Stát může na stavbě D35 výrazně ušetřit, v soutěži na další úsek spadla cena o více než čtvrtinu
Nejnižší nabídku podalo sdružení nové firmy Metrostavu a slovenského Doprastavu.
Stavba 11,75 kilometru nové dálnice D35 mezi Janovem a Opatovcem vyjde stát oproti předpokladům výrazně levněji, než odhadoval.
Ukazuje to dnešní otevření nabídek na stavbu s odhadovanou cenou 3,454 miliardy korun. Nejnižší nabídku podalo sdružení MI Roads (firma založená Metrostavem odsouzeným k zákazu účasti ve veřejných zakázkách) a Doprastav za 2,54 miliardy korun. Jde o 73 % předpokladu. Tři ze čtyř nabídek se dostaly pod hranici tří miliard korun, nejdražší je za 3,067 miliardy korun.
O nejnižší nabídce a posunu v soutěži informoval na Twitteru generální ředitel ŘSD Radek Mátl, přehled ostatních nabídek (bez názvů firem) je na profilu zadavatele. Stavba má již pravomocné stavební povolení. „Zahájení stavby plánujeme ve druhém čtvrtletí letošního roku,“ dodal Mátl.
Jde o dálniční úsek, na který zatím nenaváže ani jiná hotová či rozestavěná část D35. Stavba bude napojena na stávající silnici I/35 a v budoucnu na ni naváží úseky dálnice D35 Litomyšl – Janov a Opatovec – Staré Město. Součástí stavby je mimoúrovňová křižovatka Opatovec, v rámci níž bude dálnice napojena rovněž na silnici I/43 včetně rozestavěného východního obchvatu Svitav.
První etapa D35 v úseku Janov – Opatovec už začala. Jde o vybudování železničního mostu na koridorové trati Brno – Česká Třebová v kilometru 233. Zakázku za 154 milionů korun získal Strabag Rail. Správa železnic a ŘSD koordinovaly tuto stavbu na dobu, kdy je na trati výrazně omezen provoz kvůli modernizaci úseku z Blanska do Brna a dálkové vlaky přetrasovány na trať přes Havlíčkův Brod.
Trasa dálnice kopíruje trasu současné silnice I/35. Vznikne na ní sedm mostů, největším z nich je most přes silnici I/35 a Mikulečský potok o délce 439 metrů. Hotovo má být v roce 2026.
Už předloni ŘSD zadalo sdružení firem Eurovia CS a Archaia zakázku na záchranný archeologický výzkum za 87 milionů korun.