Stát dá miliardu na jihočeskou dálkovou cyklostezku

Na Hluboké vede cyklostezka přes zdvižný most u vjezdu do přístavu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNa Hluboké vede cyklostezka přes zdvižný most u vjezdu do přístavu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeský kraj si může připsat jeden dopravně-finanční rekord. Centrální komise ministerstva dopravy, skrze kterou musejí projít všechny velké dopravní projekty,

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adamgolias

Když čtu ty sumy za cyklostezky , představuji si alespoň 5000 km. Ale vzpomenu si na úsek Sadská – Poděbrady a hned jsem na zemi. Most stal 10 mio , silnička 3mio. A dohromady máme pětikilometrový úsek odloučený od aut. Máme republiku plnou polních cest. Udusany makadam 2x ročně postříkány herbicidem stojí zlomek výše uvedeného. Cyklostezka má plnit fci dopravné obslužnou , rekreační jen v místech kde to dává smysl. V Polabí by se jezdilo ostošest , ale není kudy . Cyklostezka podle Labe je dobrý a využívány nápad , ovšem síť vypadá jinak. Kdo byl v NL ví o… Číst vice »

ušatá

Marně přemýšlím, co je v tomto státě normální.

Jedine vlaky

Tohle má stokrát větší smysl, než to opuštěné letiště za miliardu. Asi neví co roupama, tak vyhazují peníze z okna.

Vojta

Na projektu se mi líbí, že je to tvorba větší sítě a že je primárně určena na dojíždění. Myslím, že v ČR je problémem právě stavba stezek bez jakéhokoli konceptu. Spojí se vesnice s městem, ale stezka končí na okraji města u křižovatky s silnicí 1.třídy s žádnou další návazností do centra města. Výstavbu páteřních stezek (mezi městy) by podle mě měl řídit kraj, na ně by se pak napojovaly místní stezky, které by řešily obce (něco jako v Německu cyklodálnice). Např. Šumperk, Zábřeh, Mohelnice (města na 10tis. obyvatel, prům.centra, vzdálenost mezi městy do 15km, bez kopců) cyklostezky vedou jen… Číst vice »

pilotWeb

Narazil jste někdo na mapu toho projektu?

Jan Sůra

Sháníme ji a určitě k tomu bude ještě více informací.

Anonymus

Podél Vltavy. Stačí si zadat výchozi a koncový bod do mapy a je to. Povede již na vybudovanou cyklostezku Budějice Hluboká.

Bývalý autobusák

Na jednu stranu je dobře, že by cyklisté mohli jezdit po cyklostezce a nemotali se na silnicích. Ale na druhé strany nevím, jestli je žádoucí zrovna teď vyhodit miliardu kvuli menšině, která si chce zasportovat.

Miloň

Ono na cyklostezkách někdy bývá tak plno, že se po ní nedá ani plynule jet a investovat do veřejně prospěšných projektů o které je evidentní zájem smysl má, jen by bylo fajn kdyby kvalita odpovídala nákladům a vydržela i do budoucna ne jako Nymburk-Poděbrady (po pár letech na mnoha místech vypouklý asfalt a nebezpečné praskliny)..

M H

Podpora domácího cestovního ruchu je žádoucí…a miliarda z hlediska dopravních staveb není zas tak moc. To je třeba 1 rekonstrukce nádraží či 1 delší obchvat. A ona to není investice jen do cyklistů…ocení ji místní hospody, kempy, automobilisté, kterým cyklisté zmizí ze silnic…

Kuba

Jedna rekonstrukce nádraží udělá docela hodně parády.
A představa, že cyklisté zmizí z okolních silnic je hodně naivní. Tím, že cyklostezka přitáhne nové návštěvníky, kteří logicky nebudou chtít jezdit jenom po ní tam a zpátky, jejich výskyt na okolních silnicích naopak spíš vzroste.

Jan Sůra

Jojo, třeba rekonstrukce výpravní budovy v Pardubicích za 1,72 miliardy, to udělá hodně parády.

Kuba

Třeba modernizace uzlu Česká Lípa včetně přilehlých traťových úseků za 1,277 mld hodně parády udělá.

Dominik

Suďme až bude rekonstrukce hotova, třeba se opravdu povede.

Jan Sůra

Nesoudím povedenost. Soudím náklady a poměr k jiným stanicím.

