Stát hledá 800 miliard korun na vysokorychlostní tratě
Ministerstvo plánuje změny v legislativě povolování staveb.
Příprava a stavba vysokorychlostních tratí v Česku vyjde na zhruba 800 miliard korun. Stát zatím neví, kde na to vezme peníze. Možné zdroje financování má najít studie, kterou zpracovává ministerstvo dopravy.
Vyplývá to z materiálu o přípravě takzvaných Rychlých spojení, který každý půlrok předkládá ministerstvo dopravy vládě. Materiál současně upozorňuje, že do částky 800 miliard nejsou zahrnuty náklady na v budoucnu samostatně realizované úpravy ve vybraných železničních uzlech, které budou muset zajistit infrastrukturu kompatibilní pro vysokorychlostní vlakové soupravy, jelikož tyto jsou zahrnuty do probíhajících projektových prací v rámci samostatných studií nebo dílčích projektů zabývajících se železničními uzly.
„Celý proces přípravy systému Rychlých spojení se však dynamicky vyvíjí a posouvá se velmi rychle dopředu, proto je možné, že tato částka se s přibývajícím časem bude ještě měnit v závislosti na zpřesňování jednotlivých projektů,“ uvedlo ministerstvo dopravy. Loni šlo do přípravy vysokorychlostních tratích 540 milionů korun, letos to má být již 1,256 miliardy korun.
Stát v materiálu přiznává, že peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury nemohou stačit. „Jelikož hrubým posouzením je již z dnešní perspektivy zcela zřejmé, že se jedná o částku mimořádně převyšující běžné prostředky, které historicky do oblasti železnic ze strany Státního fondu dopravní infrastruktury meziročně proudí, je z tohoto hlediska rezort nucen hledat koncepčně jiné a systémové řešení, jak k financování vysokorychlostních tratí přistoupí. Výsledky běžící studie zaměřené na možnosti financování by měly být známé v průběhu roku 2023,“ uvedlo ministerstvo.
Ministerstvo v dokumentu současně upozorňuje, že je potřeba v rámci probíhající novelizace stavebního zákona upravit legislativu pro snazší přípravu VRT. Celý materiál je k dispozici zde.