Stát chce lepší pokrytí mobilním signálem 5G kolem železničních koridorů

Instalace mobilního pokrytí v pražském metru. Foto: Petr Hejna / DPPInstalace mobilního pokrytí v pražském metru. Foto: Petr Hejna / DPP

Dotace počítají s pokrytím koridorů z Prahy do Olomouce a Brna. Na další nejsou peníze.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tonda Sehnal

Pamatujete, jak ve volebním roce 2017 hřímal Bureš, jak je otřesné, že si člověk ve vlaku nemůže zavolat a jak se zasadí o to, aby to šlo? 🙂 Měl to i v knize (doporučuju přečíst). 5 let poté se o tom již alespoň hovoří, když už si teda stále nemohu zatelefonovat. Takže vlastně ano, bude líp 😃

Emanuel

Pro cast obcanu je ‚vlak‘ metro a tam 5G docela funguje 🙂

Vtvt

Je ztrátou času řešit, co kdy kde nasliboval. Den má 24 hodin pro každého a složité problémy vesměs vyžadují složité řešení. Takže nakonec dopadl jak Brouk Pytlík.

Gajda

Kdyby tam bylo alespoň 4G, ale celkově, tam kde vede železnice je často louka zprava, louka zleva v tom lepším případě, nebo vede rovnou ve skalním zářezu v tom horším případě. A tam i přes to množství lidí, co to potenciálně využije dá strašnou práci to pokrýt.

Jiří Kocurek

Jenže i v tom lepším případě se stane, že tam signál není vůbec.

M19

A protože to dá práci, tak se na to vykašlal?

Leinad

Proč dotovat?
Když už platit BTS, tak pro všechny (žádné čáry s vyšachováním Ufouna z GSM)

bindera

Zpoplatnit.

Jiří Kocurek

Připadá vám, že mobilní data jsou v ČR zadarmo?

Jarda

největší problem je, že se jedná pouze o těch pár železničních koridorů, takže na 90ti procentech železnice signal není nebo stojí za hovno. Takže spíše měli žadat dotaci na pokrytí železnicde mimo ty 2 nebo 3 hlavní koridory 😉

Jiří Kocurek

Jupí, takže pojedem lokálkou do města a tam přesedneme do auta, protože v krychlíku do Prahy stejně není signál.

Raději teda autem na rychlík a v rychlíku už moci něco dělat. A ne se jen neustále přihlašovat na firemní VPNku, protože vypadává fyzická vrstva – signál.

Jarda

na hlavnich koridorech signal je, dle kontroli operatoři plní požadavky, ono stačí si umět nastvit telefon, ono jde vypnout funkci zakladního gsm, čímž dojde ke zlepšení signalu ve vlaku i v buse, sam jsem si takto nastavil telefon a nově mam signal skoro všude kam ta bts dosvítí, zaroven tam kde mi to padalo do gsm, tak mam pořad 4g, často ty telefony přehnaně padají do 2g, jedina nevyhoda je že standartni cestou to nekdy nastavit nejde, ale tou „vyvojařskou“ to jde, stači vytukat kod a změnit nastavení, ale u mnoha telefonu je potřeba to znovu nastavit po každym restartu.… Číst vice »

Jiří Kocurek

Fajn, tak ještě sehnat vývojářský SW k USB donglu, který se tváří jako LAN router.

Je tohle standardní uživatelský postup?

Jarda

a proč to dělat? Stačí nastavit telefon aby ignoroval 2G pak mate signal skoro vsude, ty telefony sou dneska jak mentalne retardovany, poklesne signal 4g/5g a už padaj do 2g, dobra debilovina. Pokud to vypnete, tak pak čumite, kde všude mate dostatečné připojení k internetu, dokonce si i zatelefonujete na pohodu. Většinou to padani je chyb telefonů, co přehnaně padají do 2g.

SYN

Nerozumíte česky? NEpoužívá na data telefonu k jeho (nejspíš firemnímu) zařízení můžete klidně začít shánět SW kterým by tohle šlo nastavit (display a klávesy nemá)… good luck!

Twix

Počítat to na kilometry tratí není moc vypovídající, co třeba na počet cestujících na nich? Jinak ty klasické tranzitní koridory, i kdyby nikde jinde nebylo nic, tvoří samy o sobě více než 10 % délky našich tratí.

Sova

Jako cestující bych radši nějaké základní (ale spolehlivé!) připojení na většině sítě. Není nutné hned sledovat video ve vysoké kvalitě, ale to že kvůli mizernému signálu nejde zaplatit kartou a člověk si ani na IDOSu nezjistí nástupiště přípoje či jiné informace, to je v roce 2022 velká ostuda.

