Stát pomůže Českým drahám, rychlíky a expresy už nebude nabízet konkurenci
Lokomotiva řady 151 Českch drah v čele dálkového vlaku v Klánovickém lese. Foto: České dráhy
České dráhy získaly jistotu, že v příštích letech budou dál zajišťovat provoz na většině dálkových linek, které objednává stát. Ministerstvo
Super, takže rozdrbali pár tratí nějakýma „rozstřelama“. A až potom zjistili, že je to kravina.
Tak ony ty tzv. rozstřely taky nejsou konkurenčně úplně fér, že… klasická soutěž to není, to cítíme všichni. Nabízí se jedna základní otázka – a s čím by soukromí dopravci jako jezdili? Jak uvedl autor v rozhovoru pro ČT – pár soutěžemi je kapacita soukromníků vyčerpána. Sami vidíme, že soukromníci se už do soutěží ani nehlásí… a dá zadání jen např. na 3 roky a čekat, jestli si soukromník sežene nějaké vozy, to by taky nebylo asi úplně fér, že…
Jsou zcela fér a podle zákona. Rozhodně jsou férovější než dát někomu zakázku bez toho, aniž bych porovnal více nabídek. Zapomínáte na to, že se zde dávno mělo soutěžit s dostatečnými lhůtami na zahájení provozu, což by mohlo přilákat nové dopravce, viz v minulosti National Express.
Jak jsem zde psal, ale komentář zmizel – A zadání na 10 let není podle zákona? A kolik bylo reálných nabídek na tyto linky? Měl jsem za to, že soukromým dopravcům již došly síly, resp. vozy, resp. ojetiny. Neříkám, že je to celé správné, ale je třeba se na to dívat trocho objektivnějším dojmem a nejít do všeho s tím, že automaticky ČD = zlo.
Rozhodně jsou konkurenčně více fér než bagrování nejdražšímu dopravci na trhu – ČD. Mmch. i jiní státní dopravci (které asi z neznalosti považujete za soukromínky) na našem trhu jsou levnější. A pochybuji, že by DB nesehnalo další vozidla pro další tratě.
„Mmch. i jiní státní dopravci (které asi z neznalosti považujete za soukromínky) na našem trhu jsou levnější. “ Které jiné železniční státní dopravce v ČR máte na mysli? DB? Možná že kdyby zde jezdily DB, byla kvalita jjeich cestování úplně někde jinde. Arriva = největší šroty v železniční i autobusové dopravě.
Arriva (DB) nebo např. DLB (FS) není soukromník, tak zde prosím neplkejte nesmysly. Jinak, co se šrotů týče, chápu, že pro vás je tam špatné logo, ale DB na železnici u nás výpadky v podobě neadekvátních náhrad nemají a na výkonech, které v prosinci od ČD převezmou nasadí o minimálně 20 let mladší vozu než hydry. Zrovna linka Praha – Písek – ČB je takovou výkladní skříní současného dopravce, ze tří zde turnusovaných vozidel jsou denně jedno až dvě nahrazovány plesnivými béčky, tam už ani ke zhoršení dojít nemůže.
Takže tady ČD nenabízely levnější nabídky, než soukromníci a ani nejdražší dopravce není soukromý? Zajímavé.
„Stát tak ustoupil tlaku zejména železničních odborářů, levice i samotných Českých drah, které si dlouhodobě stěžují, že jsou v konkurenci jiných dopravců znevýhodněny, například péčí o historická vozidla.“ Tak toto je úvod jak stehno… Jak proboha autor přišel na to, že levice si dlouhodobě stěžuje na znevýhodnění ČD v soutěžích? Proč sem autor pořád plete historická vozidla, režijky, odboráře…? Nezlobte se na mě, ale tyto novinářské fantasmagorie naznačují něco o kvalitě novinařiny. Novináři – rozdělovači národa – nám budou pořád nutit slova jako levice nebo pravice. Pokud už klesneme na toto prosté rozdělení, v PČR lze za levici považovat možná… Číst vice »
jde o důvody, proč ČD a další skupiny (odboráři, čssd, ksčm atd.) požadovali odložení dalších soutěží.
Aha, takže na základě třech jmenovaných subjektů jste usoudil, že za to může levice… ještě jste zapomněl napsat, že za to může levicové ANO. Resp. levicová strana podnikatelů a největších oligarchů v ČR. Mimochodem, řekl bych že za vlády ANO, ČSSD a KSČM jak se moderně říká, se konečně začalo alespoň něco soutěžit… co se soutěžilo předtím? Napovím – vůbec nic!
Technická poznámka: Čistě pravicová strana jsou Svobodní a možná Robejškovi Realisté
Svobodní mě napadli, ale jejich preference jsou žádná celá nic, tak jsem je neřešil – měl jsem přednostně namysli strany v PČR
No nic no. Manželka je ochotná vlakem jezdit jen RJ nebo pak autem. Tak holt budem jezdit autem. Nedá se nic dělat.
Z tohoto pohledu tím tedy česká veřejná doprava o žádné tržby nepřijde a „stát“ naopak vydělá.
Jak si tak pročítám komentáře tak vidím spoustu lidí, kteří o téhle problematice vědí zřejmě podstatně více, než já. Proto bych tomu i já rád porozuměl. Jakožto průměrný cestující se při ceste vlakem zajímám hlavně o poměr komfortu a ceny. Na delších trasách u mě na plné čáře za posledních pár let vyhrává jakykoliv jiný dopravce, než ČD, které brutálně přeplnuji vlaky, u kterých se zřejmě nehledí na kapcitu vlaku, nýbrž na to vyždímat z těch starých pleček co nejvíce škváry, než budou muset do šrotu, a na jakýkoliv komfort při cestování můžete zapomenout. Moje otázka tedy zní, změní se… Číst vice »
Dráhy je přeplňují? To u každého vozu má stát kontrolor a říkat, dost, už tam je moc lidí, nenastupujte? ČD tedy mohou zato, že lidé chtějí cestovat?
Vlaky bez povinné místenky, nemyslete si, že u soukromníka se stát ne bude (vlaky v ZDO).
Protože i soukromník bude muset mít vlaky bez povinných místenky, pokud bude jezdit v ZDO.
Promiňte, jsem jen nespokojený zákazník a laik. Můžete mi, prosím, vysvětlit co znamená ZDO, proč budou muset soukromníci mít vlaky bez mistenek a jak to souvisí s upřednostňováním českých drah před soukromníky na dlouhých trasách?
Protože v Základní Dopravní Obslužnosti, tzn. na objednávku kraje, státu… se jezdí logicky bez místenky, tzn. i RJ se může stát, že bude jezdit s přeplněnými vlaky.
Nakonec se stačí podívat do Bratislavy, odkud občas RJ odjíždí na Dunajskou Stredu (ZDO) nebo odtud přijíždí tak přeplněný, že sotva dovře dveře.
No jo, když jezdí ČD po koridoru na dálkových vlacích se čtyřmi vagony, které jsou narvané až po střechu, pak se není čemu divit. Ono by stačilo pár vozů přidat, a ono by to třeba stačilo… Jenže, jak bylo zmíněno v jednom s předchozích článků, dispečeři ČD i po (očekávalo by se) mnohaleté zkušenosti neví, kdy a kam je připojit… Když začal jezdit Regiojet se třemi vagony, to bylo od režijkářů posměšných komentářů!!! A teď, když takto jezdí ČD, je naráz ticho po pěšině… Divné…
Mohu vás ujistit, že dispeceři ČD vědí kdy a kam vozy připojit, bohužel téměř žádné navíc nejsou, těžko se pak připojuje. ..
No jestli se jich část nenabídla smluvně na Slovensku, že ??
Ale vždyť přece z komentářů některých diskutérů jsme se dozvěděli, že ČD mají posil dost a všude je mají připraveny a neposilování je jen a jen problém soukromých dopravců.
Díky za info, které tady někteří diskutující neberou v potaz. CD nebyly, nejsou a nebudou nikdy konkurence….
Tak tím by se to taky dalo vysvětliti, to ano. O to je to tedy smutnější a nabízí se nutně, že ztráta některých výkonů Národnímu dopravci paradoxně pomůže, protože některé vozy, byť v bídném stavu vyšetří na jiné výkony…. A že se třeba zbaví těch největších pleček a přesunou místo nich něco „relativně“ novějšího….
Ono musíte mít co přidat.
A pokud se přidá substrát řve, že to jsou staré koženky…
Posilovat nejde do nekonečná, za prvé, protože není tolik volných vozů, a za druhé, s více vozy se prodlužuje jízdní doba, takže 2 – 3 vozy jsou ještě v pohodě, ale přidat třeba 6, tak by to už asi bylo znát.
Asi moc casto nejezdite vlakem co? Příměstské vlaky jsou jak dobytcaky, u Brna jezdí vlaky, které jsou stejné jako když je CD v roce 1974 nasadily. Personál o tom raději nemluvím. Jedině konkurence probere odboráře a vedení ČD.
„ČD, které brutálně přeplnuji vlaky“ A já myslel, že vlaky přeplňují cestující…
Když jedou po koridoru v rychliku z Luhacovic 4 vozy z nichž jeden je 1.trida a jsou plne uz v Otrokovicích a mají před sebou spoustu stanic do Prahy tak to je preplnovaní vlaků ze strany ČD. do diskuze…
To nic nemění na podstatě věci, že ty vlaky plní – přeplňují cestující. Neříkám, že všude a vždy odpovídá počet vozů poptávce, ale pochybuji, že v Luhačovicích se naplní 4 vozy… Někteří lidé považují za narvaný vlak situaci, kdy je v kupé víc jak jeden člověk.
oprava – v Otrokovicích
Někdy záměrně i CD, když zruší spoj a nenasadi jiný. Logicky se pak cestující zahustí v dalších vlacích nebo sednou do auta.
