Infrastruktura Vodní doprava Zprávy

Stát chystá po 80 letech novou smlouvu s Německem o Labi, zajistí hloubku pro lodě

Loď s nadrozměrným nákladem. Autor: EVD-Sped.
Loď s nadrozměrným nákladem. Autor: EVD-Sped.

Příští rok by měly začít ostré přípravy nové mezinárodní smlouvy s Německem, která má zajistit splavnost Labe na obou stranách hranice. Dohodly se na tom v polovině listopadu zástupci českého a německého ministerstva dopravy.

„Důvodem pro její sjednání je to, že Labe, i když je mezinárodní vodní cestou, nemá žádným závazným dokumentem ve smyslu mezinárodního práva stanoveny cílové parametry. Všechny ostatní mezinárodní vodní cesty v EU, například Rýn, Dunaj nebo Mosela už smlouvy tohoto typu mají,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Češi a Němci nemají pro Labe žádný mezinárodněprávní smluvní dokument od doby, co Němci koncem roku 1936 jednostranně vypověděli takzvaná Labská akta, která vycházela z Versailleské mírové smlouvy. Deník Zdopravy.cz má český návrh nové smlouvy k dispozici. Podle něj by museli Němci na svém území umožnit lodím ponor alespoň 140 centimetrů po dobu 345 dní v roce. Stejný ponor by měl být zajištěn na příhraničním úseku Labe na české straně, kde má vzniknout plavební stupeň.

Dále proti proudu je Labe kanalizované a ponory mohou činit přes dva metry. Naopak na německé straně je pouze jediné zdymadlo Geesthacht u Hamburku, hloubku tak budou muset u sousedů řešit zřejmě především prohrábkou dna. Prostředky k dosažení smluvních parametrů nicméně smlouva neřeší. Uzavření smlouvy by pro českou plavbu bylo dobrou zprávou, neboť podobně jako v kritickém úseku pod Děčínem není splavnost zajištěna ani v Německu a lodní provoz tak často stojí. Rejdaři proto už řadu svých lodí přesunuli na západoevropské řeky.

Smlouva odpovídá strategickému dokumentu SRN s názvem Celkový koncept Labe, který letos v červnu vzal spolkový sněm na vědomí a vyzval k uzavření smlouvy. Na české straně je podobným dokumentem Koncepce vodní dopravy, kterou ale ještě bude hodnotit vláda z hledisku vlivu na chráněné lokality. Vláda musí rozhodnou, zda u chráněných lokalit převažuje veřejný zájem vodní dopravy nebo ochrany přírody.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
redakce
Člen

A já jsem se bláhově domníval, že „vodníky“ to zlomyslné hloupnutí s vysokým jezem pod Děčínem už konečně přešlo …
A propos: kdy naposled cca od roku 1990 kdo viděl na českém úseku Labe nějak soustavněji prohrabávat dno, jako se to dělalo do té doby?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  2. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince