Stát pošle na vlečky dalších sto milionů, podíl železnice se ale udržet nedaří

Vlečka do teplárny Vráto (České Budějovice) je dnes napojená úvratí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlečka do teplárny Vráto (České Budějovice) je dnes napojená úvratí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

K lednu letošního roku bylo v tuzemsku 1 800 provozních vleček.

Na podporu železničních vleček má stát připraveno dalších 94,3 milionu korun. Informace se objevila na stránkách ministerstva dopravy (MD). Jde o poslední částku, kterou se zcela vyčerpá celkový příděl peněz na vlečky v rámci dotačního operačního programu Doprava 3 (OPD3) na léta 2021 až 2027.

„Ministerstvo dopravy je nicméně připraveno ještě před vyhlášením této výzvy její alokaci případně navýšit,“ uvedl mluvčí MD Jan Jakovljevič. Celkově bylo v OPD3 připraveno na vlečky 300 milionů, rozděleno už bylo 205,7 milionu.

Podpora je určena na výstavbu nových vleček i na vylepšení vleček stávajících. „Program má za cíl minimálně udržet objemy zboží, které prostřednictvím vleček vstupují na železnici,“ doplnil Jakovljevič. Počet vleček v tuzemsku se přitom podle údajů MD v čase zásadně nemění, k letošnímu lednu jich bylo provozních zhruba 1 800.

„Železniční vlečky je nutné podporovat, protože jsou jedním z efektivních přístupových bodů na železnici a i díky jejich rozvoji je možné postupně dosáhnout cílů ke zlepšení energetické a ekologické náročnosti nákladní dopravy přesunem zátěže na železnici,“ zdůvodňuje ministerstvo dotace.

Plány na přesun zboží ze silnic na železnici se ale v tuzemsku dlouhodobě nedaří naplňovat. Zatímco cílem Evropské unie (dle tzv. Bílé knihy) je dosáhnout 30procentního podílu nesilničních přeprav do roku 2030 (a 50procentního podílu do roku 2050), v tuzemsku je trend přesně opačný. Podíl železnice (měřeno jako výkon v tunokilometrech) dokonce loni klesl pod 20 procent, když činil 19,3 procenta. V roce 2022 činil 20 procent, o rok dříve 20,36 procenta.

Tagy Ministerstvo dopravy přesun zboží na železnici vlečky
296 komentářů