Start BEMU i obnovení provozu po povodních. Jak se mění jízdní řády v Moravskoslezském kraji

BEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZBEMU jednotka RegioPanter. Foto: VUZ

Provoz se vrací po povodních na další tratě.

V předposledním díle seriálu o změnách jízdních řádů se zaměříme na Moravskoslezský kraj. Ten letos zažije celorepublikovou premiéru: od neděle začnou v pravidelném provozu mezi Veřovicemi a Ostravou jezdit přímé akutrolejové jednotky.

Jde o linku S8, která je nově celodenně – kromě vybraných spojů – vedena bez přestupů až do Ostravy. Cestující z Veřovic, Štramberku, Kopřivnice a Příbora tak získávají nová přímá spojení s krajským městem novými moderními nízkopodlažními elektrickými jednotkami doplněnými bateriemi.

V letním období budou vybrané spoje této linky vedeny přes letiště v Mošnově. Linka S8 je provázána v železniční stanici Studénka s linkou S3, která v této stanici bude ukončena – vybrané vlaky linky S3 budou vedeny do/z Ostravy a do/z Bohumína (cestující jedoucí dále ve směru Nový Jičín, Fulnek a Budišov nad Budišovkou mohou i nadále využívat linku R8).

Nová spojení s krajským městem jsou zavedena také z Krnova. Na 6. hodinu ranní do Ostravy v pracovních dnech je veden vlak R 838 (odjezd z Krnova v 5:02, příjezd do Ostravy-Svinova v 5:53) – tento vlak navazuje na Os 3465, který je za účelem vytvoření uvedené vazby uspíšen ze stanice Bruntál; rovněž je možno uvedenými vlaky cestovat také z Vrbna pod Pradědem uspíšeným osobním vlakem Os 13501. Z Ostravy je v 20:00 zaveden R 838, který přijede do Opavy v 20:24, souprava uvedeného vlaku dále pokračuje do Krnova jako vlak Sp 1448 s příjezdem do Krnova v 20:55.

Linka R61 je během dopravní špičky pracovního dne prodloužena do železniční stanice Návsí. Cestující z Jablunkovska a Třinecka získávají kromě linek R60, R62 a S2 další možnost spojení nejen s důležitými městy v okolí, ale také s krajským městem. Linky R61 a S2 jsou vedeny ve vzájemném prokladu.

V jízdním řádu 2024/2025 i nadále pokračuje modernizace železniční stanice Havířov. Vlivem přechodu do dalších stavebních etap je po celou dobu platnosti jízdního řádu zaveden jednokolejný provoz Havířov – Albrechtice u Českého Těšína. Křižování vlaků je možné pouze ve stanicích Havířov a Albrechtice u Českého Těšína. Za tímto účelem jsou upraveny časové polohy linek R61 a S9, které mezi sebou v úseku Ostrava-Kunčice – Český Těšín a opačně nemají půlhodinový proklad jako dosud. Z důvodu dodržení celodenní vazby mezi linkami S6 a S9 v Ostravě-Kunčicích dochází k drobným úpravám časových poloh linky S6, která nově nemá vazbu na linku/od linky S2 v Ostravě hlavním nádraží.

Zároveň dochází po povodních k obnovení provozu na úsecích železničních tratí Opava – Krnov (linky S10 a R27) a Třemešná ve Slezsku – Osoblaha (linka S16). Kvůli opravám nadále nepojedou vlaky v úsecích Opava východ – Kravaře ve Slezsku – Chuchelná/Hlučín.

Hlavní změny na železnici

Linka R27:

Na této lince jsou zavedeny dva nové spoje v pracovní dny:
R 838 (odj. z Ostravy-Svinova v 20:00, příj. Opava východ v20:24 – tento vlak dále přechází na Sp 1448 a pokračuje do Krnova).
R 839 (odj. z Krnova v 5:02, příjezd Ostrava-Svinov v 5:53). Zavedení nového přímého spojení do Ostravy na 6. hodinu ranní.
Linka je všemi spoji zkrácena ve směru od Opavy do stanice Ostrava-Svinov

Linka R61:

Linka je nově prodloužena až do Návsí během špičky pracovního dne. Vytváří proklad s linkou S2.
V úseku Ostrava-Svinov – Český Těšín není z důvodu modernizace železniční stanice Havířov a z důvodu jednokolejného úseku Havířov – Albrechtice u Českého Těšína dodržen proklad linek R61 a S9.
Vlaky linky R61 projíždí zastávky Šenov a Chotěbuz v obou směrech.
Na lince mohou být dočasně z provozních důvodů (instalace zabezpečovače ETCS do současných vozidel) nasazovány odlišné soupravy oproti standardům v Moravskoslezském kraji.

