Stanjura chce částečně privatizovat České dráhy. Akcie by podle něj mohly jít na burzu
Railjet Českých drah na Semmeringu. Foto: České dráhy
O privatizaci státního dopravce se mluvilo již v minulosti. Ministr dopravy je k nápadu skeptický.
To už je zoufalství. Ale budeme za to potrestání všichni vládou ANO.
Spíš by se měl zaměřit na lidi, kteří tam jsou zbytečný vedoucí, kdy jejich podřízený je nepotřebují a nejsou přínosem firmě.
Kdyby raději dokončil privatizaci ČEZ, aby přestal fungovat jako paralelní výběrčí daní.
Pěkný nesmysl, něco jako privatizace železnice ve Velké Británii (s výjimkou Severního Irska).
Ministr Stanjura vůbec ničemu nerozumí, ale plodí nápady. Kdyby místo vymýšlení nových akcií ČD vymyslel, jak kapitálový trh rozhýbat. To dosud vůbec nikdo neřeší. Na účtech tak leží biliony korun a investoři nakupují pouze nemovitosti či aktiva s nimi spojená. Firmy hledající cizí kapitál se financují hlavně z bank, maximálně z dluhopisů, protože ochota investorů k jiným nákupům, než jsou nemovitosti, je mizivá. Jediné, co chce rozhýbat je trh práce ale pořád nevysvětlil, jak se zvětší nabídka, tím že firmy někoho propustí, ale na trhu budou vyselektovaní titéž zaměstnanci.
Ono celé to „rozhýbání trhu práce“ je svrchovaně pochybná záležitost – nikdo nepředložil jedinou analýzu, kde mají být ti „zamrzlí“ pracovníci, nikdo se nevyjádřil k běžně dostupným informacím, že 80% neobsazených pracovních míst vyžaduje pouze základní vzdělání… ale co chtít od strany, která má dvě mozkové buňky: jednu pro vykřikování hesla „méně státu“ a druhou pro privatizování všeho, co se ještě hýbe.
Privatizovat by se mělo castecne zdravotnictví (skrz různé příplatky atd), ale ČD asi zrovna úplně ne…jinak tu budeme jezdit alá Regiojet v jejich dobytčáku.
Souhlas – privatizovat všechny zdravotní pojišťovny a poskytovatele kromě fakultních nemocnic. Předělat zdravotní daň na skutečné pojištění a rozhýbat konkurenci pojišťoven i poskytovatelů.
Mohl jste napsat, že by stačila 1 velká zdravotní pokladna. Stejné šance všem.
Co se nestihlo v devadesátkách musíme napravit.Tenhle stát jde fakt ke dnu.
https://youtu.be/Q2HmJ6fZNjc?t=179
To už tu dlouho nebylo, nejdřív Ťok chtěl privatizovat ČDC, po velké kritice, raději otočil, že to nebylo myšleno vážně.
Teď Stanjura ČD, to je samozřejmě blbost, stát dopravce potřebuje, ideálně by mělo být stanoveno, že je primárně určen k zajišťování ZDO, soukromníčci, ať si jezdí komerčně.
Tyhle vlhké sny modrogumních strejců vždy pobaví. 🙂
ČDC se zprivatizovat mělo (je schopné se uživit), s transparentním a dotovaným systémem pro JVZ.
Stát, tedy lidé „národního dopravce“ nepotřebují. Většině lidí je úplně jedno s jakou společností jedou. Hlavně, když jede načas, dostanete se, kam potřebujete je tam pořádek a nabízí solidní služby. I ta cena bych řekl je podružná….
ZDO rádi zajistí soukromí dopravci, když to u nich stát/kraj. Státní firma s vlaky není potřeba.
ČD se měly privatizovat už dávno. Stát má vlastnit pouze infrastrukturu, tj. Správu železnic. Před privatizací je ale potřeba ČD pořádně vyčistit a prodávat čistě jen provoz.
Největším problémem ČD je, že do jejich vedení jsou dosazováni kamarádi různých politiků, a podle toho to taky vypadá.
Zaměstnanci ČD by také mohli dostávat zaměstnanecké akcie, aby byli zainteresovaní na prosperitě společnosti, což v současnosti bohužel nejsou.
Dobrý nápad. A pro lidi, kteří se v tom orientují,třeba i zajímavá investiční příležitost.
Dividenda o ničem (PKP Cargo dalo za deset let jen 3x divi pár halířů), trvalá ztráta max. „černá nula“, nepříčetné zadlužení, polostátní moloch na ostře konkurenčním trhu s povinnými soutěžemi.
Na short rozhodně zajímavý.
A jak shortujete na PX nebo RMS?
To už bude dávno naceněno…. takže ani na short to moc nebude.
Co je investičně zajímavého na trvale prodělávající firmě? Jediné co je drží nad vodou je stát a odprodeje chybně získaného majetku.
Je to úplně špatný nápad v situaci kdy cd nemají vypořádány majetek strategického charakteru se správou železnic. A další důvod uvedl ministr Kupka, co to je za privatizaci dopravci ve vlastnictví jiného státu? Jako např v případě Unipetrolu? Kdy unipetrol vlastní polský stát. Cd je strategický podnik a proti by měl zůstat ve 100 procentním vlastnictví státu. Praxe ukázala že i částečná privatizace ČEZu byla chybou .
Přesně tak. Hlavně ne privatizace prodejem cizímu státu.
To je pravda, prodávat státní firmu jiné státní firmě není žádná privatizace.
Možná by bylo na místě prvně privatizovat věci, které ze strategického hlediska nejsou pro zemi důležité. Nabízel by se například hotel Thermal nebo Budějovický Budvar.
Naproti tomu podniky typu Lesy ČR nebo ČD by stát pokud možno měl držet celé. Už jen protože za menšinový podíl v dráhách nikdy na vysoce nelikvidním českém akciovém trhu (země, kde se investice v horším připadě cpou do matrace a v lepším do „investičního“ bydlení – rozumějte sklepní kóje přebudovaná na 2+kk v paneláku v Roztylech) nedostal zpět jejcih reálnou hodnotu.
České dráhy nejsou že strategického hlediska pro zemi důležité.
Ale akcie ČD by dopadly jako třeba PKP Cargo, to je jasné.
Otázkou je, jestli je dopravce obecně pro zemi strategicky důležitý. Pro stát je důležitá infrastruktura, která by měla být ve veřejném vlastnictví, proto si myslím, že se v minulosti neměly například privatizovat obecní vodovody a kanalizace atp., ale v případě dopravců stát obecně o moc nepříjde.
Ale tím neříkám, že by se ČD měly privatizovat. Nemám k tomu úplně vyhraněný postoj.
