Šťastný Hlavák našel zastánce v Davidu Vávrovi. Architekt je okouzlen

Vizualizace návrhu Šťastný Hlavák. Zdroj: IPRVizualizace návrhu Šťastný Hlavák. Zdroj: IPR

Že někdo má odvahu to odstranit, rozrazit ten zadušený strop, tu krtčí noru provětrat, tak z toho já jsem nadšený.

274 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Mám jeden takový postřeh. Do zveřejnění plánu na přestavbu NOH jsem ve veřejném prostoru nezaznamenal žádnou pochvalnou zmínku na její adresu, pouze neutrální nebo kritické, zatímco v současnosti se s těmi pozitivními roztrhl pytel. Znamená to, že aby se kritizovaná budova stala obdivovanou, stačí pohrozit jejím odstraněním?

MOS

Je to trochu jinak. Protože se nemluvilo o tak radikálním ubourání haly a nahrazení otevřenou dřevěnou střechou bez bočních stěn, nikoho by to před rokem ani ve zlém snu nenapadlo (včetně památkářů). Všichni žili jen Výtoňským mostem. Pan GŘ SŽ ing. Svoboda k hlaváku tenkrát řekl, že je třeba opravit zejména střechu a horní parkoviště, kterým zatéká, o bourání se nemluvilo. Mezitím v roce 2022 bohužel zemřela nositelka autorských práv k NOH paní ing. arch. Šrámková a pak přišla pergola. Při slavnostním otevření Plzeň hl.n. 4.1.2024 pan gen.řed. pronesl mj. „musíme se také postarat, aby se cestující měli kde ohřát“.… Číst vice »

Jarda

Mám rád názory pana Vávry a nezklamal mě. A já jako “odborník” bych doplnil do dánského návrhu heliporty pro letecké taxi a propojení s Masaryčkou pohyblivým zastřešeným chodníkem.

Zdenek

Ať se pražáci třeba pos.rou, mě je to jedno, někteří už se pos.ali tady v té diskuzi 🙂

marek hudec

Davida Vavru vnimam jako televizni ksichtik a ne jako relevantni autoritu, jakkoliv nesnizuju uroven jeho odborneho vzdelani….spis vidim, ze rozfoukava ohnicky kamaradu nebo kamaradu jejich kamaradu

Lukáš V.

Bez ohledu na to o jakou jde stavbu, zda je to hlavák, nebo jakýkoliv jiný odvážnější projekt, musím jen souhlasit s jeho výrokem, že Praha je v zajetí Langweilova modelu. V Praze je jako skoro vždy slyšitelnější menšina, která by z Prahy udělala největší skanzen na světě. Být to takhle i v minulých století tak máme na Staroměstském náměstí maximálně patrové hrázděné domy.

Nadšený železničář

Aby nám ta krásná budova pod tíhou sněhu nespadla na hlavy cestujících.
Funkcionalismus a udržitelnost je důležitá.

MOS

V souvislosti se současnými plány Penty na výstavbu nad jižním zhlavím Hlaváku u vinohradských tunelů mě napadá bláznivá myšlenka. Postavíme dřevěnou pergolu, až shnije, tak se zbourá a teprve pak se postaví, co bude potřeba. Dole musí vždy být nějaká dopravní hala a zbytek se uvidí. Do nové haly nebude určitě zatékat, pršet ani sněžit, protože nad ní budou vyšší patra.

Jiří

Moc se mně to líbí a počítá se tam se vším s jednoduchostí ,ale i účelem !!

Jarda

K těm videiím od Adama Gebriana: On progresívně až šokujícně navrhne např. zastavění Vrchlického sadů domy, ale kdyby s tím někdo opravdu přišel, tak bude první kdo bude organizovat protestní petici s tímto odůvodněním: a) Vrchlického sady navrhovali významní architekti své doby, b) jde o dílo kterých v Praze nemáme moc, c) spíše bychom měli zlepšit jejich údržbu než je zastavovat.

M.Z.

Zrovna včera ve svém hodinovém videu děkoval za přínosnou a kultivovanou diskuzi, protože mu u kratších vstupů lidé akorát nadávají. Budou tedy nadávat na jiných webech jako zde? Asi ano. Vzpomeňme ne Želpage.

MOS

Dopravní podnik upozornil hodnotící komisi na některé problémy spojené s otevřením vstupů do metra zejména v zimním období, což může mít vliv zejména na eskalátory, stanoviště dozorčího stanice atd. Stanice Hlavní nádraží totiž nemá vestibuly, které nahrazuje od začátku provozu metra C prostor uzavřené haly NOH. Ještě větší problém je založení sloupů střechy přímo do stanice metra a probourání pod nástupiště, což může omezit provoz metra během stavebních prací a ovlivnit konstrukční součásti stanice. Dalším zásahem do konstrukcí metra je tzv. centrální schodiště založené na stropě metra. Dále jižně od budovy SŽ bude umístěna cisterna o objemu 1000 m3, původně… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Jaká otevřená stanice metra? V projektu jsem si nevšimnul, že by se stanica metra měla otevírat. Kde jste to vyčetl/vyčetla?

MOS

DPP vám to rád vysvětlí, když jste to nepochopil sám. Dolní část haly se bourá a tím se povětrnostně otevírají vstupy do metra. Přečtěte si to znovu a dál podporujte otevřenou pergolu.

Daniel Jablonecký

Tlumte emoce a diskutujte věcně a bez urážek. Stanice metra se nijak neotvírá. Všechny 4 vstupy budou pod střechou. Stanice je o úroveň níž. DPP měl v komisi svého zástupce, tak předpokládám, že je to všechno v souladu se zadáním a s požadavky DPP.

MOS

Cituji pouze stanovisko DPP, které mám i v písemné formě a kde se jasně hovoří o klimatickém otevření vstupů do metra po ubourání temperované haly a negativním vlivu na eskalátory a stanoviště dozorčího stanice. Vysoká střecha bez bočních stěn technologie metra neochrání.
Nenapadejte mě bez relevantních argumentů, když neznáte odborná stanoviska technického oddělení DP METRO.

marek hudec

a tak je to tu porad….nektere zatvrzele zastance (cehokoli, dosadte si ad libitum…) proste technickymi podklady nepresvedcite, i kdyz jsou zcela realne….jeste se vam dostane nalepky technokratickeho fachidiota, ktery nema kapku espritu a moderniho ducha

Marcel

A neměli by to teda autoři projektu vědět? Takové relevantní informace. Dopis bych klidně nadepsal: Zdar lidi, podívejte se, je to hezké, jenže …. A holuby bych dal nakonec.

MOS

Ano, DPP mi citoval ze svého oficiálního vyjádření k vítěznému návrhu (některé změny v projektu už byly provedeny). Přečtěte si můj první příspěvek na začátku diskuse.

Vladimir

Osobně se mi to líbí. Nechápu proč všichni řvou když se něco dela, tvořit předěláva, nechápu proč lidi řvou když se nic nedělá a už vůbec nechápu sentiment a vzpomínky na to jak vše bylo úžasné před 50 lety.

Marcel

50 let je nic pro stavbu, měla by sloužit. Nemáme právo se chovat jak opilí milionáři. Je k tomu třeba dospět duševně.

Marcel

Tady se musí napřed změnit myšlení občanů, jsme pod vlivem minulosti. Tohle by spíše měly mít ve svých rukou mladší generace a nepropadat nadšeni tvůrců z tak vyspělých zemí jako je Dánsko. Měli bychom se držet české konzervativní mentality a nechat to našemu starému dobrému funkcionalismu. Přijde mi nefér zabít stavbu z počátku 80let. Smysl to bude mít za par desítek let. Domnívám se ze tento stávající projekt se popasoval s dobou navýsost dobře.

Robert Pražák

To není z počátku osmdesátých let, nýbrž sedmdesátých. Trasa C jezdí od roku 1974.

MOS

V roce 1974 metro jezdilo, ale hala nebyla dokončená, nástupiště metra fungovala, ale výstupy nahoru byly provizorní, ale už zavětrované dřevěnými boudami. V dnešní Fantově kavárně byly schody do podchodu k vlakům. NOH se budovala 1972 – 1979.