Jiří Kocurek

Stihl jsem to. Koupit lístek přes EDGE trvalo stejně dlouho, jako ujet 1 zastávku osobákem na rychlík (jiného dopravce).

Leinad

Tady je průser, že se nekouká na datovou velikost a funkčnost stránek před uplným načtením. V dobách kdy jsem ze Siemense c55 lozil na wap, to bylo rychlejší, než dneska stahovat barevné reklamy, po každém ťuknutí do klávesnice čekat na našeptávač,…

none

Co vim, tak s Operou mini slo bez jakychkoli problemu prohlizet net i na rychlosti 32bitu 😉

blue

Jo, ale před patnácti lety.

Jarda

obvykle stačí v mobilu vypnout 2g, nejde to jednoduše, ale da se to, dnešni telefony přehnaně padají do 2g, ažd zbytečně jako retardi při každym poklesu, po vypnutí sem pak čuměl, kde všude to 4g ještě normalně je a plně funkční, hodne lidí si to taky chvalilo, nekomu telefon padal do 2g když vlezl do budovy 😀

medvěd

Pěkné sny…………. Ta infrastruktura k tomu není zadarmo. Mám návrh – armáda použije nabídku Švedska na Gripeny zadarmo a peníze určené na letadla nasměruje do pokrytí železničních tratí signálem alespoň LTE.

Vtvt

Co má společného rok 2029 (doběh pronájmu Gripenů) s rokem 2022 – instalace základových stanic LTE u železničních kolejí?

blue

Proč by armáda měla ze svého rozpočtu (závazkového vůči NATO) platit signál na železnici?

Jiří Kocurek

Protože armáda dokáže dodat nekvalifikovanou pracovní sílu bez praxe (rekruty) zadarmo. Totiž vždycky se to tak dělalo, že se na to nahnali rekruti.

blue

Mno jo, ale kde by je vzala?

Jiří Kocurek

Tak to se tehdy taky neřešilo, rekruti prostě byli.

blue

Před dvaceti lety. 😀 Dneska ani kdybychom si je namalovali.

Gwann

To ale debilum nevysvetlite

SYN

Rekruti… to jako že jste zaspal zrušení povinné vojenské služby? Dobré ráno…

Leinad

Armáda má šetřit. Vzít Grippeny zadarmo místo platit za ně je určitě dobře.
A při chytrém zaonačení, že staví bts pro sebe a z dobré vůle povilí i komerční využití. 🙂

blue

Jenže my bychom za ně stejně platili, vy jste dočetl jen půlku toho, o čem zástupce SAABu mluvil. Armáda nemá šetřit, armáda má cvičit, připravovat se k obraně státu, a v případě nutnosti ten bránit vší silou. A umožnit společnou obranu i našim spojencům.

Leinad

Armáda má být připravená, s tím souhlasím. Jak na napadení ČR, tak na napadení kteréhokoli člena NATO.
Požadavek „2% HDP do armády“ neznamená „kupovat nejdražší možné a brát provize od dodavatelů“ (což dělají politici). Naopak čím efektivněji se to využije, tím lépe. Pokud existují objektivně výhodnější stroje (včetně životního cyklu a cvičení posádek) tak brát výhodnější. (neříkám levnější, technické parametry taky porovnat)

Vtvt

Tady to nedořešíte, neboť je to offtopic.

Zkuste diskuzi Pro a Proti:
https://plus.rozhlas.cz/f-35-jsou-moderni-ale-neskutecne-drahe-stroje-gripeny-nam-stacily-tvrdi-poslanec-8794417

blue

No, ohledně životního cyklu a dalších věcí je to právě sporné, protože u Gripenů bychom za 15-20 let dělali kompletní typovou výměnu se vším všudy. U F-35 sice po té době přijde kusová výměna letadel kvůli dosažení životnosti draku, ale zázemí a vybavení zůstane.
Ale to nechám na počítání jiným kolegům, do letadel už se nevrtám.

