Správa železnic plánuje modernizaci koridoru podél Labe z Lovosic do Ústí nad Labem

Osobní vlak na trati z Ústí nad Labem do Lovosic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOsobní vlak na trati z Ústí nad Labem do Lovosic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Velké úpravy mají začít v roce 2023, náklady jsou zatím neznámé.

111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Myslim ze koridor do roku 2023 nevydrzi napor a neverim ani ze rekonstrukce zacne v roce 2023 kdyz jeste nejsou ani vycislene naklady.Uz ted je koridor neuveritelne pretizeni…..

Honza Vrba

Je to 20 let od optimalizace „koridóru“ – a pokud budu vycházet z popisu tohoto úseku na webu K-report, kde je zmiňováno, že tehdejší ČD se rozhodly zrovna právě tady ušetřit jak to jen šlo, nedivím se.

https://www.k-report.net/koridory/soucasn2.htm
(6. článek)

Jaaa

Můžete mi někdo vysvětlit, proč se zároveň s tím nedělá i to ETCS? To zas budou další výluky? Další peníze navíc?

Honza Vrba

Protože nejsme třeba v Rumunsku, kde na nové trati (byť částečně jednokolejné a zatím neelektrifikované) k letišti Sofia – Otopeni je instalováno v Rumunsku běžný německý VZ Indusi (PZB), tak i ETCS.
U nás není ani jedno výše napsané. Teda letiště máme.
https://www.youtube.com/watch?v=lZQkAytLySc

zdeněk

Tady vlastně SŽ přiznává. Jak moc bude využita VRT. A k čemu bude.. Že stejně 4 koleje musí zůstat pro náklad.

zaosai

A co opětovné zbudování zastávky Vaňov ? Před lety to střídavě měla každá politická strana ve volebním programu.Jen kecaly a skutek utek.To bylo řečí zvláště po povodních ,když se muselo nouzově zastavovat na přejezdu ve Vaňově.

zaosai

A co opětovné zbudování zastávky Vaňov ? Před lety to střídavě měla každá politická strana ve volebním programu.Jen kecaly a skutek utek.To bylo řečí zvláště po povodních ,když se muselo nouzově zastavovat na přejezdu ve Vaňově.

zaosai

A co opětovné zbudování zastávky Vaňov ? Před lety to střídavě měla každá politická strana ve volebním programu.Jen kecaly a skutek utek.To bylo řečí zvláště po povodních ,když se muselo nouzově zastavovat na přejezdu ve Vaňově.

ušatá

Nebylo to nedávno modernizované jako koridor????

mgr.pavel

Proč tu rekonstrukci mají rozdělenou na 2 časově _navazující_ termíny? To jako nejdřív budou výluky kvůli Lovo-Prac, aby na to navázaly výluky Prac-Ústí, a po dobu 6 let se pořád někde kopalo..?

Proč to nelze dělat paralelně?

zdeněk

Neví, proč, když dělají modernizaci takového úseku, proč ne s ETCS, i kdyby L1.

Výkolejka

1. V článku se píše, že se trať bude na ETCS připravovat.
2. Instalovat ETCS L1 je naprostá zbytečnost
3. Nemůžete zavést ETCS někde před dlouho ohlášeným termínem. Jak by tam ty vlaky bez ETCS jezdily?

zdeněk

Tak pokud pojedou touhle zkratkou z 1. koridoru. Stejně budou muset mít ETCS. Proč by nemohlo tady fungovat ETCS i LS.

Výkolejka

Porad nechapu smysl teto akce. Proc bychom si dali na par useku L1. Co by to jako přineslo?

zdeněk

Opravdové hlídání neprojetí návěstidla?

zdeněk

Nezávislost na GSMR? A hlavně, když už se tam kope.. A dodává..

zdeněk

Nižší cenu?

zdeněk

Je pravdou, že jsem si to spletl a myslel jsem si že to je ta druhá strana labe. Ne úplně ten hlavní koridor.

zdeněk

L1 funguje. A jezdí na něm na Slovensku už zdá se roky. U nás..

Výkolejka

Ne ze nefunguje ale uz jsme dal a jdeme zrovna na L2.

zdeněk

A jezdí na něm reálně už něco?