RDP

A existuje vizualizace – předpokládaný vzhled po 20 letech? = pokud nelze v čistotě udržet leštěnou žulu, nerez a sklo … jak bude vypadat dřevo 🙁
Jedna věc je rendering scény s novými povrchy, za slunce, bez humusáků, druhá realita …kdo a jak to bude udržovat? Co se stane když napadne sníh, nebo když bude slunce a vedro? Otevřený prostor = prostor bez kontroly přístupu, ta vizualizace je tím na úrovni Strážné věže

Veřejná doprava KUPŘEDU

Asi takhle:
Když jsem to viděl poprvé, tak (jako asi většinu) mě napadlo, že je to na houby. Že tam bude zima, průvan atd…
Jenže jak šel čas, tak jsem se dozvídal další podrobnosti návrhu:
žádná zima – vytápěný prostor pro cestující bude větší, než dnes
žádný větry – prostor bude ze tří stran uzavřený
přestup na tramvaj pod střechou
možnost projít nejen před nádraží, ale i do stran

Dostal jsem se do fáze, že se mě to začíná víc líbit, než nelíbit.

MOS

Pokračujte ještě do dalších fází….

none

Existuje tahle vizualizace ve verzi podzim, zima, jaro?

Svojšín

Já myslel, že název Šťastný hlavák navrhl Jindřich Šídlo 🙂

Láďa

Je vidět, že Praha neví co s prachama.

Robert Pražák

Praha má lehce přebytkový rozpočet.

RDP

Podle Hřiba Praha nemá na Hostivařskou spojku, zastřešení Spořilovské nebo zahrabání Holešoviček nebo 40 let na přístřešek vhd na Hájích …

MOS

Ale na tento vítězný návrh je už nyní peněz dostatek. A všichni jsou nadšeni z té nádhery.

Daniel Jablonecký

Jako že investice do nové tramvajové trati v centru města jsou vyhozené peníze? Je vidět, že problémy MHD v Praze neznáte.

Nadšený železničář

Dobrý den,

jedná se o budovu hlavního nádraží, tedy o místo kam/odkud lidé chtějí cestovat vlakem. Přitom na ně někdo čeká nebo vyprovází. Ale hlavně ti cestující po příjezdu na toto nádraží dále někam pokračují do centra města, na opačný konec města metrem, autobusem MHD, tramvají nebo také autobusem zájezdovým nebo osobním autem z parkoviště na střeše nádraží.
Dnes je moderní propojení vlakové a autobusové dopravy a možnost krátkého přistavení osobního automobilu.
A při přestavbě hlavního nádraží v Praze toto nikdo neřeší?

Daniel Jablonecký

Proč myslíte, že neřeší?

Nadšený železničář

Nevšiml jsem si, že by parkoviště na střeše budovy, kde parkují os. Auta a odkud pokračují zájezdové autobusy, mělo zůstat?

Vlastimil Kocurek

Tak jen naposledy. Na základě požadavku pana Původního Pražáka, už tady nic psát nebudu.

Triangl

Doporučuji všem shlédnout toto video od Adama Gebriana.
https://youtu.be/rRlLC8TPDzM?si=SnlxAVnAse4qIMpL

Jakub

Myslite, ten ctvety subjektivni dik udelany tak, aby mu to vyslo pro trojku?

Jakub

*ctvrty subjektivni dil

Jan Mazurek

Co se týče designu, tak souhlasím s panem Vávrou. Ale jinam pa Gebrian ma naprostou pravdu ohledně toho, že tento návhrh vůbec nereflektuje potřeby uživatelů, jako to, že lidé budou spěchat na vlak např. z boku, a taky, že Dánové mají skutečně jinou klimatickou odolnost, taky jsem to v Kodani zažil.

David Tobola

Ten už taky ztratil zdravý rozum…. To dělá s lidmi relativní úspěch.

Luboš Beneš

Doporučuji si přečíst celý rozhovor. Teď jsem ho dočetl a je to velmi inspirativní čtení.

Michal Staša

Magistrála nechť zmizí. Ale tento návrh prosím taky.

Václav

Já bych se tolik nevášnil. Ony ty vizualizace často nevypadají tak, jako to bude vypadat v reálu z pohledu člověka na místě. A to nemluvím o tom, jak to bude vypadat po deseti letech.

Vlastimil Kocurek

Celé to vyjadřování a drzost toho architekta mne šokuje, stejně tak i jeho názory. Mne názory pana Vávry nezajímají, ať se k tomu vyjádří renomovaný expert- kritik pan architekt Lukeš, dále přední architekti jako Pleskot, Jiřincová. Tito tři a to mi stačí. Jestli projekt navazuje na historii Prahy nejlépe řekne pan Lukeš a odborníci zabývající se dějinami pražské architektury – a věřte mi, na to je potřebná soustavná práce po celý život. To nemůže jen tak někdo něco plesknout. Nevím proč do toho plete jinou moderní výstavbu, to je totiž úplně jiná kapitola. Chtělo by se říct, že tento architekt… Číst vice »

medved

„architekt Vávra propásl možnost mlčet“ – no tu moznost propasl uz hodne davno. Ceska televize vysilala 13 let jeho serial o ceske architekture, ktery mel celkem 66 dilu. Asi jste to vy kdo propásl možnost mlčet.

Vlastimil Kocurek

Já jsem jména těch, jejichž názorů si cením, napsal. ČT vůbec nesleduji, protože ani nemám, ale sleduji některé odborné věci z architektury, a internetové pořady Lukeše a bohatou literaturu o historii architektury v Praze, tak vím, jak je to mimořádně složité se s ní seznámit. Pracovníci ČAV vám to potvrdí. Ale hlavně jsem strávil tisíce hodin ukázkami toho, co se staví ve světě, tedy mnohem více víc než kterýkoliv architekt, než kdokoliv jiný, a o architekturu se zajímám 50 let. Proti tomuto projektu jsem napsal 15 nebo dvacet komentářů, a nebudu nic na tom měnit ani si kupovat TV.

Vlastimil Kocurek

Ozval se až v době, kdy už z toho bylo politikum, proto měl raději mlčet.

Michal Bartoníček

Škoda, že jste tu možnost propásl taky.

Původní Pražák

Grafoman, co zaplevelí každou zdejší diskuzi, chce zavírat ústa jiným?

Vlastimil Kocurek

To je asi na mně. Tak já čtu jen pár článků, a navíc vždy se účastním je části diskuze. Asi čteme to stejné.

Ale dobře, já už tady psát nic nebudu.

Chada

To si asi pletete se zeleným Kocurkem který se jmenuje Jiří ne?

Jarda

Architekt Lukeš byl členem té komise, která tento vítězný návrh vybrala, takže teďka asi spácháte harakiri.

Vlastimil Kocurek

A skutečně nedokážete říct jen to, že architekt Lukeš tam byl, a musíte být sprostý ?? To je ale vaše vizitka.

Luboš Beneš

Jestli někdo se může odborně vyjádřit k vizi tak je to architekt. Kdo jste Vy, že soudíte?A četl jste ten rozhovor celý?

Robert Pražák

Prosím vás, co se tady všichni čílíte? Vždyť je to zatím jen návrh. Takových už jsme viděli…

Vlastimil Kocurek

Návrh ano, ale velmi nebezpečný tím, že za ním nestojí odbornost, ale politikum.

Michal Bartoníček

Jak dokážete poznat, že za návrhem nestojí odbornost?

Aileeen

Snadno, není z té „správné“ strany.

Robert Pražák

Je to od dánských tvůrců. Dánové fakt kašlou na naše politické poměry.

DR 01 518

Bohužel musím konstatovat, že tento web neví co je demokracie.Pokud zde člověk nemůže říct o politikovi,ze je neschopnej tak je něco špatně.A Kupka je špatnej ministr,za tim si stojím.Dokud bude na post ministra rozhodovat partajni knížka a ne odbornost tak to bude vypadat jak vypadá.
A to,ze Svoboda je špatnej šéf SZ,je fakt a nebo místo mazání nějakej protiargument kam se pod jeho vedenim posunula česká zeleznice? Čím se posunula dopředu a nestala se jen správcem nádraží?
Asi se odpovědi nedočkám.Radeji pan Sůra smaže..

Robert Pražák

Nehodlám se vyjadřovat k demokratičnosti tohoto webu, ale rád bych se zeptal, co míníte posunem české železnice? Chystá se totální přestavba nádraží na Smíchově, zdvojkolejnění mostu Inteligence, běží modernizace trati do Kladna (i s tou odbočkou na letiště), Masaryčka a to mě napadlo jen tak, z voleje.
A nechápe tu umanutost názoru, že ministr má být odborník. Odborníků by měl mít plný barák. Ministr je politik a měl by přinášet nějakou vizi. Na odborné záležitosti tam má lidi.

Jaaa

Bohužel tento ministr žádnou vizi nemá, protože tomu nerozumí.

Abyste měl funkční vizi, musíte znát vlivy, vztahy a dopady. To je podmíněno znalostmi.

A ministerští úředníci na MD jsou proslulí byrokratismem, konzervatismem a resortismem, rozhodně ne znalostma a už vůbec ne vizí. Pokud chceme mít funkční dopravní systém, musí se to v té pevnosti provětrat.