Nepředvedly to už jednou když prodaly před 15 a více lety akcie ČD Telematiky a pak složitě a za draho se vykupovaly zpět, aby stát držel 100%. Nevím, ale strategické podniky by se privatizovat neměli špatně byl dle mne i Telecom.
Dnes, 16.června 2005, došlo k vypořádání transakce prodeje akcií Českého Telecomu. V souladu s kupní smlouvou po splnění všech odkládacích podmínek převedl FNM 51,1% akcií Českého Telecomu na společnost TELEFÓNICA, S.A. , která současně uhradila FNM kupní cenu ve výši 82,6 mld. -síť pevných linek (telefonů) – v té době se jednalo o velmi využívanou službu; -síť dálnopisu (telexu), která se také využívala pro přenos telegramů; -provoz telefaxu prostřednictvím telefonní linky; -provoz internetu prostřednictvím telefonní linky (vytáčené připojení – dial-up, od roku 2003 oficiálně také ADSL služby). Po cca 20 letech, kdy pevnou linku, telegram a fax nikdo nepoužívá, mi… Číst vice »
Prodali to poté kdy investovali x set milionů Kč do infrastruktury v letech 2000-2005. Primárně HDPE chráničky a vybavení po trasách zejména nové rozvaděče Takže po 20 letech stačilo jen zafoukat optické kabely a instalovat předsunuté rDSLAM a přes ty zavčasu prodané pevné linky jede internet do každé 3 domácnosti. Zároveň trasy byli na místo metalických kabelů se zatáhli optiky rozhodně nižší investice na dodělání a koupi než to postavit celé na zelené louce. Jestliže upgrade vyšel na cca +- 20 mld. Kč + 80 nákup tak zelená louka by vyšla na cca 300 spíš 400 mld. Kč. Takže prodej… Číst vice »
Ano, prodávali 51 procent akcií za cca 83 miliard, 26 procent, tehdy vlastnilo TelSource (PTT Netherlands a Swiss PTT Telecom) a 23 snědla kuponová privatizace. Za to dostali, síť upadajicich pevných linek, hromadu telefonich budek( které řešily a dostali za to bídu) telegram, které skončily v roce 2008, faxy,které v té době už nikdo nepoužíval a český eurotel se zmensujicim se podílem na trhu. Vašich 300 až 400 miliard( byť to číslo považuji za přehnané), by asi neplatilo v roce 2005. V roce 2003 odkoupil tehdejší Telecom 49 procent Eurotelu za 29 miliard Kč, tak by mě zajímalo, kde jsem… Číst vice »
Oprava: kde jste přišel na 700 miliard.
Nemluvě o tom že na české trhu, byly v tu dobu už tři operátoři a internet, vám domů, za pár let, zavedl kde kdo.
Nepoučitelný Stanjura.
Všichni dnes vědí, jak to ODS podělalo s privatizací ČEZu a že je třeba vykoupit oněch idiotsky prodaných 30%, ale ne – vymyslíme prodej ČD a tím lidem pomůžeme.
Proč se neprodávají dopravci DB, OBB, ZSSK, PKP?
Protože je to chujovina, která napadne jen ODS.
Co se prosím na prodeji 30% akcií ČEZu podělalo? Majitelé za ně státu nezaplatili a ndodevzdávají mu ještě navíc 15% svých zisků?
Podělalo se to, že politici zjistili, že není možné s minoritními akcionáři, které zajímají jen krátkodobé zisky vést společnost zabývající se energetikou, jakožto oborem investujícím do elektráren na 50,60 i 80 let do budoucna.
Jako například extrémně potřebných jaderných elektráren, u nichž jsou nové bloky projektovány na životnost 80 let.
Já jako bývalý minoritní akcionář jsem vše prodal PRÁVĚ proto, že stát nemá žádnou vizi rozvoje energetiky a nechce jít do jaderných zdrojů. Koupil jsem místo toho finský Fortum. A do ČEZ se nevrátím i proto, že každý čecháček jako Vy má pocit, že má právo požadovat aby mě stát vyvlastnil. Inu, nikoliv.
Někdo získal v kupónovce, mnoho lidí si koupilo akcie na burze. Ale většinový vlastník si může dělat co chce. To je špatně.
Většinový vlastník si nemůže dělat, co chce. Viz vedle odpověď uživatele Slušní lidé.
Sorry,srovnávat ČEZ a CD je mimo.CEZ potřebujeme všichni a stát bez CEZu by klekl.Jestli však nějaký konkrétní vlak potáhne CD anebo někdo jiný je úplně jedno.Jedine co v oblasti železnice je neprivatizovatelne je část infrastruktury. Konkrétně celostátní dráhy a důležité regionální dráhy..
A důvod?
Pane vy jste ignorant – slovy klasika.
Je smutné, že nechápete, že ČD obstarávají obslužnost i regionálních tratí o které se vám žádný šíbr přetahovat nebude.
Kdežto ČD to dělají z dobroty srdce? Nikoliv, dělají to proto, že dostanou peníze, stejně tak to udělá někdo jiný. Dopravci, pokud jezdí v závazku, je to úplně jedno jde jezdí.
Více jak 30 let kapitalismu a pořád to někteří nechápou.
Více jak 30 let kapitalismu, a stále někteří nechápou, že některé služby privatizovat opravdu dobré není.
Privatizován není jediný státní dopravce v západní Evropě. S výjimkou British rail, kde nutně museli zase LNER zestátnit, aby se jim to nesesypalo úplně.
Ale ne, Čecháčci zase vědí všechno nejlíp aneb banánové republiky – náš vzor.
Pražáci čerpají mnoho peněz co lidé vydělali ve zbytku republiky.
Největší podíl na tvorbě českého HDP má dlouhodobě hlavní město. V roce 2018 to bylo 25,8 %. Druhý Středočeský kraj tvořil 11,6 % HDP.
Nějak vám ty počty nesedí.
Je to ale jen proto, že většina velkých firem v ČR má sídlo v Praze. Vůbec to není o tom, že by obyvatelé Prahy o tolik více pracovali, nebo přinášeli o tolik více invence.
Problém je v tom, že soukromého dopravce může přestat zajímat obor, ve kterém podniká. Může se přeorientovat, eventuálně přestat existovat a v takovém případě bude spousta chytrých hlav naprosto přesně vědět, proč není dobré z dlouhodobého hlediska některé firmy zprivatizovat. Vsaďte se, že mezi nimi budou i ti, kteří teď hlasitě volají po privatizaci. Ono se to na našem území opakuje už od dob Rakousko – Uherska. Něco úplně jiného je konkurence soukromých dopravců. Konkurenční prostředí tlačí i státní dopravce na kvalitu služeb a ceny.
objednali si dva vozy.
