Stará budova mikulovského nádraží půjde k zemi, nahradí ji nová
Železniční stanice Mikulov. Foto: vitvit / Wikimedia Commons
Správa železnic připravuje s městem architektonickou soutěž na řešení celé lokality.
Správa železnic připravuje s městem architektonickou soutěž na řešení celé lokality.
Budova je na první pohled v ucházejícím stavu. To, že se nejedná o budovu se zápisem v památkovém katalogu neznamená, že její likvidace nebude znamenat kulturní ztrátu. Ale co vůbec chci, SŽ se nikdy nechová racionálně, ekonomicky a už vůbec ne se zřetelem na nějakou historickou či architektonickou hodnotu.
K posouzení bychom museli znát přesný stav budovy a projekt nové nádražní budovy. Nemyslím si, že by se tam měla stavět velká nádražní budova, a tak náklady mohou být shodné. Stačí pokladna, informační tabule, WC, občerstvení, menší čekárna, + něco, co jsem zapomněl. Odpadl by servis o velmi rizikové a nepotřebné ubytovací prostory. Nádraží stojí v průmyslovém areálu, před ním je naprostý chaos, který je velmi důležité upravit, protože ten prostor je naprosto necivilizovaný. Mikulov má nádhernou a unikátní starou část, ale to okolo je chaos, který se hned tak někde nevidí. Toto bude první akce, která to má změnit.… Číst vice »
Pokladna na přání IDSJMK brzy skončí.
Zbourat staré, postavit nové. Kšefty se musí hýbat. Jelikož neznám přesně místní situaci. To ta budova je na tom opravdu tak špatně, že se musí zbourat?
Si budovu kupte do svého vlastnictví a poté investujte minimálně desítky milionů Kč… Město Mikulov tu budovu myslím nechtělo ani zdarma… cituji z letoška:
„“Budova je ve velmi špatném technickém stavu a její oprava by si vyžádala částku ve vyšších desítkách milionů korun,“ vysvětlil rozhodnutí mikulovský místostarosta“
Zdroj: https://www.idnes.cz/brno/zpravy/mikulov-vlakove-nadrazi-demolice-historicka-budova.A231215_112054_brno-zpravy_coch„
Samozřejmě že není. Ale z bourání nádražních budov tu má někdo skvělý kšeft a SŽ mu jde na ruku.
Kdo je to ten někdo?
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/reporteri-ct-bourani-starych-nadrazi-je-byznys-za-desitky-milionu-rocne-234617
Rekonstrukce je také kšeft a může to být větší kšeft než stavba nové skromné budovy.
HLavně to bourání je super kšeft 😉
Má někdo představu jak to vypadá s rekonstrukcí tratě Milulov – Znojmo? Na stránkách SZ už o tom není ani zmínka.
Že jsem tak smělý a z jakého podnikání na takovou investici vydělala firma SŽ?
Vždyť i bez takovýchto postradatelných investic je firma SŽ naprosto brutálně ztrátová a už dlouho je zralá na privatizaci, tedy spíše na likvidaci.
Když vidím za jaké peníze stavi a co se stavi, tak si jsme jistý že SZ má peněz dost, tak proč by nemohla propojit tyto 2 turistická města slušnou železnici s rychlostí až 140kmh.
Ale prd. Od dopravců za použití kolejí (a za ošlapné) utržila firma SŽ zhruba 5,55% svých tržeb. Zbytek vesměs byl z dotací, vesměs na státní dluh. A přes desítky miliard dotací firma SŽ poslední roky hospodaří s miliardovou ztrátou.
A státní kasa je prázdná a zadlužená. Čili dotace vysychají.
Vždyť to tak nesmyslné podnikání, že to není ani na kohoutkovou vodu a na suchý chleba. Ti páni a dámy s červenou čepicí by do firmy SŽ měli desítky tisíc nosit. A ne si ty přemrštěn é peníze odnášet jako nezaslouženou mzdu !!!
Mají x let po sobě rozpocet přes 50mld, pokud nedokážou hospodářit s takovou částkou, presneji nic slušného za ně postavit, nemají mít právo s takovými castkami hospodařit. Dalnice bychom o dost rychleji dokončili, kdyby se jim dalo min o 30% z rozpoctu SZ a pak by Radek Matl mohl volné sednout do křesla SZ a ukázat všem jak se to dělá.
Vždyť jsem podstatu problému už vysvětlil.
Firma SŽ si roky žila nad poměry a to na dluh ( i na vnitřní dluh soudě např. dle stavu koridoru u Adamova).