Petr

Mě by jako cyklistovi bohatě stačila polňačka.

Zbyněk

Řidiči a piloti letadel to vidí podobně a vystačí si s šotolinovými cestami a travnatými letišti. Asfalt je vlastně nikdo nechce. 🙁

Jiří Kocurek

A tak jednoho krásného dne tu polňačku zaasfaltovali a dali k tomu značku. Po nějaké době také šestiřádkovou dodatkovou tabulku. To aby se majitel nemovitosti legálně dostal traktorem na pole, ta polňačka byla jediná přístupová komunikace.
https://mapy.cz/s/hakazeraza

Martin S.

Někomu kdo ale chce třeba denně na kole dojíždět či tam jezdit i po dešti stačit polňačka nebude.

Adamgolias

Ach jo. Myslíte že každý cyklista jen sportuje? Ja jezdím 17km tam a zpět 20x měsíčně do práce. Myslíte že po hl silnici jezdím schválně? Ne , jen není jiná volba.

PatriK

Pro cyklostezku s rezervou stačí šířka 2 metry pro pohodlné míjení nebo 2,5 m v místech, kde lze očekávat kolem sebe se rozmachující bruslaře. Ale když jde o veřejné peníze, šetření zjevně není na místě.

malej-jarda

Bohužel se u nás staví cyklostezky tak, aby po nich mohla projet plně naložená Tatra. Dost často tohle bývá požadavek např. Povodí, LČR apod. Proto je cena a parametry takové jaké jsou.

Daniel Mach

Jsem cyklista, fandím stavbám cyklostezek a máte pravdu, že povodí si tyto požadavky dávají. Neviděl jsem projekt, ale to celý úsek vede podél Vltavy, aby tam musela být konstrukce vozovky na vozidla údržby? jen si prostě myslím, že by to mělo být levnější. Podle normativů SFDI by to mělo jít skoro za polovinu, a to ty normativy nejsou zase tak moc podceněné.

Jiří Kocurek

A to teda má povodí nebo lesy nebo i soukromík přijít o jedinou legání přístupovou cestu? Nebo si pak má postavit za vlastní vedle další? A nevadí, že tu polňačku před tím 200 let někdo používal a pak ho vyhnali … hehe zákon? Hehe!

malej-jarda

Tohle nikdo nerozporuje. Jenže se staví účelová komunikace z peněz určených na cyklostezky a někteří se pak diví celkové ceně.

patology_chef

Pokud byste měl pouze cyklistický provoz, pak dva metry jsou OK. Nicméně na českých cyklostezkách jsou obvykle k vidění i tyto jevy: hrající si děti uprostřed cesty, psi na dlouhém vodítku, bruslař se sluchátky, bruslař s kočárkem, bruslař se sluchátky a kočárkem, Alexandra Udženija ve Škodě Superb, rozbité lahve, kořeny stromů a odstavené automobily rybářů a chatařů. Optimální šířka cyklostezky, pokud má nerušeně sloužit svému účelu, je odhadem osm metrů 😀

J.D.

Obecně je velký problém české společnosti nedostatek ohleduplnosti – především vůči lidem s jinými potřebami. Dokud mají potřeby podobné – třeba řidiči automobilů na běžných komunikacích, tak to docela funguje. Přimíchejte do toho něco jiného a už to začíná skřípat. A na té cyklostezce se těch potřeb často střetává opravdu mnoho – chodci, chodci s dětmi nebo kočárky, běžci, koloběžkaři, bruslaři, cyklisté různých výkonových kategorií, rybáři a chataři, běžní popíječi alkoholu na lavičkách. V průměru si ty skupiny nemají co vyčítat, je v nich přibližně stejné zastoupení blbců. Ani ty sluchátka často nevadí, když si dotyčný uvědomí, že se musí… Číst vice »

Miky

Je to tak, na druhou někde je cyklostezka v podstatě jediným veřejným prostorem (zvlášť v nových přehuštěných zástavbách bez parků, hřišť atd.), takže se stává de facto jediným místem rekreace a dopravní funkci tak vlastně neplní. Paradoxně se pak cyklisté na nich téměř nevyskytují. Ale co se týká „ohleduplnosti“ zejména lidí s čokly, to by bylo nadlouho.

Martin S.

