysvětlení. Každému co jeho jest. On sám si jistě takový plat nezavedl. Prostě jen má co mu náleží (a co náleželo i jiným). Jak jednoduché.

Gwann

asi tak….krom jiného to nejsou žádné šílené peníze vzhledem k funkci.

Tomáš679.2

Za mě? Nechtěl bych to dělat ani za zlaté prase co by mělo dvakrát do roka zlatá selata.

Gwann

zhruba tak. extremní stres a tlaky…ne, děkuju

None

Chtěl jsi tímto potvrdit svůj výrok o výrobě blbce? OK, přesvědčil jsi mne…

Jiří Kocurek

A další na řadě budou domy. Protože vytápění sežere moc kyslíku. Ikdyby bylo na elektřinu!

Tomáš679.2

Mě stačily ty snahy o zavedení podstatně vyšších daní z další nemovitosti.

Jan

Jen ať je ministr řádně placen, je to přecejen vrcholový manažer, ti mají taky spoustu benefitů, akorát v soukromém sektoru si přijdou na víc a nemají tak velkou zodpovědnost. Spíš by měli politici mít větší pohyblivou složku platu v závisloti na tom, kolik slibů splní, jak se daří jejich resortu, jakých schodek mají. Za přebytky bonus, za schodky minimum. Za prokazatelné ušetření státu, efektivnější projekty zase bonus. A za předražené zakázky, vyhozené miliardy vyhazov a trestní i hmotnou zodpovědnost.

Beekee

Celý ten systém je postavený na hlavu, bohužel. Poplatky odrazujeme řidiče od jízdy po silnicích/dálnicích, kde chceme aby hlavně jezdili. A tam kde je nechceme, tam je necháme jezdit zadarmo.

Stráťa

Jsem rád že to tu konečně to tu někdo napsal, už sem se bál že jsem s tímto názorem sám.

Greyfin

To je hezký, že nás stát „učit platit“, ale na co vlastně platíme daně ? Za služby státu ?

Gwann

daň je neekvivalentní platba. zvykněte si na to.

dopravak

Jako tohle je furt dokola. daně by chtěl mít každý nízké, ale zároveň se nikomu nechce platit za služby. Máme zadarmo zdravotnictví, školství, za státní školky se platí pakatel a ještě se dají odečíst z daní, za parkování na ulici se platí pakatel, pokud vůbec, známky se roky nezvyšovaly, zatímco síť se za těch x let celkem rozrostla. Do toho hromada výjimek podle toho, kde kandidoval zrovna ministr dopravy. V Praze se jezdí za 10Kč denně MHD a za 12 už by to bylo prý nesnesitelné a tak bych mohl pokračovat dále. Pokud chceme nízké daně, tak ok. Ale pak… Číst vice »

dejf

Zadarmo zdravotnictví, školství? Asi se neshodneme v pojmu zadarmo. Silniční infrastruktura je taky zadarmo, spotřební daň z paliv se dává na sirotky v africe?

Jiří Kocurek

Tady pozor! Spotřební daň údajně nesouvisí se zbožím, které zdaňuje. Protože není rozpočtově určená…
Podobně pak DPFO nesouvisí se zaměstnanci, jelikož také není rozpočtově určená…

Aneb jak překroutit fakta, aby se mohlo všem dokola tvrdit, že stát nemá žádné příjmy z daní pracujících.

Gwann

daň z tabáku není určena na léčbu rakoviny plic a podobných neduhů kuřáků, stejně jako daň z chlastu na léčbu alkoholismu a cirhozy a rakoviny tlustého střeva.

spotřební daně:
– regulují problematickou spotřebu (typicky alkohol a tabák)
– jsou pozůstatkem státního monopolu (dřív byla třeba i solná daň – státní monopol na dovoz soli)

opravdu na rozdíl od státních pojistných nemají účelovost, je jedno kolik se vybere, pošle se to jednoho kotlíku a tam zamíchá….narozdíl třeba od zdravotního pojištění, tam je nakládání s pojistným jasně určeno.