Nebýt soukromník povinně mistenkový, tak je přecpán v některé dny a trasy také.
Na dálkové trasy si můžete zakoupit místenku(přes net ji máte dokonce zdarma)
Jenže soukromník zatím povinně místenkový je a to je jedině dobře. Aspoň se jim nestává, že jejich stevardi nejsou schopni přejet s vozíkem skrz vagón jinak, než po hromadách zavazadel a lidských těl.
Soukromník tak prodá tolik jizdenek, kolik je kapacita vlaku. Zatimco české dráhy ti nikdy neřeknou ne a jako správná zlatokopka otevřou dveře každému, ikdyby už nebylo byť čtverečního centimetru místa…
ČD mají většinu vlaku v objednávce, takže nemohou ani dát místenky povinné, to jde jen u vlaků na Ostravu. A u pokladny si většinou cestující nekupují lístek na konkrétní spoj, takže ČD těžko mohou vědět, čím pojedou. A já rozhodně raději budu stát, než abych čekal x hodin, neli do druhého ne, až pojede vlak, ve kterém bude volné místo, abych si mohl koupi místenku.
Nemá být v této větě rok 2023? „Po roce 2033 už musí být všechny linky provozovat vítězové řádných tendrů.“
Nemá. Opravdu až 2033. Po roce 2023 už nejde zadat přímo, takže jde zadat 31.12. 2022 přímo na deset let:-)
Aha, děkuji za vysvětlení.
Nevím, proč v klimatizovaných vozech by měli jít otevírat okna to je proti funkci a smyslu klimatizace, tak to je problem kromě LEOŠE u všech dopravců, když nejde klimatizace a jen připomínám, že stát ročně přehraje 16 miliard, mnohdy.na činnost, která je přimo namířena proti zájmům země,(stsvby dálnice, železnice, imigrace atd, atd) a to nikoho nezajímá, tak pro službu nám všem pár miliard pro ČD, NENI ZASE TAKOVÁ HRŮZA!!!!! A VYHOZENE PENÍZE DO LUFTU????!!!! Tak jsem hodil rukavici do PLACU!!!!!
???
Je sobota večer. Málokdo bývá úplně střízlivý.
Stát pomůže Českým drahám-zaplatí jim kolik si řeknou z peněz daňových poplatníků. Chce se mi zvracet,když vidím jak se v tomto státě zachází s veřejnými penězi.
Však jde o úlitbu StBáka komunistům. Jejich schopnosti na poli ekonomiky jsou celosvětově proslulé..
Zajámavé, že můj slušný příspěvek k tomtuo příspěvku byl smazán, ale nadávat zde do komunistů a estébáků je v dnešní době normální, slušný základ lidské společnosti.
Takže dalších 10 let v rychlících, kde v 1. třídě nefunguje klimatizace a nejde ani pořádně otevřít okno? 🙁
No ony tam nejdou ani pořádně otevřít dveře, ani se do toho nedá pořádně nastupovat. Ale zase je to skoro zadarmo, mámo.
Uživatel narážel na 1.třídu
není problém použít jinýho dopravce co nemá 1. Je demokracie, třeba já platím za rozhlas, ale nepouštím ho obdobně platím za pendolíno, raijlety, pantery a nepoužívám je též. Tuším, že by se do toho měl obut prezident, aby stát nemusel platit zase pokutu.
Prezident?vždyť je to blázen.
byl demokraticky zvolen? Byl, za chvilku půjdeme do plynu, že nemáme stejný mínění jak vy?
A vy jste zcela zdráv?
A on někdy u nás prezident, který má pouze reprezentativní účel, někdy něco ovlivnil? Báchorky typu „co by kdyby“ vynechme.
Prezident by se měl opravdu obut a jít kopat ten vodní kanál. Až bude mít hotovo, tak pak může přibrat petra.r a jít s lopatami pomoct na dráhu.
já jsem na dráze lopatama a vidlema dělal, co máte dál proti dělníkům, kteří se postavili proti komunistům?
Jak jste přišel na to, že mám něco proti dělníkům? Já jen nemám rád komunisty a bývalé komunisty,např. Zemana.
Jestli myslíte Miloše Zemana, tak to opravdu komunista nebyl… najděte si rozhovor bývalého prezidenta Klause, jak krásně popisuje situaci (páč on s Milošem velký kamarád)… zatímto Zeman byl vyhozen ze školy, nesměl studovat, jeho konkurent pan Drahoš sbíral jeden titul za druhým, v období největší totality si cestoval všude po světě… tak nevim, kdo byl ke komunistům loajálnější. Dnes je holt moderní, že kdo se mnou nesouhlasí, je to automaticky estébák a komunista, tečka! S takovou se z minulosti nikdy nevyhrabeme – 30 let po cinkání stále vzpomínáte na komunismus.
Nevím,proč sem pletete Drahoše,který je aspoň vědec a lze předpokládat, že k něčemu užitečnému své vědomosti používal. A nepřekvapuje mě, že tu lžete jako ten Miloš,který vstoupil do Komunistické strany Československa v r. 1968.
Kteří se postavili proti komunistům? Myslíte jako stylem : „já jsem dělník, kdo je víc?“ nebo ta naše dělnická třída = základ socialismu?)))
a, Když si ČD chtějí koupit nová vozidla musí nejdříve vypsat výběrové řízení. Soukromník si může nakoupit bez výběrka.
b, ojeté německé motoráky už jsou vyprodané
c) Představitel MD řekl, že dlouholetý kontrakt na motorové rychlíky by nebyl soutěžen proto, že „nejasná budoucnost dieselu“ (ještě že to nevědí u soutěží v jednotlivých spolkových zemí SRN i jinde), „malá nabídka nových motorových jednotek“ (opět – ještě že tohle nezjistili v SRN při soutěžených provozních souborech nazvaných jako „Dieselnetz“) atd. P. S. Díky onomu dalšímu německému soutěžení by mohly být v dalších letech k dispozici nějaké ty další ojeté motoráky. O. K., je otázkou, zda by o ně neměl zájem (+ nepřeplatil by) i dopravce z jiné země než od nás.
To, že ČD mají v soutěžích trochu nefér postavení díky tomu, co jste napsal, to si většina lidí neuvědomí… většině lidí stačí pojmy jako režijka, odbory a levice a je to jasný, že je vše špatně.
a mít v zásobě majetek, který neměly mít a neustále ho prodávat, je fér? Mít přístup k levnějšímu financování, protože státní firma, je fér?
A že ČD jakožto dopravci zůstaly nádraží, nástupiště, vše možné, za to můžou ČD? To že jeden dopravce musí dělat výběrové řízení i na špendlík a druhý si může kdykoliv koupit, co se mu zachce, to je fér soutěž? Pokud jeden dopravce je takto znevýhodněn, je logické, že už z podstaty věci je značně neflexibilní. Nastavte všem stejné podmínky a pak se uvidí.
A jaká byla soutěž například na nákup vozidel GWT od DB?:-)
A pokud byste se ráčil podívat trochu do minulosti, někdy do roku 2003 ČD se musely ČD starat nejen o svůj vozový park, ale investovat i do rekonstrukcí tratí, nádraží atd. Poté jim ještě zůstala řada nádraží, do kterých musely také něco investovat. Takže logicky nezbývalo skoro nic na obnovu vozidel… takže to, že ČD nyní něco dostanou za to, do čeho musely předtím investovat a dnes to používají všichni, není úplně mimo mísu.
Je rok 2018, jen tak na okraj. ČD vznikly zcela oddlužené.
Oddlužené možná, ale další desetiletí se staraly o nádražní budovy. A jako takové si nesou obrovský dluh z minulosti – vámi kritizované koženky, prakticky nulové investice do vozového parku v devadesátých letech apod. Prostě stát velmi dlouho do své firmy neinvestoval odpovídajícím způsobem, ČD začínaly svoji „moderní éru“ a.s. se stovkama koženek, stovkama starých lokomotiv, to je opravdu startovací pozice jak blázen, s tím se opravdu kariéra dělá špatně. Když si vezmu, co dnes jezdí po českých kolejí, je to za 15 let asi obrovský úspěch, až to neustále kritizujeme. Kolem milénia jsme na tehdejší vozy EC koukali jako na… Číst vice »
Zda-li pak víte proč se tak rozhodlo??? Soukromnici nemají vybavení jak personální, tak i stroje pro odvoz tolika pasažérů a JANČURA získal ( dostal přihráno) propojení třech největších měst s největší frekvenci cestujících a tím i návaznost ve všech důležitých stanicích a uzlwch na své vlaky.Tim pádem s CD se bude jezdit jen do těchto uzlů a hrozínky za (vodu, curku co nazývá kávou a denní tiisk) budou dále padat do klína RADIMOVI s přičiněním vládnoucí ano, to dostal za odměnu za podporu vládnoucí hnuti. Jakmile bude celostátní tarif, tak to bude pro Jančura ještě lepší vývar, dobře si to… Číst vice »
Co bránilo jinému dopravci na lince R8 nabídnout státu lepší podmínky?