Cyklisté se na stezkách pro pěší a cyklisty vyskytují. Ono to ani jinak nejde, když v 90 % vznikají cyklostezky tohoto typu. Záleží spíš na tom, jak je stavba naprojektovaná a jaká je pro cyklisty použitelnost.

Jiří Kocurek

Jo no, Alexandra Udženija od roku 1970 jezdila autem na chatu. Výstavbou cyklostezky si tam od roku 201x už ani nedoveze novou ledničku, když by potřebovala. Ani na ručním vozíku širším než 60 cm. Je to přece cyklostezka! A tím se ruší vydržené právo přístupu k nemovitosti. 🙁

Projektant

Jak kde, tady bych očekával přes léto velkou poptávku (v některých úsecích), kdy by 2 m bylo málo. Vyhýbání, předjíždění, zastavení na krajnici, jízda velkých skupin apod…

Marek

Skvělá zpráva! Ta cyklostezka vydrží dlouho a ocení ji rozhodně více lidí, než splavněnou Vltavu pro turisty za násobně vyšší částky…

náhodný kolemjdoucí

Pánové na ministerstvu prominou, ale toto NENÍ dopravní stavba. Cyklostezky pro dopravu z příměsta do města, to ano. Na této cyklostezce však kolo není dopravní prostředek, nýbrž sportovní náčiní. Náklady by měly jít spíš přes MŚMT (sport) a ministerstvo kultury (turistika), případně by šlo vyžebrat něco z místního rozvoje. Tu dopravu, totiž cíl usnadnit lidem přesun z místa A do místa B, v tom jaksi nevidím.

náhodný kolemjdoucí

Omlouvám se, pan Švec zmiňuje i dojíždění. Ale kvůli tomu snad není nutná tak olbřímí stavba. Ještě by mohly jít přes dopravu ty dojížděcí úseky, zbytek by ale kraj měl stavět z jiných finančních zdrojů.

Jan Sůra

Silnice a dálnice jsou pro některé řidiče také sportovním náčiním. Také se budou dotovat z MŚMT?

Kuba

Pro některé, ne pro drtivou většinu.

náhodný kolemjdoucí

Tak tímto argumentem jste mě dostal. Najdou se dokonce i lidé, kteří jedou přes 100 km na chalupu na kole. Ale asi se shodneme na tom, že silnice a dálnice se většinou používají k dopravě, zatímco cyklostezky většinou na sport. Myslím, že financování by tomu mělo odpovídat.

Ale cyklistu (ač fakeového) na dálnici už jsme tu taky měli 😀

Jan Sůra

Ve své podstatě je úplně jedno, z kterého rozpočtu to půjde, zaplatí to daňový poplatník. Nicméně mobilita na kolech je doprava. Pokud tvrdíte, že sport, zřejmě jste nikdy moc na cyklostezce, zejména ve městech, nejel.

Kuba

Jedno to právě není, protože v některém rezortu ty peníze budou chybět. A nemotejte dopravu ve městě s cyklostezkou kolem Lipna.

Jan Sůra

Možná si nejprve přečtěte, kam ta cyklostezka vede. Jinak na Lipně dávno cyklostezka je.

Kuba

V článku píše Váš kolega: „Stezka by měla být samostatná komunikace o šířce tří metrů s asfaltovým či šotolinovým povrchem co nejblíže toku řeky (kolem Lipenské nádrže po obou březích) v návaznosti na turistické cíle a veřejnou dopravu (železnice, autobusy).“
Kolem Lipna je cyklostezka zatím z Lipna do Frymburku, na druhé straně do Přední Výtoně a pak nějaké dílčí úseky dál proti proudu.

Ale to je úplně jedno, na podstatě původního sdělení to vůbec nic nemění.

Jan Sůra

Také se v textu dozvíte, že na některých místech už stezka je, to je případ Lipna. Stačí se podívat do mapy.

Martin S.

A kromě toho – i na Lipně se cyklostezky využívají k dopravě – využívají je místní při cestě na nákup, do práce a podobně.

náhodný kolemjdoucí

Vždyť jsem přece psal, že v případě dojíždění do města apod. to doprava je. Naopak jsem rád, pokud se kolo používá jako dopravní prostředek. Ale využití této cyklostezky bude převážně rekreační.
Můj názor jste dotáhl až do konce návrhem platit silnice z rozpočtu MŠMT. Když to přeženu opačným směrem, stejně dobře můžeme z rozpočtu MD stavět běžecké dráhy. Pomineme-li malé procento lidí využívajících tuto cyklostezku k pohybu z bodu A do bodu B, pak má tato stavba s dopravou opravdu společného asi tolik, jako běžecká dráha. Pěší mobilita je taky doprava.