S tím je konec.
Jak prosté, když už i na železnici musí začít platit, že 1+1 = 2 a nikoliv 11 nebo nějaký jiný nádražácký nesmysl.
Vám není po těch X letech divné, že SŽ(DC) už takhle funguje 20 let a ještě „nezkrachovala“? Že se každých 20 let našli peníze na fungování SŽ?
Už jste zjistil, kolik toho (tratí, kolejí, nádraží) vlastně SŽ vlastní? (ani barák GŘ nevlastní, jen s ním hospodaří)
SŽ není firma, ale státní (příspěvková) organizace – https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/vse-o-sprave-zeleznic/zakladni-udaje, a to obdobně jako ŘSD – https://www.rsd.cz/web/guest/rsd/reditelstvi-silnic-a-dalnic#zalozka-zrizovaci-listina , a obě pouze mají svěřen do péče určitý majetek svého zřizovatele – státu, který není jejich vlastním!
Už tím kolovrátkem jen trolíte.
Rozebrat střechu a oni to levněji spadne samo.
Mikulovské nádraží je hnusné. Mnohokrát jsem zde čekal na vlak, v létě, v zimě, s výletem přes Pálavu v nohách. Jediným, čím v zimě potěšilo bylo teplý kafe z automatu.
Od doby, co zvládám na poprvé cestu z mikulovského náměstí na nádraží, už chodím na čas, abych se tu nemusel zdržovat.
Za mne zbourat a postavit střídmou moderní architekturu (čekárna, pokladna, informace, malý obchod) + vkusně vyřešit přednádražní prostor se zastávky autobusu.
Rovněž sousední nálevna si nic jiného než rychlý průjezd buldozéru nezaslouží.
Když nádraží nepotřebujete, tak proč utrácet desítky milionů, přesněji stovky milionů (neboť častá marnotratnost v podání firmy SŽ) za nepotřebnou novostavbu nádraží?
JMK přechází na elektronické jízdenky + možnost Univerzální jízdenky = pokladna netřeba.
Jste blázen, nebo ve skutečnosti nějaký redaktor Zdopravy.cz, který se svérázným způsobem pokouší zvýšit návštěvnost diskusí?
Ale prosím vás. Jsou u nás mnohem horší nádražní budovy než ta v Mikulově. Navíc tahle je v dobrém technickém stavu. Stačí rekonstrukce. Bude to mnohem levnější a samozřejmě i ekologičtější.
Dle čeho usuzujete o dobrém stavu té budovy, když zastupitelstvo města Mikulov ji pro její špatný techickýstav naposledy letos odmítlo převzít do svého majetku i zadarmo?
V tak historickém městě jako je Mikulov bourat historickou budovu, která je navíc funkční, je zvěrstvo.
Specielně tuhle oblast by kobercový bombardování jen vylepšilo…
To není hodnotná historická budova, ale stokrát opakovaný projekt, který ani architekt neviděl, prostě to navrhl nějaký stavitel sám. Ty budovy navíc měly úplně jiný význam, poskytovaly byty pracovníkům železnice. Rekonstrukcí by se musela opravovat značná plocha, pro kterou není uplatnění, a vůbec není jisté, že by to bylo levnější. Pro mne je také důležité, co si o tom myslí město Znojmo, jeho názor nejde obejít.
oprava: Mikulov, asi už vidím dvojmo.
Budovu treba nechat a spriechodniť.
A čo by v nej nového bolo?
Ubytko po vzoru Jedlové? Jak zveřejnila sama SŽ, „osvědčilo se to a nikde to opakovat nebudeme“, neodpovídá to filozofii díry na dotace, asi…
O současném ubytování je v článku napsáno něco nehezkého. A než by z toho byla ubytovna pro sociálně závislé….
V Mikulově je škoda že nádraží od města odděluje silnice I/52.
To mate pravdu, ale tak snad se po dokonceni D52 (dali buh a Lucifer) silnice polidsti a stane se z toho neco urbanisticky prijatelnejsiho.
To sotva – pořád to bude silniční obchvat/průtah silnice 1. třídy, která jen bude výrazně méně vytížená přesunutím velké části dopravy na novou dálnici za nádražím!
To se zaplní… Zvlášť, když budou silnice zase o něco použitelnější než železnice, oč se už léta pilně snažíme.
I dneska je tam 2 hodinový interval. Prokládanej s autobusem, kterej obsluhuje i jiný části. Tady je železnice používaná.