DR 01 518

Díky, přesně to sem tak myslel

Robert Pražák

Pane DR 01, vy tady voláte po odbornosti politiků, ale níže zcela dehonestujete zcela jistě odborníka na architekturu Davida Vávru.

DR 01 518

Takže k tomu co jste napsal, přestavba Smíchova,nutnost a jen díky prodeji pozemků,modernizace trati do Kladna,no to je snad žert,Masarycka,to samé co Smíchov.Vše jsou jen nádraží.Porad tam nevidím nějaké nové tratě.Co se postavilo a staví za tohoto nymanda? Dříve se aspoň postavilo několik koridoru,i když ne úplně optimálně,ale alespoň něco .

Vlastimil Kocurek

To jste docela zjednodušil, mně by z voleje napadlo snad sto věcí, které jsou špatně. V podstatě budu blíže pravdě, když řeknu, že až na těch pár věci , co jste vyjmenoval, se stáváme muzeem železniční dopravy, a nemyslím to špatně, protože do změny stavu by byla potřebné vložit naprosto gigantické peníze v řádu stovek miliard Kč, které nemáme.
Micméně i vy máte pravdu v tom, že se snažíme alespoň v mezích možností s tím nějak pohnout. A ty kroky viditelné jsou.

Jarda

To je typické, že člověk který na všechno nové plive, současně brečí že se stáváme muzeem.

Vlastimil Kocurek

Tak ještě udělám výjimku, tyto diskuze by neměly být o tom, jak někoho přechytračit, ale abychom se dozvěděli názory ostatních. Často krát jsem se dozvěděl zajímavé věci, a za to jsem i poděkoval.
Ne v boji o přechytračení, a chytrých šlehů, skutečně odborník nejsem. Proto končím.

bydleni_fanousci.0t

Máme, na nejdražší stíhačky na světě stovky miliard jsou. Na splátky stát. dluhu se taky musí najít, výsluhy ozbrojenců též.

bydleni_fanousci.0t

Mimo téma/spíš obecně reakce vlákno..
A mimo Prahu je co?
My jsme jen blbý vesničané z Moravy/Slezska na kterých nezáleží?
Spojení ČB, Třebíč, Brno katastrofa.
Olomouc, Prostějov, Brno po železnici taky strašné. Dálnice ucházející ale velmi nebezpečné nájezdy….

Jan Sůra

Co konkrétně máte za problém ?

DR 01 518

Že pokud zkritizuju současného ministra dopravy,kterej ji vůbec nerozumí,a na tom si trvám,tak jsem smazan.Nepsal jsem nic sprostého,jen to, že je neschopný a dopravě vůbec nerozumí.
Chápu, že jako ministr má být hlavně manažer a ma pod sebou odborníky ale i tak by měl dopravě rozumět, což tento panák opravdu není.
Třeba šéf naší firmy začal jako technik a postupně se propracoval na post šéfa a rak by to mělo být.

Vlastimil Kocurek

K poslední větě. To je možné jen u docela malé firmy. Ne takto to v dnešním světě nefunguje, dílčí ředitelé jsou technici a analytickým myšlením, tzn. on by se mohl propracovat k místu odborného ředitele, ale generální ředitel velké firmy musí mít syntetické myšlení, musí umět pospojovat strategický marketing, ekonomiku, lidské zdroje, do funkčního celku, a tedy i vytvořit vizi v turbulentním prostředí.

DR 01 518

A když se vrátím k tomu Vašemu rozhovoru s Kupkou,tak to bylo o ničem , tohle je sice web o dopravě,ale priznejme,ze sem chodí hlavně železniční fandové,a co nového ten rozhovor přinesl? Ptát se na výluku člověka, který pomalu neví co to je, autonomní auta,co tady nikoho nezajímá atd.
Dva dny na to byl s tou samou osobou rozhovor na seznamu a jakým překvapením jen o dálnicích ,o železnici ani slovo.
To jste měl udělat Vy,trochu ho dostat do úzkých.Toho člověka opravdu železnice vůbec nezajímá.

Aileeen

Když si člověk přečte podobné komentáře, tak to v něm vyloženě vyvolá odpor k železniční dopravě při představě, že ji propagují takoví fanatici.
A i s tím webem je to tu trochu jinak. Železniční fandové si jej soustavně snaží přivlastnit.

DR 01 518

Jinými slovy,dobrej novinář má klást otázky typu“A co jste udělal nebo hodláte udělat aby se naše železnice posunula do 21.stoleti?a ne být servilní.

M19

A proč by to měl zrovna Davidovi Vávrovi pokládat tuto otázku? Co má architektura společného s neschopností železnice fungovat jako v 21. století?

Vlastimil Kocurek

Odpovím vám jen na polovinu komentáře.
Politici nejsou odborníci, a nikdy nebyli a ani nebudou, musí se ale umět opírat o odborníky.
Připomíná mi to výrok legendárního managera Lee Yacoccy: první bod jeho desatera je “ Obklop se dobrými lidmi“. Tedy myšleno lidmi, kteří dílčí problematiky velmi dobře ovládají, a umí ty věci dobře a pravdivě vysvětlit. Je to tedy i i komunikaci.

Luboš Beneš

V české demokracii je ministr vždy politická funkce a jinak tomu nebude. A o tom kdo jím bude nepřímo rozhodují voliči. Tak si tady žijeme. Je to trošku nepohodlné, hlavně když nám chybí dlouhodobý výhled na to co chceme dokázat, ale lepší systém zatím není.

Padre

Vážený pane ,já se domnívám že pan Kupka je výborný ministr dopravy ,a že jsem jich už zažil. Mám pocit ,že vaše exhibice vypovídá spíš o vás než o stavu na MD a SZ.

Padre

Pardon mělo být to DR 01 518.Omlouvám se panu Luboši Benešovi.

Daniel Jablonecký

Ministr vlády je politická funkce. Tečka.

Garry

Tudlevá jsem byl v Praze na hlaváku a vše bylo jak má.Suchou nohou do metra, možnost si něco koupit v obchodech, přehledný odjezdy.I pokladnu jsem našel.Pravda je že je tam málo míst na sezení.A nějaká rekonstrukce by tomu prospěla.Ale pak to bude plný bezďáků.Paradoxem je, že se mi ten styl i líbí,nato že byl postaven za socialismu.Nevim proč bych měl být v dřevěném altánu kde bude fučet,bude to počmáraný v zimě s drkotajicimi zuby a typickou českou údržbou(Za pár let šedivý a odporný).Né že by se mi návrh nelíbil!Ale zas to bude česká cesta… Raději by Praha měla utratit peníze… Číst vice »

tarten

Mě se líbí ten styl dole – dlažba, vstupy do metra. Strop je podle mě depresivní, ohavný, příliš nízký.

Garry

Proto píši že by tomu nějaká ta rekonstrukce prospěla.Ono když cestujete metrem tak některé stanice působí zajímavě.A to nejsem vzdělán v architektuře.Je to jenom vnitřní pocit.Nevim jak to popsat ale ten design je svým způsobem zvláštní a ojedinělý.

Tomáš Záruba

Jenže pokus to tam prosvětlit byl smeten nositeli „autorských práv“ nebo jak tomu architekti říkají. A už jen za to by si plně zasloužili facku v podobě (částečného) zbourání tohoto „nezměnitelného díla“ (tfujtajxl).

Daniel Jablonecký

Investorem toho nového zastřešení má být hl. m. Praha? Nemyslím si.

Michal Bartoníček

No prosím. Jakmile jsem v minulém článku zmínil Davida Vávru, tak se ukázal. 🙂 Jeho názoru si vážím daleko víc než nějakého Gebriana, který ani neví, o čem mluví, protože je praxí nevzdělaný.

Bartol

A kterou významnou stavbu Vávra navrhl?

Krušnohorec

V CV jsou dvě dřevostavby z poloviny 80 let. Řadu let jsou již zčernalé.
Na údržbu dřevostavby Hlaváku jsem zvědavý.

Vlastimil Kocurek

V místě, kde stojí hlavák, je katasrofálně znečištěný vzduch. I to je jeden důvod, proč se v moderní architektuře staví ze skla, prostě se ta špína umyje, a zase se to leskne. Ale to už nebude starost dásnkého studia, jediněm ře b se dalo do smlouvy, že to budou jejich pracovníci o víkendech čistit. :):):):):)

J. Nosek

Návrh je absurdní. Useknout kus bunkru a naroubovat na něj umělý les je návrh přecitlivělého estéta s oběma levýma rukama. Zvítězila estetika nad účelovostí a užitečností, viz ty kýčovité obrázky návrhu. Jsou špatně řazené kroky: nejdříve se musí zruši ta dálnice, co končí v centru Prahy, tj. zrušit estakádu a ulici za divadlem a muzeem, před muzeem ponechat je jednopruhovou ulici, s trmavají, která povede přes Nuselák dozadu. Pak se teprve otevřou možnosti, co s nádražím.