Výkolejka

To co tady zmatene popisujete ve vice příspěvcích neni zadny argument. Mame stanoveny termin 2025 na povinne etcs L2 a vy tady do toho navrhujete na par useku L1. Co to je jako za logika?

zdeněk

Tak ty čtečky, mobilní části umí stejně L1 ne.. 2025 je virtuální termín. A tady nechtějí dát ETCS.. Co je tedy lepší. Nic nebo LS nebo L1? Klidňě ať tam dají L2 ale při modernizaci..

zdeněk

Já jen, že víme jak vypadá příprava na 200 na trati na Buďějovice. Pokud někdo bude někdy chtít 200 bude muset úseky rozkopat, rozšířit, dát větší podklad, jiné pražce. A ještě širší nástupiště. Tak doufám, že to nebude podobné. Některé vlaky taky byly „připraveny“ na ETCS.

Třicátáprvní Béé

3. Jako dnes všude jinde?

Leinad

2) důvody by se našly. Bezpečnější než nic.
3) Jak jezdí vlaky bez ETCS na tratích, kde už je aktivní? Třeba Metrans to přeci využívá.

Gwann

další díl…nikdo neumí dát tolik kolik Bureš slíbí?

Třicátáprvní Béé

Stavba Lovosice – Prackovice je plánována v letech 2024 až 2026
Takže ETCS výhradně v roce 25 i sama SŽ(DC) v tomhle článku zamítla😀

Gwann

ale CD na ni povinné zbrojí. přičemž soukromi dopravci na to nejspíš kašlou.

ano, ETCS včas nebude

medical examiner

Z Olomouce do Krnova a Opavy se bude na ETCS jezdit kdy?

Už vidím jak ho dávají do 843…

Gwann

jo, jenže se neřeší vjezd do ETCS uzlu. což je průšvih skoro pro všechny lokalky…

zdeněk

Prušvih si děláme obvykle my sami.

Martin

V tomto pripade to plati 100%, v nemecku mohou zajizdet…

zdeněk

Vtipné..

Gwann

to máte pravdu. debilové v dlážděné a na MD.

Výkolejka

Proč řešíte ETCS na této trati?
Pokud by tam bylo a objednávány by tam byly 843, tak by v nich ETCS bylo. Nevím co Vám na tom přijde divného.

medical_examiner

Pravda je, že na R tam mají jezdit 844. Jenže to už slibují třetí rok…

Výkolejka

To asi těžko, kdyz loni byl rozstřel a „vyhrali“ s 843.

XB-1

Přesně, třeba 380 už budou mít palubku namontovanou minimálně 2x. 🙂

Y.K.

To se nevylučuje. Tam kde bude ETCS bude výhradní.

Bohužel SŽ nic netlačí do toho aby to bylo „všude“, když už dopravci musí tolik nainvestovat do vybavení vozidel.

Třicátáprvní Béé

Ale zrovna tento úsek je koridor TEN-T, kde má právě v roce 2025 provoz pod ETCS být výhradní. Jen jde o to, že strašení o roce 2025 je opravdu jen strašení.

XB-1

Výhradní provoz nijak nesouvisí s tím, že je to hlavní síť TEN-T. 1315/2013 vyžaduje pouze instalaci jako takovou. Výhradní provoz je jen naše snaha trochu eliminovat ty nevýhody ETCS, za krvavou cenu mobilek.

Majkl

S ETCS se v termínu do r. 2025 počítá. Jeho příprava běží nezávisle na těchto infra stavbách.

Martin

akorat nechapu, proc jsme si o 5 let zkratily ten termin, klidne se to mohlo schvalit na tech 2030 jako v jinych zemich…

Vrabec na střeše

Investici plánuje i přes to, že by v budoucnu většina cestujících mezi Prahou a Ústím nad Labem měly jezdit po nové vysokorychlostní železnici.

Tak ono už 20 let budou jezdit za 10 let vlaky napřímenou tratí mezi Chocní a Ústí n/O, tak proč tu starou trať opravovat, že?

HonzaEM

Tak než se ta vysokorychlostní postaví, tak tahle modernizovaná bude už zase stará.

