Stát chce lepší pokrytí mobilním signálem 5G kolem železničních koridorů
Dotace počítají s pokrytím koridorů z Prahy do Olomouce a Brna. Na další nejsou peníze.
Pokrytí mobilním signálem kolem hlavních železničních koridorů by mělo být v budoucnu lepší než dosud. Ministerstvo dopravy vypsalo veřejnou konzultaci k pokrytí železničních koridorů signálem 5G. Důvodem vypsání je možnost získat na pokrytí dotaci Národního fondu obnovy. Konzultace potrvá do 11. září letošního roku.
Ministerstvo průmyslu a obchodu na stránkách ke konzultaci uvádí, že záměr státu podpořit signál 5G podél tratí vychází ze záměru využít infrastrukturu mobilních sítí 5G jako klíčového prostředku pro propojenou a automatizovanou mobilitu. S pomocí sítí 5G se má více do železnice prosazovat automatizace. „Nedílnou součástí bude rovněž poskytování nepřerušovaných vysokorychlostních mobilních datových služeb 5G pro cestující v železniční dopravě,“ uvádí ministerstvo na stránkách.
Veřejná konzultace je organizována za účelem prověření, zda připravované investice s finanční podporou z veřejných zdrojů nenaruší hospodářskou soutěž na trhu elektronických komunikací České republiky a zda neohrozí státní a soukromé investice do aktivit spojených s provozem a rozvojem železničních služeb, a zejména s bezpečností železniční dopravy.
K lepšímu pokrytí má dojít instalací dalších základnových stanic. Národní plán obnovy počítá se zhruba 350 miliony korun pro koridory z Prahy do Olomouce a z České Třebové do Brna. Na další zatím nejsou peníze.
Český telekomunikační úřad při aukci kmitočtů pro sítě LTE stanovil operátorům závazek pokrýt 100 % délky koridorů do jara roku 2021. Stoprocentním pokrytím tranzitních koridorů se rozumí dostupnost služby ve více než 80 % všech měřených úseků. Měření prokázalo, že všichni tři operátoři podmínku splňují. Stav pokrytí na železničních koridorech všech českých mobilních operátorů je velmi dobrý.
Kvalita mobilního připojení ve vlaku závisí i na konstrukci vozu a propustnosti elektromagnetických vln. Mezi vozy nasazenými na českých železnicích jsou přitom rozdíly až desetitisícinásobné. Řešením jsou například opakovače signálu na vozech, někteří výrobci vymýšlejí speciální skla, která usnadňují průchod signálu.