Michal M

A ty auta dáte kam?

tarten

Do normální důležité městské ulice 2+2 max.

Jaaa

Zůstanou před centrem.

Vlastimil Kocurek

Nemůžete vytloukat klín klínem. Tady v diskusi je to ale velmi moderní, že se hledá, že něco nejde, než aby se psalo o tom, že se musí najít nějaké řešení.

vjkm

Podle mě to nějakou základní myšlenku má, ale Gaudí by to udělal praktičtější (ale nikoliv jednodušší), trochu uzavřenější a v žádném případě ne tolik symetrické.

No ale nemusí jít do hlavy, že na tyhle soutěže (netvrdím, že by nebyly bohulibé) SŽ peníze má a ne až zase tak relativně velké peníze na kozí dráhu nedá, a vůbec na kolejích škudlí až až.

Robert Pražák

No, víte, kozí dráha… Jde o to, jestli by se to vyplatilo. Objednal by tam kraj nějakou dopravu? Používal by jí dostatečný počet cestujících? Těžko říct.

Jaaa

Ale on ji objednal.

Robert Pražák

A bude to tak, i když se ukáže, že tam jezdí poloprázdný šukafon a třeba se navíc změní politické vedení kraje? Já to nevím, jen se ptám.

M19

To nevíte se 100% jistotou ovšem nikde.

Robert Pražák

No jasně. Tak proč tam byl před lety zastaven provoz?

Alibaba

Mě ani tak nevadí architektonický návrh, tak jako mi vadí zbytečně utracené peníze. Současná budova funguje, potřebuje opravit izolace. Památkáři by si měli dát pohov tohle považovat za památku, ideálně by to mělo být jako věcné břemeno, že to památkou být nesmí. A za nějakých 50 let po skončení životnosti se může postavit něco nového. A na magistrálu mám stále stejný názor. Udělat z ní normální ulici a doplnit tramvaj, tady asi rovnou z Hlávkova mostu až na Pankrác. A obecně by mě zajímalo, jestli by tramvaje zvládly jízdu po rampě (jaké tam jsou sklony), kdyby byly odbočky od hlaváku… Číst vice »

Frantisek

Primárně by tam ta rampa nebyla, pokud by se těm místům měla vrátit městská uliční podoba.

Alibaba

Jako by nebyl most nad Bulharem?

tarten

Omyl je si myslet, že stará Nová odbavovací hala funguje. Počet lidí přítomných v Praze stále rychle roste, počet legálně hlášených obyvatel také. Dnes 1,8 / 1,35 mil., časem 2,5 / 2 mil.
Stará Nová odbavovací hala to naprosto nebude schopná zvládnout.

Vlastimil Kocurek

Zvládne to, protože se sníží intervaly a takty v dopravě, Tzn. časem se třeba bude jezdit do Ostravy v půlhodinovém taktu, do Plzně co 15 minut. Tzn. nebudou tam lidé zbytečně vysedávat, ale jen procházet. Přidělování nástupiště zvládne nějaká AI (to jsem asi přehnal) Srovnatelné plochy mají zřejmě (bylo by dobré to tady někdy uvést) možná i 5 milionová města, ale nevidíte tam lidi vysedávat na železných lavicích třeba dvě hodiny, vysedávat ve fastfoodech přímo v budově. Lidé se prostě nají jinde, když budou vědět, že ta plocha je využitá jinak – racionálněji. Berte ten komentář s rezervou, smyslem bylo… Číst vice »

Alibaba

V to,to se přikláním k názoru Vlastimila Kocurka.

Jakub

Jednak v dobe reko te budove bude skoro 50. Oprava strechy znamena jeji rozebrani a pak vraceni. Tudiz nahrazeni casi strechy lehci konstrukci mi naopak prijde hospodarne nez mit za 3 mld novou stejnou starou budovu

Alibaba

Tak do takových detailů nevidí. Pod problémem zatékání (poškozené izolace) si představuji rozebrání horních vrstev (vozovka, krytí izolace a samotnou izolaci), ale hlavní nosné konstrukce se zachovají.

DR 01 518

(Smazáno) Napříště slibuji, že budu diskutovat bez urážek a věcně. Jsem si vědom toho, že mé urážlivé příspěvky mohou být mazány, případně budu zcela zablokován.

MOS

Dopravní podnik METRO má výhrady k zapuštění sloupů pergoly přímo skrz nástupiště stanice metra Hlavní nádraží (základy) a obavy z poškození konstrukce metra s následným omezením provozu. Dále má DPP připomínky i k umístění velké vodní nádrže přímo na tunely metra směr Muzeum. Zde se terén svažuje a výška nad tunely je pouze 2,0 – 2,5 m. Předpokládám, že to ví i pan náměstek pro dopravu MUDr. Hřib.

MOS

DOPLNĚNÍ: vodní nádrž o objemu 1000 m3 a tzv. centrální schodiště je založeno rovněž na stropě metra, traťové tunely směr Muzeum mají tzv. „velmi nízké krytí“.

MOS

Takže už je to zase tady. První pergolácký den roku 2024 je 13. ledna.

DR 01 518

Masáž začíná 😀

Michal Bartoníček

Masáž? A to se necháte masírovat dobrovolně nebo to čtete z donucení? 😀

DR 01 518

A to je jako kdo?A to má být smeroplatne,ze nějaký starý rádoby herec je pro? Kolikrát za rok jede vlakem? Už chybí jen vyjádření Klause 🙂
Hlavní by měl být názor lidí co z toho nádraží jezdí a nějak mi nepřipadá, že by z toho byl někdo nadšen,viz petice proti

Marcel

Mrkněte na Šumná města

Jirik

Neznalost a uboze podana

DR 01 518

Ja toho pána samozřejmě znám jen nevím proč se musí prezentovat názor člověka, který prostě je za zenitem a většina lidí ho absolutně nezná,to není žádný pan herec, kterého znají generace.
To, že se tomuto pánovi líbí ta nevrhovana hrůza,no a co jako?To se tady jako dělá reklama pro tu hrůzu? Proč se tady nepíše o té petici?

nowas

Tak to asi neznáš, když o něm píšeš jako o herci.

DR 01 518

Není z divadla Sklep?Tak jsem si to asi spletl 😢

malý bobeš

Ano, architekt David Vávra ve čtrnácti letech založil divadlo Sklep… jak to souvisí s jeho odborností?

Otto

No hlavně je to teda architekt (a herec), ale není to tak, že by vystudoval architekturu a pak zběhl k herectví. Architektuře se věnuje po celou svoji kariéru… takže v tomto ohledu to není žádný nýmand. Nicméně jak píše Alibaba výše, nedomnívám se, že by hlavním problémem české železnice byla hala hlavního nádraží Praha.

Michal Bartoníček

A proč by herec nemohl být i architekt? Martin Myšička je taky herec, ale zároveň je to jaderný fyzik.

Michal Bartoníček

Trochu schizofrenní, ne? Nejdřív se ptáte, kdo to je, a pak napíšete, že ho vlastně znáte. Víte, co víte?
Ale pokud vám nevadí názor někoho, kdo už má nějaké stavby za sebou, kdo má podle vás ten fundovaný názor na věc? Opravdu by mě zajímala ta jména a důvody.

Daniel Jablonecký

DR 01 je už taky dávno za zenitem a přesto dostává prostor se k tématu vyjádřit.

DR 01 518

To je to samé jako nechápu, proč se ještě nechává prostor v novinách Klausovi v souvislostí s EURem.

Otto

asi proto, že to je vystudovaný ekonom, bývalý ministr financí, premiér a prezident. Úplně stejně se dává prostor třeba Niedermayerovi, který je bývalý viceguvernér ČNB a nyní politik… ale je mi jasné, že stran eura by se měl dát větší prostor Mařeně ze sámošky, ta tomu rozumí víc…

tarten

Byl schopen provést radikální ekonomickou reformu. Bohužel se ukázalo, že se téměř ve všem mýlil, kuponová privatizace vůbec neposloužila tak jak byla míněna. Podařila se hlavní myšlenka – přechod ke kapitalismu, to je moc fajn, ale tehdy bohužel k jakési nestandardní divoké verzi.

Jarda

I když Klause nemusím, tak v té době se mu podařilo téměř vše a těch několik zkrachovalý fabrik s ním nijak nesouvisí. Nemyslím, že by byl někdo schopen provést transformaci lépe než on.