Jiří Kocurek

Ona se hlavně „uživí“ sama jen nákladní dopravou.

HonzaEM

Tak je důležitá hlavně pro osobku. Nákladní by jezdila po nový, ne?

Jiří Kocurek

Po VRT náklady? Každých 15 minut uhýbat na předjetí. Každých 15-18km výhybna pro nákladní vlak.

Zamyslete se nad tím, proč je za traktorem vždycky kolona osobáků. A ne naopak.

Leinad

Tunel na 200+, s provozem i nákladů, proč ne?

Y.K.

Náklady po VRT jezdit nemohou z důvodu aerodynamických vlivů. V tunelu do Německa pak bude „nízká rychlost“, aby to možné bylo.

Luboš Beneš

To je signál, že nová VTR se postaví. Když se nic neděje, tak se nestaví-viz trať kolem Berounky. To bylo tolik slibů o tunelu a nové trati, až začaly na té staré padat sloupy.

Dušan

S tou kapacitou to je pravda jen částečně…trať je zaje***á v úseku do Kralup nad Vltavou z důvodu silné příměstské dopravy – premiantem je úsek Roztoky u Prahy – Libčice nad Vltavou ve kterém jsou hned čtyři zastávky. Ten zbytek je pak už v pohodě.

medical examiner

A vystupuje v těch 4 zastávkách někdo? 😀

oce

V Řeži mraky lidí. Ostatní zastávky jsou slabší.

Martin

…a sslo alespon v jedne z tech zastavek udelat predjizdne koleje? Alespon jednu…?
U nas je nejak typicke, ze na hlavnim koridoru se nasekaji zastavku ke stavajici trati a neni umozneno predjeti…

Peeetr

Nemáme dost kapacit. Takže je daleko lepší v té době co nejrychleji postavit VRT a pak na ní nějakou dobu provozovat normální vlaky, a až v té době masově rekonstruovat tyto přilehlé tratě a udělat tam rovnou i tu změnu napájení.

medical examiner

Kapacit je dost, ale hrozně se jí plýtvá.

Jirka Z

To by bylo ideální pouze za předpokladu, že by byla jistota, že se ta trať nerozpadne dřív, než bude hotová ta VRT. Odstrašující příklady jsou Praha – Beroun a Choceň – Ústí nad Orlicí.

Jiří Kocurek

A Brno – Přerov. Výluky několikrát do roka, furt se tam něco flikuje. Za posledních 10 roků čenání na novou trať je to z poloviny opravené, takže že daří udržet traťovou rychlost nad 70 km/h.

HonzaEM

I když se mi to nelíbí, jednou to přijít muselo. Ty trakční sloupy jsou skutečně na hranici životnosti, svršek zůstával částečně původní, měnily se jen kolejnice a tuhé upevnění se nahrazovalo pružným Vossloh Skl 12, pražce zůstávaly SB8P z roku 1988. Nástupiště, ačkoliv se dělaly tenkrát nové, dělaly se v původní výšce 350 mm nad temenem, i když tenkrát už se normálně měly dělaly na 550 mm. Autoblok zůstával původní AB3-74, jehož napájecí trafa 6/0,4 kV byly za tu dobu 2x zatopené př povodních, v roce 2002 a 2013. Doufám, že nově bude traťové a přejezdové zabezpečovací zařízení zcela na… Číst vice »

Jiří Slavíček

Ještě by to chtělo udělat Nelahozeveské tunely.

Dušan

Podle letáku Správy železnic, státní organizace se to má dělat v období 08/2023–07/2027 – viz níže:
https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S631500679.pdf

Gwann

takze od 2023 zavřeme cokoliv z Prahy na sever? ale…nebude se zároveň ještě dělat na trati u Blanska a v Pardubicích?

to chteji přerušit všechny hlavní tratě, no paseran?

Jakub

V letáku se píše, že vybudují nový souběžný tunel, zprovozní, poté zavřou stávající (starý) tunel a překopou na jednokolejný. Nebo se pletu?

Gwann

stejně by tam byla snížena kapacita, že? a připravená objizdna trasa…neni

HonzaEM

Spíš Kralupy jako takové. To věčné a nekonečné odstraňování blaťáků, je spíš pro ostudu.