Linka R62:

Linka vedena ve dvouhodinovém taktu.
Linka R62 vytváří celotýdenní přípoj na vlaky/k vlakům linky S6 v Ostravě hl. n.
Linka S1:

Vlaky jsou vedeny jako přímé mezi Opavou východ a Českým Těšínem – v Ostravě-Svinově probíhá změna linky z S1 na S9 a opačně.

Linka S2:

V úseku Český Těšín – Návsí a opačně je vytvořen proklad s linkou R61 během špičky pracovního dne.
Na lince mohou být dočasně z provozních důvodů (instalace zabezpečovače ETCS do současných vozidel) nasazovány odlišné soupravy oproti standardům v Moravskoslezském kraji.

Linka S3:

Většina vlaků je zkrácená na úsek Studénka – Hranice na Moravě. Vybrané spoje jsou vedeny z/do Bohumína.
Ve Studénce jsou zajištěny přípoje na spěšné vlaky linky S8.
Linka S3 až na výjimky nevytváří přípoje v železniční stanici Suchdol nad Odrou.

Linka S4:

Linka je provozována pouze v pracovních dnech.
Vybrané spoje linky S4 jsou převedeny do linky S8.

Linka S5:

Dochází k prodloužení provozu spěšných vlaků Lysohor v letním období – prodloužení provozu do konce října.

Linka S6:

Vlivem modernizace železniční stanice Havířov, jednokolejného úseku Havířov – Albrechtice u Českého Těšína a zachování přípojů linek S6 a S9 v železniční stanici Ostrava-Kunčice je uspíšen odjezd vlaků ze stanice Ostrava hl. n.
Vazba mezi vlaky linek S2 a S6 vlivem výše uvedeného zaniká; náhradní vazbou je vazba linek R62 a S6.
Dochází k prodloužení pobytů vlaků ve vybraných stanicích, což přispěje vyšší stabilitě jízdního řádu.

Linka S7:

Linka je vedena vyjma ranní dopravní špičky v celodenním taktu.
Přidán nový odpolední spoj v úseku Frýdek-Místek – Hnojník v období školního roku.
Linka S7 vytváří v Českém Těšíně přípojné vazby na vlaky linky R61 do Návsí, linku S2 do Karviné, linku S9 do Havířova. Linka S7 je přípojnou od linky S9 z Ostravy.

Linka S8:

Provoz na lince je vyjma okrajových spojů zajištěn novými moderními bateriovými jednotkami. Dochází tak k rapidnímu zvýšení komfortu cestujících zavedením nízkopodlažních spojů, což ocení zejména osoby s omezenou schopností pohybu a orientace.
Linka je vedena po celý den s výjimkou okrajových spojů do/z Ostravy bez nutnosti přestupu. Vlaky jsou vedeny přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl. n. a Ostrava-Stodolní do konečné stanice Ostrava střed.
Jízdní doba novým přímým spojem bude z Veřovic do stanice Ostrava hl. n. v rozmezí 55–60 minut (oproti dřívějším 69 minutám); ze Štramberku v rozmezí 41-48 minut (oproti dřívějším 57 minutám); z Kopřivnice v rozmezí 37–44 minut (oproti dřívějším 53 minutám) a z Příbora v rozmezí 32-40 minut (oproti dřívějším 43 minutám).
Dochází rovněž k navýšení počtů spojů celé linky z 43 spojů na 48 v pracovních dnech a z 36 na 39 o víkendech.
Linka vytváří vazby ve Veřovicích na linku/od linky S6, ve Studénce na linku/od linky R8 a rovněž na linku/od linky S3.
V letním období jsou vybrané spoje linky S8 v průběhu celého dne trasovány přes zastávku Mošnov, Ostrava Airport.

Linka S9:

V úseku Ostrava-Svinov – Český Těšín není z důvodu modernizace železniční stanice Havířov a z důvodu jednokolejného úseku Havířov – Albrechtice u Českého Těšína dodržen proklad linek R61 a S9.
Jsou zachovány celodenní přípojné vazby mezi linkami S6 a S9.
Vlaky jsou vedeny jako přímé mezi Českým Těšínem a Opavou východ – v Ostravě-Svinově probíhá změna linky z S9 na S1 a opačně.

Linka S10:

Os 3465 je ze stanice Bruntál veden již v 4:30 tak, aby byla v Krnově vytvořena vazba na R 839 na 6. hodinu ranní do Ostravy.
V pracovní dny je zaveden Sp 1448 do Krnova s odjezdem z Opavy v 20:25 jako návazný vlak od R 838 z Ostravy.

Linka S11:

Vlivem poškození tratě po povodních budou vlaky nahrazeny do odvolání náhradní autobusovou dopravou.