Obslužnost regionálních trati zajišťují kraje svoji objednávkou. Pokud chcete někoho nazývat ignorantem, podívejte se nejprve do zrcadla
Jenže chybí návaz na celostátní rychlíky. Jinak kraj Vysočina má na přestup v Okříškách hodinu 55 minut. Takhle vyhání lid do aut.
Kde kromě Vysočiny?
Nejsem si jistý, jestli je vhodné, soudit dopravní obslužnost celostátními rychlíky, na základě obce s necelými 2100 obyvately, aneb z Okříšek do KV nejlépe přímým vlakem v taktu 30 minut.
Bez železnice klekne stát. Ale elektřinu dělá i Tykač a zbytek můžete koupit venku.
Já to tedy nevím. Hlavně nevím o tom, že by ČEZ privatizovala ODS.
Pokud ČD nezačne po vzoru Carga (nebo DB, OeBB, FS, REFNE) podnikat v zahraničí, tak je to mrtvá firma. A je to ohromná škoda, protože firma je to super.
ČD hrozně trpí vnější politikou akcionáře a částečná privatizace tomu nepomůže. Osobně bych radši kdyby to zůstalo státu a stát se o to začal trochu starat (hlavně to dostat za hranice).
Nemyslím, že podnikání v zahraničí je nutnou podmínkou pro zdárný vývoj státní železniční firmy: záleží na tom, jaké podmínky by pro to vytvářel stát, na jehož území by taková de facto konkurenční železnice mohla fungovat.
Pro cestující by mohlo teoreticky být přínosem, kdyby pak i na tratích toho jiného státu mohl (směl) platit tarif stanovovaný dopravcem (ČD) a nikoli klasický (z pohledu Čechů dražší) mezistátní tarif, ale jiný přínos ani pro cestující v tuto chvíli snad ani nevidím – spíš asi komplikace při jednání s další státní administrativou než jen tou českou. Ale mohu se samozřejmě mýlit.
Hlavně podnikání v cizině láká kvůli dotacím. Před soutěží o segment trhu se budem snažit s pak to deset let pojede samo a dotace u jednoho státu se procedí skrz strukturu firem až klidně do státního rozpočtu druhého státu, když budou dělit zisk.
Proč mají státní akciový podnikat v zahraničí? A jaká výhoda je, že stát vlastní jednoho z dopravců ze sta procent? Jedná výhoda je, že lze cucat dotace (na provoz vlaků) do státní akciový nejen od vlastního státu ale i od cizího státu. DB Holding může takto mít dividendy od dveří EK i díky dotacim od jiných států a ty dividendy použít třeba na výstavbu infra. V případě české SŽ to nejde. Aneb socializace nákladů a kapitalizace zisků. Ať žije předotovaná EU.
Moje slova.
Taky absolutně nechápu, že když ty šéfové ČD vidí, že se do výběrových řízení na naši železnici hlásí dopravci z okolních států, tak jak to, že na to jen čumí, jak tele na vrata?
Měli okamžitě zadat úkol, jak získat provozování tratí v zahraničí a začít se účastnit výběrových řízení na dopravce v okolních zemích.
Přijde mi to jako projev … neschopnosti – nechci být sprostý.
ČD, které má momentálně problémy, se zajištěním vagónu na důstojný provoz vlaků po ČR, se bude hlásit do výběrového řízení na provoz v zahraničí? S čím by se do takové soutěže měli podle vás hlásit a mají vůbec personál, který pustí do Rakouska nebo Německa?
Ps: Arrivu loni DB prodalo.
Mohou se hlásit do vyberek v zahraničí, kde jim vozidla poskytne někdo jiný, třeba objednavatel.
To samozřejmě mohou (kolik se takových výběrových řízení vypisuje??), ale zůstává tady otázka personálu, pak taky, kde budou ty vozidla servisovat, dále platy v Německu budou asi vyšší a snad ve všech případech tady žádný národní dopravce nejezdí pod hlavičkou matky, ale zakládá se dceřiná spol. , která má licence a povolení, nejsem si jistý, zda je ČD v současném stavu splnit podmínky a ještě nabídnout lepší cenu.
Pomohlo by, pokud by s nákup minoritní části akcií přešla na soukromý kapitál i mateřská kontrola. Což je to čeho se ajznboňáci bojí jak čert kříže, zavést do ČD systém práce a hodnocení z privátního sektoru je to co by ČD pomohlo že všeho nejvíc. A protože proto tomu takový odpor.
Jo, navrhuju to udělat jako v Británii. Činnost orientovaná výhradně na zisk.
Rozvrat veřejné dopravy následuje nejpozději do 20 let – ale o to vám asi jde.
No sláva, tak to si budou moct skalní příznivci koupit podíl.
Tak ten byl dobrej🤣 Rozbijou prasátko a půjdou na burzu…
Majetnější si můžou vzít i šukafon za mega. 🙂
ODS, jak jí už minimálně čtvrt století známe: Kapitalizace zisků, socializace ztrát.
No zatím v případě ČD už pěkně dlouho jen socializujeme ty ztráty, takže nějaká ta kapitalizace zisku by byla vítaná změna.
Z povahy věci tady žádný zisk není.
I z dlouhodobého hlediska?
ČD neprovozují jen a pouze osobní dopravu.
To si ji možná pletete s hnutím ANO 2011 a ČSSD, viz Unipetrol, banky atd.
To nábřeží nedopustí….. už jen proto, ze by jim prvně prodali ten barák a pak by 90% osazenstva letělo i s nim.. horsi je, ze by to odstupné sežralo tolik, co tam akcionáři chtějí nacpat
Ten barák na nábřeží ale už dávno není ČD.
Já bych zprivatizoval vládu
To nechcete, to už maj v Rusku.
XD
🙂
Tu jsme zprivatizovanou už měli za vlády ANO. To si do vedení státních firem dosazovalo manažery z Agrofertu a státní zakázky se přidělovaly firmám pana Babiše, pana Tomana, kamarádům pana Faltýnka atd.
A myslíte, že předtím a potom tomu bylo jinak? Jen se tak dělo potichu v zákulisí prostřednictvím kmotrů, kteří „uměli“ premiéry a ministry. To je jediný rozdíl.
Privatizace cestou burzy se mela pouzit i v devadesatych letech u jinych podniku. Ne ta klaunova rozkradacka.
Já bych si pár akcií koupil.
Už mám 5 akcií European Sleeper, železnici věřím.
Ale u soukromé společnosti lze tak nějak předpokládat, že se bude snažit (byť teď ty vlaky jsou hodně nevzhledné) být v zisku. Tady byste si koupil část státního molochu, kterýmu pak může šěfovat Luftjarda, nebo v případě železnice Željarda, a státu to bude u zadku.