dopravak

Pokud bych se vrátil k dopravě, tak celé se to točí jenom u toho, jak vybrat peníze na nákladnou infrastrukturu. Systém nikdy nebude absolutně férový pro všechny, ale aspoň bychom se měli snažit systém nastavit co možno nejférověji. To znamená pokud možno eliminovat různé přerozdělování a preferovat způsob kdo používá, ten platí. Podle mě je proto férovější zvyšovat spíše tyhle poplatky, nasměrovat je přímo do SFDI a snížit část placenou ze společných daní. Známky se roky nezdražovaly ani o inflaci. Ceny by se podle mě měly zvednou, nastavit třeba zdražování o inflaci ve dvouletém cyklu a pak využít výhody elektronických… Číst vice »

Gwann

toto je racionální způsob, kdesi jsem i tenhle systém valorizace tady tuším psal. to stejné by mělo platit např. u MHD. a poplatků za TV a rozhlas. jenže vysvětlujte to tady těm moudrým….za dálnici přece nebudu platit, mám na to nárok…

jste v zemi, kde 30Kč poplatek u lékaře prohrál/vyhrál volby….

dopravak

jojo, člověk někdy žasne, co někteří dokážou vyplodit za moudra. Chci nízké daně, ale běda, jak někdo bude chtít zaplatit za plombu, za parkování, nebo nedej bože zaplatit za použití dálnice.

Gwann

inu, to jsou ti egocentrici, co sami mají na vše nárok, ale nikdo nikdy nic nesmí po nich chtít, to je omezování jejich svobody….vlastně takoví anarchisté….

K.S.

Kde je hranice mezi egocentrismem a neléčenou psychiatrickou/psychologickou diagnózou?

Už delší dobu si pohrávám s myšlenkou že poměrně dost současných „problémů“ je jenom jakýsi druh reakce ne nepodobný PTSD. Akorát se bavíme o velkých skupinách lidí, celých národech a státech.

Gwann

musel jsem si teda najít význam zkratky, ale pracovně to je dobrá hypotéza.

chování postižených jisté znaky psychitrické diagnózy nepochybně nese.

K.S.

Gwanne, měl jsme za to že je to už zkratka obecně známá.

Jinak nějaký koncept psychologie národů jsem nevymyslel já, to existuje hodně dlouho, jenom to buď bylo zapomenuto, nebo odsunuto na vedlejší kolej.

Tomáš679.2

Nesouhlasím. Je to jen zvýšení příjmu do státní pokladny a s tímto výrazným příjmem se jistě počítá a jeho absolutní výpadek byl jistě problematický. A k těm neduhům. I člověk který celý život kouří nemusí zemřít vždy na nemoci s kouřením spojené. Rovněž člověk nekuřák může na rakovinu zemřít v mladém věku.

Gwann

ze 4 pradědečků dva zemřeli prokazatelně na rakovinu z kouření, oba dědečkové na infarkt/srdeční obtíže, dost možná spoluzpůsobené kouřením….

skóre celkem slušné, nemyslíte?

PS: s regulační funkci nesouhlaste…je to vaše právo. ale je faktem.

dopravak

Školné se v naprosté většině případů neplatí, školkovné je ve státních školkách vzhledem k nákladům za pakatel a to si část můžete ještě odečíst z daní. Na spotřebních daních z pohonných hmot se vybere zhruba 100mld. Letos má fond SFDI rozpočet 130mld. Jenomže náklady na dopravu jsou ještě mnohem vyšší, protože ve fondu SFDI nejsou různé externality jako náklady na stavbu a údržbu obecních komunikací, náklady spojené s parkováním v ulicích měst, náklady na hasiče, policii, záchrannou službu. Náklady na léčbu zranění při dopravních nehodách. Náklady na léčbu onemocnění způsobených znečištěním ovzduší, hlukem a mnoho dalšího. Tyhle externality tvoří v… Číst vice »

dejf

ale tak zase že je vybráno zhruba 100mld a rozpočet sfdi je 130mld, ale berme to tak, že jsou tam taky investice, něco jako rozvoj podnikání.