Ten Radim je prostě génius! Ať dělá cokoliv, vyzobává hrozínky. Když jezdil dálkovky na vlastní riziko, vyzobával hrozínky, když vyhrál regionálku v Ústeckém kraji, taky to byly hrozínky a rychlíky Brno-Bohumín se nakonec taky ukazují jako hrozínky. Můžete mi prosím definovat výkon, který není hrozínka? Je to podmíněné ekonomickou rentabilitou nebo barvou vítězného dopravce?
Jednání v Ústeckém kraji bylo velmi podivné.
V tom s vámi souhlasím, že to bylo podivné 🙂 Komunisti a socialisti, nejvěrnější to bojovníci za zachování vedoucí úlohy „modré armády“ v českých luzích a hájích, strany z jejichž středu vzešly nejznamenitější osobnosti železničních odborových organizací a pevná hráz proti všem tendencím liberalizačním a demonopolizačním ….přiklepnuli bez soutěže vlaky kapytalistovi-soukromníkovi.
To prostě nevymyslíš 🙂
Protože o tom víte prdlajs zmohl jste se pouze na trapné kecy.
Tak nás nevědomé poučte, jak to tedy bylo. Jistě se zajímavými zákulisními informacemi jenom hemžíte.
dizgrafyq: Odbory jsou významně propojeny s ČSSD, tak proč by KSČM měla podporovat straníky socanu, když jde oboum stranám o přežití.
A Regiojet na krajských linkách by mohl být v příštích krajských volbách dobrá reklame, že maji snahu o nějakou pozitivní změnu v dopravě.
Prosím vás, co je to za slovo ty „hrozínky“? To je moravsky, slezsky nebo sudetsky?
Jančura je hlavně novátor železnice, on přilákal do vlaků nové lidi a vlastně dal i čd zisk z nových cestujících, ale fíra tonda jezdí motorovou trakci a nemůže z osobních důvodů přejít k RJ ačkoliv by měl o 15tkč více. Benefity vynášejí z našich daní více a to si spočítalo více čdáků co jezdí motorovou trakcí.
Vy jste fakt hlava pomazaná…
Samé nesmysly
to je fakt těžký levnější cenu Chce každý ale kam to vede můžeme vidět ve stavebnictví nejen na silnicích ale i u domů.
Jdu otevřít šampáňo. Fakt. Bez ironie.
Kde vy komunisti berete na šampaňský?
Bohnice? Jak to proboha souvisí s komunistama? Vy máte taky představy, že za každým stromem je komunista? To musíte žít nepěkný život…
Dobře ale mělo by to být něco za něco. My vám dáme výkony přímo bez soutěže, ale vy nabídnete lepší vlaky. MD by si mělo dupnout a říct např. Béčka apod. jsou nepřijatelné.
Béčka mizí. Béčkem jsem nejel už asi dva roky.
No vidíte, já naposled včera (vlastně ne, jel jsem v Bdtee, béčka jela před námi a za námi :))
Vy jste tedy dva roky nejel vlakem?
Do Prahy jezdím jednou týdně, mudrlante (Bmz, ABmz, Bpee)
Tak to máte holt štěstí…. Já tedy tak často nejezdím, ale mám koridor PHA – Ostrava přímo pod okny, takže mám dokonalý přehled… A poslední dobou se zase nestačím divit, co jsou modří schopni nasadit….
On tu ale není jen koridor, mudrlante.
Já vím… Výstavka zánovních vozů ČD je putovní, na to nesmíme zapomínat….
TAky by mě zajímalo kde ty Vaše Béčka jezdí, a když už jede, tak nikdy z nich není sestaven celý vlak, tak si můžete vybrat.
Pokud se vlak zaplní, tak už moc na výběr není, též při zakoupení rezervace. :-/
Praha – Děčín (některé spoje), Praha – Česku Budějovice (některé spoje), Plzeň – Brno (multifunkční vůz je jen pro vyvolené), Brno – Šumperk (Bdtee je v podstatě jen přečalouněné Bt a v 1/3 jsou (často ale nefunkční) zásuvky – ale ok, je to něco lepšího než B).
A místo panterů…. obden.
Stále je lepší jet něčím, než zůstat na peróně a Béčko není zas tak hrozný vůz.
Máte pravdu, můžete si vybrat A nebo BDs. Jsme zpovykaný.
Asi vlakem vůbec nejezdíte, Vždyť si to stále drandí i po koridoru na Ex, a IC. A zrovna minulý týden z nich byl sestaven kompletně celý R Svitava. Proto taky ČD zrušily tu kategorii Rx – už samy přiznaly, že ji nejsou schopny udržet. A šup – béčka si na těchto vlacích můžou vesele jezdit dále. A tak to vypadá, že minimálně dalších 10 let mají jistých…
Zmíním za sebe jen Moravu – každý den k vidění na korioru PHA – OVA/Žilina (asi jako náhrada za věčně nějaké kleklé kmenové vozy, vždy jako vozy posilové), dále po zrušení Rx na R „Svitava“ (kompletní souprava) v kombinaci s Pantery, pravidelně BM – Bohumín (zde bude naštěstí řešeno RJ, musíme to holt ještě vydržet), BM – SU (-Jeseník), BM – ČB – PZ (opravdový hnus), R „Vysočina“ komplet B, nebo jejich nepovedené deriváty (ten „multifukční“ vůz nepočítám, to je jen taková kapka v moři), tyto soupravy přecházejí z r od Bohumína. Jen něco z Čech – jezdí i na… Číst vice »
Jasně, nebýt tunelu, tak ty „nové“ vozy stojí asi v kopřivách. Krásná představa. Ale nepopírám, že Béček jezdí pořád víc než by mělo, jenomže je to dáno tím soutěžením/nesoutěžením. Teď se jich tedy zbavíme mezi Brnem a Ostravou. ČD se uleví, starost pro RJ.
Ach jo, zase někdo, kdo si plete Turnov s Trutnovem. Zkuste se prosím podívat na mapu, jestli by Vám dávalo smysl spojení Praha – Hradec Králové – Turnov. I když – vzhledem k tomu, jak je ta trať 070 debilně vedená, tak možná, že by to zase o tolik pomalejší také nebylo…
Vidíte, alespoň jste měl důvod napsat tento příspěvek. Ano, to byla „pravopisná“ chyba (ne vědomostní), samozřejmě, že Trutnov, Turnov se od nového JŘ výrazného zlepšení (alespoň ve směru od Prahy a Tanvaldu) již dočká (Arriva). Bohužel na Liberec a PU tam asi zůstanou ty líné 843… Nebo se ČD vytasí s nějakým překvapením?
Zpátky do socialismu. Komunistické srdíčko zaplesalo. Jděte s takovými ideologiemi do prdele. 30 let po revoluci a pořád tady je protekcionismus až na půdu, fuj.
Bohužel je to tak. Ale doufejme že toto bude již konec, problém je že demografie tomu nepomáhá. Ale není to důvod k tomu abychom se s tím smířili. Co s tím?
V Rakousku jsou taky komunisti? 🙂
Co je v Rakousku nevím, ale Vídni se říká občas taky Rudá Vídeň. Každopádně u nás to je spíš opravdu hra na etatistickou strunu než cokoliv jiného.
To je jako ten vtip – jdu na záchod, tam Kalousek, jdu do lednice, tam Kalousek… někdo všude vidí Kalouska, jiný komunistu… s tím nic nenaděláte, když mají někteří jednobarevné vidění.
Mám obavy, že tomu nebude konec – soukromí dopravci dostali asi 8 tratí, tím se jejich možnosti na 10 let vyčerpali (PS ojetiny došly)
A to že soukromí dopravci dostali zakázky napřímo bez soutěže, to není dle vašich slov návrat do socíku?
Jupí, jdu bouchnout šampáňo. Není nadto natáhnout se pěkně na koženku v prázdném béčku. Samozřejmě na režijku, závistivci nenažraný. 🙂
kde ty Béčka z koženkou jezdí? Tím už jsem nejel tak 5 let….
Praha – České Budějovice, například.
Řákal pan Šindelář… a jestli ne, ať se propadnu do západního Německa… Tuto relaci jezdím dost často a koženkou jsem nejel už hodně dlouho (jezdím rychlíky, tak možná jezdí koženka na expresech). A pro pó RJ nebo LE vydávají koženku na nejvyšší stupeň luxusu.
Na rozdíl od anonymů kolegovi věřím.
Nevím, kudy jezdí pan předřečník Krokous, ale já rychlíky Praha – ČB jezdím denně. Zpravidla je řazen nejméně jeden koženkový vůz B, ostatní vozy jsou béčka přeplyšená, lepší vozy nám sebraly expresy. Bývalo standardem alespoň jedno Bbdgmee236 jako dětský/služební vůz, teď už je většinou též koženka, v lepším případě přeplyšená. Takže tak.
Abychom se vyvarovali anonymitě – zaveďte povinné registrace a legitky))) Viz dnešní glosa vašeho kolegy, že každý chce po nás nějaké registrace a s tím pak souvisí úniky dat.
Vy toho tím valkemzřejmě moc nenajezdíte, že ? Jinak by jste se asi divil, kde všute jezdí. A v jak bídném stavu jsou….
Chápu, že je to nadsázka, ale bohužel pravdivá. Ještě Braníček v PETce a tláča z papíru.
Navíc, jak nejdou otevřít okýnka, tak to nemá tu správnou atmosféru. Taky se dají použít, když ta tláča člověku nesedne.