European Sleeper určitě nevydal akcie. Jde o nějaký crowdfunding, koncipovaný nejspíš jako družstvo (nizozemskému zákonodárství nerozumím), bez jakékoli záruky, bez kontroly finančních institucí, bez možnosti prodeje „akcií“ na sekundárním trhu. Nezbývá vám než věřit dál 🤣.
Někdo si koupí Xixoio, někdo European Sleeper.
Ano, byl to crowdfunding. Prodávalo se to nicméně přes investičního společníka po sharech za 250 EUR, těch jsem koupil 5. Když přijdu o 1250 EUR, tak se svět nezboří a ani děti nebudou trpět hlady.
Kdo by ty akcie chtěl. S těma dluhama ..
No právě..už je nechce ani současný majitel.
Současní majitelé – občané ČR – naprosto jasně v této diskuzi vyslovují nesouhlas s prodejem ČD.
Jaký mamlas si myslí, že majitelem ČD je Stanjura, nebo stát?
Stát jsou občané ČR.
Stanjura je jen neschopný panák, kterému naivní občané ČR uvěřili, že pro ně něco udělá – už prozřeli a pochopili, co je to za vola.
Já vyjadřuji souhlas. Nepausalizujte. Děkuji.
Velice se plete, občané nevlastní nic,a národní dopravce není není národní podnik. Je to akciovka,a majitel může své akcie prodat. Akorát otázka je,kdo by je chtěl. Přes burzu nikdy nepřešly, takže o jejich hodnotě můžete akorát spekulovat.
Mno, pujcit si penize na burze, tedy vydanim akcii, je pro podnik vzdy levnejsi nez v bance.
Vsechno je vec nabidky a poptavky. Spousta investoru by v CD videla rustovy potencial. Navic je potencial, ze dohled akcionaru pomuze firmu zefektivnit.
Nikdo příčetný by v ČD růstový potenciál neviděl. Proto se taky toho vstupu na burzu bojí. Příběh PKP Cargo varuje.
(IPO 2013 za 74 Zł, následně to FOMO vyhnalo až na 92,50, dnes výplach na 12,32 Zł – ztráta hodnoty přes 80%)
Co by ještě ten politicko – ekonomický analfabet chtěl zničit….
Neříkám že ČD je něco extra, ale všeci víme, kam privatizace důležitých spolků vede. Stsnjura ve vládě, která má nejmenší podporu, za 30 let, nedovolme této sebrance ničit další věci….
Co je na ČD důležitého? V případě války či mimořádných událostí lze využít techniku všech dopravců ze zákona. A jestli vlaky provozuje Franta nebo Pepa je většině cestujících jedno. Protože je podstatný čas cesty, poskytnutá služba a cena.
A v případě ekonomické krize? Ha? Vy nevíte, proč byly třeba za Rakouska opakovaně dráhy zestátňovány a zase privatizovány?
Stejný příklad, jako teď energetická krize a ČEZ. Co je platné, že podle krizového zákona stát může… Tady nemohl.
Soukromníci nemají žádné zálohy nebo minimální.
Kam vede privatizace? No, co je lepší pivo, Plzeň nebo Budvar? A který pivovar je výnosnější pro svého majitele?
Budvar stát vlastní jen kvůli právním sporům. Stát by skutečně pivo vařit neměl.
Možno by štát nemal ani vyberať dane.
Nevím jestli analfabet, ale přetrhdílo nepochybně.
Privatizoval bych Stanjuru
Do továrny masa
Možná, tak jako kopáče – MOŽNÁ
Kde se v ODS pořád bere ta nesmyslná myšlenka, že soukromý sektor umí všechno líp? Těch příkladu je víc než dost, které ukazují, že to není o vlastnictví, ale o lidech, kteří danou věc spravují.
Spousta chátrajících budov soukromých vlastníků zachráněno díky veřejnému sektoru. Jistě, jsou i opačné případy, kdy soukromý sektor zachraňuje veřejný majetek. Více než vlastnický vztah je důležitější vztah řídících k hospodaření se svěřeným majetkem. Klíčová vlastnost je umět potlačit svoje ego.
TOP 0,9 měla před 3 roky zálusk na Budvar. Nejde jen o ODS. Některé firmy by se privatizovat neměly.
No hlavně že koupili Robinoil za šílený peníz
Přečtěte si F. Hayeka a pochopíte. Jejich preferovaný ekonomický směr je neoklasický.
Umí a neumí, jde o to, kdo tu firmu řídí. Pokud ji chce jen zhodnocovat (to je správné) a prodávat dál (to už za správné považuji jen výjimečně a nikoliv prvoplánově), či dokonce jen dojit, tak je ta firma pro společnost casto i dost nežádoucí. Ve velmi dlouhodobém hledisku. Stávají se z nich megafirmy, které mají obrovský vliv negativní i pozitivní, nejhorší pak je, že se stanou příliš velkými na to, aby je státy nechaly padnout, když něco tyhle firmy proserou.
Až na to, že ty chátrající budovy napřed zničil komunistický stát, když je právoplatným majitelům ukradl a vrátil v dezolátním stavu, ale to už se do agitky proti soukromému vlastnictví nehodí.
O kterýchže budovách že se tu bavíme? O nádražních? Tam stát nic neukradl.
Myslíte třeba bývalé nádraží Vyšehrad?
Nebo Branické ledárny?
Či Barrandovské terasy?
Nebo až donedávna Usedlost Cibulka?
Nebo Masarykův okruh u Brna, jenž od privatizace za hubičku stagnuje až chátrá?
To se zase nehodí do vaší agitky „stát je vždy a všude nejhorší hospodář, i dkyž teda jako vůbec ne“, že?
Co bychom čekali od ODS a jejich kampeliček. Třeba si nahrabat kapsy, všechno rozkrademe atd. To se nesmí stát.
Kdo by si nahrabal a kdo by co rozkradl vstupem ČD na burzu?
Myslim si, ze to neni spatny napad. Vice nez jit s Ceskyma Drahama na burzu tak by to chtelo celkove preskupeni. Protoze Ceske Drahy brzdi neuveritelny administrativni moloch. Troufam si rict, ze by slo na GR CD stlacit min o 50% pocet lidi, nahradit UI automatizaci, sloucit veci v ramci skupiny. V tomto mel Bednarik pravdu….
Prosím o alespoň trochu podrobnější popis co je podle vás ten administrativní moloch? Jaké máte praktické zkušenosti a vědomosti, které vás opravňují k vašemu tvrzení? Pokud jste dobře obeznámen se situací rád si přečtu vaše doporučení, pokud jste dojmolog, pak by bylo lepší se nevyjadřovat. Děkuji za vaši odpověď..
