Start největší flotily vodíkových vlaků provází chaos, zachraňují ji naftové autobusy

Jednotka Alstom Coradia iLint pro provoz v síti Taunus. Foto: RMVJednotka Alstom Coradia iLint pro provoz v síti Taunus. Foto: RMV

Situaci s náběhem provozu zkomplikovaly ještě výluky.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vrták

Odpovězme si slovy klasika: „Tudy ne, přátelé!“ Jarda da Cimrman

ABC

vodíková flotila tak trochu vybouchla 🙂

Jouda

Tak se nám ta železniční doprava začíná plíživě pomalu rozpadat napříč “ všemi technologicky vyspělými státy „….to je tak, když se nesplnitelné požadavky na ekologii a bezpečnost z říše snů, snaží výrobci bez odporu splnit a pak od toho dávají objednatelé ruce pryč…..Přitom oni jsou spouštěči těchto neúspěchů. Naproti tomu autobusová doprava funguje v podstatě na stále stejném principu desítky let a dobře. Přibylo pár prvků, jako ABS, klimatizace a podobně, jinak ale v zásadě stejné dnes jako v době filmu Florenc 13.30….a zastávky stále stejné, bez nákladných modernizaci a digitalizací jako na SŽ. A taky to jde.

noerf

Ono je to i tom, že mimo regionálních spojů a MHD jezdí dálkové spoje na tržní riziko, takže se musí přizpůsobit potřebám cestujících, autobusy se dá jezdit prakticky po celém světě. U vlaků byli státní dopravci chráněny díky různým omezením, nad regionální spoje objednávány MD, prakticky bez ohledu na přepravní proudy a trasování je mnohde parametricky vylepšená trať z přelomu 19. a 20. století prakticky bez ohledu na rozvoj daných lokalit, protože ČSD tam měli zázemí. Pak je zde vliv dotací. Dálkové autobusy budou ještě několik let jezdit na naftu, protože to pro ně bude efektivnější. Naopak dotované autobusy MHD… Číst vice »

Karl vB.

„a pak od toho dávají objednatelé ruce pryč…..Přitom oni jsou spouštěči těchto neúspěchů.“
Myslím, že spouštěčem neúspěhů jsou DOTACE, které deformují cenovou rovnováhu trhu. Ti, co mají pravomoci k tomu,, aby tyto dotace zavedli, žijí zpravidla ve své bublině touhy dělat celosvětové dobro a o praktických důsledcích svých rozhodnutí vědí kulové, nebo to mají na háku.
Takovým příkladem může být i návrat autobusové dopravy ve Wiesbadenu (do reality) k dieselu.

Hans

Nevím odkud berete tu jistotu, že vámi popsaný stav odpovídá skutečnosti. Tvrdit, že „Přibylo pár prvků jako …“ to je naprostý nesmysl. Evidentně nemáte páru co v těch autobusech všechno je a jakým informačním systémem je MHD vybavená…

Kolecko

Tak ať už je to u nás, s tímhle jsme cestující ještě nenasrali.

Jarda

Kdyby to raději zatrolejovali, udělali by lépe.

Rypal

DB Netz? Přijďte za 20 let. Tak to u nich chodí.

Vojtěch

RMV získá 40% dotace, aby pokrylo náklady na pořízení něčeho dražšího, co nám přinese stejnou užitnou hodnotu, jako to, co jsme měli dosud.

Inu, pokrok…

Ondřej

A navíc to má ještě horší emise CO2.

Radek Vičík

To jsem opravdu nečekal 🙈

Karl vB.

Škoda, že objednatel nenechal původní dieslový provoz a tuto novinku nezařadili jen jako „vložáky“ aby cestující sám mohl „zažit ten rozdíl“ a mohl sám sebe přesvědčit o výhodách nového řešení. Aspoň polovina spojů (minimálně ta v původní dieslové trakci) by jezdila. V souvislosti s tímto článkem se mi vybavilo následující: 1. Podobný náběh našich „pušpulů“ v MSK před rokem – výrobce také nestihl vozidla předem odzkoušet a dodat je v řádném termínu už odladěná – bezproblémová. 2. Zdejší podcast s panem Danielem Kuruczem z 1..10.2022. 3. Zdejší článek ze 14.9.2022 o tom, jak Alstom otestoval, že vodíkový iLint může ujet… Číst vice »

none

Zdravy rozum konci tam, kde zacina moznost ziskani dotace 😉 Blahopreji k technickemu pokroku.
Nevite jak jsou na tom ty solarni panely mezi prazci?