Neřekl bych že stát pomůže ČD ale na opak soukromníkům.
Když by stát vyhlásil soutěže na všechny tratě tak soukromníci nemají prostředky na nákup v takovém objemu aby mohli jezdit všude.
ČD ty prostředky nemají taky – viz. jejich dluhy, jen čekají co jim stát dosype, třeba za první nástupiště, druhá nástupiště, WC z dob Rakousko-Uherska, atd.
Ano, ČD byly zvyklé vždy jen natáhnout ruku a vše pak projíst bez užitku. Za ty královsky dorovnávané „ztráty“, co všude prokazovaly, už mohly jezdit s vagonama pozlacenýma…
Průměrných 120 Kč za vlkm je krílovské, kdy např. DB a ÖBB dostávají v =řepočtu přes 200 Kč a mají i dražší jízdné?? A nové vozy stojí stejně, teda pro ČD a ostatní dopravce víc, protože na množstevní slevu jako třeba Rakušáci nedosáhnou, a když už ano, tak to nevolený Zemanem dosazený ministr Žák z ješítnosti zarazí.
To je skvělá zpráva, že 30 let po revoluci ovládá zemi řepkový oligarcha podporovaný stalinisty. Supr!
Zdaníme náhradu za ukradený majetek a „lidu“ dodáme koženku (skoro) zadarmo, tomu říkám program pro 21. století.
Vy považujete toho, kdo vypěstuje 6% celkového množství řepky za řepkového oligarchu? To potěž koště…
Jj, Jančura už získal svůj triangl a tím celistvost, takže zase hezky zpátky do socialismu.
To je bordel to svět neviděl. Všechy je poslat do tepláků, i s tím žluťákem.
Toto je dost vážný problém, jednak to může znamenat problémy s EU, ale také to může vést k tomu že na tom jako občané proděláme. Vím že se to hodnotí blbě, dá se pak hrát si se systémovostí (což je myslím umělý problém v době telefonů, počítačů, automatů, POPek, prostě moderní techniky, 😀 ), že se objeví argumenty že je lepší když se ČD dotují takto, ale ne, není to dobře, může nastat mrhání zdroji, které by se mohly přesměrovat do infrastruktury, nebo do objednání více vlaků/návazných busů a maršrutek (zřizovat někde linku autobusu není myslím účelné a vyšlo by… Číst vice »
EUroSojuz má problémy sám se sebou a v roce 33 už nebude žádná EU existovat, takže si soudruzi v Bruselu můžou trhnout nohou
Radši se modlete aby EU vydržela, jinak se to může hezky všechno zvrhnout a zase se to bude v Evropě řezat.
Já zapomněl, před Matičkou EU, tu byl temný středověk, bydleli jsme v jeskyních, umírali na černý kašel , a mlátili se kyjema po hlavě…
Ano podmínky ČD by se měly rovnat ostatním společnostem – tedy je nutno přestat ČD tak štědře podporovat, zvýhodňovat a dotovat…
správně- byly doby, kdy čd se musela dotovat regionálka dosypem peněz, stejnak ji tam nepoužila a když ted je vše na bedrách kraje, tak nevidím důvod, aby stát ještě sponzoroval, když nemůže ty regionálky tak dálkový tratě.
byla doby od roku 1989 do r. 2003, kdy ČD ze svého financovaly údržbu tratí včetně stavby 1. korirdoru a dosyp od státu byl minimální, takže s potížema pořídily vozy na EC vlaky, ale už neměly prostředky ani na údržbu a mnohdy aní na energie a vodu. Dosyp se nekonal, ztráta se účetně odepsala z majetku. Takže současný stav je jenom důsledek přístupu státu.
Takže hurá zpět do socialismu! Megarozkrádačka jménem čd si v klidu pojede dál za peníze daňových poplatníků a odboráři řídící dopravu v této banánové republice si budou spokojeně chrochtat ve svých korýtkách.
No potěž koště!
stejný mínění mám, ale my máme vychodisko v tom, že budeme bojkotovat jízdu s čd. Auta máme a kde jezdí 810 tam stačí kolo, na dálky použijeme soukromníky nebo provozy DB. Stejnak s čd nikdo jezdit na dálky nebude, nebot RJ zvýší takt a přidá vagony a kde bude zkomírat čd, tam RJ dá podcenový jízdné na autobus a od dneška podporujio flixbus. My ty odboráře co jsou vyžírky státu vyženeme, my je tady nepotřebujeme. My vlastně nepotřebujeme ani ty railjety, nám stačí žlutý vagony a levnější jízdné.
To víte že ano…. Doporučuji obzvláště tam od vás použít DB, mimochodem taktéž molocha, jen placeného z jiných daní.
arriva jezdí do trenčína levněji než čd, a bude jezdit na vláře, co udělala čd z našich daní aby tam jezdila?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂.
A pak ses probudil….
Odboráři s režijkou se vyjádřili. No co kdyby nám režijka skoro nikde neplatila….
Nebojte, dřív nebo později nebude.
Tak bude muset zaměstnavatel přidat jinde. Nebo myslíte, že bude lehké nalákat nové zaměstnance na holý plat, bez jakýchkoliv benefitů? Aby ty vlaky měl časem kdo odvézt, ať u ČD, nebo u soukromníka.
Jančura prohlásil že nemá problém ve svých vlacích uznávat režijky. Je to jeden z benefitů který na železnici existuje už od nepaměti tak jako např. horníci dostávali deputátní uhlí a pod. i v jiných profesích. Bohužel my prostí lidé tohoto státu tleskáme když nám tyto našimi předky vydobyté výhody berou bez náhrady ti kteří si sami zvedají platy a stravují se ve svých jídelnách za směšné ceny,počet jejich úlev a výhod nemá konce a jejichž nenažranost nezná hranic. Je krajně stupidní závidět železničářům režijky které mimo jiné musí zaplatit což dělá pro čtyřčlennou rodinu cca 4000kč . Totéž platí pro… Číst vice »
A vám prijde v pořádku zatím nevyřešený zásadní problém týkajícího se národního tarifu a přestupních vazeb? Vy byste si taky koupil auto a neměl byste přitom ještě řidičák? … Jsem rád, že se vám po opětovném rypnuti do ČD ulevilo. Ale dokážu si velice přesně představit, jak nadávate na nákup několika jízdenek a ujetí přípoje a opět nadávate třeba na ČD. Přitom by se jednalo o vámi zmíněný požadovaný stav. Osobně ať si tady jezdí Pepa Franta dopravní a.s., když bude splňovat podmínky jednotného konceptu železnice a cestující nebude muset vůbec vědět, že jede zrovna s nimi.
Naprostý souhlas, to mě osobně taky dost vadí, že není dořešené jednotné jízdné. Od nového JŘ to bude kovbojka, někam dojet, a to hodně lidí odradí…. Ale ten přínos v modernizaci vozového parku a levnějším jízdném je nesporný, tedy pro mě, běžného platícího cestujícího. Režijkáři tu budou řvát pořád, to je jasné, že budou chtít ten socialismus zachovat co nejdéle…
Nechci obhajovat socialismus, ale řekl bych že krádež je spíše synonynum pro kapitalismus.
Řádná soutěž hlavně znamená dost času na pořízení vozidel (aby i dopravce, který musí soutěžit veřejné zakázky, měl šanci nové věci dle požadavků plynoucích ze soutěže vysoutěžit a tyto obdržet) a zároveň dost dlouhá doba působení vítěze (aby se skutečně vyplatilo investovat do nových věcí). Životnost železničních vozidel není 5 ani 10 let…ale pokud budou kvalitní, měly by vydržet minimálně 20 let, spíš více. A kvalita vozového parku by měla být prvořadá…stejně tak možnost nadiktovat, co vše jednotka má splňovat. Cokoliv jiného je kočkopes, který jen hledá kompromisy mezi cenou a možnou nabídkou, novinky jsou značně omezené…a kvalita padá.
Jenže to už se říká 10 let. Za tu dobu nám tu vyrostl dost nečekaný trh nedotovaných spojů, ale rychlíky pořád nejsou ready a klepne se to ČD. Nemám nic proti tomu aby to jezdili ČD, ale trochu zatlačit na pilu prostě je potřeba, výběrovým řízením, když do toho sypeme tolik z daní, aby za daný peníz bylo maximum užitku.
No právě…10 let se mluví o soutěžení a pak se udělá pár soutěží na poslední chvíli… Správně by to bývalo bylo 5 let připravovat dlouhodobý koncept. 6. rok soutěžit a 3-4 roky dát vítězi na vysoutěžení a pořízení vozidel (jistota počtu odebraných kusů by taky mohla snížit cenu), nabrání personálu, vytvoření zázemí a tak dále… A ne soutěžit o to, kdo za 1 rok někde sežene aspoň trochu vhodné vozidlo. Toto rozhodně nepřinese maximum užitku. A nebo divit se, že nové jednotky na 10 let velmi prodraží smlouvy. Otázka je, jestli by je prodražily i kdyby ty smlouvy byly třeba… Číst vice »
Tak se rozhodněte.
Chcete kvalitu, nebo jezdit levně (skoro zadarmo)? Obojí dohromady fakt nejde
Chci jezdit kvalitně a levně – tak jak to nabízejí ti škaredí „soukromníci“. A šlapou tím státnímu molochovi na kuří oko, protože ten furt tvrdí, že to nejde. Ale ono to jde… Ale zadarmo, tak jako na režijku, to pravda nebude…
Hmm a kolik nových ( opravdu nových) vlaků ten soukromník má? Já vím o pár olitanych třicet let starých motoráček, několika variantách různě zmodernizovanych 810, a starých rakouských vagónech jistého žlutého dopravce.