Ano. Proč dodnes CD nemají sdílené služby? To je dokonalý důkaz neschopnosti. Tam se čas zastavil vznikem Carga.
No, hlavně proč už dávno neprovozují i vlastní pravidelnou silniční (autobusovou) dopravu, jako mívaly do roku 1948: pak by mohlo být i mnohem méně oprávněných důvodů pro marný pláč nad tím, že SJT platí jen ve vlacích.
Nekupovaly náhodou ČD nějakého dopravce na Moravě který provozuje i tu pravidelnou dopravu.
To není špatný nápad, ale idiotský nápad čelního představitele pětineschopné koalice bez jediného ekonoma ve vládě.
Pětitragédie se chystá nechat částečně rozkrást ČD.Modrostraky v tomhle mají přebohaté zkušenosti
Kdo co ukradne vstupem ČD na burzu?
Vstup na burzu je náhodou super věc, ne?
Vstup ČD na burzu je rozkradení? Určitě nám to tu lépe vysvětlíte, že? 😀 😀
Silně záleží, za jakých podmínek by se kolik akcií jakým způsobem na burzu emitovalo.
Kdyby Deutsche Bahn převzaly České dráhy, tak by to byla určitě výrazná změna k lepšímu. S tím bych souhlasil.
V čem jsou ČD horší jak DB?
Prosím vás, zažili jste někdy vůbec Deutsche Bahn v jejich opravdovém kabátě…?
To jsme říkali před asi 25 roky také, a tehdy to snad i platilo, ale v současnosti už bych si tím příliš jistý nebyl: ČD se od té doby i „díky“ některým svým neschopným (nebo spíš všeho schopným) „generálům“ v lecčem dost poučily a už i fungují o dost lépe než tehdy.
Myslite neustale zpozdeni vzdy a vsude? Tak hluboko jeste CD neklesly 🙂
Á další. Mohu prosím vědět z čeho vychází váš názor?
Člen verdi je přece troll….
DB už tu mají Arrivu a změna k lepšímu tu opravdu nenastala.
Souhlasím vlaky vytažené z vlečky kdesi u Lipska. Z konce 80 let. Přijde mne to stejné jako 810 jen o trochu delší, motoricky je to snad úplně stejné. Komfort jízdy nic moc jak vlak tak i v voze kde je málo místa a to měřím jen 180 cm. Jako starší vlak od ČD co jezdil Pha-LB mne tedy přišel pohodlnější dost místa i komfort při jízdě byl lepší nebylo to tak vyskákané.
DB, už Arrivu nevlastní.
Já ne, páč DB je německá byrokracie a že by byly schopnější, než ČD, to si nemyslím. A nejúchylnějsí je to vlastnictví (bývalého českého) státního dopravce dopravcem jiného státu. Já bych naopak koupil celý DB holding. Třeba Českými dráhami. Nebo ČD Cargem. Pak by si ČD Cargo mohlo u své vnučky DB Netz diktovat prioritu modernizace a výstavby tratí.
DB převzít ČD? – stačí se podívat v LB kraji na dceřinou společnost DB – spolek ARRIVA a bude jasno – monopol šrotiště DB
Chtěl jste říct, kdyby České dráhy převzali Deutsche Bahn, tak by to bylo pro DB zlepšení – minimálně ve zpožděních.
Jasně vše prodáme do Německa a je tu málo skladů a montoven Německých majitelů. Zisky z firem vyváděné do zahraničí banky, telekomunikace, atd. Jsme tu jen dělníky a zaměstnanci v podstatě otroci zahraničních majitelů kterým vyděláváme peníze a tento stát z toho nemá téměř nic. To je to co nadávám na tuto vládu která tak činila do roku 2013 od roku 1993. Já si myslel, že není už co rozprodat a ejhle ono je ČD. Jinak největší chyba byla v privatizaci, že stát si nenechal třebas 5-10%, aby dostal i 5-10% z zisku/obratu firmy a nebo jak tu někdo psal… Číst vice »
Na přelomu tisíciletí ten zájem byl….
Nakoupili síť benzineka navrhují prodat alternativu k autumobilům.
Je to jen náhoda? 💁🏻♂️
Tipuji to na „myšlení autem“, kterýžto pojem jsem nedávno někde potkal, a který mi přijde celkem trefný. Netýká se bohužel zdaleka jen ODS.
Ne, jen tohle ne… Vůbec!!
Dopadne to hůř než ve Velké Británii, kde stejně už končí s privatizací britské železnice. Ke všemu máme od nich dobrý příklad toho, jak špatně to může dopadnout, když vláda se nesnaží hlídat firmy…
tak ale britove se nejvic spalili, kdyz zprivatizovali infrastrukturu, ne?
Tak tam to je asi sirsi problem i na strane toho provozu. Jestli jsem to spravne pochopil, tak oni tam nedelaji vyberove rizeni na vlakove linky jako u nas, kdy dopravci – mimo jine parametry – soutezi o to, za kolik penez na kilometr to budou jezdit, ale souzezi o to, kdo za moznost provozovat tu linku vic zaplati. Jenze ono to ve vysledku vede k neustalym krachum tech firem a pak dopravu musi na cas prevzit statni organizace nez se udela nova soutez. Je to tam i velke politicke tema, vetsina obyvatelstva je pry podle pruzkumu pro zestatneni zeleznic,… Číst vice »
Ony ne vždy ty neoklasické Thatcherovské teorie mají za následek skutečně optimální výsledek. Ale tak zkusit se to zjevně muselo…
Super!!!!!
A co je super?
No předsi privatizovat nefunkční a.s. ve vlastnictví státu. Kolik autobusových dopravců je „státních“? A tam soutěž a konkurence funguje docela slušně…..
A co myslíte tou privatizací? Když si malou část akcií ČD koupí ještě větší státní organizace, akorát cizích států?
Příkladem budiž třeba Bavorsko: Italové a Alex …
Asi, že chce Stanjura zlikvidovat ČD.