Karl vB.

Instalace solarních panelú mezi pražci předpokládá nulové nasazení vozidel s gravitačním WC. Tento požadavem bohužel na leckterých našich regionálních/ lokálních tratích nelze splnit. 🙂

Han van Meegeren

A taky nulové nasazení vozidel ze kterých cokoliv odpadává. Materiálem z brzdových špalíků či segmenty obložení třeba z řady 840 počínaje, přes různé provozní kapaliny až po sypký substrát.

Karl vB.

Osobně jsem zmínku pana „none“ o solárních panelech mezi pražci bral jako recesi, proto jsem nezmiňoval jiné zdroje znečištění, než je, že se na to někdo z trubky zvysoka vys…..
Pokud by se ovšem nejednalo o recesi, tak jsem teda zvědav, jak by to bylo zabezpečeno proti možnému odcizení. V Česku se samozřejmě nekrade, jedná se pouze o teoretický dotaz.

hank

Jak jsou/budou zabezpečeny proti odcizení balízy a další pevné součásti ETCS?

Karl vB.

To doopravdy nevím, ale předpokládám, že zmiňovaný „mezipražcový solár“ by mohl být „obecněji“ atraktivnější, než pevné traťové součásti ETCS, které by mohly zajímat snad jen nějakého sabotéra.

Han van Meegeren

Přišroubováním, nic víc. Jenže kdo by to kradl, ve sběrně za to moc nedostanete a doma se to taky asi k ničemu nehodí.
Podle tiskového mluvčího firmy Dežomont a.s. je měď pro jejich akcionáře zajímavější.

None

https://www.obnovitelne.cz/clanek/595/rosa-na-kolejich-a-solary-startuje-unikatni-projekt-zeleznicni-fotovoltaiky
Recese? Jen nesmysl.
https://m.vtm.zive.cz/deutsche-bahn-testuje-solarni-panely-na-zeleznicnich-prazcich-otazkou-je-prach-a-otresy/a-217707

Tohle funguje jen na papire při tahání peněz od státu nebo kohokoli dalšího. Když to nevyjde, tak co. Z jejich peněz to nebylo.

Karl vB.

Vypadá to, že se asi vracíme do podobné doby, jako v 50. letech 20. stol., kdy se např. prosazovalo pěstování kukuřice v podhorských oblastech a z východu k nám dokonce přijel cizokrajný specialista, který byl schopný „rozdojit i kozla“.
Zdá se mi, že snad kromě změny světových stran, (odkud přicházejí ty geniální výzvy k realisaci hovadin), je jinak dál vše staré pod sluncem.
Při pohledu na fotku solárů na pražcích mně napadlo, jakpak asi budou dělat úpravu geometnické polohy koleje?
To všechny ty panely a kabely před podbíječkou pražců demontují a potom zase znova namontují?

vjkm

Bohužel jsme zbohatli natolik, že nemusíme od rána do večera v potu tváře dobývat chléb, a lidé jsou samozřejmě naprosto nepoučitelní a získaný volný čas nevěnují ani své duši ani druhým lidem, nerozvíjejí hřivny jim dané (s tím souvisí například i to, že některé činnosti jsou vhodnější pro ženy a některé pro muže) a blouzní bez jakékoliv racionality vůči existujícímu světu. (Tlachají na netu, jdu něco dělat.) Tady se mi vnucuje epigram z Dikobrazu „Experiment na stavbě způsobil zděšení: stavěli pekaři tesařům lešení.“ až teda na to, že dnes už žádné takové zděšení není. Platí ovšem, že lidé si tuto… Číst vice »

Han van Meegeren

Ano, v ČR se odklání či tuneluje. V jistých regionech se též čóruje.