Otto

Mohlo to dopadnout lip (jako vzdycky, zvlast kdyz se to hodnoti 30 let pote), ale taky mnohem hur… viz meciar na slovensku

PetrM

no aby tomu nerozuměla, když loni byla na dovolené v Tatrách! 😀

Veronika

Co znamená „směroplatné“? Chtěl jste snad napsat „směrodatné“, ne? Starý budete jednou též. Pan Vávra je dobrý herec i architekt a má právo vyjádřit svůj názor, aniž by za něj musel být urážen. Já mám pohled jiný, ale nejsem odbornice přes tuto problematiku. Nechť se vyjádří např. lidé, kteří rozumějí údržbě dřevěných konstrukcí, jejich změnám v průběhu času apod.

DR 01 518

Škoda, že neznáte českou klasiku, doporučuji pustit si Kulový blesk.
Starý bude každý a vyjádřit se může každý,i on, mám henten onu demokracii ale nemusí se vyzdvihovat jeden názor jen proto, že se hodí do krámu.
A vůbec nejde o údržbu ale o to, že tahle dřevěná zrůdnost za těžký peníze se do Prahy vůbec nehodí.
At si pan Vávra postaví zmenšeninu na zahradě, když se mu to tak líbí.

M19

Člověk by se měl sám chovat, tak jak rádí druhým. Co, kdybyste šel příkladem. 😉

tarten

Výraz „směroplatné“ v tom filmu měl z postavy, co ho použila, vykreslit neznalou ťuňťu. Dnes to používají někteří diskutující a má to stále stejný efekt, jen o něm možná nevědí…

Michal82

Je to stále jen studie, uvidíme kam se to posune. Otázkou je zda to dřevo nenahradit jiný materiálem, který by nevyžadoval takovou péči.

Jarda Š.

Architekt Vávra má rád dřevo a nemá rád beton, z toho vychází jeho zde prezentovaný názor.

MP22

Tu staronovou odbavovací halu jen ať odstraníme a přijmeme ten fakt, že tento návrh celé okolí i samotné nádraží pozvedne, jak architektonicky, tak funkčně. Nenechme se zastavit Klubem za starou Prahu a jinými lidmi, kteří nenávidějí změnu. Praha nutně potřebuje vyvětrat co se veřejného prostoru týče a tento návrh přesně toto dělá. Soutěž nebyla nejšťastnější, vyhrál v lecčem nedokonalý ale přesto nádherný návrh a my si můžeme vybrat. Buď budeme pracovat na tom, aby se postavil anebo se zde budeme 10 let hádat a pak to necháme být. Jako Národní knihovnu, no kdepak ji máme? Kdyby se tenkrát postavila, nemuseli… Číst vice »

Veronika

Estetično, budiž. A co praktičnost? K té jste se nevyjádřil.

Márty

Co je na tom návrhu tak moc nepraktického?
Pergola nenahrazuje krytou odbavovací halu. Ta zůstává tam, kde je dnes a dochází k jejímu rozšíření o dnešní komerční prostory. Pergola pouze tvoří zastřešení přestupního uzlu – taky raději čekáte na vlak na nástupišti pod přístřeškem, než na otevřené části.

MOS

A proč tedy pergola nesmí mít boční stěny, aby chránily proti nepřízni počasí a byla to též budova ?

Jakub

Pergola Je kryta do urovne 1. Patra

Leštění

Naprostý souhlas, nechápu že někdo obhajuje současný stav. žádnou archtekturu v něm nevidím, jen betonová kostka pod dálnicí.
Památkou by se neměla stát žádná budova dokud žijí její tvůrci a jejich děti, protože jsou všechno jen ne objektivní.

Otto

O to asi nejde… je současná hala funkční? Je, jenom je potřeba opravit hydroizolace. Jako kdyby v této republice bylo prachů na rozhazování (byť to někdy vypadá, že je), tak to klidně postavme, ale podle mne jsou na železnici věci, které by nás měly pálit mnohem víc…

tarten

Její kapacitu je potřeba zvětšit. Na víc než na dvojnásobek, spíš trojnásobek.

Otto

S kapacitou by byt problem nutne nemusel, misto knihkupectvi a dalsich obchodu, ktere asi primarne na nadrazi nepatri by se s tim dalo neco delat… navic ten navrh mi neprijde, ze by nejak kapacitu dramaticky navysoval

MOS

A proto jí půlku ubouráme.

MartinS.

A jak návrh tu kapacitu navyšuje? Zrušit bývalá stanoviště taxi na bocích a do nich přesunout komerční prostory ze středu patra se dá i bez výstavby pergoly. Vybudovat uprostřed eskalátory lze také bez pergoly. A kapacitě nádraží by nejvíce pomohlo, kdyby byla předem známá nástupiště a cestující by už cestou od metra a od vchodů mohli používat i severní a jižní podchod a ne čekat v patře uprostřed pod „pragotrony“ až jim 10 minut před odjezdem Správa železnic oznámí, které číslo nástupiště pro dnešek vylosovala.

Jakub

Funkcni neni, pokud by byla to okoli by takto nevypadalo. Ta architektura je tak navrzena, ze sama generuje bordel a je narocna na udrzbu. Mista mezi fasadou a sloupy plne bordelu, kouty pro kumulaci prachu, male vstupy v neprostupne hradbe fasady

MartinS.

Vstupy jsou součástí prosklené stěny. Mohlo by jich tam být klidně 2x tolik a nic by se nestalo.

Vojta Svobodný

Taky se mi to moc libi, tesim se az zacnou stavet.

Petr David

Nádraží je vstupní bránou do města, nádraží v hlavním městě ČR, to snad platí dvojnásob. Návrh podle mne nemá v sobě nic českého.

Majkl

V zemi kde máme architekturu Německou, Rakouskou, Francouzsko/Sovětskou, bezpohlavní budovy korporací, sem tam nějaká vyjímka mezinárodních proslulých architektů a s pár domy ve dřevě a cihle ve Slovanském stylu nebo architektonický Kubismus. Ta Šrámková je český butalismus ano, ale sám jste viděl, že ty soutěžní české návrhy stály za…h aneb Kotas se vrací.

Petr David

Příspěvek píšu z pohledu cestujícího, který přijede do Prahy, nikoli z pozice architekta ani člověka, který má v tomto oboru vzdělání. Orientální pergola, jak na mne návrh působí, mi tady prostě nesedí. Názor.

frank

Celá secese je vlastně orientální…

Vavrroch

Také jsem kdysi míval názory. Pak jsem se jednou společensky znemožnil přiznáním, že se mi nelíbí jistá městská stavba. Nevolal jsem po jejím zbourání, nespílal jsem jejím obdivovatelům, jenom se mi ten objekt nelíbil. Okamžitě jsem byl označen na staromilce, dinosaura, dokonce kryptobolševika a starou strukturu. Od té doby vím, že opatrnost je matka plebejcova a než něco řeknu, pečlivě ověřuji směr větru a aktuální trendy, abych nenarazil. Pořád sice nemám jasno, proč je třeba nositele nepohodlných názorů umlčovat, ale tak už to prostě chodí. Takové opatrnické jednání je nepochybně bezcharakterní, ale nezámožný knecht si nemůže dovolit přivolat na sebe… Číst vice »

Aileeen

A co „českého“ by tam mělo být? Malost, sobectví, nafoukanost, arogance… jo, to je typicky české.

tarten

Není, ale mnoho Čechů miluje se z toho sebemrskačsky obviňovat.

Aileeen

Celá česká kultura posledních osmdesáti let je oslavou právě toho o čem píšu.

Jarda

Mýlíš se soudruhu! Nejvíc si na českou malost stěžují ti, kterým je bohužel vlastní.

Aileeen

Promiňte, k vám do strany mě netahejte, nemám zájem.

Mirek Zv.

Senilní.

nowas

Tak to nás mrzí.

Michal Bartoníček

Svůj stav proberte se svým ošetřujícím lékařem. Ale nevím, jakou to má souvislost s článkem nebo Davidem Vávrou.

Vlastislav

Pokud má stímto návrhem někdo problém ať se podívá jaké má hlavní vlakové nádraží Madrid!To budete koukat!!:https://www.google.com/search?q=Madrid+N%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD+Atocha&tbm=isch&hl=cs&sa=X&ved=2ahUKEwiJ2Ovcr9qDAxVAwgIHHTt2AFAQ3VYoAHoECAEQMw&biw=1519&bih=695

Petr David

S návrhem problém mám. Nádraží Madrid je krásné, za mne nelze stovnat.