Super, všichni fanoušci nekonečného zadlužování ČD by si nějaké měli pořídit, čím více, tím lépe…
Takže už vyškrabujeme výprodej minoritních podílů toho či onoho v zoufalé snaze zalepit aspoň zlomek z každoroční trisetmiliardove sekery a současně nepřiznat, ze “stinovou koalici” ANO+ODS prosazeny zásek 100 GKc na dani z příjmů ročně byla fakt blbost? Voni jsou vážně hlava…
Já bych to nesváděl pořád jen na likvidaci té Kalouskovy vyčůrané lumpárny, kterousi tenkrát on pomohl – problém je v tom, že žádná vláda, která tady doteď byla, počínaje už tou první Klausovou, neměla nikoho, kdo by uměl myslet opravdu jako ekonom, a pokud jde o ODS, tak jediným jejich ekonomickým programem je „antiBabiš“, a tím zakamuflují cokoli. A když je za něčím Stanjura, tak od toho raději pryč úplně nejrychleji
To rikal babis na Instagramu
To asi těžko, když on je spoluviník té věci. I když vlastně…
Doufám teda, že ten rozdíl posíláte dál do rozpočtu k prožrání dobrovolně.
To je márginalita. Je to pár miliard. Čum na povinné odvody jako celek. V Česku a jinde v EU.
Že vy jste zbtěch daní placený? Chápu to dobře, že chcete lidem na ukrást jejich clastní vydělané peníze přes zvýšení daní a nasypat je do ČD? Jo a byl to naopak jeden z mála dobrých kroků co tu poslední dobou prošel, mě se moje penízr víc líbí v mé peněžence než rozházené za zbytečné úředníky.
Státní dluhy stejně tak či onak nakonec zaplatíme my všichni. Takže je lépe ty státní útraty zatáhnout rovnou v příslušném roce (popř. po očištění na hospodářský cyklus), než to udělat až časem a k tomu ještě navíc dlouhodobě platit neustále se zvyšující úroky.
Jen tak snížit daně a nesnížit současně výdaje (dlouhodobě udržitelným způsobem) je prostě debilita, možná krátkodobě výhodná pro plátce vyšších daní co nemají děti.
Záruba má strach o vrchovaté koryto studií pro státního molocha.
Co furt máte s těma pár miliardami rozdílu zdanění superhrubé vs. hrubé mzdy? Zdanění mezd máme na běžné úrovni EU. Ale povinné odvody na různá pojištění máme abnormálně vysoké, takže nasrat. Jde to hlavně na důchody a další sociální politiku. Dále na vysoce kvalitní zdravotnictví. Už teď jsou náklady na zaměstnance v Česku velice vysoké a mluví se o priplaceni za ošetření, léky také běžné doplacime. Na důchod si dnešní pětačtyřicetiletí a mladší stejně musejí investovat a to docela dost. Takže milí zlatí, pokud se 90 let mám dožít ve vlastním bytě (startovali jsme s manželkou skoro s holým zadkem)… Číst vice »
Privatizace drah není moc dobrý nápad, dráha má být službou, tudíž nemusí být nutně výdělečná, stejně jako dálnice jsou služba, taky se na mýtě nevydělá víc, než se do nich naleje. Víme jak dopadla Bahnreform v Německu a to dokonce k prodeji akcií nakonec nedošlo a stejně to nadělalo paseku. Zrovna teď, když to s ČD začíná vypadat lépe, je nemůžeme takhle zničit
Ale můžeme, to byste se divil: podívejte se třeba na poštu.
Důvod pádu pošty je ten, že stát poště nařizuje politické úkoly, ale odmítá za ně dostatečně platit. A když už platí, tak to stopne EU jako nedovolenou podporu.
V balících je pošta zisková. Jinak ony ceny jsou hodně pokřivené tím, že konkurence jede dost brutálně na švarc.
No, a vidíte (nebo vy spíš nevidíte): právě tu asi jedinou ziskovou agendu = balíkovou chce „stát“ prodat (podobně jako kdysi ČD prodaly ziskové lanovky), aby tím snad nedej Bože nekonkuroval privátním firmám, ale to prodělečné si „stát“ nechá, abychom mohli o to víc platit z daní. Kde je logika?
Poštu zrušit bez náhrady, tenhle relikt Rakousko-Uherska k ničemu nepotřebuju.
Já zase k ničemu nepotřebuju žádnou silnici v okrese Karlovy Vary, protože jsem tam nikdy nebyl a neplánuji tam jet.
Můžeme ty silnice zrušit? Vaší „logikou“ zjevně ano..
Akorát že dopravce musí být výdělečný, tak jsme si to v EU nastavili. Krátkodobě můžeme ČD skrytě dotovat pomocí prodeje baráků a pozemků SŽ, což nám asi projde, ale tyhle triky jednou dojdou a stát nesmí jen tak dotovat jednoho dopravce, a donekonečna si taky ČD půjčovat nemůžou, takže si prostě musí vydělat. SŽ samozřejmě dotujeme a dotovat budeme, a je to tak správně, infrastruktura je něco jiného.
Ono se tak nějak ukazuje, že to úplně něco jiného taky není…
Tak na mýtném zrovna nyní po Kapsch vydělává slušně nějaká firma ze skupiny PPF Group.
Celková liberalizace u osobních dopravců je podstoupení vývozu přiměřeného zisku z republiky. U Staňury zřejmě někdo projevil zájem o likvidaci ČDCargo, je hrozné, jací mafiáni a odkud „todle“ divadlo ovládají. Staňura říkal v minulosti i o privatizaci lesů… Jakmile přiletěl kůrovec, najednou už to nikdo nechce… Takže za mě jednoznačně tlačí něčí zájm.
Kůrovec nepřiletěl. Byl tu dlouho. Jen to vedro….
Sucho.
Kůrovec je tu celé věky, jen ty monokultury, sucho apod napomohly k rychlejšímu a masivnímu rozšíření
Vývoz zisku z podnákladových cen, kteřími fuj-fuj soukromníci ničí tu správnou dráhu – říkám to dobře? Jenom si teda nevzpomínám, kdy ČD v době, kdy byl svět ještě v pořádku a dostávali vše nabagrováno i s přiměřeným ziskem poslali nějaký zisk zpět do rozpočtu.
Jo a známý má akcie Erste, když u nich obdrží dividendy, znamená to, že se jedná o dovoz zisků k nám nebo o vývoz zisků z Vídně?
A ten zájem je pravým opakem veřejného zájmu.
Proč ne? ODS má s privatizací ty nejlepší zkušenosti: (i) díky ní se z ní stala rychle po revoluci nejbohatší politická strana s nejbohatšími politiky. Já být (morálně) ODSákem, zprivatizuju všechno včetně Pražského hradu a korunovačních klenotů tak proč ne ČD?
Navrhuju privatizovat spíš Stanjuru. Stará dobrá ODS – privatizovali si ČEZ a při první větší krizi jsou zmatení, absolutně netuší jak z toho ven a tak vymýšlí protiústavní zákony.
Žádná krize v ČEZ nebyla, ta firma funguje normálně ziskově dál.
To bude zase křiku, ale takové (relativně stabilně ziskové) ČD Cargo – proč ne?
