Automobilový průmysl Automobily

Stát couvá od plánů na vlastní testovací okruh pro autonomní vozy, zrušil soutěž na studii

Testování autonomního řízení na německé dálnici. Foto: Audi
Testování autonomního řízení na německé dálnici. Foto: Audi

Velkolepé plány ministerstva dopravy vybudovat v Česku vlastní testovací a zkušební okruh pro autonomní vozidla se v nejbližších letech neuskuteční. Ministerstvo dopravy zrušilo veřejnou soutěž na studii, která měla posoudit přínos takového zařízení a odkládá tyto plány na neurčito.

Zrušení vyplývá z informací ve věstníku veřejných zakázek. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka potvrdil, že se zakázku s názvem Studie příležitostí „Posouzení strategické a ekonomické výhodnosti stavby polygonu pro výzkum a vývoj, testování a schvalování datově propojených vozidel a vozidel s automatizovaným řízením v České republice“ rozhodli za současné situace pandemie koronaviru zrušit.

Podle Jemelky se k myšlence „státního polygonu“ či jiné formě podpory testování v uzavřeném prostředí chce vrátit později. „V momentě, kdy bude možné zanalyzovat dopady situace kolem COVID-19, stanovit v úzké spolupráci s automotive sektorem a relevantními stakeholdery aktuální priority a jednoznačněji předvídat další vývoj v sektoru autonomní mobility,“ uvedl Jemelka.

Ministerstvo o vlastním polygonu začalo mluvit v roce 2017, příprava ale nijak nepokročila. Už v listopadu 2017 vláda uložila ministerstvu dopravy připravit studii proveditelnosti na téma výstavby testovacího polygonu, teprve loni v únoru ale stát soutěž vypsal.

Firma, která by jinak zakázku získala, měla zpracovat analýzu současného vývoje na trhu a vytipovat možné lokality, kde by se polygon mohl postavit. Doporučit má dvě lokality. V minulosti se mluvilo o využití pozemků v rámci železničního zkušebního okruhu ve Velimi.

V Česku vzniká už testovací okruh pro autonomní vozidla u Sokolova. Staví ho se státní podporou automobilka BMW.

 

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Navrhoval jsem okruh s parametry pro testování elektromobilů u Budějic v Homolském lese nad letištěm, kde jsou stará kasárna. Ani se nenamáhali odpovědět. Když to není v oligarchickém či zkorumpovaném politickém zájmu, tak to prostě nebude. Musíme změnit systém.

DPP odbornik

Odkdy se musi odpovidat blaznum?

Frantisek

Kdo by to měl stavět a pro koho? To je zásadní otázka.

Modré zábradlí

Jasně, teď místo toho budou vyvíjet vakcínu…

DPP odbornik

Omezit dotace potrebuje i vlakova doprava, nejde setrit jednostranne, to vede ke katastrofe.

Peeetr

Naopak šetřit je ideální právě co nejvíc jednostranně, na nepotřebných věcech. Šetřit na druhé straně na potřebných věcech, to vede ke katastrofě.

DPP odbornik

Vozit 5 lidi v 810 za 150 kc/km je potrebna vec?

Přemek

Šetřit se má na všem zbytném. Autonomní vozidla, jak ukáže již příští rok, jsou cesta do pekel.

Martin

Souhlasil bych jen s tim slevovym peklem, co prijala vlada…
Ale pro osobni dopravu je vlak nejvhodnejsi, je je nutne zlepsit stav trati casto opomijenych posledni desitky let a vystavet nove kapacitni a rychle trate…
Vlak ma mnohem mensi ekologickou zatez nez silnicni doprava, zaroven ma velkou kapacitu a zabira mensi prostor… Pak se da ocekavat, ze na i vlaky bude vyuzivat vice lidi a budou jezdit i na komercni riziko nebo s mensimi dotacemi…

Laik

Výborně. Tohle zvládne soukromý kapitál, pokud to bude třeba. Daňový poplatník potřebuje jiné věci.

súdružka Kolesárová

soukromy kapital to urcite zvladne, ale ten bude chtit zvladat jen to, co se bude hodit jemu a ne nekomu jinemu (vedatori, studentici, jine automobilky utrou nos). Mozna je tohle i stripek do mozaiky obrazu toho, proc jsme jen montovna a ne finalni producent. Analogie v Velimi se nabizi, ted jsme radi, ze ji mame a stejne tak i vsichni ostatni, kteri ji vyuzivaji.

Frantisek

Komukoli jinému to pronajme podobně, jako by to dělala státní organizace. Ostatně si nejsem jist, jak moc je ve státním zájmu rozvoj automobilismu. Státním zájmem může být akorát to, aby se nezabíralo zbytečně mnoho území několika stejnými věcmi různých „barviček“.

Martin

Nevidim duvod v tom, aby Skoda, Hyundai, PSA, atd., si u nas postavili sami polygon pro testovani ani nemam proti, kdyz stat toto nejak podpori zakazkami… Mj. i treba vyrobci vojenske techniky by mohla testovatdalkove rizene a autonomni vozy, pripadne drony nebo letadla… Jenom by mohli nase firmy vice spolupracovat s univerzitami, vedeckymi tymy apod., a take je dotovat, to nas posune mnohem dal… Osobne proti tomu zameru statu nic nemam, ale nelibi se mi, ze to zase planuje stat, za penize z rozpoctu, ktery by mozna mel podporovat spise patenty, automatizaci, robotizaci… Nezijeme v socialismu, aby tu stat planoval… Číst vice »

Peeetr

Výborně. Teď by to chtělo ještě stejně odsunout i ty dotační plány na „nutně potřebné“ vodíkové čerpací stanice.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO