Staré auto není problém. Žádné šrotovné nebude, potírejme radši podvodníky u STK, říká Kupka
Stáří aut v Česku nebudeme uměle stlačovat dotacemi, řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Ministr dopravy Martin Kupka nehodlá zavádět podporu nákupu nových aut typu šrotovného. Podle něj to deformuje trh a role státu se más soustředit na budování dopravní infrastruktury a vymáhání poctivosti kontrol technického stavu aut.
Ministr to řekl na semináři Hospodářské komory na téma stáří vozového parku v Česku. Průměrné stáří vozidel v tuzemsku opět stouplo, v říjnu dosáhlo už 16,4 roku. To je po Estonsku a Řecku třetí nejhorší hodnota v EU. Evropský průměr je 12,3 roku.
„Nemáme ambici uměle stlačovat stáří vozidel, třeba incentivami. Dobrý stav starých vozidel nepředstavuje ohrožení,“ řekl Kupka.
Cesta k tomu je podle něj v dohledu na STK a v zaměření se na faktické podvody, jako je odpojování AdBlue či filtru pevných částic. „Testy poctivosti mají výrazný výtlak na situaci. Slyšíme to od STK i od samotných řidičů,“ pochválil Kupka svou iniciativu tvrdých kontrol stanic i měření emisí.
Pracovníci ministerstva dopravy provadějí testy poctivosti prostřednictvím nastrčených vozů či opakovaných kontrol hned u STK. Aktuálně zjistili závažné porušení povinností kontrolního technika na klatovské STK, kde kontrolované auto opouštělo areál STK ještě před ukončením prohlídky a hned s platnou nálepkou.
„Toto vozidlo bylo kontrolujícími zastaveno a řidič byl požádán o součinnost v podobě přistavení vozidla k provedení opakované technické prohlídky,“ popsal mluvčí ministerstva František Jemelka.
Ministr Kupka připomněl, že jeho úřad zadal rozsáhlou analýzu srovnávající stav kontrol v Česku s okolními zeměmi. Dále má příští rok pomoci transformace kontrolorů ministerstva do Inspekce silniční dopravy.
„Chceme, aby trh fungoval přirozeně. Na podvodníky si posvítíme,“ dodal.
Aktualizujme poplatek z převodu
Generální ředitelka AURES Holdings zastřešující mimo jiné značku AAA Auto Karolína Topolová připomněla, že střední Evropa nadále trpí dovozem velmi starých aut ze západu. Letos se do Česka podle ní doveze kvůli příliš měkkým pravidlům 148 tisíc aut starších 15 let.
„4,3 milionu vozů je v Česku starších 10 let. To je přes 65 procent vozoveho parku,“ upozornila Topolová.
Podle ní takové auto představuje nejen „kasičku“ pro majitele kvůli nákladům na opravy, ale hlavně bezpečnostní riziko. „Nekontrolují se stavy airbagů či karoserií. Všechny podvody se pojí se stářím vozu,“ dodala.
Podle ní by pomohla zejména aktualizace ekologického poplatku při převodu vozu, který už neodpovídá době. Zavedl se v roce 2009 na vozy v té době starší deseti let. Nyní se tak týká jen vozů starších 25 let.
Topolová také uvedla, že oproti názoru ministra Kupky je z praxe vidět zafungování šrotovného, například na Slovensku, kde ovlivnilo i sekundární trh. V nějaké formě fungovalo na nákup nových vozů ve 14 zemích EU, v Česku však do praxe nevešlo.
Třetím lékem na stárnutí vozového parku a má být zpřísnění individuálního prodeje ojetin, za který se podle ní maskují překupníci a nepodléhá kontrolám ani zdanění.