Stát odhalil, které dálkové vlaky nabídne k provozu i konkurenci Českých drah
Ministerstvo dopravy odhalilo, na jakých tratích čeká v příštích měsících České dráhy obhajování kontraktu na provoz dálkových vlaků i proti
Ministerstvo dopravy odhalilo, na jakých tratích čeká v příštích měsících České dráhy obhajování kontraktu na provoz dálkových vlaků i proti konkurenci. Nový seznam zveřejnilo ministerstvo ve Zprávě o železničním trhu, kterou bude dnes projednávat tripartita.
Půjde o dálkové linky, u kterých už dříve projevili alternativní dopravci zájem o provoz. Osloveni pro účast v poptávkovém řízení, oficiálně nazvaném jako tržní konzultace, tak budou ještě kromě Českých drah RegioJet, Arriva vlaky a Leo Express. Tito tři dopravci totiž zareagovali na plán ministerstva uzavřít smlouvu přímo s Českými drahami a ministerstvo musí vzít v úvahu jejich nabídky.
Stát na chystá na podzim vypsat postupně poptávkové řízení, na celkem sedm linek dálkové dopravy. V seznamu nakonec není trasa linky Ex3, tedy spojení Děčín – Praha – Brno – Břeclav. „U provozních souborů, u nichž bude prováděn výběr dopravce, byly posouzeny možné synergické efekty. V úvahu bylo bráno i to, na jakou dobu mají být veřejné služby na základě přímého zadání uděleny a kolik dopravců podalo nabídky,“ uvádí materiál.
Seznam plánovaných dálkových linek pro tržní konzultace
Ex2 | Praha – Pardubice – Olomouc – Vsetín – Slovensko | 9 let |
R18 | Praha – Olomouc – Luhačovice | 9 let |
R21 | Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald | 3 roky |
R22 | Kolín – Nový Bor | 3 roky |
R24 | Praha – Rakovník | 3 roky |
R26 | Praha – Písek – České Budějovice | 3 roky |
R8 | Brno – Bohumín | 8 let |
Materiál řeší i takzvanou síťovost na železnici. Podle ministerstva má jít hlavně o návaznost tras v pravidelném provozu a při mimořádnostech, tarifní návaznost, dostupnost jízdních dokladů, informovanost a ostatní staniční služby.
Postup státu v otevírání železničního trhu se nelíbí odborářům, svůj nesouhlas popsali v posledním stanovisku.