dopravak

Trošku jste pozapomněl na ty další položky. Taková stavba a údržba obecních komunikací. Jenom cena za zimní údržbu tisíců km obecních komunikací vůbec ve fondu SFDI není. No a pak ty externality. Jenom na dopravních nehodách se prožene přes 80mld. K tomu policie, hasiči. Pak parkování v ulicích zdarma a různá menší obecní parkoviště. No a to nemluvím o dalších miliardách na léčení nemocí způsobených znečištěním ovzduší. To, že se tyhle věci komplikovaně počítají neznamená, že nejsou. Takže ano, IAD je výrazně dotována z eráru a do jisté míry je to nutné, aby obyvatelstvo bylo mobilní. Na druhou stranu je… Číst vice »

Greyfin

Ale já nikde nepíšu o tom, že daně mají být nízké. Ale měly by být ekvivaletní vůči službám státu a vůbec celý systém daní by měl být co nejjednodušší a bez vyjímek. Pak by to bylo srozumitelnější a pochopitelnější pro více lidí než dnes.

dopravak

No jenomže ony poměrně ekvivaletní jsou. Můžeme se bavit o efektivitě některých úřadů, ale v tomhle podle mě hlavní problém není. U nás máme poměrně vysoké odvody a přímé daně, ale zase máme extrémně nízké daně z nemovitosti. No a zrovna doprava je typický příklad velkého přerozdělování, protože poměrně malou část nákladů platí skuteční uživatelé. Známky, mýtné, jízdné v MHD, extrémní slevy pro některé skupiny obyvatel, nezpoplatněné parkování ve městech atd.

Racek

Ty aktuálně nezpoplatněné úseky dálnic jsou službou hlavně pro obyvatele obcí, kolem kterých vedou – že nemají tranzitní dopravu pod okny, ale na dálnici. Pokud má platit princip „za službu se platí“, asi bude muset ŘSD zavést nějakou speciální daň pro obyvatele těchto obcí ..?

J.K.

Hlavně by to chtělo regionální… Já jezdím dálky tak je mi to jedno, ale proč by měl někdo kdo občas pojede Vary – Cheb platit stejně…

ZdendaP

Podle mě to nedává smysl. Proč by měl někdo, kdo občas pojede Roudnice – Praha (cca 30 km po dálnici), platit více než někdo kdo jezdí Vary – Cheb (cca 40 km po dálnici)?

Ten systém by bylo akorát komplikovanější a ve finále by nebyl o nic spravedlivější. Pokud někdo „občas“ jezdí Vary – Cheb, jen ať si zaplatí normální dálniční známku. 1 500 ročně není zas tolik.

Libcha

Já si myslím, že by se spíš měla reformovat „nabídka“ dálničních známek, aby jejich ceny dávaly více smysl. Dneska je to u osobních aut tak, že kdo jezdí po dálnici skoro každý den, zaplatí pouhých 1500. Kdo potřebuje projet dálnici různě třikrát během roku, zaplatí 930. A nejhůř dopadne ten, kdo si nejprve myslí, že pojede jednou a pak změní plány a stejně si musí koupit tu roční…

Když už jsou známky elektronické, nebrání nic tomu, zavést něco jako „jednotlivou jízdu“ a další paletu co nejflexibilnějších známek, aby zaplacená cena odpovídala objemu „ojetí“ dálnic (neříkám že lineárně).

Karel

Mohli by na to jít salámovou metodou, tak jako je to s poplatky za veřejnoprávní TV a rozhlas. 135 + 45 x 12 je 2160 ročně. Tím že je to rozdrobeno do 12 malých plateb, tak to nikomu nepřijde, že ta služba kterou taky mnozí nevyužívají, nebo jen sporadicky je dražší než roční poplatek za využívání dálnic.

plp

Oblíbený omyl. To není poplatek za veřejnoprávní TV i když je ČT příjemcem. To je poplatek za vlastnictví tv přijímače. Tedy i kdyby se ČT zrušila, poplatek by mohl bez problémů zůstat zachovaný

Alibaba

A kdo by byl příjemcem tohoto poplatku?
Já ho chápu tak, že když mám televizi, tak jsem povinný platit poplatek ČT.

