Stará Šmejkalka zvládne provoz i bez pomocného mostu. Hlavní práce vypuknou v létě
Šmejkalka jsou de facto dva obloukové mosty vedle sebe. S provizorním rozšířením se začne v levé polovině (směr Praha).
Velká oprava dálničního mostu Šmejkalka ze 40. let se obejde bez stavby pobočného mostního provizoria, se kterým se původně počítalo kvůli zachování provozu v režimu 2+2. Zhotovitelé opravy přišli s jiným řešením, které spočívá v rozšíření vždy poloviny mostu pomocí konzolí. Deníku Zdopravy.cz to řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Soutěž na opravu mostu měla formu Design&Build, takže firmy (zvítězily Strabag a Pragoprojekt) měly prostor pro kreativitu. Původně přitom podle Mátla existovala obava, že konstrukce převedení provozu na jednu polovinu neunese. Proto se počítalo s doplňkovým provizorním mostem vpravo od dálnice (směr Brno).
Obavy se ale nyní podle ŘSD ukázaly jako liché, provizorní rozšíření se podle řešitelů obejde bez spodní stavby. Šmejkalka jsou de facto dva obloukové mosty vedle sebe. S provizorním rozšířením se začne v levé polovině (směr Praha), kam bude posléze převeden všechen provoz ve zúženém režimu 2+2. Hlavní práce na mostě začnou podle Mátla na přelomu druhého a třetí čtvrtletí příštího roku.
Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které vznikly ve 40. letech a které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. Nosná konstrukce bude naopak kompletně vyměněna. Stavbaři už loni zbudovali provizorní podepření mostu.
Most Šmejkalka je součástí úseku Mirošovice – Hvězdonice, který nedávno prošel modernizací. Most se ale opravě vyhnul, neboť ŘSD náročnou akci formálně vyjmulo z velké modernizace D1, která byla oficiálně ukončena v říjnu 2021.
Strabag a Pragoprojekt přišly s cenou 965 milionů korun, což je necelých 70 procent ceny předpokládané (1,4 mld. Kč).
Údolí potoka Šmejkalka, přes které se dálniční most klene, proslavil Josef Lada v pohádkových příbězích Bubáci a hastrmani. Na Šmejkalce strašil Mulisák. Lada pocházel z nedalekých Hrusic.
Z historie mostu Šmejkalka (zdroj ŘSD)
Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby přitom výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byly v roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 potom kamenná rovnanina za opěrami.
V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v šedesátých letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna.
V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně na mostě již probíhala pouze jeho běžná provozní údržba. Jeho současná rekonstrukce bude tou největší za celou jeho historii.