Doprava ve městě Infrastruktura Metro Stavebnictví

Stanici metra Jiřího z Poděbrad zmodernizují Strabag a AŽD Praha za 1,3 miliardy, začnou v létě

Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Autor: User:Aktron – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=778248
Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Autor: User:Aktron – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=778248
Náročnou rekonstrukci chce DPP zahájit letos v létě. Práce potrvají 2,5 roku, deset měsíců bude stanice zcela uzavřena.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) po roce od vypsání vyhlásil vítěze tendru na jednu ze svých největších investic posledních let. Zakázku na modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad získalo sdružení firem Strabag a AŽD Praha s cenou 1,289 miliardy korun. To zhruba odpovídá předpokládané ceně (1,291 mld.). Nabídku podaly tři subjekty.

Náročnou rekonstrukci chce DPP zahájit letos v létě (podle původních plánů se mělo začít už loni v listopadu). Práce potrvají 2,5 roku, přičemž zhruba deset měsíců bude stanice zcela uzavřena. Modernizace bude zahrnovat tři etapy: zbudování výtahů, opravu vestibulu a nástupiště a výměnu eskalátorů za nové. Stanice bude zcela uzavřena ve třetí etapě, kdy se budou měnit eskalátory.

Modernizace začne zbudováním dvojice výtahů. Cestujícím budou nově sloužit dvě dvojice výtahů. První je dopraví z nástupiště do 60 metrů dlouhé přestupní chodby, na jejímž konci bude druhá dvojice výtahů, která cestující vyveze na povrch. Kolem výtahů budou kvůli protipožárním předpisům zbudována i úniková schodiště. Pro vyústění výtahů vybuduje DPP samostatný kiosek ve Vinohradské ulici.

Vizualizace výtahu u stanice Jiřího z Poděbrad. Foto: Metroprojekt
Vizualizace výtahu u stanice Jiřího z Poděbrad. Foto: Metroprojekt

Třetí etapou modernizace stanice bude výměna eskalátorů za nové. Vzhledem k tomu, že Jiřího z Poděbrad je stanice s jedním vstupním vestibulem, v době od odstranění současných pohyblivých schodů až do zprovoznění nových eskalátorů nebude možný vstup z vestibulu na nástupiště a naopak. Po tuto dobu, která by neměla překročit 10 měsíců, budou soupravy stanicí pouze projíždět.

Staré sovětské schody typu Leningrad jsou stále ve více než desítce stanic. Vedle „Jiřáku“ slouží například ve stanicích Flora, Želivského, Florenc nebo Můstek. Sovětské eskalátory jsou rychlejší než nově osazované. Jejich rychlost činí 0,9 metru za sekundu, novější schody většinou urazí 0,65 metru za sekundu. Vyšší rychlost umožňuje schodům Leningrad výjimka z doby jejich uvedení na trh, která stále platí.

Naposledy tyto schody zmizely v roce 2019 ze stanice Karlovo náměstí, při jejíž rekonstrukci byla právě výměna eskalátorů největším oříškem. Jeden stupeň váží až 40 kilogramů, u nových je hmotnost poloviční. Strojní zařízení museli dělníci před vyjmutím nejprve rozřezat.

Odebírat
Upozornit na
guest
16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
sedlj

kam budou ústit na povrchu nové výtahy?

Mirek

Viz fotku v článku.

Na náměstí zády ke kostelu, čelem k zastávkám tramvají.

Mirek Zv.

Tak rok odstávka a po roce podstatné zhoršení použitelnosti. 🙁

jkhggfd

Pro některé naopak zlepšení.

Mrc

Vzhledem k tomu, že tam jsou výtahy… Proč se to teda má zpomalit? Jediný co vidím je ušetření na ceně, ale vzhledem k tomu, jak kvalitní jsou ty nové..

Jiří Kocurek

Raději to teda neměnit na konci životnosti a nechat to ať se to sesype i s lidma?

Kalanis

Sovětské schody jakožto i jiné jejich výrobky jsou stavěné na jejich styl údržby – prakticky minimální, hlavně šroubovák a ruský šroubovák. Takže ze sesypání bych až takové obavy neměl. Na to jsou experti spíš číňani.

Y.K.

No nevím jestli jste si někdy všiml generálek, kdy při tom nic rozeberou eskalátor „do šroubku“. A počítám že nebude zrovna snadné shánět díly (nenacyklované), hlavně tedy řetězy.

V. K.

Hlavně jde o to, že ty schody jsou dost masivní, takže ten provoz není příliš úsporný.

jkhggfd

Hlavně srp a kladivo.

Jiří Kocurek

„Sovětská technika neselhává!“ Neříkali to v Černobylu?

Kalanis

Až na ten detail, že ta základní stavba byla naddimenzována tak, že reaktor vedle to nepoškodilo a běhal až do roku 2000. Dost pochybuji, že by obdobný malér typově stejné reaktory sousedící s oním poškozeným na západě přežily.

Facepalm

Jasně tyvole, na Západě se to dělá ze sádrokartonu.

Ondřej

Jste tak naivní. Kvality věcí vyrobených „na Západě“ nedosahuje nic z toho „technického zázraku“ zpoza železné opony. Vůbec, vůbec nic. Některé věci můžete při přimhouření oka srovnávat, ale to je asi tak všechno. Tak to prostě je. Celý náš průmysl je v mnoha ohledech zastaralý a nevhodně orientovaný ještě teď.

Facepalm

Takže sme úpně zbytečně vyházeli Sergeje, sčoty Elektronika, televize Selena, metra z Mytyščina, žigulíky a veškerý Stalinovy sáně a ruce?

Kamui

R.I.P. sovětský eskalátore.