Stanici Malá Skála a okolí čekají úpravy za tři čtvrtě miliardy, obec vyhrála boj proti podchodům
Budova nádraží v Malé Skále po rekonstrukci. Foto: Správa železnic
Součástí akce jsou opravy trati z Turnova do Malé Skály.
Nebojte, ten přechod bude stejně drahý jako podchod.
To je možné, ale nebude tak opruziodní pro cestující.
V těch místech a široko daleko je tak kuriózní trasování, a kličkovaná , že by se spíše hodilo jej změnit, tzn. postavit nové tratě. Toto se Rakousko- Uhersku vůbec nepovedlo – katastrofa.
Nádherné místo, zaslouží krásné nádraží. Projekt renovace budovy vypadá moc pěkně, jeden z nejlepších, co tady byly publikované. A také jim vrátí hodiny 🙂
To, že se za posledních 150 let prováděla jenom údržba (a to ještě s bídou) není chyba původních stavitelů. Ti své dílo na tu dobu (1858!) odvedli dobře.
Kdyby se dnes stavelo, jak za casu cisare pana, jo, to bychom si hvizdali. A jedte se tam nekdy podivat, uvidite, proc tam jsou ty klicky.
Správa železnic se s plány na podchod odvolávala na nové normy, podle kterých při rekonstrukci stanic musí dojít k takové úpravě, aby se po nástupišti mohli pohybovat i nevidomí.
Presne o tomto pristupu mluvim u SZDC a RSD, to je komunikace, az hruza…
PS: trat LIberec-Pardubice ale povazuji za hlavni trat a je mezi krajskymi mesty, takze bojovat proti podchodu mi prijde nesmyslne…
K SZDC, jake informace dostane nevidomi na jijich stanicich? Moc brailova pisma nebo navadecich majaku jsem nevidel…?? Nebo se pletu?
Standardně se dělá:
-přirozené a umělé vodicí linie k nástupištím, přístřeškům, přístupovým cestám, …
-ve stanicích orientační hlasové moduly (nevidomý aktivuje osobním ovladačem)
-brailovo písmo je na štítcích ze spodní strany zábradlí na schodištích z podchodu – označuje kolej, kam schodiště vede
-rozhlas
-infotabule umožňující hlasité čtení zobrazených informací (nevidomý aktivuje osobním ovladačem)
-výstražné zařízení pro centrální přechod dává výstrahu i akusticky
Dříve se centrální přechody navrhovaly bez výstražného zařízení a projekt Malé Skály s podchody pocházel z období, kdy to už začalo vadit (skrz nevidomé), ale ještě nebylo definováno a odzkoušeno výstražné zařízení.
Stanice Malá Skála je fakt v otřesném stavu. A zrovna tady by se ten podchod opravdu hodil. Z obrázku to není patrné, ale stanice je z cesty na svahu a na nástupiště se dnes chodí po schodech jako do třetího patra. Tak jako tak budou muset nahoru udělat nějakou novou cestu, jestli výtah nebo skloněnou rampu… Proto nechápu odpor zastupitelstva obce kvůli podchodu.
Více fotek třeba na https://www.vlakemjednoduse.cz/hodnoceni-nadrazi/mala-skala/
Ke kolejím se dá dostat i legální zkratkou, která je beze schodů. Místní jsou zvyklí tudy chodit.
Myslíte tu pěšinu ve křovích? Ano, znám ji. Třebas ji rozšíří a udělají na ní asfalt, aby byla schůdná i za deště.
Protože nástupiště měly být jinde (u bývalého maloskalského nádraží, dnes na zhlaví směr Železný Brod) a tam se do kopce nechodí.
Tak odpor zastupitelstva to nebyl, je jeden místostarosta má ve směru na Železný Brod svůj zájem a posunutí nástupišť tímto směrem se mu jaksi nehodilo. To je celá blokace projektu, který měl být dávno hotov. Zdržení tak 10 let
Tak tohle mě napadlo taky. Já sice nijak nevyhledávám prolézání podchodů po schodech nahoru dolů, ale uspořádání stanice a podchodu s využitím sklonu terénu považuju za optimální. Jenže stanice typu Holešovice, či Královo Pole musí mít pokladny, čekárny a další služby pro cestující v úrovni podchodu, jinak se kouzlo vytratí. A v tom vašem odkazu je popis druhé fotky „Nádraží je v prudkém svahu. Proto tak vysoká budova. Ta však není průchozí. Musíte ji obejít.“ No a to je snad ta nejhorší kombinace, kterou si dokážu představit. 🙁
Na tom brodském zhlaví by to smysl určitě mělo, ale zde však argumenty pro podchod jaksi nesedí. Vůči silnici převýšení max. 1 metr. Od tohoto místa silnice směrem k nádr. budově totiž klesá. To co čeká uživatele vlaků na nádraží za dva roky jim na zhlaví plně poskytne plechová bouda. Na uzamčeném nádraží to opravdu, ale opravdu, lepší nebude.