V tuto chvíli jediný, kdo má opravdu nové vlaky jsou ČD s Pantery…
A nové Flirty u LE jsou fatamorgána?
traxxy a vagony astra…….píšete si na pšm deník?
TRAXX je lokomotiva. Co ten vlak táhne je cestujícímu na pendrek , jeho zajímají vagony.
Jančura má pravda pár Aster, ale většinu tvoří olitané rakouské vagony.
Jo ná Alešových 5 tramvají jsem zapomněl. Na dálkové linky opravdu super vozidlo….
Jenže ty šroty soukromníků jsou mnohem „modernější a pohodlnější“ než řekněme „zánovní“ 50 let stará vozidla národního dopravce. Na to, co ČD proklamují a jaký rozsah dlouhodobě mají a chtějí mít, je těch pár nových vlaků opravdu jako kapka v moři. To už za ty štědré dotace a tu dobu mohlo vypadat úplně jinak… I ta dálková flotila ČD je založená na výprodejích, ale tady se tomu neříká šrot, ale „mírně ojeté, či zánovní“ vozidlo.
Legrace je, že ty 30 let staré rakouské vagony jsou technicky lepší než většina reko parku ČD (hlavně jedny z nejlepších podvozků konstruovaných až pro 200 km/h). Motoráky 845 mají čtyžnápravocé podvozky a Vmax 120 km/h, takže to s Regionovou jaksi nesnese srovnání a co LE dovezl Linty, tak to jsou zánovní nízkopodlažní jednotky, u nás zdaleka převyšují běžný standard toho co na motorových vlacích máme (pominu-li kapku v moři v podobě Sharků a RS).
Přesně tak…
Docela pochopitelné. Soukromníci by už neměli s čím jezdit a ČD nepřijdou o výkony. Snad to ale nebude na úkor kvality, kdy ale i ČD budou teď hodně modernizovat vozový park pro podobné spoje nákupem nových jednotek, vagonů a lokomotiv.
Takže ČD si budou za naše prachy kupovat nová vozidla, místo aby už před dvěma roky byly vypsaný soutěže, které by přinesly také nová vozidla a ještě by se ušetřilo.
Pokud to vezmu z pohledu regionální dopravy v Jihočeském kraji:
1) Soutěž byla vypsána hlavně proto, aby vyhrálo předem určené GW Train. Leckdo ze zúčastněných na tom určitě vydělal.
2) Žádná nová vozidla to na Šumavu nepřineslo a konkrétně 654 jsou vhodné snad tak na čtvrthodinové popojíždění po předměstských tratích, na nic jiného.
3) Kraj možná trochu ušetřil. Kvalita se ale výrazně zhoršila a prodělali na tom cestující.
Z tohoto pohledu budu rád, když si za mé prachy ČD koupí nová vozidla.
1) Máte o tom nějaké důkazy, nebo jen blbě kecáte? Do soutěže se mohl přihlásit každý a ČD nabídli výrazně vyšší cenu na km než GW.
2) Proti nosným řadám ČD – plesnivým patrům a BDs, tažená hořícím brejlovcem (a pokud zrovna nehořel, tak chcípl už v Boršově), ev. 810 na dalších výkonech působí 654 jako zjevení z jiné planety.
3) Jízdné GW je o cca čtvrtinu levnější než ČD (tedy na takové jízdné si u ČD musí člověk zakoupit kartu podle hesla nechci slevu zadarmo). Cestující naopak vydělal.
Tronda….například kapacita GW absolutně nedostačuje,chybí vlakový personál,tzv cyklo vagon byl výsměch drážním předpisům a dalo by se pokračovat
Kapacita GW je taková, jakou si kraj objednal, stejnou kapacitu by na trati měl kterýkoliv jiný dopravce. Ale náhled do modrogumního uvažování je zajímavý, když je přeplněný vlak ČD může za to kraj, který si objednal malou kapacitu, když jiný dopravce může za to podle některých ten dopravce. Vlakový personál chybí na spoustě tratí obsluhovaných ČD také a nevadí vám to.
Jistě, když jezdím s menší kapacitou, jsem logicky levnější… tím pádem vyhraju.
Konečně chápu, proč ŽSSK „vyhráli“ na dalších 10 let prakticky všechno, když na R Bystrica – Žilina nasazují sólo 812 / 813, tak tomu se cenou opravdu nikdo rovnat nemůže. 🙂 🙂 🙂
V čem je cyklovůz výsměch? Jaký předpis porušuje? Děkuji za odpověď.
1) Každý, kdo situaci na Šumavě sledoval, nepotřebuje důkazy. Stačí i jen jméno naštěstí už bývalého hejtmana. 2) 654 – zjevení z jiné planety – to plně souhlasím. Na té jiné planetě ale asi nemají zimu, nepotřebují tedy cestujícím dobře topit a cestující nepotřebují nikam věšet své oděvy. Ti mimozemšťané ani nenosí zavazadla a nepotřebují je nikam dávat. Navíc jsou nahluchlí a hluk jim nevadí. Proti 654 je 810 opravdu luxusem. 3) Z Volar do Číčenic ČD poskytovalo také 25% slevy. A pro takového cestujícího, jako jsem já, znamenalo ČD na Šumavě i možnost využít výhodné síťové jízdenky nebo i… Číst vice »
Když píšeš, že topí na houby, tak nepotřebuješ háček na svůj hubertus, ne…?
Ano, přesně tak to je. Ve spodní části tohoto motoráku si v zimě opravdu není dobré kabát sundavat. Je lepší v něm zůstat zachumlán.
Jihočeský krak teď ještě musí doufat, že výrazně ubude turistů, zvlášť pak takových, kteří by si chtěli třeba někam dát svůj batůžek.
Výše jste kritizoval, že ČD budou kupovat nějaká vozidla, nyní nadáváte na plesnivé vlaky ČD – víte co vůbec chcete?
Můžu se zeptat, o co víc budete z Vašich peněz platit, když vlaky neobjedná stát u soukromníka, ale u ČD? Vy už víte, za kolik by to soukromník jezdil? Jak je psáno v článku, ani soukromníkům to nevadí, budou teď mít svých starostí dost s tím, kde uspěli. Radši tak, než výhra za každou cenu a výsledek třeba jako Alex-í rychlíky na Mnichov.
Alex ale není soukromník, takže jestli nám chcete dát za příklad jak se to dělat nemá vlak provozovaný státníma drahama, tak máte pravdu, je třeba hledat soukromníky.
Tronda: Alex je dceřinka TI (Italů), stejně jako Arriva je dceřinka DB, ale jinak se chovají stejně jako soukromí dopravci. Jen mají v zádech velkou maminku. Arriva ani DLB výběrka na vozidla dělat AFAIK nemusejí.
Arriva taky není soukromník.
A myslíte, že takové DB nakupují vozidla z desátek, které jim dobrovolníci naházejí do čapky?
JindraLne: Aby objednavalo MD mezinarodni vkaky a různé expressy je nesmysl. Stejně tak by mělo MD přestat objednávat vlaky na trase Praha – Čt – Brno – Břeclav, když tam působí konkurence.
Ostatni vlaky mohou dostat ČD na tři až 10 let a během této doby by se měli dořešit postupně soutěže a hlavně systém provozu na rychlikovych tratich s ohledem na vývoj počtu obyvatel měst a přepravní proudy. Mohli bychom pak dospět k modelu, kdy dopravce bude jezdit trasu například Praha – Tábor – České Budejovice s prodlouzenim do Českého Krumlova bez dotací.
Aby to dopadlo jako s Ostravou, užší časový rozptýlení spojů za mnohem více peněz? Zavést Břeclav-Děčín na komerční bázi by znamenalo akorát velké osekání spojů v okrajových časech a několik mezinárodních vlaků, jen proto, že někdo nechtěl doplácet tak směšnou částku za rok, která je vzhledem k provozu, údržbě a modernizaci infrastruktury těžce zanedbatelná..
Konkurence do Ostravy přinesla především větší nabídku spojů, nižší ceny a tím pádem mnohem víc cestujících. A jestli brečíte kvůli Beskydu, tak se podívejte na jiné tratě, kde rychlíky ve 4 ráno zmizeli v propadlišti dějin, např. z Prahy do Chebu, ale tam není na koho to svést, tak se o tom nemluví. Jinak v celé délce koridoru Břeclav – Praha – Děčín je zajištěna obslužnost R linkama po celý den, není třeba ještě doplácet z veřejných zdrojů na expresní vrstvu jednomu dopravce, který ani přes ty prachy není schopen zajistit levné jízdné.
Tak tak. Naprosto přesně řečeno.
Nedávno jsem koukal na ceny jízdenek u soukromých dopravců, protočily se mi panenky. Mám tedy IN25, ale cena s ČD suverénně nejnižší. Ano, konkurence do Ostravy přinesla vše NEJ pro trať Praha – Ostrava. Zbývající tratě se topí v koženkách, 810 a doplácí dopravci ztráty na lince Praha – Ostrava. Děkujeme!
Krokous: Tak urcite NE!
Brno – Viden u CD 317 Kc.
Viden – Brno u Regiojetu 194 Kc.