Ano, to by bylo jistě to nejlepší – vzor mají ti odborníci třeba v privatizaci lanovek, které v době, když je „za hubičky“ prodávali, byly tím jediným, co železnici bez problémů vydělávalo. že si z toho další vedení ČD vzala jen to, že lanovka je jasný zisk a není třeba se o ni řádně starat, až to dopadlo jako s tou ještědskou, to už je jiná kapitola.
Co takovej prodej Jana Pytela – proč ne?
Už dávno měl být menšinový podíl prodán přes burzu soukromým občanům. Stejně tak Lesy ČR, Budvar i Letiště Praha. Bez privatizačních příjmů velké infrastrukturní projekty v příští pětiletce nepůjde financovat.
A dopadne to jako ČSA, tedy stát nemá leteckého dopravce, že státních ČSA zůstal hendling a technici na Ruzyňském letišti, mockrát děkujeme, nechceme, aby jste se dostal po republice leda autem
No to nevím. ČSA nedojely na privatizaci, ale naopak na státní vliv. ČSA se rozprodávaly na umoření mínusů, které to generovalo, ne při nějaké řízené privatizaci.
Jakkoliv pochybuji, že je dobrý nápad privatizovat ČD, ČSA je fakt úplně jiný případ.
ČSA dojely na dosazování neschopných politiků do manažerských postu ve státních podnicích.
Kdyby byla na tato místa transparentní výběrová řízení, tak by měli ve vedení odborníky a ne neschopné Tvrdíky.
Jistě, ale to bylo dáno právě majoritním akcionářem, státem, který si to v rámci politických tlačenek prosadil.
A k čemu stát potřebuje vlastnit leteckého dopravce?
Aby do nich dosazoval hochštapléry, jako do ČD (zazásluhy) a aby zaměstnával horu nepotřebných analytiků, systémových specialistů atd…aby ten dopravce nebyl vůbec konkurenceschopný (tedy bez podvodů a malá domů), jako ČD a popřípadě mohl na Kypr sanovat spolehlivé firmy, jako Škoda werke….které jinde nemají větší šanci…. Tak k tomu. Prostě šméčko na daně.
To ale potřebují politici, ne stát. 🙂
Aby neměl MRTVÉ hlavní letiště v zemi.
A ono je mrtvé?
Proč se teda furt uvažuje s paralelní dráhou?
CSA si rozdrbal stat dosazenim politickeho vedeni. tohle na soukromniky nehodite.
krome toho – aerolinka je asi to posledni, co by stat mel vlastnit.
a o o v podstate totez plati i o zeleznici – tim samozrejme nemyslim koleje.
A přesto i při dělení na „koleje“ tedy infrastrukturu a dopravce (tedy logicky jen vozy, lokomotivy a vlakový doprovod, max střediska ůdržby a depa) udělala parta našich politických hochštaplérů na soukromníky takové šméčko, až to práská dveřma…..
Prodává se jen jednou.
Jasně ještě poslední co zbylo zničit.
To nám ČEZ zcela jasně ukazuje…
No tak ten hlavně ukazuje ze burza = nemožnost prosadit věci s dlouhou návratnosti, aniž by se všichni báli tepláků…
Burza, na které nelze prodávat futures.
Kdyby nemusel každý prodávají dát bezúročnou půjčku v hodnotě toho, co prodává, vypadalo by to lépe.
Jasný. Za komunismu, kdy bylo vše státní, bylo líp (sarkasm). To že vše co bylo dřív státní bylo někomu ukradeno a ke konci to už dojíždělo v naprosté neefektivitě, nekonkurenceschopnosti a hroutilo se co se mohlo, to je jedno. ČD vzhledem k tomu, že je to už od revoluce odkladiště neschopných kamarádíčků na různé posty a dojna kráva přes různé „výhodné“ subdodavatele (snad jen ČEZ se takhle rozebíral ještě víc), tak bude jen dobře, když se to prodá.
Děkujeme za příspěvek nenávidivce železnice.
Zatím nejvíce toho zničil stát neschopným vedením, protože jestsli něco neumí, tak je to podnikat. Podívejte na českou poštu, možná kdyby ji zprivatizovali, že by uhájila místo na trhu a nebyl z ní obskurní prodejce losů a asi nejhorší z doručovacích služeb, který se neustále propadá do ztrát i přes docela velké dotace a dohozené kšefty státního prsu.
Pravda, ČD nejsou v takové pozici jako pošta a docela mají našlápnuto, nicméně si nemyslím, že prodáním menšinové části podílu by se stalo něco zásadního.
Zjevně byl příslušným osobám vydán politický úkol státní poštu tak zdevastovat, aby privátním firmám v oblasti poštovních služeb (zejména těch balíkových, což souvisí asi především s rozvojem internetových obchodů) nemohla kvalitou služeb konkurovat a nepřipravovala privátní firmy o tržby a zisky – nic jiného za tím nebude, protože jinak by stát našel pro svoji poštu tolik agend, které se teď vyřizují jinde, že by nemohla být nevyužitá na víc než 100 procent.
Myslí si, že přičina bude jednodušší. Zkostatlí systém státního podniku se nepřizpůsobil změnám, které v oboru nastali.
Já ale vidím příčinu toho nepřizpůsobení v tom, že právě na tom nepřizpůsobení byl něčí zájem – já sám už se toho sice nedožiji, ale třeba se jednou provalí, kdo a co za tu likvidaci státní pošty skutečně získal.
Zásada je nepředpokládat nic mimořádného (něčí nedefinovaný zájem) a využít nejbližší jednoduché vysvětlení – dle Occamovy břitvy.
Ono totiž otáčet se a dělat byznys v rostoucím konkurenčním prostředí, modernizovat procesy, to stojí úsilí, snahu, pot a krev. Zatímco ředitelské místečko je dobře placené, i když se podnik potácí, nemá směr a zvyšování cen nové klienty nepřináší.
Mnohem pravděpodobnější je prostá neschopnost a ztuhlost byrokracie.
Jakmile do toho vkládáte konspirační předpoklad, je to krajně nepravděpodobný scénář.
Naopak velmi pravděpodobné je, že to je totální neschopností myslet obchodně a vidět svůj „key bussines“ což je doručování zásilek.
Jenže balík vám domů nepřivezou i když si to zaplatíte, na poště pak půl hodiny čekáte, ceny jsou hodně vysoko, to je pak konkurence snadno zadupává do země.
Pošta samozřejmě konkurovat může, má pro to všechny předpoklady, ale nedovede to. Je byrokratická, papírovací, neumí moderní technologie a tak ji konkurence válcuje.
