Doprava ve městě Trolejbusy Zprávy

Starý trolejbus se vyhnul šrotišti, po dlouhé službě na Ukrajině se vrátil do Brna

Trolejbus Škoda 9Tr. Pramen: DPMB
Trolejbus Škoda 9Tr. Pramen: DPMB

Dopravní podnik města Brna získal do svého majetku historický trolejbus Škoda 9Tr. Nejde přitom o ledajaký přírůstek do brněnské flotily historických vozidel, starý trolejbus se vrátil do města, kde v 80. a 90. letech sloužil. Posledních 23 let ale jezdil v západoukrajinském městě Rovno.

„Takové věci se nedějí každý den a já jsem pyšný, že se nám podařilo trolejbus 9Tr vrátit zpět do Brna, kde začínal. Moji předchůdci jej kdysi vítali jako nové vozidlo a nyní jej vítáme jako historický unikát, který rozšíří naši sbírku retrovozů,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Trolejbus začal jezdit v Brně v roce 1980 s evidenčním číslem 3136. Začlenil se tak mezi 120 dalších vozů této typové řady, které dopravní podnik v Brně provozoval. Postupem času byly tyto trolejbusy staženy z provozu a část z nich nabídnuta případným zájemcům.

Nabídku využilo město Rovno, kam byl vůz 3136 (plus dalších šest) v roce 1996 odeslán. V Rovně sloužil pod evidenčním číslem 128 v každodenním provozu až do letošního roku, kdy byl odstaven a určen k sešrotování. Přihlásil se ale o něj brněnský dopravní podnik a vůz zachránil. Chce si tím mimo jiné připomenout 70 let od spuštění trolejbusového provozu v Brně, první trolejbus vyjel 30. července 1949 na trasu od hlavního nádraží do Slatiny.

Trolejbus Škoda 9Tr. Pramen: DPMB
Trolejbus Škoda 9Tr.
Pramen: DPMB

Vůz Škoda 9Tr nyní čeká kompletní oprava. „Předpokládáme, že bude nutná generální oprava, při které na vozidle vyměníme téměř všechny komponenty tak, aby splňoval všechny bezpečnostní normy. Tyto opravy budou trvat minimálně rok. Náklady budeme schopni odhadnout až po důkladné technické prohlídce vozu,“ doplnil Havránek. Vozu se také vrátí jeho původní červeno-krémové zbarvení.

Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958 až 1981, zhotoveno jich bylo více než sedm tisíc. V Brně byl poslední vyřazen z provozu v roce 1996. Ten s evidenčním číslem 3136 se nyní do moravské metropole vrátil na tahači.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Donny

Jako kluk si pamatuji, ze tento trolejbus brazdil po Brne. Taky si pamatuji, ze jeden z nich byl jiny. Mel pouze predni a zadni dvere. Pamatuje si tento trolejbus jeste nekdo?

Miloš

Je trapný číst kritiku lidí, kteří o technice neví nic.
9Tr byl velice moderní a úspěšný model. Časem se vyvíjel. Poslední typy měly polovodičové řízení s rekuperací. Karoserie velmi povedená. Ani na západě nebylo nic lepšího. V USA jezdily zaostalejší vozy. Škoda musela vyvážet hlavně do SSSR.

Alfons
železničář v důchodu

Z dnešního pohledu byla nevýhodná ta „vysokopodlažnost“ – ale to byl tehdy v podstatě „standard“, protože nízkopodlažní vozidla vznikala až mnohem později. A tehdejší SSSR byl navíc v lecčem „konzervativní“, protože při nákupu vozidel neměl zájem o žádné jejich převratné modernizace, které by mu příliš komplikovaly jednotnost jednotlivých typů (a příslušných náhradních dílů), žádoucí pro snazší údržbu a opravy.

Miloš

Komentáře od lidí, kteří o té době nic neví jsou trapný. 9 Tr Škoda byl velice úspěšný stroj a na svoji dobu moderní. Ani v západním světě nejezdilo nic lepšího. 9Tr se vyvíjel

náhodný kolemjdoucí

Líbí se mi, že ten stroj sloužil prakticky nepřetržitě. Ne jako značná část dnešních veteránů, které jenom někdo zapomněl sešrotovat, aby je šotouši po třiceti letech vytáhli z kopřiv. To pak většinou z původního stroje zbyde jen karoserie. Zto tenhle kus vypadá zachovale

Neuwelt

Akorát kdyby to nebyla ostuda, že soudruzi tohle „muzeum“ vyráběli ještě v roce 1981. Zachovale vypadá, ale „musí projít generálkou, aby splňoval dnešní bezpečnostní podmínky“… daňový poplatník musí jen doufat, že za pseudoveterána nebude příliš krvácet.
Je smutné, že je v republice řada skutečných veteránů a do nich se léta nedala ani koruna.

Kubrt

Proč je toto „pseudoveterán“ a jak se liší od „skutečných veteránů“?

Georg

Nerozumím těm mínusům a taky nechápu jak mohli v roce 1981 ještě stále vyrábět tuhle hrůzu, to je konstrukce ze 40. let…

Neuwelt

Tak nějak. Mladí šotoušci si vlhčí spodní prádlo, aniž by si namáhali cokoliv byť jen vygůglit. Pro mraky lidí je to vozidlo, kterým jezdili do školy nebo do práce a rozhodně to pro většinu lidí není žádné historické vozidlo. Jezdit v tomto v 90. letech byl výlet do Severní Koreje, ve střední Evropě to byla ostuda.
Máme různá vozidla vyrobená před válkou i starší a jak často se mluví o tom, že se na tom dělá? Kdo z místních diskutérů alespoň občas zvedne své pozadí od kompu a něco pro některé z těchto vozidel udělá?

liposh

Myslíte, že takhle smýšlí i Vídeňáci o těch svých retrotramvajích, kterých jezdí kvanta?

Kubrt

Nikdo tady nerozporuje, že 9Tr byla v roce 1981, kdy končila její výroba, zastaralá. Já jsem ten poslední, kdo by obhajoval socialistcké hospodaření a nekriticky vyzdvihoval jeho výrobky, nicméně v této debatě by měla zaznít následující fakta. 1. Model Škoda 9Tr se vyráběl se takřka 20 let, jezdil ve všech provozech tuzemských provozech(kromě Prahy), minimálně 10 let tvořil naprosto dominantní vozidlo v ČSSR provozech. Tato fakta odůvodňují, proč by 9Tr měl být mezi historickými vozidly zastoupen. 2. Zachovaných a provozních 9Tr je dost, což ale nezákládá důvod k tomu, aby někdo někomu vytýkal zprovoznění dalšího. 3. Žije spousta lidí, kteří… Číst vice »

Miloš

To vyráběli šikovní lidé ze Škodovky. Firma, která má ohromnou historii plnou výborných nápadů a špičkových výrobků. Komunisté tam na růžích ustláno neměli. Tam se muselo něco umět… Plzeň byla rebelské město.

Jiří Kocurek

Však nechybělo málo a soudruh Novotný, následovník soudruha Gottwalda, poslal na Plzeňské dělníky armádu, když stávkovali proti měnové reformě v roce 1953. Označení reforma je eufeminimus pro zestátnění úspor občanů.