Petr David

srovnat

Ten Onen

Kdyz jsem byl v prosinci v Madridu, tak jsem skoro nepotreboval kabat. Presto maji uzavrenou halu a tedy krasnou. Ten navrh je taky hezky, o tom zadna, ale rozhodne neni vhodny do nasich klimatickych podminek. To je ten hlavni duvod, proc je k nemu odpor. To ze treba neladi se zbytkem nadrazi je druhotne, ale existuje mnohem lepsi verze souzneni historicke a moderni architektury. Mne osobne se libi treba pristup Normana Fostera.

Michal82

Atocha je krásne nádraží. Užasné je , že pokud nikam nejdete takty vlaky ani neuvidíte.

Jirik

Uzasny, diky za to.

Alibaba

Otázka je, jestli je to ještě nádraží nebo je to skleník z nádražní haly?

MartinS.

Atocha je skutečně krásné nádraží. Jen ta původní odbavovací hala už neslouží svému účelu a pro vlaky se postavilo několikrát větší nádraží za historickou budovou.

Vlastislav

To je přesně ono,Staromilci,lidi kteří si nevidí na špičku nosu! Přesně Tito lidé a jím podobní protestovali proti krásné nové Národní Knihovny na Špejcharu od pana Kaplického!Byla by škoda kdyby kvůli těmto zpátečníkům neprošel tento nádherný projekt!

Alibaba

Podle mě to byl nevzhledný zelený chrchel 🙂 , který na Letnou na tu terénní hranu nepatří.

Otto

Hlavní omyl odpůrců NK byl, že to bude zelené 🙂

Alibaba

Nevím, proč jsem si zapamatoval, že to mělo být zelené, asi byly možné i jiné varianty. viz:
https://search.seznam.cz/obrazky/?q=kaplick%C3%A9ho+knihovna+praha&sgId=MC43OTEyMzUwMDI3OTE1NjIyIDE3MDUxNjc5MDUuNDE0&thru=sugend&aq=0#docId=b9c39aea84b937a5

Každopádně si stále myslím, že to tam nepatří v jakékoliv barvě.

Otto

Muj hlavni problem s tou stavbou byl, ze nesplnovala zadani souteze. Vzhledove me to nerazelo, naopak to mohlo prahu ozivit, aby nevypadala jen jako skanzen architektury

Alibaba

To taky, ale na to se na „první dojem“ nehraje.

Veronika

A vážně tam Vy osobně pak budete v zimě čekat třeba hodinu i více na rychlík do Berlína?

Aileeen

Proč bych tam měl čekat hodinu?
A když už budu čekat, zalezu si do kavárny nebo restaurace.

tarten

A proč čekat hodinu? Naprostá většina cestujících, kterých bude 3x víc než dnes, bude chtíc co nejpříměji projít jedním z 5 podchodů na nástupiště bez otravování podivnými krámy, co jim někdo staví do cesty.

M19

A za menšina co jen přestupuje je vám ukradená, že…

MartinS.

Tedy já nevím, ale cestou z venku do současných tří podchodů (a víc jich tuším být nemá) nestojí žádné obchody. Cestou stojí jen davy lidí, kteří čekají pod odjezdovými cedulemi, aby se dozvěděli, jaké nástupiště bylo pro jejich vlak dnes vylosováno.

Istropolitan

Pana Vávry si velmi vážím, ale tady v tomto případě s ním absolutně nesouhlasím. Doporučuji všem mrknout na Youtube na čtyřdílnou minisérii Praha hlavní nádraží pana Adama Gebriana, tam perfektně odborně a zároveň srozumitelně a velmi racionálně vysvětluje, proč není s vítězným návrhem ztotožněný.

Martin Šubrt

Proč s ním není ztotožněný, ale proč jej respektuje. A většina dílů je věnována přímo úděsnému stavu té stávající haly a její komunikace s okolím… Já z toho seriálu tedy pochopil, že v hale a okolí se musí zásadně změnit hodně věcí, jen že vítězný návrh nemusí jít vždy tou úplně správnou cestou.

MartinS.

Já z toho seriálu pochopil, že ta současná nová odbavovací hala je nadčasová, jen není ani zdaleka využívána dobře. Za mne například proč se cestující už v metru nedozví nástupiště vlaku, aby mohl rovnou použít severní nebo jižní podchod a nechodil doprostřed čekat pod odjezdové tabule a vytvářet špunt.

Michal Bartoníček

Takže Gebrian, teoretik, který nic nepostavil, má podle vás větší váhu názoru než Vávra, který na rozdíl od Gebriana něco dokázal? 😀 Jak zrovna vy můžete vědět, kdo z nich má větší odbornost? 😀 Ledaže s Gebrianem souhlasíte, protože prostě má stejný názor.

Václav

Tak pan Gebrian je také třeba za záchranu starého mostu pod Vyšehradem. Viz. jeho video na YouTube.

Milovniktocny

Cokoliv bude lepsi nez to co je ted

noerf

Otevřít prostor vedle magistrály je dle mého názoru problém z hlediska hluku a do jisté míry i emisí z automobilového provozu. Můžeme se bavit o tom, že dobudováním pražského okruhu se zmenší počet projíždějících aut, ale stále bude hodně aut využívající magistrálu po cesty po Praze.

Vojta Svobodný

tak v budoucnu ta projizdejici auta budou elektricka, takze hluk i emise poklesnou

noerf

Už se těším, až průměrný občan tohoto státu, kde je průměrné stáří vozidel patnáct let si v rámci obnovy půjde koupit vozidlo se stářím deset až dvanáct let. A tipuji, že si bude vybírat benzin nebo naftu, protože nebude chtít platit do elektromobilu novou baterii.

Vojta Svobodný

aha, a desetitisice az statisice za opravu motoru, turba, filtru pevnych castic, prevodovky, coz jsou vsechno veci ktere se u starych aut musi opravovat-tak na to cesky kupujici ma?
Ja osobne bych si koupil i to desetilete auto, co je na elektriku a dojede treba. 80% puvodni hodnoty, nez kupovat auto s motorem a prevodovkou v buh vi jakem stavu. Ta elektrina vam bude fungovat vzdy bez problemu narozdil od tradicniho auta, ktere vam taky muze za par tisic zcela odejit.

tarten

Tak to není, dnes už je většina hluku je od pneumatik, ne od motorů.

Aileeen

V městském provozu ne. Pokud by magistrála byla čistě průjezdnou komunikací bez zastavování, pak by to platilo.

Vojta Svobodný

Jak tu někdo už píše-v rychlostech 30-50 km/h rozhodne nepřevlada zvuk od pneumatik ale hucici diesel motor. Jinak ano, na dálnicích to je samozjreme už jedno. Nicméně to zásadní-splodiny to e-auto skutečně nikdy neemituje.

MP22

Z magistrály v tomto místě bude za pár let běžná ulice o dvou pruzích v každém směru, kde se bude jezdit maximálně 50km/h. Nemá smysl ji podřizovat město, naopak má se ona podřídit městu. A to se naštěstí děje.

Jinak Pražský okruh žádnou dopravu na magistrále nevyřeší, většina dopravy je místní. Vyřeší to přechod lidí na VHD, mikromobilitu, cesty pěšky… Prostě jiný životní styl. A samozřejmě dopravní redukce, protože páteřní komunikace procházející centrem budou rapidně omezovány, v zájmu obyvatel města.

noerf

Už to vidím, akorát nevím, co budou dělat řidiči všemožných logistických firem, řemeslníci, obchodní zástupci a další, co mají auto jako pracovní nástroj.

nowas

Kdyby tam jezdili jen tihle…

tarten

…tak by stačilo uspořádání 1+1 pruh.

MP22

Budou jezdit dál, ale přestanou ti, co jezdí zbytečně. Běžte si k magistrále ráno stoupnout, kolik tam je řemeslníků a kolik mamataxi.

noerf

Po magistrále se snažím jezdit maximálně do sedmi ráno a pak okolo poledne.
Ohledně mamataxi, pokud to lidé považují za efektivní (časově, finančně) tak to úředník změní jen stěží.

Aileeen

Jak poznáte, kdo tam je „zbytečně“? A kam je pošlete, když alternativa není?

MP22

Alternativa je MHD.. Nezájem, takové diskuze nemají smysl. V jiných městech dokáží centra fungovat i bez dálničních průtahů a parkovišť v každé ulici. Musíme si k tomu též dojít.

Aileeen

Už to tu bylo opakovaně vyvráceno, a stejně si vedete svou. Baví vás to, nebo za to jste placený?