Stejny den, opacna trasa. A v RJ meli dortik za 10 Kc. Pritom CD by mely mit u dortiku uspory z rozsahu – a nemaji…
skinheads & punks united: Pokud si pomatuji, tak oproti původnímu jizdnimu řádu přidal Regiojet noční vkaky z/do Košic (Humeneho). A ranni spoj z Opavy, odpoledne zpět. Bohužel neznám původní jízdní řád ČD, nicméně vzhledem k uvedenému zdvojnásobení počtu cestujících oproti roku 2011 na dané trase se ukazuje, že tržní prostředí železnici prospívá.
Pane Noerf, říká Vám něco vztah mezi kapacitou tratí, kvalitou provozu a objednáváním, které nemusí nutně znamenat dotace, ale také regulaci počtu vlaků a jejich časových poloh? Vám připadá normální stav mezi Poříčany – Kolínem až po ČT, kde díky vysoké hodnotě přenášených zpoždění trpí nejvíce v osobní dopravě cestující osobních vlaků? A jak byste pak chtěl predikovat vývoj poptávky, když by si každý dopravce jezdil třeba jen půl roku a pak by přestal jako třeba autobusoví nebo letečtí dopravci, kde kapacita má jiné vlastnosti.
Honza: 1) nedostatečnou kapacitu trati lze řešit například tim, že MD zruší nesmyslné expressy do Žiliny či rychlíky do Luhacovic a pouze zřídí připojení v Olomouci či Starém Městě či využije jednotky s automatickým sprahlem, kdy například jedna jednotka pohede z Olomouce do Ostravy a druhá na Vsetín (takto to funguje napríklad ve Švýcarsku). 2) opravdu si myslíte, že jednotky s maximalni rychlostí 80 km/hod maji jezdit po koridorove trati? 3) kolik Regiojet či Arriva zrušili časových relací na dálkových linkach? Ano můžete přesunout jeden nebo dva vlaky na jiné linky, ale ne například sedm. Proto říkám, že základem by… Číst vice »
1.) S trháním jednotek v Olomouci máte pravdu, e bohužel ČR není Švýcarsko. Dovedete si představit, že by jednotka ze Staraku čekala v Olomouci třeba 20 min na zpožděnou jednotku z Žiliny? Tím byste ale problém s kapacitou stejně nevyřešil, protože by přijel třeba Radim a jezdil by v tom slotu on, proto je potřeba „objednávání“ ze strany MD. 2.) Ale já jsem vůbec nezmiňoval regionovy, ale obecně osobní vlaky, to jsou třeba i 471, nebo snad myslíte, že v rámci zisku obyvatelé ze zastávek si nezaslouží co nejrychlejší přepravu bez předjíždění, která jsou nesčetně nutná v současném provozu na… Číst vice »
Honza: 1) ve Švýcarsku to funguje, tak proč řešit co by, kdyby. Spíš bychom se měli zaměřit na to, aby to fungovalo 2) co se týče trati 010 je potřeba říci, co je prioritní – dálková nedotovaná doprava, osobní vlaky, nákladní doprava a podle kapacity eventuálně přizpůsobit rychlíky objednávané státem. Pokud vezmu v potaz, že vlaky Praha – Ostrava/Opava, Bohumín, Havířov; Praha-Vsetín/Žilina; Praha – Luhačovice, atd. jezdí přes Olomouc, tak je otázka proč neulevit koridoru a nenavázat je na sebe tam. A místo lokomotivy se čtyřmi nebo pěti vagony by lokomotiva táhla 10 vagonů. Osobní a spěšné vlaky by měli… Číst vice »
Prioritou je vždy doprava v ZDO, poté náklady a pak dle kapacity zbytek. Problém 010, že v rámci liberalizace se povolil i AEx s dvoudílným motorákem.
„Problém 010, že v rámci liberalizace se povolil i AEx s dvoudílným motorákem.“
To je zcela marginální záležitost: ten v reálu „poskakuje“ podobně jako osobní vlaky:
Dominik: Problém je priorita ZDO, kdy o dopravě rozhodují bez dat z provozu a dle styylu hlavně žádné změny v trasách a taktech, vždyť už to tak funguje 50 let. Doteď nechápu proč MD objednava mezinarodni spoje. Na druhou stranu nelze bránit soukromníkům ke vstupu na tratě v důsledku čehož jezdí Arriva s dvouvozovou jednotkou. Mimoto by bylo vhodné zjistit ekonomiku spojů ČD na trati Praha – Ostrava. A možná bychom hned zjistili, že ČD má volné vlaky v dobrém stavu na jiné tratě. I volnou kapacitu na koridoru.
noerf: Ano nelze jim bránit, pokud tomu nebrání objektivní příčiny (kapacita trati například). A vzhledem ke kapacitě koridoru by je kldině mohli odmítnout, jelikož pak nezbývá moc místa na náklady, správnější postup při přidělování kapacity by bylo vlaky ZDO – nákladní vlaky – zbytek komerční vlaky. Objednávání i mezinárodních spojů je naprosto logický krok.
Mezinárodní spoje objednává i Rakousko a Švýcarsko, jediný, kdo to nedělá, je Německo. A tím je daný stav, že se z Prahy do Německa nedá po 17h večer dostat.
Asi by se musela pořídit nová vozidla, nebo myslíte že na západě čeká 50 zánovních motoráků v kopřivách? Jenže to by musela být vyhlášená soutěž a to alespoň dva roky předem. Ne co tady předvádíme.
Jak je to s tím zákazem zadání bez soutěže? Přeci v roce 2009 kraje narychlo přidělily smlouvy ČD, protože pak už to nešlo. Teď tu čtu zas o roce 2033. V čem je rozdíl?
Tak to ty mě taky zajímalo.
Rozdíl je v tom, že se od 2010 musí notifikovat EU. A pokud někdo má námitky, že by to chtěl provozovat taky, jde uzavřít jen 5letá smlouva.
Jen pro všechny chytráky tady. Je veřejným tajemstvím, že ČD vlastně ani moc nevadí, že přijde o 1/3 výkonů, vlastně se s tím tak trochu počítalo… (stav vozovýho parku i personálu ). Stejně tak si teď soukromníci nebudou stěžovat, že už nebude vypsáno víc soutěží, protože dostali svoje a jak bylo napsáno, teď budou mít hromadu starostí s výkonama, co teď získali.
1/3 výkonů?
Potřeboval bych vysvětlit ty výkonu, já se zeptal na metodiku, kterou někdo dopočítal ztrátu 33% vlkm, když to jiní vypočítali na 5%..
Skin: On jen žvatlá jak moje sedmiměsíční dcera…
Takže na výběrová řízení nemají dopravci síly a peníze ale podá se to tak že se ustupuje ČD. Stát nemá dořešeny základní věci ani připravená výběrová řízení ale podá se to že je to kvůli tlakům odborů a jiným politickým stranám. Takže vlastně mi to nedáváme ale mohou za to jiní a ještě do nich budeme kopat.
Takže zase na dlouhou dobu konec obnovy vozového parku, konec lepších cen pro normální cestující, bohužel velká výhra pro režisty. A béčka tak mají před sebou ještě skvělou budoucnost, teď už ten moloch nic nedonutí je měnit… A na nábřeží si budou alespoň moci zase rozdělit tučné odměny za to nicnedělání…. Zase jim vše spadlo do klína, tak proč by se snažili něco zlepšovat…
No konečně. Už jsem se bál, že se nikdo neopře do režijek. Závist je hnusná vlastnost. Nicméně tuto závist je možno vyléčit nástupem k ČD, nebo SŽDC. Dokud budou mezi námi troubové, co nechápou, že „volné“ jízdné je ten (pro zaměstnavatele) nejlacinější a (pro zaměstnance) nejužitečnější benefit, který poskytuje takřka každá dopravní společnost, tak se tohle téma bude řešit furt dokola. Prosím, buďte fér a vystupujte také proti jízdním výhodám zaměstnanců dopravních podniků, různých „ČSAD“ a předeším zajděte za svým zaměstnavatelem a vzdejte se benefitů, které zas máte vy. 🙂
Nechápu ten hejt na režijky. Sám v rodině nikoho od železnice, ani s režijkou nemám, aby bylo jasno. Každopádně je to normální zaměstnanecký benefit – zaměstnanci Škodovky si taky můžou za symbolickou cenu pronajmout auto na zajetí, IVECO ve Vysoké Mýtě zase takhle půjčovalo autobusy školám, kam chodily děti zaměstnanců jen za cenu benzínu a řidiče, restaurace svým zaměstnancům taky často nabízejí obědy za symbolické ceny, tak proč by SŽDC a ČD nemohli svým zaměstnancům poskytovat benefit v podobě režijky. A zrovna na rychlíky mají jít ty nově objednané jednotky a soupravy, takže obnova v žádném případě nekončí.
Dost nešťastné stovnání. Problém je, že ČD nenabízejí benefit ze své produkce, ale benefit placený nedobrovolně daňovými poplatníky. Ta restaurace se musí starat, aby k ní přišli hosté a pak si může benefit dovolit o ČD toto neplatí. Takový benefit ať si nabízejí v komerčních vlacích.
Jinými slovy chcete říct, že lidi pracující ve státních firmách jsou póvl a žádný benefity si tedy nezaslouží?
Jaké benefity dostávají třeba lidé na finančních úřadech? Podle vaší logiky daně za nějaký nízký paušál?
maji treba mobilni tarify za 100kc s neomezenymi daty, o kterych si normalni pracujici muze nechat zdat
já jsem obyčejný dělník z nestátní sfery a ten tarif mám taky(5 čísel může), ty tarify může mět každý podnik co si o to zažádá. To nejsou benefity, ale aby podnik ušetřil a koza zůstala celá.