Jan Hašek

Škoda že v dané lokalitě nelze zpřeložkovat ty oblouky ve Vaňově ..

medical examiner

Bylo by to moc drahé?

HonzaEM

Tak pokud byste měl trať zavrtat pod Labe do tunelu, tak určitě.

Plecháč

Je dobře že nečekají na VRT, to by pak dopadlo jako trať 171 a čekání na tunel.

medical examiner

To jo no…nějaký nekromant by to mohl navrhnout Samuelu Beckettovi jako inspiraci… 😀

Dan

„V té době se neměnily například trakční stožáry, které jsou nyní na hranici životnosti, proto musejí se vyměnit a připravit na konverzi“ – chápu, když se vymění tady. Ale má nějaký důvod měnit stožáry v úseku Velim – Poříčany? Kromě potřeby přelít peníze na ty správné účty..

On:

A není Velim – Poříčany jeden z nejstarších úseků které se dělali v půlce devadesátých let? Takže stojí nějakých 25 let a ty u Ústí jen pár let déle.

HonzaEM

Ty u Ústí stojí 42 let.

HonzaEM

Tak tak, ty sloupy u Velimi jsou jak nové, ještě u nich před několika málo lety opravovali patky. Ty mezi Lovosicemi a Ústím jsou z roku 1979, respektive spíše z roku 1978, protože elektrický provoz byl spuštěn 1.3. 1979, takže jejich výstavba pravděpodobně probíhala už v předchozím roce. A i když je to ten nejhezčí typ sloupů co na trati máme, že je jejich životnost u konce, je docela vidět, místy jsou vyvrácené, rozpraskané, že z nich leze roxor (u betonových), v úseku od napájecího bodu u Litochovic, až do Ústí, nejsou betonové, pouze válcované ocelové a příhradové kotevní a… Číst vice »

Qěcy

Na některých úsecích Kolín – Úvaly jsou patky nekvalitní. Takže tam sloupy samy popadaly. O kvalitě samotných sloupů nevím nic. Každopádně je nutno to napravit.

Jirka

„Součástí obou investic je i stavba dvou nových odboček“ – Vi nekdo z vas, kam ty odbocky maji vest?

Greta

Z koleje 1 na kolej 2.

Petr K

A taky z koleje 2 na kolej 1.

HonzaEM

No ale kde mají být?

medical examiner

Já bych je čekal v Lovosicích a v Roudnici za zhlavím…
Byť je tohle drobet příliš vysoký požadavek (zde Smíchov): https://images.uncyclomedia.co/necyklopedie/cs/f/f5/Planek_Smichov.png

HonzaEM

Roudnice je zcela někde jinde, než v předmětným úseku a v Lovosicích nejsou potřeba, když Lovosice jsou stanice i se spojkami mezi 1. a 2. kolejí.

LKB

Přijde mi logické vedle VRT stávající trať zachovat a modernizovat.
Už mi ale nepřijde logické oddělit uvedenou modernizaci od přepnutí na střídavou elektřinu. Bylo by účelné přepnutí realizovat najednou s rekonstrukcí. Jinak pravděpodobně (a zbytečně) přibývají další výlukové časy.

tondovo

Existuje plán přepínání na střídavinu, tak je vhodný se ho držet.

dejf

Tak dokud budou jezdit ešusy, tak asi střídavina v Praze a okolí na pořadu dne není. Objednávka nových dvousystémových emu400 je v nedohlednu. A ta oprava je spíš nutnost, to upínání se na tunel a novou trať je něco, co se SŽ vymstilo v údolí Berounky i Orlice… Ať si o dobré správě myslíme cokoliv, tak jenom úplnej zoufalec se o stejný kamna spálí potřetí.

Radek

Na linku Praha – Kralupy – Ústí jsou snad plánované pantery.

Kamui

A budou panetry kapacitně stačit? Ono by bylo asi nejlepší tu linku rozlomit v Kralupech.

Zapa

V úseku Ph-Kp se má zdvojovat.