Gwann

F35 je drahé. Ale asi jedina vhodná volba. Na rok to nevychází už tak strašně a potenciál je znacny

Gwann

Mno, byly nějaké podmínky pro udělení licenci. Pokud 100procentni pokrytí znamená 80proxentnj pokrytí, tak autor tohoto nesmyslů patří nakopat někam. A ne filosofovat že si raději koupíme práskovací letadlo místo stíhačky

František Plášek

Co tak investovat do pořádného pokrytí, třeba i ve spolupráci s operátory a nedotovat sledování filmů….na spoustě tratí se prostě dispečink dopravce strojvedoucím nedovolá nebo jen mizerně…

Frantisek

Je sice pěkné, že si budou moci cestující na pár tranzitních tratích pouštět již i HD video přes telefon, ale mám pocit, že železnici zatím přeci jen chybějí dost podstatnější věci. Včetně drobností s dosti zásadním vlivem na její použitelnost…

Emanuel

Mě do takového toho idealistickeho obrazu spokojene a efektivní cesty vlakem 5G chybí. Dneska za tím pracovat skoro vždy schovává nějaký cloud based systém a ideálně za VPN.

Ale ano, nemělo by se zapomínat také na: cesta do Brna by nemusela trvat 3,5h, funkční záchody (vsechny), funkční klima, …

🗺️ Petr

On je problém spíše v tom, že v některých úsecích je stále edge. Takže je internet nepoužitelný – a budovat zastaralou technologii nedává smysl.

A jakkoliv to může znít neuvěřitelně, spousta lidí včetně mne v tom vlaku na počítači pracuje. Jako třeba pekař peče housky v pekárně, tak já pracuji ve vlaku. Šetří to čas a je to jeden z hlavních důvodů, proč jedu vlakem a ne třeba autobusem.

A k tomu potřebuji stabilní internet, ne edge.

Jiří Kocurek

Ale notak, na terminál to 2G stačí, horší je, že na mnoha místech vypadává i tohle.

Roman Čadek

„Měření prokázalo, že všichni tři operátoři podmínku (pokrytí signálem LTE) splňují.“

Jarda

jen na tech par hlavnich koridorech, momo ně je povětšinou nic nebo signal na nic.

Jiří Kocurek

Zkuste takovýto příspěvek odeslat ocaď: https://mapy.cz/s/begudagage

Vlaky mají 5 až 7 vozů, lidi jezdí i na stojáka, je to lautr rovina.

Miri

Nebo z Litovelského Pomoraví, nebo ještě líp od Chocně

Jarda

obvykle postačí v telefonu vypnout 2g a pak to jde, dneska telefony až přehnane padají do 2g a to nejen ve vlaku.

blue

Myslíte ty „drobnosti“ ve finanční hodnotě dvou státních rozpočtů, které byste si představoval?

jan H

V reakci na poslední souvětí článku sdílím článek dále se tomu věnující: https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/tema/prijem-signalu-gsm-vylepsi-unikatni-okna/-27261/ …nasazení oken je již na vlacích InterJet.

Gajda

Z Prahy do Pardubic budeš mít signál v čemkoliv. InterJet má potahy skel udělaný jako negativ pavučiny, tudíž jsou zam místa, kde je jen sklo a tak signál v pohodě projde. Ale to ten signál musí někde být, což cestou z Prahy do Ostravy ne vždy platí.

Dan

„České dráhy budou prvním dopravcem v naší republice i ve střední Evropě, který nabídne cestujícím snazší telefonování a příjem dat v jedoucím vlaku. “ Jo, jenže to by nejdřív naši operátoři museli zajistit pokrytí signálem. Při svých ziscích za drahé mobilní služby v ČR ideálně na své náklady. Jenže nahrabáno mají dost, tak proč se snažit. Plus ČD by místo PR o zavádění skvělých oken mohly buď otevřené říct, že budou jen na Interjetech a Comfortjetech, nebo začít řešit, jak ta signálopropustná okna dostat i na další vlaky. Ideálně aspoň na všechny nově objednávané, ale nějaké retrofity na starší vozy… Číst vice »

noerf

A jaký je současný stav 5G na tratích a jaké mají jednotlivý operátoři plány s 5G na tratích. Občas mám pocit, že to co by se udělalo stejně, některé ministerstva objednávají, aby si vytvořili činnost.

Pavel P.

To je přece princip dotací. Přesměrovat peníze od chudých k bohatým. Přece to operátoři nebudou platit sami ze zisku, když si to můžou nechat zaplatit z naších daní.

Jiří Kocurek

Žejo, třeba takové dotace pro České Dráhy…

Leinad

Největší dostaly při rozdělení ČD-SŽDC. Pozemky pod tratěmi, nádražní budovy,…

Pavel P.

V principu ano, jen s drobným rozdílem – ČD jsou státní, takže to je jako dávat z levé kapsy do pravé.

SYN

Ale, tady si protiřečíte s mnoha a mnoha vyjádřeními ČD, a.s. – ČD jsou AKCIONÁŘŮ…