Já jsem Trondu pochopil tak, že soukromé firmy rozdávají benefity ze svého, kdežto ČD ze „státního“, tudíž z veřejných peněz. A to mně taky vadí!
A to že dostávají výplaty že státního vám nevadí? Možná by to měli dělat zadarmo když je to pro stát ne? Když jim vemete benefity tak jim stejně musíte zvednout plat aby tam někdo chtěl vůbec pracovat a nebo tam budou pracovat jen blbci. Vaši logiku opravdu vůbec nechápu.
stím blbcem máte možná pravdu, nadávají na soukromníky a zůstanou u čd i když by měli u soukromníka více, nebot soukromník má lepší benefity jak čd, jenom blbci se ohání režijkou kterou ani neprojezdí.
Soukromé firmy to nerozdávají že svého ale z peněz, které na vás vydělali
Tronda:Prijdete mi jak z jine planety.Jezdim u ČD jako fira ,20 roku. Tu rezijku vyuzivam sporadicky,platim za ni.Kupuji ji i manzelce,ta ten litr neprojede ani ve snu.Musel jsem si koupit za sve usetrene penize druhe auto do rodiny,protoze nastup na smenu ve 2,01 rano nebo konec v 1,33hod mi neumozni se dostat domu.Vlakem nemam sanci se rozumne dostat.Stejne tak to ma spousta vlakvedoucich. Nikdo mi na nakup nepridal,nemohu si ho odepsat z dani,nikdo mi nezaplati benzin ,delam to za sve penize.Nebrecim,moje volba. ČD maji nedostatek zamestnancu v provozu,muzete si jit vyzkouset drazni zivot a ziskat benefit,ktery je dle mnohych uplne… Číst vice »
Tak oni ty protirezijkaci vůbec žijou ve zvláštním světě. Jejich představa že po práci je vaše jediná starost jak projezdit rezijku. Na nákup do potravin jezdíte vlakem, za příbuznými jezdíte vlakem a rodinné oslavy plánujete podle jízdního řádu abyste využili rezijku, zahrada zarostlá barák padá protože kvůli projíždění rezijky na to nemáte čas.
Zvláštní je zejména ta představa, jak si svědomitý režijkář koupí průkazku z obětavosti, protože ji vůbec nevyužije a manželka s dětma už vůbec, protože všude jezdí autem 🙂
mně vadí u čd hlavně to, že mají manažeři velké odchodné i třeba po roce nicnedělání a řadoví pracovníci ještě jim tleskají, prostě je podporují.
Naopak, když budou smlouvy na 10 let, obnovy se dočkáme… Pokud budou na 3 roky, tak jen blázen by investoval do nových vozů… Třeba v JMK chtěl kraj koupit vlastní vlaky a tak se sem dostalo pár Panterů a konec…ale kdo soudný by sem pořizoval nové vlaky, když kraj mluví o tom, že chce vlastní? Jiné kraje zase v nabídkách šly po nízké ceně místo po kvalitě. Takže ona obnova nezávisí jen na dopravci, ale hlavně na objednavateli, jaké je vytvoří podmínky…
Obnovy se teď právě nedočkáme, ty kecy o 10-ti letých smlouvách jsou fakt k pláči. Vždyť ty ČD se hrdě hlásí k tomu, že už tu jezdí 150 let, nebo kolik, že jsou Národní dopravce, takže měly dost času, aby to nějak vypadalo. Můžeme být vděčni Radimovi a Leošovi, že je dotlačili k tomu, aby s tím začali něco (málo) dělat. A ono ani to moc nepomáhá. Vždyť i teď si to drandí po koridoru z Prahy do Ostravy staré béčka, a co ty odporné Regiokřápy a 810 i někde na hlavních tratích? A tam, kde zatím konkurence nedosáhne, ja… Číst vice »
Jasně tam, kde není soukromník, tak tam jezdí křápy, a proto na Vysočině jezdi Štádlery a mají se tam dostat Žraloci. Pardubice – Jaroměř bez soukromníků a jezdí tam Panteři, Pardubice – Hlinsko Žralok a našli by se další.
Tak to je jeho chyba, že si na režijku nezařídil komerční příplatek, protože pak tam režijka platí akorát si za 100,- musí koupit místenku. Jinak není pravda, že máme drahé jízdné, to jen čecháček, chce za málo peněz hodně muziky, jelikož máme jednu z nejlevnějších železnic v Evropě.
„Naopak, když budou smlouvy na 10 let, obnovy se dočkáme…“
To ČD před těmi necelými 10 lety tvrdily taky. A na mnoha místech skutek utek…
Českým drahám je potřeba pomoct státní ochranou, ti neschopové by jinak přišli o všechno. Nemůžou je přece vystavit normální konkurenci, když tam pracuje třetiřadý materiál a je si dokonce vědom, správně se té ochrany sám dožaduje.
Stát je ochrání před soukromníky, kteří evidentně už nemají moc síly zařizovat i jiné linky, krom snad nějaké další bezvýznamné motorové rychlíkové linky, dobře..
Odkdy je Arriva soukromník?
Pro ně je soukromník, fuj, to je odporné slovo, každý kdo není ČD, i kdyby sem přišly jezdit Číňani, nebo Kubánci, tak to pro ně bude pořád soukromník. Rozlišovací schopnost co je států a co jiných asi končí u ČD, ZSSK, PKP, ÖBB, DB, SBB SNCF.
Ale mají síly, mají. Jen by je kraje nesměly oslovit za minutu dvanáct. O tom, že smlouvy vyprší v roce 2019, věděly 10 let! Tak na co kraje čekaly??! Proč to nezačaly řešit před 5 lety? To by se soutěže i náležitosti z nich vyplývající daly krásně stihnout!
No ona je třeba otázka, co znamená pořídit nové vozidlo pro soukromníka a pro velký státní/krajský/městský podnik… Soukromník si vybere, co chce…a koupí. Podnik se podívá, co by se mu líbilo…a musí vysoutěžit, no a výsledky soutěže jsou značně nejisté, kvůli možným odvoláním a tak dále… Toto je třeba jedna z věcí, která vnáší do dopravy značnou nerovnost. A nejen na železnici.
A že zrovna ČD mají bohaté zkušenosti s torpédováním těch pár soutěží, které u nás probíhali (Žatecká, Šumava), pomocí různých odvolání a obstrukcí. Tak teď si můžou říkat to přísloví: Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá…
Soukromík koupí co chce, protože nemá potřebu vykrádat si vlastní kapsu, být tunelován přes různé „službičky“ od Rittigů a Janoušků, kupovat od „osvědčeného“ plzeňského dodavatele posílajícím příspěvky do příslušných stranických pokladen. Nedovedu si představit, jak by se v ČD kradlo, kdyby neexistovala povinnost alespoň předstírat transparentní výběr.
Já vždycky když čtu podobný žblet, tak by mě zajímalo kdo za ním stojí jeho životní i profesní úspěchy. zkušenosti z soukromého i státního sektoru, aby měl ten dotyčný nějaké opravdové zkušenosti atak podobně. Bylo by hezký kdyby každý musel být registrován a byla možnost si rozkliknout jeho životopis. Aby člověk viděl jestli je to znalý člověk nebo jen hospodskej žvanil. Tady tipuju to druhý…
Paneláku, ty jseš pěknej oselík…….
Taky si myslím, že soutěžení dálkové dopravy je nesmysl, ale z úplně jiného důvodu. Dálková doprava totiž není dopravní obslužnost, kterou by měl řešit a zadávat stát, ale měla by probíhat plně na komerční bázi.
Pěkně děkuju, ale já bych se rád odněkud někam i dostal 🙂
To záleží na tom, čemu říkáte dálková doprava. V případě vnitrostátních expresů s Vámi souhlasím, třeba expresy do Budějovic jsou opravdu nadstandard. Pokud jde ale o rychlíky, tak s jejich zastavovací politikou se jedná (např. německou optikou) pouze o rychlé regionální spojení. To je zvykem dotovat i na západ od našich hranic a je to podle mě v pořádku, jsou to spoje sloužící běžné základní obslužnosti.
Trochu sporné jsou mezinárodní rychlíky, které v části trasy jedou expresně, ale kolem hranic zastavují spíš jako rychlík. Tam bych byl pro model, jako je na Ex1, tedy objednávat pouze tuto rychlíkovou část.
Ano, tak jsem to myslel. Česká vrstva R je v podstatě německá RE a to se za dopravní obslužnost určitě ještě považovat dá, ale cokoli typu Ex, IC, EC, SC atp. již ne.
Přesně tak, stát má zajistit slušnou obsluhu celého území země a ne doplácet na expresní spoje mezí pár největšími městy, které si na sebe v nějaké formě (konkurence železniční, autobusová) vydělají sami. Zrovna u diskutovaného Brna stát nejlépe udělá, když přestane dotovat expresy a ušetřené peníze použije na rozšíření provozu pomalý R po obou tratích, např. R 860/861 po většinu týdne zcela nesmyslně končí/začíná v Pardubicích, přitom Přelouč (a tím pádem i Heřmanův Městec) už tou dobou rychlíkové spojení nemají – a právě toto má stát platit.