Původní Pražák

Jestli se nepletu, tak autodrom v Brně opravdu dotovalo MŠMT jakožto sportovní podnik.

PatriK

Hlavně by mělo být financováno z krajského rozpočtu, tak jako komunikace s místním významem.

liposh

bylo by hezké vytvořit přeshraniční cyklostezku, což by byla vlastně taková dálnice k Alpám pro české cyklisty a pak na to lze uplatnit klidně i celoevropské peníze, ale máte pravdu, že to by bylo vlastně jen slovíčkaření.

malej-jarda

Z Nové Pece se dá po cyklo dojet do Nového Údolí. Od tam vede cyklostezka po bývalé železnici do Waldkirchenu a pak už není problém dojet do Passau k Dunaji.

Jakub

Taková cyklostezka už má nadmístní význam, nehledě na to, že i kdyby měla pouze místní význam, není to důvod, proč by to nemohlo být financování ze státního rozpočtu.

David

Dálnice do Krkonoš, železnice provozovaná jen o víkendu, parkoviště u lyžařských sředisek, … To vše by podle vás mělo financovat MŠMT? Cesty ať už vodní, silniční, cyklistické, či pěší … to vše je doprava.

Daniel Mach

To je dobrý návod – až mě chytí policajti na kole, když si předtím dám jedno pivo, tak jim budu tvrdit, že kolo není dopravní prostředek, nýbrž sportovní náčiní. Ti budou čumět! :))

Miloň

Není to úplně pravda, od kamaráda co dělá v JETE vím, že jsou lidé co tam v létní seźoně dojíždí na kole či elektrokoloběžce i z Budějovic.

Bob

Zkuste si někdy zajet do Budějic a okolí, tam se kolo jako dopravní prostředek pro cestu do práce používá běžně. Ale to my Pražáci nebo Brňáci těžko dokážeme pochopit. 🙂

Martin S.

Tak já bych řekl že to pochopí i spoustu Pražáků a Brňáků:-) dopravní cyklistika ve velkých městech také nabývá na popularitě.

Laik

ANO, máme se dobře, když najdeme jednu miliardu na cyklostezku v době kdy schodek rozpočtu je plánovaný na 300 miliard a najdeme jistě potřebnější infrastrukturní projekty. Ach jo.
Je ta cena odpovídající???

Azkaban

A sou ty jiné infrastrukturní projekty připraveny k okamžité výstavbě? A vy máte nějaké informace že investice do téhle cyklostezky ty jiné stavby zastaví? Nebo se mají zastavit veškeré incestice protože bude velký deficit? Nerad bych aby to dopadlo jak před 11 lety kdy se všechno stoplo a do dneška se to nepodařilo pořádně rozhejbat

Laik

Nevím, snad ano.
Nemám. Není ale těžké si představit že miliarda bude chybět jinde, bude schodek letos i příští rok, EU bude řešit C19, Brexit….
To určitě ne. Máme co dohánět.
Jedna věc je stavět a druhá připravovat projekty. Některé stavby nechť se odloží, přípravné práce ať pokračují bez ohledu na současnou situaci. HK – Mohelnice, Jaroměř – Polsko, dálnice kolem Přerova atd…
Howgh!

Jan Sůra

Dánsko a Nizozemsko zaznamenaly největší rozvoj cyklistické infrastruktury v době hospodářské krize. I proto jsou považovány za vzor v oblasti mikromobility.

Kuba

Kolik lidí asi tak bude dojíždět na kole za prací z Lipna do Loučovic, z Purkarce do Týna apod.? Kolem Budějovic nic proti, ale dál je to vyloženě turistická záležitost.

Mickey

Je to tak, já od vyhlášení nouzového stavu jezdím do práce prakticky pouze na kole. Jinak jsem jel jen několikrát.