Los Vendelínos

Přesně. Při elektronických známkách doteď nechápu proč není 24 hodinová známka. Kdyby byla dejme tomu za 50,-, tak to nikdo neřeší, stát vybere hromadu peněz a všichni budou spokojený. Těch 50,- je zcela jistě nejdražší poměr. Ale něco chtít po státu?…

Petr

Pan Kolovratník tvrdil, že o ní není zájem.

EM*

Nebo když někto neví, kolikrát ročně pojede po dálnici, tak po koupi páté týdenní známky dostane automaticky roční.

dejf

Amen, prostě strop poplatků bude ve výši ročního poplatku.

Tomáš679.2

1. Člověku, který využívá dálnici pro jednu jízdu v celé její délce je nějaký neplacený úsek zcela fuk.
2. V současné době člověk platí roční poplatek za službu i když jí nevyužívá a nebo využije několikrát za rok .
3. Pokud někdo řekne, že „za službu se platí“, tak je třeba se také zamyslet nad tím, zda ta služba za ten poplatek stojí ( někde ano, jinde spíše ne) a také nad tím, že jedna věc je stavět nové a druhá opravovat staré.

Gwann

OK, zrušíme dálniční známky úplně. a zvýšíme spotřební daň z benzínu o 2-3Kc/l.

nemusíme se tu hádat o kvalitě dálnic, spravedlnosti známek ani řešit hypotetické mýto. a je to vyřešeno.

co vy na to?

J.K.

Proč ne. Dopadne to ale tak, že se po pár letech pod nějakou záminkou zase zavedou poplatky za dálnici a zvýšená spotřební daň zůstane 🙂
Kromě toho časem bude potřeba zavést zvýšenou spotřební daň na elektřinu, aby se nahradil výpadek způsobený větším přechodem na elektromobilitu.

Gwann

no, ta elektřina bude zajímavá….protože při stávajících cenách elektřiny…se zmenšuje rozdíl v nákladech klasika vs. elektro a ještě k tomu něco přirazit…

a jak chcete rozlišit EE na nabíjení od té na svícení v baráku? daň na všechnu neprojde….takže asi daň z auta /kapacity baterie?

PS: že by to tak dost možná dopadlo s tím zrušením a znovuzavedení…asi máte pravdu

Alibaba

Očekávám spotřební daň na elektriku po výpadku této daně vlivem elektromobility.
Ano, silniční daň z auta je taky řešením, toto řešení se dá zavést i dnes.

Gwann

jen přidat ještě spotřební daň na elektřinu pro neautomobilní použití by bylo dost sebevražedné (politicky)

Alibaba

Ale i teď je spotřební daň z paliv i pro neautomobilní použití.
U té elektriky to chápu, v budoucnu vidím, že povinné provozování elektromobilů vnutí do aut spoustu udělátek, které vám tu spotřebovanou elektriku zjistí a podle toho zdaní. Jedna možnost tady už proběhla v podobě vyměnitelných baterek https://zdopravy.cz/rozhovor-slibili-jsme-omezit-slevy-a-splnime-to-rika-novy-ministr-dopravy-martin-kupka-100437/ , kdy si prostě koupíte kWh právě takto zdaněné.

Gwann

jenže toho neautomobilní užití uhlovodíkových paliv je relativně minimum a i z toho dokázala být šílená ostuda (LTO čili vlastně lehce sirnatá nafta) nebo v daleko menším rozsahu zelená nafta pro zemědělce. a to je zlomeček….oproti elektřině.

technické opatření, nějaké sledovátko v autě, bude nezbytné, jsem zvědav, kdy to zase pajcneme….

Alibaba

Nevím kolik z toho minima zaujímá železnice.
Pro jistotu bych tvrdil nedopravní využití místo neautomobilního.