Linka S12:

Vlivem poškození tratě po povodních budou vlaky nahrazeny do odvolání náhradní autobusovou dopravou. Na lince S12 jsou zavedeny přímé spoje Opava východ – Chuchelná a zpět.

Linka S17:

Os 13501 odjede z Vrbna pod Pradědem v 4:02. Tímto spojem lze cestovat do Ostravy na 6. hodinu ranní s přestupem na vlak Os 3465 v Miloticích nad Opavou a na R 839 v Krnově.
Vlivem poškození tratě po povodních budou vlaky nahrazeny do odvolání náhradní autobusovou dopravou.

Linka S31:

Linka vytváří vazby k linkám/od linek R8 a S8.

Regionální autobusová doprava

V regionální autobusové dopravě nedochází k zásadním změnám. Níže jsou uvedeny změny, které mají dopad na obsluhu jednotlivých zastávek.

Linka 253:

Na základě požadavků je zlepšena obsluha místní části Služovic, Vrbky.

Linka 254:

Vybrané spoje linky nově obsluhuje také dopravce Transdev Slezsko náhradou za původní linku 284, linka nově obsluhuje zastávku Bolatice, zdravotní středisko.

Linka 260:

Na základě požadavků dochází ke zlepšení obsluhy obce Sosnová vyšším počtem přímých spojů do Opavy a Bruntálu, linku nově provozuje také dopravce Transdev Morava.

Linka 281:

Víkendové spoje linky obsluhují nově díky dobudování kruhového objezdu místo zastávky Ludgeřovice, Nádražní zastávku Ludgeřovice, kostel.

Linka 283:

Linka je nově rozdělena, většina spojů v pracovní dny je vedena jako linka 284 přímo mimo Bolatice, víkendové a večerní spoje linky obsluhují nově díky dobudování kruhového objezdu místo zastávky Ludgeřovice, Nádražní zastávku Ludgeřovice, kostel.

Linka 284:

Spoje linky jsou převedeny do linek 254 a 281, spojení je pro cestující původních spojů linky 284 zajištěno.

Linka 290:

Spoje linky vedené přes Vřesinu nově obsluhují také zastávku Hlučín, Darkovičky, Pod Františkem.

Linka 333:

Linka nově obsluhuje zastávku Mošnov, Malá Strana.

Linka 340:

Linka nově obsluhuje zastávku Vratimov, nádraží.

Linka 351:

Noční spoje linky 621 dopravce Z-Group bus mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem jsou převedeny do linky 351, s ohledem na frekvence cestujících dochází k omezení jejich provozu.

Linka 352:

S ohledem na snižující se počet cestujících využívajících spojení do areálu bývalé Nové huti budou nově všechny spoje linky vedeny do a ze zastávky Ostrava, ÚAN, na a z ranní směny bude zabezpečeno spojení z Frýdku-Místku linkou 340 po zastávku Frýdecká v Ostravě, kde je možné přestoupit na návazné spoje ostatních linek do areálu Nové huti.

Linka 354:

Linka nově obsluhuje zastávku Vratimov, nádraží.

Linka 386:

Linka nově obsluhuje zastávku Ostrava, Vítkovice, Městský stadion.

Linka 442:

Vybrané spoje linky budou z Havířova výchozí ze zastávky Havířov, Podlesí, Těšínská.

Linka 465:

Většina spojů linky bude prodloužena do zastávky Třanovice, křiž.

Linka 540:

Všechny spoje linky jsou vedeny přes zastávku Karviná, Darkov, Karvinské moře a Karviná, Darkov, nadjezd.

Linka 621:

Noční spoje linky mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem jsou nově vedeny v lince 351.

Linka 638:

Linka nově na základě spolupráce města Kopřivnice a Moravskoslezského kraje obsluhuje také nově zřízené zastávky Kopřivnice, 17.listopadu a Kopřivnice, Družební, na lince jsou taktéž vedeny zcela nové víkendové spoje ve zkušebním režimu.

Linka 643:

Linka nově obsluhuje zastávku Závišice, rozc. Příbor Palička.

Linka 653:

Linka nově ve zkušebním režimu na základě spolupráce města Kopřivnice a Moravskoslezského kraje obsluhuje pro zajištění lepší obsluhy sídlišť v Kopřivnici také nově zřízené zastávky s názvy Školní, Ke Koryčce, 17. listopadu a Družební. Linka taktéž obsluhuje zastávky Kolonie a Francouzská.

Linka 664:

Linka obsluhuje nově jednosměrně i zastávky Skotnice, mlýn a Skotnice, pož. zbroj. Jedná se převedený spoj z linky 641.

Linka 732:

Linka nově již neobsluhuje úsek Havířov – Ostrava, Hranečník, v tomto úseku je nahrazena spoji linky 442.

Tagy GVD 2024/2025 Moravskoslezský kraj
47 komentářů