Practicus

Instalace solárních panelů na pražce je pěkná zhovadilost, protože ten panel funguje, jak zrcadlo, a strojvedoucího tak odraz slunečního světla akorát oslňuje, zvlášť ráno a večer, kdy je slunce nízko

Han van Meegeren

O jakém pokroku je řeč? Je třeba trocha fyziky, abychom tuhle pitomost zavrhli. Zeptejte se ve Wiesbadenu, jak jsou spokojeni s vodíkovými vozidly.

hank

Pro získání 1 kWh energie použitelné pro vodíkový pohon se při výrobě a distribuci vodíku podle jeho zdroje (voda, zemní plyn, biomasa…) a technologie výroby (elektrolýza, parní reforming…) spotřebuje 2 – 7 kWh energie z jiných, tč. zatím (?) převážně fosilních zdrojů. Vodík je slepá ulička. Jestliže se lidstvo chce vyhrabat z průseru, do kterého se dostalo za 200 let právě končícího fosilního mejdanu, musí především omezit spotřebu energie, což v dopravě znamená globálně omezit pohyb hmoty i lidí. Žádná civilizace, která do „výroby“ energie (dávám uvozovky, protože energie se koneckonců nevyrábí, ale jenom přeměňuje) vkládá více energie než jí… Číst vice »

jzms

jenže to se na těch “ těžkých VŠ typu soci polito humanito“ neučí, ono je to trochu těžší učivo, a to každý nedá, i když podle EU má mít 80 % občanů V3. A pak to tak vypadá. Jako když se zeptali Kateřiny Au Au co to je ta biomasa…

Jiří Kocurek

Jen doplním citát jednoho německého Zeleného: „Dokud budou v populaci technicky vzdělaní lidé, tak se naše myšlenky nepodaří prosadit.“

Stačí přece v parlamentě přehlasovat termodynamický zákon, ne? 😀

hank

Zdroj?

Alibaba

Pokud by to byla pravda, tak i bez technicky vzdělaných lidí to nepůjde, protože se jim to nikdo nebude vyrábět, vymýšlet a provozovat a pak se to rozsype úplně.

Peeetr

To je nějaká dlouho a pečlivě plánovaná eugenická akce na zocelení nejprogresivnějších vodíkových šotoušů pomocí maximálního zmatku a zimy v hlavní virové sezóně?

ldx

Proč Němci dělají takové huráakce, to nemohlo půlroku počkat, až budou soupravy funkční a k dispozici ?

Kování

Musí plnit stranické plány.

původní Jakub P

Tipuju, ze puvodni vozidla uz jsou prevedena na jine vykony nebo prodana nebo jim vyprsely nejaky terminy povinnych kontrol. Kazdopadne ze nejsou k dispozici.

Viki

Můžeme jim tam poslat šukafony 😊😊😊

Pájin

Nakonec jsem si odvodil kdo je asi landrát, ale nezbytné to takto psát?

ABC

Tak v Sudetech se to asi pochopí snadněji….

Han van Meegeren

Tak dá se to pochopit, pan Sůra (nic ve zlém) je z bývalého hlavního města Sudetoněmecké župy. Mám v tomto exříšském území sezónní bydlení a měl jsem i předky, přesto mi slovo landrát blízké není. Ale to je jen osobní náhled, nic víc.

JardaP

Na ja, ale z Reichenbergu vás tady zase tolik není, pane domácí 🙂

Josef

Výraz zemský rada by byl asi srozumitelnejsi. Take jsem musel googlit…

Swariner

Landrát je kabel od internetu.

Jirik

V hodinach dejepisu jste byl taky nabruceny, kdyz jste probirali rozhodovaci aparat zemi ceske nebo nemecke koruny? Tento titul se dale nijak nepreklada…

Jarda

Možná není. Ale pokud nežijete v malé vesnici natolik vzdálené od nejbližšího města, že jste město nikdy neviděl, ani se o něm nedoslechl, možná jste se doslechl o něčem, co se jmenuje ‚radnice’. Z jakéhosi důvodu, možná proto, že se jazyky sousedních zemí míchají snáze, nežli vzdálenější, jste patrně nikdy nezaslechl třeba španělský ekvivalent toho slova, ale troufale se domnívám, že jste slyšel o něčem, co jest zváno ‚rathaus’. Nějak se nám sem dostalo německé slovo, které bylo lehce počeštěno, a během pár století nahradilo původní slovo, které jste zajisté zaznamenal, aniž byste tušil, že má stejný význam. ‚Sovět’ tedy… Číst vice »