Od nádraží do sídliště ležícího pohledově pod zámkem vede přes I/52 nadchod – https://maps.app.goo.gl/tcXt4Ss7F2DDap4h8, takže reálně pro bezpečnost a zejména kulturu pěší cesty mezi nádražím a historickým centrem Mikulova není problém I/52, ale spíše průchod středem toho sídliště, kde by mezi tím nadchodem ( https://maps.app.goo.gl/ZChic9ACeDs926Md6 ) a ulicí 22.dubna ohraničujícím pod místním zámkem památkově chráněné centrum (https://maps.app.goo.gl/rwxXcmLTybFqedbF9) bylo vhodné zkulturnit úpravou veřejného prostarnství např. v nějaké „Sídlištní náměstí“, což jsem jako tehdejší občan toho města (žel zjevně neůspěšně) navrhoval již cca před 20ti roky! Dokonce jsem si již tehdy dokázal představit, že párkrát do roka se to „zkulturněné“ prostranství ve… Číst vice »
Úvodní fotka jakoby Zábradlománii z oka vypadla…
Mě zas zaujala relativně velká zdálenost kolejí od nádražní budovy. Ideální na promenádu 🙂
Původně tam bylo více staničních kolejí, blíže staniční budově. Při rekonstrukci tyto byly zrušeny, čímž vzniklo to nezvykle velké prostranství 🙂
Mě zas zaujalo, že ta budoa vypadá, jako by byla relativně nedávno opravená. Není to žádná ruina.
Úplná ruina to není, ale je spíš otázka, k čemu dneska taková budova je a jestli by nebylo užitečnější ten prostor využít na autobusový terminál, linek tam jezdí dost.
Tak byty by se daly zrekonstruovat a pronajímat… otázka je, jestli se chce…
A nebyl by ten autobusový terminál pro město (a okolí) užitečnější?
Kolik autobusových stání je tam skutečně potřeba, aby se tam nevešla i bez bourání budovy?
SŽ je jen líná a o budovu se nechce starat, neřku-li hledat pro ni smysluplné využití – nic jiného za tím není.
Neplatí také v tomto případě, že vzhledem k obrovskému zdražení ruční stavební výroby = nejlepší reko staleté budovy je DEMOLICE?
No bavíme se o Mikulově na Moravě? Myslíte užitečnější než co? V okolí nádraží snad není dost místa??? Panelové parkoviště necháme a budovu zbourame? Jakou to má logiku a navratnost?
Logiku to má takovou, že by tam mohl vzniknout kulturní přestup vlak – bus místo nevyužité budovy. Návratnost viz níže.
Na druhé straně nádra je místa dost , není potřeba bourat.. naopak nevím jak chteji místní betonarku zakomponovat do zkulturneni místa a jestli ten polorozpadlej prvorepublikovej sklad taky na druhé straně tam nechaj nebo ne… ohledně návratnosti.. RSD taky monetizuje silnice vystavkou reklam, takže naklady na silnice by se taky měli vracet protože jsou používané ke komerci a monitorování reklam..
Prostor za nádražím (jeho tzv. zadními kolejemi pro nákladní vlaky), který je průmyslovou zónou, motat do zkulturňování přestupních vazeb (a služebb při nich) a potažmo pěšího spojení z/do centra města pro cestující vlaky i autobyusy může motat jen …
Samoobslužné ubytko / AirBnb by se v Mikulově užilo určitě, ale samozřejmě jak článek napovídá, budova je na opravu, minimálně…
Aneb jak už dříve SŽ publikovala – V Jedlové se to osvědčilo, a proto to opakovat nebudeme.:-D ( Ano , doopravdy)
Jakou má „akce Jedlová“ návratnost?
A jakou návratnost bude mít nahrazení budovy autobusovým nádražím??
Dopravní infrastruktura spočítatelnou ekonomickou návratnost nemá, ale komerční ubytování by jí mělo mít jednoznačně.
Bavíme se vlakovém nádraží.. A vlakove nadrazi podle vas neni dopravni infrastruktura…. podle vaší logiky byla sebe silnice meli vydělávat protože jsou nich komerčně umístěny reklamy… RSD reklamy používat výdělku tak by se ty silnice meli zaplatit…
A já někde píšu, že dopravní infrastruktura si na sebe má vydělat? Že má mít návratnost? Nepíšu, přečtěte si to ještě jednou.
Vy píšete že nádraží není dopravní infrastruktura.. já píšu ze podle vaší logiky taky silnice není dopravní infrastruktura.. vaši logika , aplikovana jinam… čtu dobře nebojte
Kde píšu, že nádraží není dopravní infrastruktura?