PatriK

Z hlediska efektivity, tj. kolika lidem to bude sloužit, je tato investice rozhodně přínosnější nežli dotace např. fotbalovým svazům.
Dotace pro svazy: fotbal dostává přes půl miliardy, biatlon 32 milionů zdroj: https://isport.blesk.cz/clanek/ostatni/299087/dotace-pro-svazy-fotbal-dostava-pres-pul-miliardy-biatlon-32-milionu.html

liposh

Nalejme si čistého vína, biatlon je okrajový sport. Nikoho celosvětově nezajímá. To, že Soukalice měla fajn oči, úsměv , vlasy a prsa z toho mainstreamový sport neudělá 😀

Baník Píč.

A co je fotbal? Ten zajímá pár alkoholiků co se jdou na stadion řvát chlastat a prát se. A blázny co se doma nudí a tak řvou a chlastají doma nebo v hospodě.

liposh

těch pár alkoholiků dělá z fotbalu nejoblíbenější sport na světě…tož tak.

plp

Drobný rozdíl je v tom, že většina lidí, která dělá aktivní sport dělá cyklistiku, běhá, jezdí na lyžích, pokud hraje fotbal, tak okrajově. Fotbal je možná nejoblíbenější sport, ale hlavně na gauči.

Peeetr

Tak biatlon je hlavně vojenský sport, a proto je pro stát důležitější než 90% jiných malých sportů.

Miloň

ANO, hlavně že se našlo 6 miliard na courání pro zábavu pro studenty a důchodce…
Z tohoto a podobných projektů budou mít užitek i ti co ty peníze vydělali!

Daniel Mach

Takže jestli se moc nepletu, tak cca 11 milionů na 1 km cyklostezky (resp. 3600 Kč/m2), přičemž normativ SFDI na loňský rok byl 6,36 mil. Kč/km?

realista

1 000 000 000 : 189 = ?

Bob

A k tomu přičtěme nezbytné lávky přes potoky, výkupy pozemků…

Divočák

Myslím, že stavební firma, která to nakonec dostane bude mít rozpočet zcela jiný, troufnu si odhadnou násobně nižší..

frantam

Mě vychází 5,3 milionů na běžný kilometr.

Zbyněk

Z čeho vycházíte? Z článku totiž jednoznačně nevyplývá kolik km se má stavět, resp. jestli 189 km je celá trasa vč. už postaveného.

...

Po tom jsme celý život toužili. Nepotřebujeme VRT, nepotřebujeme dálnice, nepotřebujeme metro, potřebujeme cyklostezku odnikud nikam.

Frantisek

Je-li cyklostezka od Lipna do Týna (počítám přes Budějovice) odnikud nikam, odkud kam pak vede sám o sobě libovolný kilometr dálnice, který byste za ty peníze postavil? Dost možná, že kolo jako dopravní prostředek za čas celkem uvítáme. Samou preferencí aut jste je pomalu vyhnali ze silnic, tak se nedivte…

Azkaban

A v čem konkrétně bude stavba téhle cyklostezky brzdit stavby VRT, dálnic nebo metra? Moc nechapu vaše myšlenkové pochody

Kuba

Doba, kdy zdroje jsou, právě skončila.

medvěd

Silnice jsou pro auta, cyklostezky pro kola. Je správné, že kraj chce cyklisty na cyklostezku pomalu přes celý kraj. Aspoň se nebudou motat na silnicích. Buďte rád, že lidi sportují a nejsou nemocní na neschopence.

Že nemáme VRT, metro, dálnice je to, že není společné stanovisko státních úřadů, určitá lobby čekající na bakšiš.

Vít

Rád bych doufal, že se cyklisti nebudou motat na silnici, která vede paralelně s cyklostezkou.

Kuba

Pokud bude ta cyklostezka dělaná tak, jako většina cyklostezek, tj. s úzkými zatáčkami a zastavováním na křížení každé vedlejší silnice, tak těžko. Krom toho na silnicích v okolí, které nevedou přímo souběžně, provoz cyklistů spíš vzroste.

Vít

Ani to neopravňuje cyklistu nevyužít stezku. Prostě jsou nějaká pravidla pro využití cyklostezky, která by se i v zájmu bezpečí cyklistů měla dodržovat. Extrémem jsou cyklisti na dálnici.

Kuba

Podle litery zákona pochopitelně ano, ale reálně se na to většina lidí vykašle, ať se vám to líbí nebo ne. Viz třeba http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-brno/zpravy/145194-uherskym-hradistem-prochazi-kuriozni-cyklostezka/