Kamui

Taky možnost. Pokud to bude stačit. Ale je fakt, že z nějakoho důvodu (dobře, ten důvod je nejspíš DC vs AC) stále jezdí přímé osobáky Praha – Ústí, zatímco přímé osobáky Praha – Plzeň/Budějovice nejezdí už dávno, a nikomu nechybí.

Pája

Kde berete jistotu, že přímé vlaky Praha – Plzeň/Budějovice nikomu nechybí?

medical examiner

V GVD možná, v TJŘ je to napraví…
To budou Os Beroun – Klatovy – Česká Kubice, Benešov – Horní Dvořiště, Kralupy – Dolní Žleb…Kolín – Zábřeh…Kolín – HB – Brno…

Frantisek

To je tak, „nechybějí mně, nechybějí nikomu“. 🙂 Zase je fakt, že z hlediska účelnosti (využití patrových jednotek o vyšší kapacitě) je to rozlomení praktické, a pokud jsou přípoje, dá se s tím žít i na cestách přes okresní město.

Jiří Kocurek

No nevim, tahat Slona pro 300 lidí zkrz oblast, kde zastávkový osobák pobere jeden vagón, to je docela plýtvání kapacitou.

mufiklo

Já bych udělal Ústí – Roudnice a Roudnice – Praha (z toho některé jako Sp) s vloženými vlaky Kralupy – Praha

mufiklo

A Roudnice – Ústí (taky některé Sp, jako dosud)

medical examiner

Praha – Kralupy – Vraňany budou dvoupatráky (v rámci linky P4), Kralupy – Děčín budou obyčejné jednotky (a obyčejné Os).
Akorát že než bude toto zrealizováno, tak budou „panteři“ buď na Slovensku nebo v DHV Praha-střed. Vozbu osobních a spěšných vlaků zajistí elektrické jednotky Siemens, Pesa…(ale Scheißewerke ne!)

Frantisek

Až do Vraňan? Safra, to ta chybějící spojka Lužec – Mělník bude přímo bít do očí. 🙂

medical examiner

Ano, vlaky v xx:00 a v xx:30 (z Prahy) budou do Vraňan, vlaky v xx:15 a xx:45 budou do Kralup.

To máte pravdu…bude to možnost jak z Mělníka dojíždět do Prahy. Ale z Mělníka do Lužce je jen 11,35 km…
https://mapy.cz/s/gevevufedu

HonzaEM

Kde by se pantery vzaly?

medical examiner

No samozřejmě.
Bude se stavět nová, tj. přeložená trať (ne, žádná VRT), a během toho se bude jezdit po staré trati. Až bude vybudován souvislý úsek nové trati, tak se přejde na novou trať a ta stará se vytrhá…

HonzaEM

Ideální by bylo na ten nesmysl, přepínání na střídavinu, rychle zapomenout.

Gwann

proč?

HonzaEM

Protože zbytečný, složitý, komplikace s jednosystémovými vozidly. Už dávno za komunistů tuto vizi opoustili, právě kvůli složitosti a nákladnosti, rozhodli o existenci a budování obou systémů zároveň.

dejf

no mě zase tak složitý nepřijde ty stavby chystat na střídavinu, zase taková věda to neni a v těch rozpočtech se to ztratí. a až dožije poslední DC vozidlo, tak to přepnout a je klid.

Gwann

neříká se něco o výhodách střídavě soustavy? spotřeba? já vím o tomhle prd, elektřine nerozumím…a ty korozivniu bludne proudy, problémy s menirnama aj jsem už postrehnul

Y.K.

Přenositelný výkon, pro dnešní 6 MW lokomotivy stejnosměr není dobrý. A má obrovské ztráty.

Kalanis

Velmi jemně napsáno. Protože platí, že výkon(příkon) = volty * ampéry. O kolik menší musí být drát, aby přenesl stejný výkon na vyšších voltech? Průměr drátu žerou právě ampéry.

Jiří Kocurek

Jo, takže zakážeme žárovky v domech, ale že nám letí 300 kW ztrát v trakčním vedení, to nebudeme řešit. Ani nebudeme řešit ten problém, že se vlak nemůže rozjet, protože to měnírna nedává.

MHD

Co si mám představit pod pojmem „komplikace s jednosytémovými vozidly“?

Marcel Štancl

Velice přínosné dodělat!