Tady se ptáte na návratnost nadrazi : jedlová je totiž nádraží https://zdopravy.cz/stara-budova-mikulovskeho-nadrazi-pujde-k-zemi-nahradi-ji-nova-189166/#comment-1204368
Těch různých penzionů, nevěstinců a ilegálních heren mají místní až po krk, bylo tam toho moc, většina už zkrachovala, k úlevě místních. Známý je z toho kraje a nemá pro to slušného slova.
Ještě by se to mělo po rekonstrukci stanicni budovy otevřít v Krásné Lípě.
Já taky nejsem zastáncem oprav každé nádražní budovy. Jen jsem se chtěl zeptat, jestli ta budoa náhodou relativně nedávno neprošla nějakou rekonstrukcí.
Na výpravní budově mikulovského nádraží byla opravena zejména fasáda a určitě prostory pro cestující v přízemí, ale více asi nic, a realitou je, že to bylo před více jak 20ti roky – několik let před mým odchodem z Mikulova prvně za prací a pak úplně žitím v jiné části ČR, ale v/okolo Mikulova mám furt jednoho rodiče a známé, tak tam každý rok alespoň párkát zajedu!
Jiná věc je oprava kolejiště nádraží – resp. tratě Břeclav (mimo) – Mikulov (včetně), což jak uvádí článek proběhlo před 5ti roky!
Střecha (krov, krytina), podlahy, hydorizolace, nosné zdivo (je jen vlhké nebo už poškozené?), na to je potřeba se dívat. Elektřina a ostatní rozvody jsou proti tomu drobnost a pod novou fasádou se může ukrývat nepěkně drahý problém.
Zábradlího tam je max. 10m na délku, a to půdorysně do „L“ kolem konce kusé/šturcové/slepé koleje za moderním, tzv. dynamickým zarážedlem, kam cestujicí fakt nemají mít přístup a naopak potřebují ochranu před pádem z výšky cca 0,6m do štěrkového lože koleje! Naopak zajímavostí je aktuální tamní uspořádání kolejiště resp. hned tří samostatných nástupních hran, aniž by mezi nimi a výpravní budovou i samotným městem museli cestující jakkoliv překonat jedinou kolej (ať již po přechodu, podchodem/nadchodem), a to tím, že ku/od Břeclavi je tam postaveno tzv. jazykové nástupiště, z jehož jedné strany je kusá kolej a z druhé hlavní traťová, z… Číst vice »
Moje lakomé já by řeklo, že jsou to vyhozené peníze, když to nádraží funguje bez problémů a dokonce má i něco, co připomíná čekárnu, ale je pravda, že některé věci je lepší řešit zavčas a né jak v Brně, že se řeklo v roce 1900: „Pánové, s tím nádražím by se něco mělo dělat, ale pojďme ještě dokončit vodovod a postavit kostelu dvě věže a pak se k tomu vrátíme. “ … 😀
1980: Pojdme postavit Prior, ale tak, aby se tam další koleje nevešly. Už se to plánuje půl století, dokonce jsme kvůli tomu vyhodili Fuchse z fakulty architektury zato, že nakonec chtěl reko v centru….
On nejde postavit další peron na mostě nad parkovištěm? Tam by se toho vešlo, a na to že nádraží nemusí být bariéra se za chvíli podíváme na Masaryčce a Smíchově.
Tak pozor, dogmata padají, něco si přejme…:)
A co pozemky ?
Ty si Brno nechalo pláchnout.
Pro variantu u řeky se budou muset vykupovat taky, jinak se to na 6 kolejí k zábrdovickému trianglu rozšířit nedá.
Ono by se tam toho vešlo Habakkuk (dle oné obří lodě), Tesco má jít k zemi.
Současné 4. nástupiště rozšířit na ostrovní a ještě 1 ostrov k tomu. Jen by se teda zhlaví s výhybkama roztáhlo až na most přes Koliště, ten by musel být nový. Daly by se udělat i 4 koleje do Židenic, když by byly na estakádě, na jih od náspu jsou jenom jakési staré chátrající garáže, stavebniny a hospoda Na Tenise.
Přičemž by to chtělo jižní podchod směrovaný k šalině na Nové Sady, což by částečně řešilo i přetížení součaného šalinového Hl.n.
Hospoda je zavřená. Tam by se dalo bourat a bourat. Přičemž tam není nic, čeho by byla nějaká škoda…