Vojta Svobodný

Problém je, že ta MHD musí byt natolik komfortní, aby i průměrný řidič nového Mercedesů/BMW si řekl, ze tím pojede-tj, ciste a pohodlné tramvaje jsou základem. To ovšem dnes rozhodne není-polovicka tramvaji je starých šrotů bez klimatizace a kam navíc v zimě táhne ze všech spár. Zároveň jsou často narvané.
Věřím, ze kdyby byly všechny tramvaje napr 15T nebo ty nove 52T vč klimatizaci atd+by se PID staral důkladně o jejich čistotu a větší frekvenci, tak tím jezdí víc lidi.

tarten

Dobudování okruhu už téměř nic z Magistrály neubere. Je to vnitroměstská záležitost a záleží na tom, jak se k tomu jednotlivé městské části z hlediska dopravy postaví.

J.M.

Za mě to bude ok, když nám více nastíní, jak bude vyřešený problém nedostatečných míst k sezení a vůbec čekáren. Většina lidí tam sedí kolem sloupů a to fakt nevypadá dobře.

Martin Šubrt

No to se právě ten vítězný návrh snaží řešit. Když bylo minulý týden -8, tak jsem po deváté dopoledne na konci špičky napočítal v dolní hale (co e má odkrýt) 13 lidí, co tam postávali. Nahoře a okolo pokladem, kde zůstane zakryto, bylo cca 250-300 lidí (blbě se to počítá). A ten návrh právě rozšiřuje to čekání o patro výš, kde už je to ta úroveň podchodů nástupišť. Že zrovna tam nemusí být obchody s botama, šatama apod. Že tam má být to rozšířené sezení, samozřejmě plně zakryté.

Frantisek

Když to tam dole teď k čekání moc není, no…

Tomáš Záruba

Tak proč po tom tady tolik lidi tak brečí…?

Aileeen

Protože změna. Jakákoli změna je v téhle malé zemi nepřípustná.

MartinS.

To ale není o tom, že by tam třeba nechtěli čekat, ale oni nemůžou, nemají se kam posadit a nevidí na odjezdové tabule. Ale to není vina té budovy.

MartinS.

No ale 1) dole není kde sedět, 2) když budete čekat na vlak dole, hrozí že na pozdě ohlášené nástupiště včas nedoběhnete, 3) pro vymístění obchodů z prostředka do stran, do míst původních taxi stanovišť není třeba stavět pergolu…

Granja

Nic proti jeho názoru. Někdo má rád holky, jiný vdolky. Důležitá je samozřejmě účelnost, posouzení zda ten stav je tak špatný, že se musí do budovy vrazit právě nyní tolik peněz a samozřejmě názor většiny.

Pavel

Spojení parku a nádraží nikde ve světě nedělá dobrotu (žebráci a bezdomovci). Současně je to díky objemu cestujících potenciálně nejlukrativnější místo v Praze a zřejmě i v ČR. Pokud před nádražím pojede tramvaj, předpokládám, že souběžně povede na Václavák i chodník a cyklotrasa. Zrušme Vrchlického sady. Místo toho dlouhého zeleného pruhu co zbude mezi nádražím, resp. tramvajovou tratí a ulici Opletalovou postavme obchodní centrum, hotely. Z nádraží sem, přes ulici, přemístit všechny služby, které bezprostředně nesouvisí s nádražím (restaurace, kavárny, samošky, knihkupectví, plechové výdejny všech radostí…) Tím uvolníme halu na hlaváku. Pod novým centrem dvě patra garáží pro cca 1000… Číst vice »

Majkl

S přesunem provozoven mimo hlau se počítá. Podél navrhované cesty směr Florenc pod magistrálou.

Frantisek

Další beton a auta, prima nápad… Pro okolí je ten park dost zásadní (zeleň, telepná pohoda, možnost v létě posedět venku), jen jej k tomu uzpůsobit.

Ondra

Souhlasím s ním, mě se to líbí taky. Respektuji že se to hodně lidí nelíbí, je to velký zásah

Blzx

Ano, ale prostě právě kvůli současnému stavu je vidět, proč je potřeba. Menší úpravy/zvýšená údržba nic nezmění

MilanSima

Jestli jsem to dobře pochopil, tak veškeré obchůdky v prvním patře se zruší a o to víc se zvětší odbavovací prostory?

Petr

Obchůdky se zruší, ale taky se zruší spodní část haly, takže odbavovací prostory se nezvětší

J.K.

Přesně tak, ješte abyste si na nádraží něco koupil! Je to snad letiště nebo nějaké velké světové nádraží??? 😀

Jakub P

Obchody se mají rušit jen v těch místech, kde překáží. Naopak mají vzniknout nové jinde, na šikovnějších místech. Rozhodně tedy ubydou v tom horním patře dvoupatrové části NOH a ubyde ta šílená kostka v jednopatrové části NOH. Přibudou zejména po stranách, kde jsou dnes prostory nevyužité a nevyužitelné. Plus by jich část měla být ve Fantově budově, která se i díky tomu víc zapojí do provozu nádraží (tam by AFAIK mělo jít hlavně gastro). Celkově jich může být víc, míň i stejně, ale neměly by tolik překážet přímo v trase hlavního proudu lidí a neměly by omezovat nejpotřebnější prostory pro… Číst vice »

Mirek Zv.

„Jinde, na šikovnějších místech“ .. asi v kopuli Fantovy kavárny.

MP22

Možná by stálo za to, se na ten projekt alespoň podrobně podívat, když už chcete být rádoby chytrý v diskuzi.

PetrM

o kousek výše psal něco o senilitě, tím by se to vysvětlovalo

Majkl

Postraní části budou zcela jinak koncipovány a další šňůra provozoven bude podél chodníku z boku haly směr Florenc pod magistrálou…vy kopule jedna.

Ten Onen

O komercnich zonach toho moc nevite a jen tu branite spatna rozhodnuti. Podivejte se treba na letiste nebo na jina nadrazi. Komercni plochy nekde stranou na “sikovnejsich mistech” nejsou pro obchodniky zajimave, protoze tam chybi to hlavni, zakaznici. V komercnich zonach (OC, letiste, nadrazi) se plati fixni najemne a pak obratove najemne. Kdyz nejsou zakaznici tak je i obratove najemne nizsi. Proto Italove pri rekonstrukci dali komercni plochy tam, kde chodi lidi, ne tam, kde nikdo neni.

Bram

Přesně tak a proto je třeba, aby odbavovací hala nebyla nahrazena pergolou, ale zůstalo to tak, jak to je teď. Pouze odstranit problémová místa současně haly, kterými jsou zejména stání pro taxi, to jsou šíleně odpudivé prostory. Italové to s dispoziční změnou haly provedli velice dobře, i prodej jízdenek v ustupuje a brzy (max 10 let) bude tak z 90 procent nahrazen prodejem přes internet. Takže i dnešní kasy ČD budou brzy předimenzované a budou spíš sloužit jako infopoint s možností prodeje jízdenek zejména pro cizince a pro lidi, kteří vlakem jezdí minimálně a neorientují se v hromadné dopravě obecně.… Číst vice »

Blzx

Veškeré ne, první patro se rozšíří (hlavně po stranách, ale i uprostřed směrem do spodní haly). Obchůdky se zruší hlavně v prostřední části, potřebné (ne Sephora) se přesunou do těch rozšířených stran – budou po ruce, ale nebudou překážet v normálním užívání

Bram

O potřebnosti jednotlivých obchodů bude rozhodovat nějaký umaštěný šotouš s přehazovačkou na Správě železnic?!?

král j

Pana Vávru mám rád, sleduji ho jak v divadle Sklep, tak i jeho pořady o arcihtektuře. Návrh je sice zajímavý, ale z hlediska cestující veřejnosti nepraktický. Takže nevím. Alles gutes.

Blzx

Naopak oproti současnému stavu a ostatním návrhům je to to nejpraktičtější možné, co lze za přítomnosti magistrály udělat.