Česká pošta je velice komplikovaný systém. To, že zde začaly podnikat firmy na rozvoz balíků, které vědomě porušovaly kdejaké zákony nelze dávat za vinu České poště. Jen si vemte, všechny ty PPL, DPD tady dlouhodobě jedou na nelegálním švarcsystému. To je rozdíl 30% ve mzdových nákladech. S takovou nelegální konkurencí se nedá dlouhodobě držet krok. Švarcsystém navíc způsobil, že soukromé firmy plošně porušovaly zákoníky práce. Další rovina je porušování dopravních předpisů. Řidiči soukromých firem dlouhodobě serou na rychlostní limity, zákazové značky, parkování na chodníku apod. Bohužel k tomu nakonec byla donucena i ČP, protože se svého času vládnoucí vrstva společnosti… Číst vice »
Díky za doplnění: jen se ještě hodí dodat, že teď ještě stát prodá i tu ziskovou balíkovou sekci pošty, aby té privátní lobby už definitivně nemohla konkurovat.
A i právě proto bych byl velice opatrný na cokoli, kde se vyskytne slovo privatizace, a tím spíše, když se okolo toho navíc ještě ochomýtá Stanjura.
Tohle vysvětlení se mi nezdá, protože naznačujete, že díky údajnému švarcsystému cenově válcují poštu (nevím, neumím posoudit, já se setkal jen se zaměstnanci, ale kdo ví). Jenže ty služby PPL, DPD a já nevím koho nejsou levnější. Tedy z hlediska zákazníka by pošta pořád mohla být atraktivnější, ale není. Má totiž hluboký problém s kvalitou služby, cena není klíčovým bodem – problém je, že spíše není adekvátní dodané službě. No a s těmi dopravními předpisy bych pomlčel. Pošta je úplně to samé. Jen jaksi v doručování na adresy dost rezignovala a tak těch aut v ulicích není tolik. Datové schránky… Číst vice »
1) souhlas, že za bídu ČP může neschopné vedení
2) za vše může, že nejsou transparentní výběrová řízení na vedení státních firem
Co konkrétně myslíte infrastrukturním projektem u ČD? ONJ? 🙂
Ale to nepůjde do infrastruktury ČD, ba nejspíše ani do kolejové obecně…
Ale půjde. Už minulá privatizace ukázala, že příjmy z ní se akorát rozdaly voličům a infrastruktura nebyla – a výsledkem byla pouze kapitalizace zisků a socializace ztrát.
Já teda pořád malou hromádku akcií z té původní privatizace mám a něco i nesou, protože ta firma pořád jede (ne a není to ČEZ)…
To že se lidi nechali okrást Harvardskými fondy atp je trochu jiný příběh.
Ano, některé podniky se zprivatizovat podařilo – ale jiné ne a následky tohoto tunelu si hospodářsky i společensky stát nese dodneška.
ČD jsou strategický podnik a vzhledem k nejistým časům, které nás čekají, je to prostě hloupost.
Ktere hospodarske nasledky si stat nese? prakticky zadne. a to, ze nektere podniky dopadly tak, jak dopadly, neni ani tak privatizaci, ale stavem vetsiny podniku te doby – spousta ex- statnich a narodnich podniku byla v prostredi trzni ekonomiky zcela nezivotaschopna a skoncila by i bez privatizace.
a spolecensky? no, spis se ukazalo ze jsme nepoucitelni. spousta lidi se spalila uz v kuponovce na harvardech a podobnych, ale nikdo se z toho nepoucil. coz je opravdu skoda.
Nepletete si trosku strategicnost CD a SZ?
Zkuste se podívat třeba na některý z potravinářských oborů a dopad jejich vývoje „v privátu“ na stav zemědělství a soběstačnost společnosti v zajišťování potravin.
Zrovna jsem někde četl, že České Moravské okurky nekoupíme budou už jen z Turecka tam jsou prý levnější, to samé, Hamé a Mondelez piškoty opavia nebo lázeňské oplatky, čokolády všechno narvané palmovým tukem a nedá se to žrát.
Tak třebas způsob. Pokud by například v privatizaci si stát nechal 10% v firmách tak dnes máme 10% z zisků navíc v rozpočtu a politici by nemuseli plakat jak se vyvádí miliardy do zahraničí. Případně naopak stát mohl prodat 49,9% akcií na burze a bylo by to ještě lepší a těch trafik co by bylo pro kamarádíčky z stran to by vyšlo na vládnoucí strany i na opozici. Jenže rychlé prachy na prožrání byli v danou chvíli lepší a co bude za 20 let bylo jedno.
A k čemu by státu těch 10% bylo? .) Miliardy by se „vyváděly“ dál, státu by zbylo pár drobných. Přínos pro stát nulový. Prodej 49,9% ? No, to by si pomohli. Výrazně by se tím snížíla cena – málokdo chce kupovat celek, když mu tam bude s 50,1% do jeho plánu mluvit stát, a ve všem dělat problémy a trafikařit. Proberte se trošku. Posledních 30 let ukázalo, že privatizace byla opravdu jedinou funkční cestou toho, jak dostat naši ekonomiku do prostředí tržního hospodářství. Prakticky vše, co si nechal stát (až na světlé vyjímky) je ve stavu většího či menšího rozkladu… Číst vice »
ČD není strategický podnik ani omylem. SŽ jo.
Nevím jaké hospodářské následky si stát nese. Přišla změna režimu, trhů, konkurence ze západu, to prostě spousta podniků neustála a neustála by to za jakéhokoliv vlastnictví. Prostě se firmy odtrhly od státu a buď se zvládly adaptovat nebo ne. To co to nezvládly je těžko říct že to je škoda. Škoda je nemít konkurenceschopné firmy a přerod ze ze státem organizovaného monopolizovaného trhu na otevřený holt vždy má objeti. Každopádně lidi šli dělat jinam, tady nejde o jména, ale o výkon ekonomiky. Něco se mohlo udělat lépe, něco hůře, po bitvě je každý generál, rozhodně ale nemohl fungovat systém socialistického… Číst vice »
Sám si ve vlastním příspěvku odporujete: Kdyby to stát udělal už dávno, tak nemá privatizační příjmy na další pětiletku.
Navíc, privatizace jakožto rozrpodej majetku je jako forma zajištění financování státu dosti pochybná a dlouhodobě neudržitelná..
nnn- POKUD JE MI ZNÁMO, TAK PĚTILETKY BYLY JIŽ DÁVNO PŘED NĚJAKÝMI TŘICETI A VÍCE LETY TOUTO PRIVATIZAČNÍ BANDOU CO SEDÍ DNESKA NA HRADĚ ZRUŠENY – NEBO SNAD TAKY ZPRIVATIZOVÁNY???