Stát má poslední tři vlastní veřejné STK. Podívali jsme se, jak poctivě tam měří emise

Kontrolní stanice STK a SME patřící pod ministerstvo dopravy. Foto: CSPSDKontrolní stanice STK a SME patřící pod ministerstvo dopravy. Foto: CSPSD

Stát stále provozuje vlastní stanice, které mu zůstaly z různých historických důvodů.

Ministerstvo dopravy začalo po letech intenzivní kritiky řešit podvody u STK a stanic měření emisí (SME). Úřad připravuje kroky, které mají dohled zpřísnit, a vyzval kraje a obce k zintenzivnění kontrol ve stanicích. Ty nesou již první ovoce v podobě uzavřených provozoven.

Poměrně málo se však ví, že stát stále provozuje i vlastní stanice, které mu zůstaly z různých historických důvodů. Jedna z nich spadá pod organizaci Zařízení služeb ministerstva vnitra a kromě služebních vozů ve volných kapacitách nabízí v Praze i služby pro veřejnost.

Další dvě pak patří pod Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSP), což je příspěvková organizace pod ministerstvem dopravy. Provozuje STK a SME v Trutnově a v Krásné Lípě. Tamní stanice se chlubí dokonce tím, že je vůbec první STK v Česku.

Kontrolní stanice STK a SME patřící pod ministerstvo dopravy. Foto: CSPSDKontrolní stanice STK a SME patřící pod ministerstvo dopravy. Foto: CSPSD

Jak vypadají data

Asociace emisních techniků ASEM pravidelně analyzuje data z Informačního systému technických prohlídek a upozorňuje na základě podezřelých či evidentně manipulovaných dat na nepoctivé stanice.

Zkoumá se zejména průchodnost vozidel měřením emisí, tedy podíl úspěšných kontrol na celkovém počtu zákazníků, a pak třeba délka akcelerační zkoušky, která ledacos napoví.

Emisní supermani: Data ukázala, kde bleskově zkontrolují až 60 aut denně a všechna projdou

Emisní stanice Zařízení služeb ministerstva vnitra vypadá dlouhodobě jako velmi poctivá, i když se jim v poslední době také zvýšila poměrně hodně průchodnost z 94 až na 98 procent,“ uvádí datový analytik ASEM Petr Novák.

To však podle něj nemusí být tím, že by stanice začala podvádět, ale spíše poměrně velmi mladým vozovým parkem. Průměrné stáří kontrolovaných vozidel je nyní cca 8,4 roku a neustále klesá.

Průměrné stáří všech v Česku kontrolovaných aut se přitom letos v prvním pololetí pohybovalo v jednotlivých měsících od 13 do 15 let.

Kontrola kontrolorů

A jak jsou na tom stanice spadající pod organizaci CSPSP, která spolu s policisty odchytává řidiče přímo v provozu a kontroluje jim emise mobilními jednotkami?

Postrach čoudících dieselů. „Kupkovy jednotky“ dostanou modré majáky a silné pravomoci

Stanici v Krásné Lípě si analytik Petr Novák vybavuje z velké analýzy, kterou si nechalo v minulosti vypracovat ministerstvo od společnosti TÜV SÜD. „Za období 01/2018 – 08/2020 měla Krásná Lípa cca 19 % podezřelých kontrol,“ říká analytik. Podstatnější jsou však pro něj aktuální čísla.

Z nich podle Nováka vyplývá, že obě stanice CSPSD v Krásné Lípě a Trutnově měří na tuzemské poměry velmi poctivě.

V prvních šesti měsících tohoto roku u nich neuspělo průměrně 6,4 % vozidel, loni to bylo dokonce kolem 7,5 procenta,“ říká analytik.

Letos přitom mělo celkem 269 emisních stanic v Česku v prvním pololetí průchodnost 100 procent, přestože průměrné stáří měřených vozidel se stále zvyšuje. Například opavští měřiči zvládli zkontrolovat 1953 aut aniž by odhalili jediný emisní problém.

Zároveň to podle dat vypadá, že ani jedna ze stanic ministerstva dopravy netrpí nejčastějším neduhem českých SME, a to pomalým šlapáním na pedál u akceleračních zkoušek dieselů. „Oproti zbytku stanic je to nebe a dudy,“ říká Novák.

Technik totiž musí podle pravidel rychle sešlápnout pedál až na podlahu a držet ho tam, než motor dosáhne předepsaných otáček. Běžné vozidlo dosáhne této hodnoty do 1,5 sekundy. Pokud však bude sešlapovat pedál pomalu, pak nedojde k zatížení motoru, naměřená hodnota kouřivosti bude nesmyslně nízká a nebude odpovídat skutečnosti.

Kontroly z rychlíku

Další kritérium odhaluje podezřelé emisní kontroly podle délky jejich trvání. Letos tak bylo podle ASEM několik desítek tisíc úspěšných emisních kontrol provedeno v nereálně krátkém čase do 10 minut, některé dokonce do 1 minuty. Těch bylo za pololetí 23, dalších 18 se zvládlo do dvou minut a v 58 případech stačily technikům na sérii složitých zkoušek jen tři minuty.

Stanic v Krásné Lípě a v Trutnově se však tyto podezřelé časy netýkají. „Mají jednotky kontrol, které trvaly 10 minut, ale drtivá většina trvá 20 minut a více,“ uzavírá Novák.

Tagy ASEM Ministerstvo dopravy SME STK
28 komentářů