Ono už jen to, že proti něčemu je Klub za starou/mrtvou Prahu, je důvod to podpořit

Frantisek

Za přítomnosti magistrály to naopak bude k ničemu. Pouhé přesunutí obchodů do nových přístaveb a odkrytí prostoru nad výstupy z metra, tomu říkám praktičnost. Argument „tenhle s tím nesouhlasí, tak já budu“, to je teda váha…

Blzx

To není argument, jen takové upozornění pro všechny, kteří vidí aktivity toho spolku. Argumentů pro přestavbu je hromada, relevantních proti je minimum. Samá zima, pergola, málo místa, přitom to vůbec není pravda.
Že někteří vidí v té stavbě nějakou mimořádnou hodnotu, to věřím leda tak pár architektům

Bobmaster

Významný zastánce…, no, každý to vidí nějak. Já si o Egonovi z České sody, žijícím a bláznícím v Mnichovicích, myslím svoje. Jeho role průvodce v Šumných městech mi ukázala několik zajímavých architektonických skvostů, ale že by zrovna on mohl kecat do dopravních staveb, to si nemyslím. Víc mě zaujaly videa od Adama Gebriana, především různé studie, které připravili zahraniční studenti architektury, které mi ale moc nesedí, protože chce kompletně zakrýt kolejiště dalším patrem kancelářských budov. Za mě je dobře, že byla vyvolána diskuse, a když přihlédnu k specifikům českých dopravních staveb (konzervativnost, nekvalitní provedení a následná neúdržba), je současný stav… Číst vice »

Michal M

Jeden rozdíl mezi Gebrianem a Vávrou je ten, že Gebrian je publicista a Vávra aktivní architekt (sklep/soda a šumná města jsou hobby aktivity, tím se prosím neračte nechat zmást). Gebrian to na začátku dělal hodně zajímavě, ale dost v tom ustrnul a pašuje do toho svoje, středním věkem už dost zpohodlněné názory. Nostalgická etuda, kterou předvedl na Výtoni, stála za starou bačkoru. Chybí mu nová inspirace a někdo chytrej, kdo by ho trochu v té vyhořelosti probudil, když mu to samotnému nejde. Váš pohled je takový domkařský, sice chcete zvětšit Billu a dát na střechu novej térpapír, ale to že… Číst vice »

Miroslav hlavizna

Pan Vávra o sobě sice říká, že je aktivní architekt, jeho lávka však v Chebu o ničem jedinečném nesvědčí…

M19

No to víte, lávek s rozhlédnou jsou vsude mraky a všechny stejné, prefabrikované… 😉

Jarda

Tak ten vítězný návrh pochopil, že jde vlastně o zastřešené náměstí (v případě té bourané části haly) a nikoliv odbavovací halu (jako odbavovací hala to nikdy nesloužilo) – vlastně to vzniklo tak, že se vykonzolovalo parkoviště vedle magistrály a pak si někdo řekl, že by nebylo špatné toho využít a pod tím parkovištěm udělat zastřešené a temperované náměstí (kam se logicky stahují bezdomovci z celé Prahy). Co se týká odbavovací haly tak stará je ve Fantovce a tam bude nově zapojena do konceptu nádraží a nová odbavovací hala s červeným podhledem (část haly pod magistrálou) bude také více zapojena jako… Číst vice »

Pan Pravda

Jak, ze to nikdy nebyla odbavovaci hala? Za myho detstvi tam byly pokladny po cely delce zadni strany (kde jsou dneska ruzny Subwaye, trafiky a kdo vi, co jeste).

Michal M

Přesně takhle to chápu.

Změna je na dohled

Mně se spíš líbí komentář pana Gebriana. Doporučuji najít na YouTube a případně zhlédnout celou jeho sérii na téma Hlavák, kde ukazuje kontext a dívá se na problematiku Hlavního nádraží z větší perspektivy.

Blzx

Některé věci tam jsou zajímavé a souhlasím s tím, že se mělo řešit ještě větší území a mělo být víc účastníků v konečné fázi soutěže. Ale to, jak vidí současnou halu, to v tom fakt nevidím. Zároveň kritika úpravy parku mi přijde mimo. Argument proti vítěznému návrhu byl, že Češi nejsou Dánové, kteří se schovají před intenzivním deštěm a za chvíli zase vylezou – Češi prý ne. Jako fakt? Nějaké subjektivní přesvědčení o národních vlastnostech má asi každý, ale teda souvis asi 0. Jedině vítězný návrh nabízí i krytý přestup na tramvaj. A naopak obhajoba třetího místa (kde má, jak… Číst vice »

Michal Bartoníček

Až se Gebrian bude aktivně na něčem podílet, pak ho snad budu brát vážně. Možnost realizovat svoje nápady a ne jen kritizovat má pořád.

Blzx

To já si nemyslím. Kritika je dobrá, plus je věčná, pro ni nemusí mít bohaté vlastní portfolio. To samo o sobě nic neznamená. Jen tady si myslím, že ty argumenty nebylyl/nebyly tak silné

Michal Bartoníček

V tom případě to z něj dělá obyčejného tlachala, protože nezná realitu a praxi navrhovaní staveb. To bych klidně mohl kritizovat jaderná zařízení, ale můj názor bude roven nule.

Jarda

Řada Adamových postřehů je výborných, ale v řadě věcí se mýlí a je to myslím i tím, že nemá zkušenost s aktivní výstavbou (že je potřeba vytvořit konsenzus ze širokého spektra názorů) – on to vidí jako ryzí teoretik, prostě takhle se mu to zdá nejlepší a tak to musí být a ostatní je spiknutí. Včera jsem viděl rozhovor s arch. Hlaváčkem na toto téma a co bylo zajímavé, tak zadavatelé kontaktovali původní architekty a ti jim dali tuším 8 bodů/prvků, které se přejí zachovat na nové odb. hale co projektovali a z toho vítězný návrh splňuje 7 a nesplňuje… Číst vice »

Michal M

Dnešníma očima je samotný koncept odbavovací haly naprostý paskvil. Nápad nahradit vestavbou pod dálnicí secesní budovu (a tuto funkčně zcela odstavit) je postavený na hlavu.
Nepamatuju si, co bylo ve spodní hale za komunistů, asi lavice, na kterých davy čekaly na rychlík jedoucí 3x denně…
V posledních 25 letech to je jen průchoďák na metro a tramvaj s komerčními kiosky. Nápad to otevřít je radikální, ale vlastně velmi dobrý, úprava s velkým odstupem dohání posun v reálném využití prostoru.

Miroslav

Nezapomeňte si vzít bundu i v létě, jinak umrznete!

Ondra

Stačí čekat ve vytápěné části a neumrznete

nowas

„zásahem nejen do struktury města, ale do struktury celého českého výtvarného umění,“ Pijou hodně? Architekti.

Michal M

Čeští architekti jsou takový svět sám pro sebe, pijou asi dost a zajímalo by mě, co ti signatáři kde zajímavého ve veřejném prostoru postavili.

Pan Pravda

Mne se to na pohled libi, ale komfort cestujicim to pri spatnem pocasi rozhodne nenabizi, byt luxusni, porad je to jen pristresek misto nadrazni budovy. Ano, ta zustane v prvnim patre, ale to rozhodne treba pred Vanocema nebo pri kalamitach a plosnejch zpozdenich stacit nebude.

Marek

Dole skoro nikdy nikdo nečeká. Nahoře má místa přibýt. Tu spodní halu jsem v životě neviděl zaplněnou čekajícími. Lidé tam zásadně pouze procházejí.

Pan Pravda

To rozhodneneni pravda. „Dole pod tabulema“ je bezne misto srazu a v exponovanych casech se v tom prostoru nachazi stovky lidi.

Jakub P

Protože tu horní část haly totálně zabraly obchody a tak lidi ve špičkách přetejkaj dolů. Plus nahoře je minimum sezení, tak se sedí dole kolem sloupů. I místo srazu je to spíš z nouze (protože nahoře to bývá plné a nepřehledné).

Ve chvíli, kdy bude nahoře podstatně víc místa, včetně daleko víc míst k sezení, odpadne drtivá většina důvodů k čekání nebo srazům dole.

Nemluvě o tom, že by třeba dobrá správa začala oznamovat nástupiště dřív, než 3 minuty před odjezdem vlaku…

Jakub P

Asi byl důvod mít sraz a čekat dole v době, kdy tam byly i pokladny (dneska zašitý vzadu) a hlavně, kdy do těch pokladen prakticky všichni šli. V dnešní době, kdy do pokladen jde silná menšina cestujících je fakt jedinej důvod to, že ta komerční „rekonstrukce“ od Grandi Stazioni a Kotase nahoře nechala na čekání a přehledný „srazoviště“ hrozně málo naprosto nepřehlednýho místa. A vlastně naopak, asi mimo těch pár dnů, kdy v Praze mrzne, tipuju, že bude na srazy a čekání ten polootevřenej prostor pod střechou, ale beze stěn, o poznání příjemnější, než ta současná hala, která přes svou… Číst vice »

Michal M

V létě v pátek večer. A desítky, ne stovky. 🙂

Jakub P

To zůstane v prvním patře, kde se to zvětší a další prostory přibydou na bocích, kde je dnes spousta ramp a mezi a pod nima nevyužitelný prostory.

Kubyk

Při čekání na vlak mi bude zima

Blzx

Tak nečekejte venku, nebo si vemte bundu?

Jirka

Však jestli se to postaví,tak tam může v zimě hrát divadlo.Bude mít provětraný prostor.

Fsp

ten raději ve sklepě 🙂

tarten

Jako u stávajících pokladen?