Stanici metra Jiřího z Poděbrad zmodernizují Strabag a AŽD Praha za 1,3 miliardy, začnou v létě

Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Autor: User:Aktron – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=778248Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Autor: User:Aktron – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=778248

Náročnou rekonstrukci chce DPP zahájit letos v létě. Práce potrvají 2,5 roku, deset měsíců bude stanice zcela uzavřena.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) po roce od vypsání vyhlásil vítěze tendru na jednu ze svých největších investic posledních let. Zakázku na modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad získalo sdružení firem Strabag a AŽD Praha s cenou 1,289 miliardy korun. To zhruba odpovídá předpokládané ceně (1,291 mld.). Nabídku podaly tři subjekty.

Náročnou rekonstrukci chce DPP zahájit letos v létě (podle původních plánů se mělo začít už loni v listopadu). Práce potrvají 2,5 roku, přičemž zhruba deset měsíců bude stanice zcela uzavřena. Modernizace bude zahrnovat tři etapy: zbudování výtahů, opravu vestibulu a nástupiště a výměnu eskalátorů za nové. Stanice bude zcela uzavřena ve třetí etapě, kdy se budou měnit eskalátory.

Modernizace začne zbudováním dvojice výtahů. Cestujícím budou nově sloužit dvě dvojice výtahů. První je dopraví z nástupiště do 60 metrů dlouhé přestupní chodby, na jejímž konci bude druhá dvojice výtahů, která cestující vyveze na povrch. Kolem výtahů budou kvůli protipožárním předpisům zbudována i úniková schodiště. Pro vyústění výtahů vybuduje DPP samostatný kiosek ve Vinohradské ulici.

Vizualizace výtahu u stanice Jiřího z Poděbrad. Foto: Metroprojekt

Vizualizace výtahu u stanice Jiřího z Poděbrad. Foto: Metroprojekt

Třetí etapou modernizace stanice bude výměna eskalátorů za nové. Vzhledem k tomu, že Jiřího z Poděbrad je stanice s jedním vstupním vestibulem, v době od odstranění současných pohyblivých schodů až do zprovoznění nových eskalátorů nebude možný vstup z vestibulu na nástupiště a naopak. Po tuto dobu, která by neměla překročit 10 měsíců, budou soupravy stanicí pouze projíždět.

Staré sovětské schody typu Leningrad jsou stále ve více než desítce stanic. Vedle „Jiřáku“ slouží například ve stanicích Flora, Želivského, Florenc nebo Můstek. Sovětské eskalátory jsou rychlejší než nově osazované. Jejich rychlost činí 0,9 metru za sekundu, novější schody většinou urazí 0,65 metru za sekundu. Vyšší rychlost umožňuje schodům Leningrad výjimka z doby jejich uvedení na trh, která stále platí.

Naposledy tyto schody zmizely v roce 2019 ze stanice Karlovo náměstí, při jejíž rekonstrukci byla právě výměna eskalátorů největším oříškem. Jeden stupeň váží až 40 kilogramů, u nových je hmotnost poloviční. Strojní zařízení museli dělníci před vyjmutím nejprve rozřezat.

Tagy AŽD Praha dpp stanice metra Jiřího z Poděbrad Strabag
16 komentářů