Stát chce změnit pravidla pro barevnost sanitek, Praha se bojí o červený pruh
Na žádném návrhu zatím není shoda.
Ministerstvo zdravotnictví (MZd) připravuje změnu vyhlášky, která mimo jiné určuje barevnost sanitek zdravotnické záchranné služby. Pražští záchranáři se obávají toho, že přijdou o červený pruh na svých vozech. V tiskové zprávě uvedli, že v návrhu se počítá jen se zeleno-žlutými pruhy. Mluvčí MZd Ondřej Jakob ČTK sdělil, že zatím není na žádném návrhu shoda a ministerstvo žádnou barevnou preferenci nemá. Proč ministerstvo změnu chystá, nevysvětlil. Nyní mají sanitky vyhláškou nařízenou žlutou barvu a žluto-zelené pruhy na bocích.
„Vyhláška je momentálně ve fázi přípravy a ve věci (…) zatím není úplná shoda. Ministerstvo zdravotnictví se všemi zúčastněnými situaci řeší. Ve chvíli, kdy bude dosaženo shody, budeme o situaci dále informovat. Dodáváme, že ministerstvo v tomto směru barevnou preferenci nemá,“ napsal mluvčí.
Podle Zdravotnické záchranné služby Hlavního města Prahy (ZZS HMP) ale zástupci ministerstva prosazují jednotný styl, kde by byly pruhy nejen na boku, ale i na přední a zadní části vozů provedeny v kombinaci žluté a zelené barvy.
Kromě žlutých sanitek zdravotnické záchranné služby je možné na silnicích potkat také vozidla takzvané zdravotnické dopravní služby, která mají také modrý majáček, ale jejich základní barva je bílá.
Poslední změny před 12 lety
Naposledy se barevnost měnila v roce 2012, už tehdy měla za úkol vzhled sanitek sjednotit. Současná vyhláška na bocích vozu nařizuje střídající se obdélníková pole reflexní žluté a zelené barvy o minimálním rozměru 59 krát 30 centimetrů v jednom nebo dvou vodorovných pruzích vytvářejících vzhled šachovnice. Povinný je také nápis s nejméně 15 centimetrů vysokými písmeny.
Dříve byly pruhy na sanitkách většinou červené, na svých vozech je jako doplněk zeleno-žluté dál na přední a zadní straně aut používají kromě Prahy také například v Jihomoravském nebo Libereckém kraji.
„Červená signální barva slouží v kombinaci se žlutou k rychlé identifikaci sanitních vozů v provozu jak řidiči, tak chodci. Navrhovaná zelená barva je z hlediska bezpečného rozpoznání zcela nevyhovující, odstín je temný a není dostatečně viditelný za zhoršených světelných podmínek, jako je déšť, mlha a podobně,“ uvedl k tomu ředitel ZZS HMP Petr Kolouch.
Doplnil, že zelená barva se na sanitních vozech používá jen v několika zemích, kde je dlouhodobě zažitá. V Česku jsou podle něj naopak lidé zvyklí na červenou jako výstražnou barvu. Častěji se podle něj v posledních letech zavádí na sanitních vozech v kombinaci s modrou. Zkušenost ze Švédska podle nich dokazuje, že sanitní vozy zbarvené do kombinace žluté, oranžové a červené barvy vykazovaly ve Švédsku rychlejší dojezdové časy k pacientům než vozidla se zelenými prvky.
Přelepování vozů by navíc podle pražských záchranářů znamenalo další zbytečné náklady.