Gwann

ano, tak to je přesnější. na druhou stranu ti brejlovci ojíždějí koleje taky placené státem obdobným způsobem jako silnice

Petr

Zřejmě to dopadne tak, že bude zpoplatněn pohyb vozidla. Tedy ujeté km. Každý si poveze krabičku, pro sledování satelitním systémem.

Couler

Dálnice ve výsledku nejvíce „rozbíjejí“ kamiony. Opravy dálnic se mají primárně financovat z mýta. Dálniční známku beru jako poplatek za nadstandartní službu (jízda po rychlejší a bezpečnější komunikaci s bezpečnými místy k zastavení a servisem na odpočívadlech). Ono ta údržba a servis na těch odpočívadlech ŘSD taky něco stojí. Absolutně nechápu, proč by tuto službu měli financovat řidiči ze spotřební daně, kteří na dálnici nenajedou.

Gwann

se zvýšením mýta pro kamiony taky souhlasím. jen ale pozor…slušná část z té dopravy je vnitro, takže se zdraží zboží.

za mne OK, za Vás taky?

PS: EU předpisy stanoví, jak velká část nákladů na infra může být mýto. přesně si nepamatuju % výměru, ale byli jsme bezpečně pod. Jen to nejde navyšovat do nekonečna

Marian Kechlibar

To zdražení se na koncové ceně zboží promítne jen málo, poplatek se rozděluje mezi 10 a více tun zboží.

Poznalo by se to na extrémech typu „vozit chleba z Břeclavi do Děčína“, ale na zboží s vyšší přidanou hodnotou už ani ne.

Schválně jsem se díval na svoji fakturu PPL z prosince. Mýtný příplatek je v průměru kolem 4 Kč na balík, přičemž běžná cena zboží v balíku je několik set Kč.

Gwann

no, můžete a nemusíte mít pravdu. ona jedna věc je balík o pár kilech…a druhá věc kamion poměrně levného a těžkého zboží. navíc vzhledem ke složitým dodavatelským řetězcům se vám může stát že jedno kilo převážíte třeba i pětkrát či víckrát….než je součásti finálního výrobku.

samozřejmě i tak se to více méně ztratí, ale zaplatíme to. a je fér to přiznat

Jan

Za mne taky OK. Jen ať se platí plná cena za to převážení a pak bude jasné co se ekonomicky vapltí vozit přes celou republiku (Evropu) a co je nesmysl. Jako například vozit české mléko do Německa a zpátky vozit sýr.

Gwann

tak tohle konkrétně je ukázka naší nekonečné blbosti (a distorze způsobené dost možná dotacemi)

Tomáš679.2

Tomu kdo potřebuje jet je jedno zda 35 nebo 40. Jen snad dodám, že jízda po okreskách je pak pro úspornou jízdu přínosnější, než jízda po dálnici a dále takové řešení znevýhodní lidi co nemají na moderní auta s nižší spotřebou.

Gwann

což je jen správně, sice je to sociálně necitlivé, ale má to žádoucí regulační aspekt.

PS: k okreskám…když si někdo neváží svého času

Tomáš679.2

Záleží na konkrétním jedinci. Někteří lidé nepotřebují svůj čas měřit a přepočítávat ho na hodnotu peněz. Ano ,správně jste řekl, že by to bylo sociálně necitlivé. Lidé z nízkých příjmových skupin musejí používat starší vozidla. Při nákupu těchto vozidel mnohdy platí tzv. eko daň což není v žádném případě poplatek za to, že používají neekologické vozidlo, ale poplatek na podporu likvidace autovraků. Pokud takový poplatek hradí, tak je z něj následně hrazena likvidace i podstatně mladších vozidel, která někdo omotá o strom. Další možná málo viditelný fakt je to, že lidé z těchto výše uvedených skupin využívají vozidlo s podstatně… Číst vice »

Gwann

pokud je účel snížit tvorbu CO2, tak jak? povinně všem elektrovozy, ne které nemají? nebo prostě jen zdražíme jezdění? co je horší? nemá to dobré řešení, ale prostě mobilita byla vždy drahá a vždy luxusem. a ta doba se opět navrací….u té individuální. ZDO je dotovaná a slušná. jakkoliv se nehodí zdaleka na vše

Tomáš679.2

Zdražením provozu vozidel dosáhnete jen toho, že lidé nebudou mít možnost si na nové vozidlo ani našetřit a budou nuceni stále využívat staré EU0, EU1, EU2, které budou obměňovat a nebo vzhledem k daleko delší životnosti takových vozidel stále udržovat opravami v provozu. U takového třeba 20 let starého vozidla je sice potřeba více prostředků na palivo, ale zase se toto vrátí díky jednoduchosti v úspoře za servis a náhradní díly.

Tomáš679.2

Rovněž na našich silnicích vzhledem k jejich stavu daleko lépe obstojí vozidla starší, než ta mladá.

Ibragim z Bastru

Po okreskách lze na rozdíl od D1 jet….

Gwann

tak to zase přeháníte. za poslední měsíc jsem absolvoval D1 3x tam a zpět….a celkem OK.

BND30

Náhodou, mě se to líbí – jezdím hodně – platím hodně.
Je to spravedlivé. Byt si tím trochu ee do vlastního hnízda, při mém ročním nájezdu ke 40.000 km…

Petr

Jsem pro. Když už nejde zavést pro osobáky jednodenní známku, nebo zpoplatnění podle ujetých km na dálnici. Tak je to asi nejlepší a nejlevnější řešení.

jirka

a co udělaji s kamiony které ničí okresky aby se vyhnuly dalnici hlavně přetízené kamiony pokáků!

Gwann

jednoduché, zpoplatníme kamionům všechny silnice

Ibragim z Bastru

Tak tranzit, který v ČR nezačíná ani nekončí, bych i rovnou zakázal a na hranicích nabídl možnost naložení kamionů na vagóny a přepravu na další hranice nákladním vlakem. …

Stráťa

Kudy ten vlak pojede když už teď mají náklady problém projet?

Par

výborný bezplatný usek je okolo Prostějova směrem na OL na který ovšem nejde najet :)))

Karel Mio

Delame to pro lidi.

Karel Mio

No koukam ze s rozsirenim D35/D11 se zpoplatnil i predtim nezpoplatneny usek D35 mezi I/37 a D11, a pak D11 dal az k I/35. Tedy relace Pardubice > Jicin bez poplatku jedine skrz Hradec.

Alibaba

Ještě se dá jet Opatovice – Plačice, ale nevím jestli to tam není nějak rozkopané.

Karel Mio

To nevim jestli bych si pomohl, nez vyjedu z Opatovic, tak to uz jsem v Hradci na okruhu.

Alibaba

Tak já mám většinou největší problém na mnou navržené trase v Kuklenách na světelné křižovatce. V Hradci často po tom okruhu poskakuji přískokem vpřed a ucpáno je na mostě přes nádraží.
Jinak je to kratší kilometrově, časově ne.

lol

Ale řidiči za dálnice platí! Jmenuje se to spotřební daň z benzínu a nafty najdete ji na paragonu z benzínky+DPH… A stát ji vybere víc než dává na veškerou dopravu Včetně té železniční! A + mýtné + DZ to jsou jen drobné navíc!!! To že ty daně vybrané z pohoných hmot nezkončí v dopravě je chyba přerozdělování ne že by motoristi přizpívali málo!!! DZ zrušit

dopravak

Problém je ten, že spotřební daně ani zdaleka nepokryjí náklady s budováním a údržbou sítě spojené. Platba za dálnice je běžná ve většině zemí ať už mýtem, známkami, nebo v rámci silniční daně.
Podle hesla kdo užívá, platí je naprosto férové, aby řidiči jezdící po dálnici na stavbu a údržbu sítě přispěli.
Nezapomínejte, že velkou část příjmu ze známek tvoří zahraniční řidiči často jezdící na dražší krátkodobé známky. Takových Poláků mezi Bohumínem a Mikulovem projede hromada.

Fučida

Ale pokryjí, resp. pokryly by, pokud nešlo do SFDI z této daně směšných asi 10%. Zbytek jde do stástního rozpočtu a z něj se zase část sype zpět do SFDI, údržby pod ŘSD i krajemi atd.

dopravak

Jenomže do fondu SFDI se to zase nasype odjinud. Fakt je ten, že na spotřebních daních z pohonných hmot se vybere zhruba 100mld. Letos má fond SFDI rozpočet 130mld. Jenomže náklady na dopravu jsou ještě mnohem vyšší, protože ve fondu SFDI nejsou různé externality jako náklady na stavbu a údržbu obecních komunikací, náklady spojené s parkováním v ulicích měst, náklady na hasiče, policii, záchrannou službu. Náklady na léčbu zranění při dopravních nehodách. Náklady na léčbu onemocnění způsobených znečištěním ovzduší a mnoho dalšího. Tyhle externality tvoří v sumě další desítky miliard, což jak vidíte spotřební daně zdaleka nepokryjí.

Jiří Kocurek

Ze SFDI se platí také železniční stavby a vodní cesty. Takže z těch 130 mld můžete 50-60 mld šktrnout, protože nesouvisí se silniční dopravou.
To aby se do nákladů na silniční dopravu nezapočítávál zvedací železniční most v Lužci.

A pak jsou také externí benefity. Zrovna dneska se po té silnici prohnali hasiči, nejspíš by někdo zemřel, kdyby jich nebylo.

PS: Hasiči byli potřeba i před vynálezem automobilu. https://sever.rozhlas.cz/historickou-strikacku-z-roku-1889-tahali-kone-nebo-sami-hasici-6838288

ČD4ever

Ještě bych zmínil další poplatek za individuální mobilitu – silniční daň pro podnikatele.
Za 5 mld. z DZ se toho moc nepostaví. Je to hlavně penězotok pro vrchnost.

David

Není to pravda. Stát nevybere na spotřební dani z pohonných hmot ani zdaleka tolik co musí investovat do silniční infrastruktury a následků spojených s hlukovým, prachovým a dalším znečištěním.

David

Zapomněl jsem ještě na nehody, ty totiž v Česku tvoří značnou finanční zátěž. 460 mrtvých (obvykle v produktivním věku), 1400 těžce zraněných a při necelých sto tisících nehodách jen materiální škody ve výši 7 mld korun.

Jiří Kocurek

A vy zase na povinné ručení.

David

Souhlasím, tipuji, že to bude hrubě odpovídat těm 7mld za uplynulý rok.

Tomáš679.2

Materiální škody jsou závislé také na hodnotě vozidel. Nikdo (tedy z nás) nemůže za to, že jsou tak drahá. V případě obětí je to riziko, na které musí pamatovat když za volant usedá.

A jak taková nehoda zvyšuje finanční zátěž pro stát? No možná platy záchranných složek a náklady na jejich techniku. Pak možná nějaké ta značka či svodidlo co se zaplatí z pojištění a nebo náhradou škody řidičem.

dopravak

Jasně, když dostanete smyk a vletíte do stromu, tak kdo asi platí hasičům za vystříhání z auta, policajtům za vyšetření nehody, záchrance za převoz vrtulníkem, nemocnici za pobyt na ARO. Následně nemocenská atd. Tohle může jít do milionů a samozřejmě se to nikde neobjeví jako samostatná položka v rozpočtu, ale někdo to nakonec zaplatí a ten někdo je stát ať už přímo, nebo prostřednictvím zdravotního pojištění. Už konečně pochopte, že spotřební daně náklady IAD nepokryjí, je to jenom jeden z příspěvků na mobilitu obyvatel.

Tomáš679.2

Máte to tam napsané
„platy záchranných složek a náklady na jejich techniku.“

dopravak

No já jenom, že o tom píšete, jako by to byly nějaké drobné. jenom ztráty z nehod dělají přes 80mld.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/dopravni-nehody-bezpecnost-centrum-dopravniho-vyzkumu-ztraty-celkove-naklady-za-rok-2019-statistika.A201106_120227_automoto_taj

Tomáš679.2

Tak jsem to napsal špatně za což se omlouvám.