„expresní spoje mezí pár největšími městy, které si na sebe v nějaké formě (konkurence železniční, autobusová) vydělají sami. Zrovna u diskutovaného Brna stát nejlépe udělá, když přestane dotovat expresy“
Tak jak to tedy je? Expresní vlakové spoje si na sebe samy vydělají, anebo jsou dotovány státem? Dvě věty za sebou, vzájemný rozpor mezi nimi.
Vydělají si na sebe a zároveň je stát bohužel zbytečně dotuje, aby dosypal ČD.
Nevydělají si na odpisy railejtů. Dotování berte jako krytí odpisů. Za české jízdné nová vozidla nepořídíte (proč asi RGJ kupuje Astry).
„stát má zajistit slušnou obsluhu celého území země a ne doplácet na expresní spoje mezí pár největšími městy“ Opět rozpor/protimluv. Expresní spoje jsou (vyjma Pendolin, která ale nejsou dotována ani nyní) součástí nejen oné „obsluhy celé země“, ale i součástí mezistátních spojení (z Prahy do Bratislavy, Vídně, Lince, Berlína, Mnichova), popřípadě vedené coby „pásmově expresní/rychlíkové“ (do Chebu přes Plzeň i přes Ústí; totéž opět i do Lince).
Přesně tak minimálně na expresních linkách s dostatečnou konkurencí vlaků/autobusů jako třeba do Brna nebo Plzně jsou dotace nesmysl. Je neskutečné, že do Brna jede autobus za 80 a bez dotací a vlak za 219, kterej ještě musíme dotovat.
Srovnejte cenu autobusu pro cca 60 lidí a vlakovou soupravu.
Nezapomeňte taky přičíst náklady na energii, dopravní cestu a údržbu 🙂
No a? To je jako argument dotovat na té trase vlak jednoho dopravce, když ostatní to zvládnou bez dotací?
Pokud mají soukromníci vyčerpanou kapacitu, tak je to stejně jedno.
Souhlas,. Jestliže působení konkurence je blahodárné (a ČD se za poslední roky neskutečně zlepšily tváří tvář konkurenci). tak tlak konkurence na ČD nebude neboť konkurenti jsou příliš vytížení. Ale co brání, aby na části tratí (?České Budějovice-PHA) bylo předem jasné, že např. za 3 roky bude soutěž? Tak aby byl čas na přípravu? Netvrdím, že ČD by měl někdo nahradit. Tvrdím, že ČD mají vůči svým dodavatelům přestat hrát „oslíčku otřes se“.
Podobný problém (=málo času na přípravu) byl u vlaků které objednávaly kraje. A to hlavně protože předchozí vedení krajů (vesměs koalice KSČSSD 2012-2016) zaspala a nic nepřipravovala.
Kraje nezaspaly. Nezaregistroval jsem, že by z toho „zaspání“ byly někde vyvozeny nějaké důsledky, takže to musel být záměr již od začátku.
Pro Dash 9: Dovolím si nesouhlasit. Konkrétně v Moravskoslezském kraji (vládla KSČSSD 2008-2016) mohlo být dávno jasné jestli modernizovat 810 (např. na standart jako Regionova). Podobně zaspal radní pro dopravu Kučera (KSČ) ve Zlínském kraji. Šlo o to, aby díky dobré přípravě dopraci ušetřili na svých dodavatelích (kteří by nabídli lepší cenu díky vytížení kapacit) Konkrétně dopravce (=ČD) mohl požadavky krajů shromáždit a výsledkem by byla jedna velká objednávka modernizace 810 = a ČD mohlo ušetřit spoustu peněz (a o to víc mohly ušetřit kraje). Takhle to vypadá zase na „malosériovou“ modernizaci 810 pár kusů v každém kraji zvlášť. Takže… Číst vice »
Pomineme-li skutečnost, že modernizace Regionov byla čirý anachronismus, tak ve zbytku máte v zásadě pravdu. Zaspáním jsem myslel tu skutečnost, že je dopředu vybraný dopravce, se kterým panují přátelské až nadstandardní vztahy (a nemusí to být nutně ČD) a čeká se na příhodnou příležitost, jak to s ním podepsat za nejvyšší možnou cenu. Samosebou to nese riziko, že se pak všechno možné dělá na rychlo a za více peněz, ale jde to z peněz daňových poplatníků, takže úředníkům je to fuk.
Pokud byl probíhala řádná soutěž, na kterou bylo hodně času, tak se na to připravit šlo. Bohužel vše na poslední chvíli, pak se nedivme, že do toho nikdo (krom toho kdo tam jezdil) nepůjde.
Myslíte, že DB, které od prosince přebírají 4 rychlíkové linky jsou soukromník a má vyčerpanou kapacitu?
Dobrý den, skutečně je to tak. Menší vlakoví dopravci nedávali nabídky proti všem nabídkám ČD. Příklad 1 – ve Zlínském kraji Regiojet dal nabídku pouze na cca 1/3 regionální vlakové dopravy. Příklad 2 – v Jihočeském kraji Leo express stoji nabídku stáhnul, protože vozidla už uplatnil ve Zlínském kraji. https://zdopravy.cz/jihocesi-budou-jednat-jen-s-ceskymi-drahami-leo-express-nabidku-stahl-21938/ P.S. Vzhledem k tomu, že Arriva je na prodej, tak nevím o tom, že by Deutsche Bahn chtěla dlouhodobě působit v ČR. Ale můžu se mýlit. V každém případě je blahodárné, když ČD dostali konkurenci, takže ČD konečně začnou tlačit na své dodavatele, neboť ČD MUSÍ začítpřemýšlet jak ušetřit při… Číst vice »
Reaguji na ten tlak na dodavatel: O tom, že přes předražené zakázky soukromých dodavatelů pro státní, krajské a městské firmy a následný sponzoring politických stran těmito dodavateli se peníze z veřejného rozpočtu dostávají legálně zpátky k těm, kteří o tom rozhodují, jste ještě neslyšel? Výběr dodavatelů je spíše politická než ekonomická záležitost.
Dobrý den, jste si jistý, že VŠECHNY politické partaje berou úplatky? Když Kmenta přepisoval/předělával odposlechy Mrázka a spol., tak se uvedl konkrétní politiky ze špiček ODS, ČSSD (a tuším Zemanovců = tj. nynější spojenci KSČ). V knížkách Kmotr I, II a III nejsou uvedeni žádní (úplatní) politici z Unie Svobody, Křesťanské-demoraktické unie, Strany Zelených, TOP09 nebo STArostů-Nezávislých…
Já myslím, že je rozumné tak rok/dva počkat, aby se ukázalo, jestli byl model „rozstřelů“ životaschopný. Na druhou stranu by mělo MD mít jasný harmonogram, kdy proběhnou další „rozstřely“. Pokud mě paměť neklame, od roku 2023 již nebudou možné, a proto by jich v letech 2021 a 2022 mělo být co nejvíce. A ať se Ťok nevymlouvá, že ten harmonogram udělat nejde. Sedí tam dlouho jak žába na prameni a přitom se ze všeho vykrucuje jako červ.
Doplním, že takových „jasných harmonogramů“ bylo v předcházejících letech vícero a stejně nebyly naplněny.
Máte pravdu. Tím jasný harmonogramem jsem myslel harmonogram, který se skutečně dodrží a nebude se přizpůsobovat tomu, jestli se to zrovna politikům hodí nebo ne. I pro dopravce by to mělo být pozitivní, protože budou vědět, na čem jsou, i když je pravda, že zrovna v případě ČD to může být jen horší, tak je jasné, že nadšené nebudou.
Respektive – bude se dodržovat minimální po dobu, co tady s námi bude slavný Ťok, u kterého nevěřím, že ho Babiš někdy vykopne. Takže nějakou tu dobu má ještě k dispozici.
Konečně pozitivní zpráva, ještě by to chtělo úpravu železničního balíčku, tak aby nebylo povinné soutěžení ani po roce 2033, celkově do tohoto by EU neměla kecat vůbec, jak a kdo u nás může jezdit v ZDO a celkově, kdo u nás může provozovat drážní dopravu.
O šetření se sice krásné píše, ale už teď je jasné že ta realita bude trochu jinak a nakonec to bude stejně, nebo horší. Konkurenci ČD potřebovali jako sůl, určitě jim to prospělo, ale R,Ex,Ec by měli i na dalších sto let určitě zajišťovat dráhy, s nějakou menší konkurenci, jako je třeba teď, aby ČD zase nezaspali. Jinak co se různých tendrů týče, ani RegioJet nemá šanci uspět proti arrive, která spadá pod DB a největším cílem liberalizace, kterou EU potažmo Německo prosazuje je spolknout všechno co se dá. Třeba je to dobré, třeba ne a to uvidíme právě až… Číst vice »
Ale platit vozový park EU může?
No tak peníze, které nám sem z unijního rozpočtu přijdou, jsme do něj před tím poslali i my…
Pozlátka, já sem se o ně neprosil…
I kdyby to nechtěla EU, tak vysoutěžení všech tratí chtějí čeští voliči, kteří nechtějí do aleluje cálovat tunely Černé Díry na peníze.
Nevšiml jsem si, že by nějaká strana měla v programu vykopnutí ČD z tratí a že by měla výraznější úspěch.
Chtějí to co snad jen proto že stále musejí něco chtít a že se o tom pořád mele, kdyby se ani neuvažovalo o tom, že se bude něco liberalizovat, neštěkl by po tom pes…
No nevím, český člověk hlavně chce vlaky jako na západě, ale za ještě nižší jízdné než je teď. Trochu nereálné.