LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Stát chce prodloužit smlouvu na rychlíky Arrivě bez soutěže o pět let, Českým drahám až o sedm

Motorová jednotka 845 v barvách Arrivy i s polepem pro RegioJet a Dopravu Ústeckého kraje. Foto: Michal ChrástMotorová jednotka 845 v barvách Arrivy i s polepem pro RegioJet a Dopravu Ústeckého kraje. Foto: Michal Chrást

Výběr dopravců na rychlíkové linky otevřenou soutěží stát opět odložil.

Ministerstvo dopravy dál odkládá plány na výběr dopravců pro rychlíkové linky v otevřené soutěži. Namísto toho plánuje se dvěma dopravci uzavřít pomocí přímého zadání smlouvu na provoz dálkových vlaků až na sedm dalších let.

Konkrétně jde o pět rychlíkových linek: R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Česká Lípa – Nový Bor a R24 Praha – Kladno – Rakovník provozované společností Arriva vlaky a linky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno a R10 Praha – Hradec Králové – Trutnov, kde jezdí České dráhy.

Vyplývá to z oznámení na úřední desce ministerstva. V případě rychlíků Arrivy má jít o prodloužení smlouvy od jízdního řádu 2022/2023 do konce platnosti grafikonu 2026/2027, u rychlíků do Hradce Králové a Trutnova už od příštího prosince až do konce roku 2028. U linky R9 pak na tři roky od příštího prosince. Oba dopravci mají na tyto výkony smlouvy od loňského prosince.

Smlouva s vybranými dopravci není ještě jistá. Do hry se může vložit jiný zájemce, který předloží lepší nabídku. Takto se letos dostala k rychlíkům linky R14 z Liberce Arriva. Ministerstvo přinutila podáním levnější nabídky než od Českých drah uskutečnit takzvaný rozstřel, ve kterém České dráhy zůstaly dražší.

V minulosti se objevovaly názory, že pokud se oznámí přímé zadání, není nutné posuzovat nabídky jiných dopravců. Ministerstvo se ale odvolává  na dřívější stanovisko antimonopolního úřadu, podle kterého se musí „podanou nevyžádanou nabídkou zabývat a posoudit, zda taková nabídka může být pro objednatele výhodnější a přinést v konečném důsledku vyšší užitek pro cestující i pro stát než smlouva, o které je dosud jednáno.“  Jisté je, že do dvou let by ministerstvo soutěž stejně nestihlo, pokud by chtělo na linky nasadit kvalitnější vozy.

15 dní na námitky

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky bylo už u linek R21, R22 a R24 loni oznámeno (oficiální termín je notifikováno) přímé zadání. „Lhůta pro předběžné oznámení v Úředním věstníku EU uplynula dne 26. srpna. Předběžné oznámení předpokládá přímé zadání a náš úřad k tomuto postupu neobdržel v době prenotifikační lhůty žádný podnět ani alternativní nabídku,“ vysvětlil Jemelka. Podobné je to s linkami R9 a R10. I u nich běží patnáctidenní lhůta, kdy může podat jiný dopravce námitky.

V seznamu chybí ještě dvě linky, u kterých rovněž brzy končí smlouva. Jde o linku R26, tedy rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram, a linku R23 z Kolína do Ústí nad Labem.

„V případě linky R26 je další postup aktuálně projednáván v rámci našeho ministerstva a bude určen proces vedoucí k uzavření smlouvy o veřejných službách,“ řekl Jemelka. U linky R23 projevil zájem o vstup na tuto trasu Leo Express. „Zadání na lince R23 je v jednání, chceme věc dořešit co nejdříve,“ dodal Jemelka.

Tagy Arriva vlaky České dráhy linka R21 Praha - Tanvald Linka R24 Praha - Rakovník linka R26 Praha - Písek - České Budějovice linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy přímé zadání R10 R22 R23 R9 seznam
186 komentářů