Start Západních expresů provází velká zpoždění. Němci se vymlouvají na neexistující výluku
Nový koncept vlakového spojení mezi Prahou a západem Čech a Bavorskem dostal hned první dny provozu velké trhliny. Zejména expresy
Nový koncept vlakového spojení mezi Prahou a západem Čech a Bavorskem dostal hned první dny provozu velké trhliny. Zejména expresy mezi Prahou a Mnichovem jezdí s velkým zpožděním přes půl hodiny.
České dráhy problémy přiznávají, vysvětlení chce i ministerstvo dopravy. Nejde přitom jen o problémy se zpožděním, ale i jiným řazením vozů, než dopravce sliboval. Pro cestující tak aktuálně nový koncept znamená u řady vlaků velké snížení kvality.
Zpoždění v řádu desítek minut ukazují za první čtyři dny provozu statistiky u prakticky všech vlaků z Mnichova. Podle údajů v Babitronu má například první ranní expres z Mnichova v Plzni průměrné zpoždění 45 minut. V některé dny bylo zpoždění i přes hodinu a půl.
Bližší pohled do jízdního řádu ukazuje, že v Plzni mají České dráhy velmi krátkou dobu na přepřažení mezi elektrickou a dieselovou lokomotivou. Podle jízdního řádu je sice doba dostatečná: od Mnichova má přijet lokomotiva za 10 minut před každou lichou hodinou, odjet zpět má za 20 minut Ve chvíli, kdy přijede zpožděný expres od Mnichova, nestíhá už včas odjet z Plzně zpět.
České dráhy potíže potvrzují. „Evidujeme zdržení vlaků na příjezdu z Německa z důvodu na straně infrastruktury (DB Netz), které následně z obratových důvodů lokomotiv způsobuje i zdržení vlaků v opačném směru,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Nejde ale jen o zpoždění. České dráhy nedodržují ani slibované řazení vozů. S nástupem Západních expresů se měla kvalita cestování zlepšit, v řadě případů se ale zhoršila. Nejde jen o expresy do Mnichova, ale i Západní expresy do Chebu či rychlíky vyšší kvality z Prahy do Plzně a Klatov.
Na nich se stále objevují například nemodernizované vozy první třídy řady A nebo i některé vozy řady B. Stejně tak u spojů z Mnichova, které vypravují České dráhy ve spolupráci se společnosti Länderbahn. „Je pravdou, že jsme po přechodu na nový jízdní řád 2018 zaznamenali některé problémy u spojení Západní expres především ve směru z / do Mnichova. Skutečně se jednalo o různé technické závady na zahraničních vozech, například problémy s topením, osvětlením, toaletami. V prvních dnech jsme proto vystavovali i náhradní vozy na tyto vlaky,“ dodal Štáhlavský. V dodatku smlouvu s ministerstvem dopravy se přitom na Západních expresech ČD zavázaly k nasazování určitého typu vozů, ty ale u řady vlaků chybí.
Koncept Západních expresů vznikl na objednávku ministerstva dopravy. „O vzniklé situaci víme, ČD už jsme v souvislosti s tím požádali o bližší informace,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Mluvčí Länderbahn Christine Hecht tvrdí, že zpoždění mimo jiné způsobují stavební práce mezi Plzní a Domažlicemi. „Vlaky z České republiky přijíždí do Německa se zpožděním. K tomu navíc probíhají drobné stavební práce mezi Furth im Wald a Schwandorfem, které způsobují také zpoždění,“ dodala Hecht.
Mezi Plzní a Domažlicemi aktuálně žádné omezení není, osobní vlaky jezdí s minimálními zpožděními. Podle mluvčí za problém mohou i stavební práce na trati mezi Hofem a Mnichovem, k expresu z Prahy se totiž připojují tyto vlaky v Regensburgu. „Žádáme cestující o určitou trpělivost,“ dodala. „České dráhy jsou ve spojení s Länderbahn a situaci s německým partnerem řešíme tak, aby co nejdříve došlo ke zlepšení provozu jak v oblasti kvality nasazeného vozidlového parku, tak ve zvýšení přesnosti spojů, a to co v co nejkratším termínu,“ dodal Štáhlavský.