David

K tomu ještě musíte ještě v případě úmrtí či ochrnutí připočítat ztrátu produktivního občana, který by jinak vytvářel hodnoty a odváděl daně a takhle bude v nejlepším případě v invalidním důchodu.

Alibaba

Tak to se jmenuje blbě. Spotřební daň z paliv je pouze daň jako jakákoliv jiná a že by se mohla použít na platbu do infrastruktury má problém, že závisí na ceně paliv v okolních státech.

Dandys74

Až se dálnice nebudou stavět z našich daní (tedy jsem za službu již zaplatil), tak si o tom můžeme pohovořit…

dopravak

Jestli jste si ráčil všimnout, tak z daní se platí spousta věcí, za které se v jiných zemích běžně platí nemalé částky. Třeba takové zdravotnictví, školství. Takové jízdné v MHD je vzhledem k příjmům velice levné. V takové Praze v poměru k příjmům možná nejlevnější na světě. Za parkování také lidé u nás v zásadě nejsou ochotní platit a parkovací kartu za korunu denně už považují za okrádání. Ulice měst jsou tak zavalené parkujicími auty.
Za dálnice se připlácí více méně všude ať už mýtem, známkami, nebo silniční daní.

Dandys74

Že za všechno platíme jak idioti několikrát ještě neznamená, že je to v pořádku…

dopravak

Dobře, ale pak je potřeba také začít za některé služby doplácet. Takže výkonově zpoplatnit dálnice, zvýšit spotřební daně na paliva, aby daně pokryly stavbu a údržbu celé sítě včetně obecních komunikací a dalších externalit. Zpoplatnit všude parkování na ulici, aby cena kryla veškeré náklady. Zvýšit jízdné v MHD, aby to krylo náklady aspoň z 60%. No nevím nevím, co budou třeba pražáci říkat na parkovací kartu za 10 000, lítačku za 10 000 apod. jakmile se takto zajistí příjem rozpočtu, aby nám infrastruktura nechátrala, tak se můžeme bavit o snížení daní. Já jako pravicový člověk jsem pro, co vy?

Olin

Chceš při současném stavu ekonomiky (makroekonomické ukazatele, problémy pracovního trhu, mzdové antré za 30 let dozadu, inflační tlaky a boj o zdroje defacto všude…) ji opravdu zastavit?!

dopravak

Zaprvé jsme si nepotykali. Zadruhé neříkám, že to tak musí být, jenom narážím na řeči některých diskutujících, že státu se jenom platí a občané za ti nic nedostanou.

Gwann

co navrhujete dělat? nic? ale s tou nečinností se dohrabeme do řecka tak za 5 let….a pak teprve můžete brečet

Jan

Proč zastavit? Prostě lidi začnou platit přímo podle toho co a jak využívají. Konec socialismu a dotací, prosadí se jasně efektivnější řešení. Možná pak lidi zjistí že se jim nevyplatí nechat si 99% času odstavenou plechovku před domem a ta veřejná doprava je přecejen levnější.

Tomáš679.2

Je třeba si říci, že rozhazovat a žít na dluh nejde věčně. Dříve či později přijde doba, kdy se sluhy musí začít splácet. Problémy pracovního trhu raději komentovat nebudu.

Tomáš679.2

oprava :dluhy

Tomáš679.2

A víte, že to není špatný nápad? možná by se tak lidé třeba do Prahy nehrnuli pokud by vzrostly jejich výdaje. Pak by se jim vyšší plat přestal vyplácet a možná by zvážili, zda by jim nebylo lépe na vesnici. Sice s nižším platem, větším množstvím volného času a také s větším klidem a nižšími životními náklady. Pořídili by nějakou otlučenou Felicii na ježdění kolem komína a bylo by jim fajn. Takže jo, proč ne.

Gwann

jednoduché, zvedneme dané. chcete to, bude to. jen pak nebrecte.