Sprava zeleznic = cerna dira na prachy a neviditelne vysledky. To tu trat nemuzou zmodernizovat aspon na 200? A zajimalo me, proc tam chteli delat podchody, kdyz tam muzou byt zavory. Aby se utopilo vic penez?
Já myslím, že 200 km/h je málo. Pro zastávkové osobýááky by to sice stačilo, ale rychlík zastavující po 20 až 30 km by se možná dokázal rozjet i na 250 km/h. Jen teda na těch 20 až 30 km nesmí s ničím křižovat. Z toho sice vyjde max 2 páry vlaků za hodinu, ale splní se aspoň 200 km/h.
Rychlíky v Malé Skále zastavují. Zatím…..
Jste vtipny, ale s vasim uvazovanim by mohly jezdit parni lokomotivy bezne az do dneska.
Parní lokomotivy nejezdí kvůli úspoře pracovních sil.
I kdyby to nebylo mimo ekonomickou realitu, tak zrychlovat to přes Malou Skálu je nesmysl. Pokud někdy má jezdit opravdu rychlý vlak mezi Železným Brodem a Libercem, musí to být v tunelu pod Pulečným a ne tou šílenou 30km zajížďkou přes Turnov.
Ano, jako vyhlídková trať to bude úžasné. Kličkování lesem pro batůžkáře, nějaké to pivko ve vlaku, pohoda. Ale jako dopravní prostředek dnešní doby to neobstojí.
A právě proto je potřeba zrychlovat. Aspoň na 100 km/h.
Copak 200 km/h (resp. 160 km/h) ale chtělo by to stavět dvoukolejně!
Proč ne když to norma umožňuje proč pořád dávat peníze do podchodů a výtahů a další kravinek. To je radši dejte do pořádných záchodu a čekáren aby si lidi mněli kam dojít když budou čekat na ten svůj vláček. Určitě to není koridorová trať a vlaky tam přez nádraží neprojíždí plnou traťovou. Tak si myslím že tohle zabezpečení stačí když to funguje i vtom tolik za tracovaným Polsku a žilky vychvalovaným Německu tak proč ne u nás to nechápu. A nebo že by sme byli jiní?
Ano to funguje, ovšem u nás závory na nástupišti neznáme, a kdyby byly tak jak by to asi dopadlo? Červená na nějakém návěstidle pro chodce není zeď. Do technických opatření se nasype daleko více peněz než do nějakého betonového podchodu.
Právě v tom jsme jiní, je zde více alkoholu, drog, a občas si nehlídáme svoje děti, takže potěšpánbu z takových řešení.
Jo jsme dost jiní, i když máme skoro stejnou DNA s Němci (v Bavorsku) a Poláky.
V Libereckém kraji je mnoho stanic, které by si zasloužili podobnou rekonstrukci dříve než Malá Skála. Jsou to mnohem důležitější stanice, kde se křižují vlaky, atd. Například Železný Brod, Hodkovice, Semily. A na stranu na Českou Lípu by se našli určitě také.
Vždyť na Českou Lípu se „našly“ už před pár lety a je tam kompletně zmodernizováno.
A Semily jsou v plánu taky (viz i starší článek zde).
Ale v Malé Skále a přilehlých úsecích je nutno dodělat dálkovinu, tak se to s tím sveze. Domnívám se, že v trati Pardubice – Liberec se jezdí na hubu pouze v úseku M. Skala – Turnov. Něco jiného to bude se změnou komfortu pro cestující. Ale zase tam bude modré zábradlí, které na projektu oholené budovy zatím chybí. A bude tam rozhlas, který se při mimořádnostech bude stále omlouvat.
Jojo Že. Brod je v grozném stavu.
Chápu odpor k podchodu, pokud znamená zbytečnou cestu dolů a pak nahoru. Tady ovšem je ulice u nádraží stejně dole a cestě nahoru se cestující nevyhne. V čem je tedy zvolená varianta „napřed nahoru a přes kolej přechodem“ lepší než původní „pod kolejí pochodem a potom nahoru“, že na tom obec tak zásadně lpěla?
Paragraf jedna, „u nás přece podchod nikdy nebyl“. Zajímalo by mě, zda si vůbec zástupci obce uvědomili ten výškový rozdíl… anebo jim bylo líto budovy a věděli by, že po výstavbě podchodu bude budova nadbytečná. Tak či tak mi přijde jiné řešení, než podchod, vcelku pravěké…
A model nádražíčka s tunelem a mostem opraví také ?
Jo, to mě taky zajímá! 🙂
Tak já starostovi gratuluju k prodloužení (resp. nezkrácení) docházkové vzdálenosti z většiny obce a kvičení pískátka na přechodu při každém průjezdu vlaku. Ale bude mít barabiznu se zelenými okny a namalovanými klenbami, takže co víc si přát.
Rád bych věděl, proč by mělo kvičet pískátko při průjezdu každého vlaku.
Pokud bude hlavní kolej ta u budovy (což tak nějak dává logiku, aby se lidi zbytečně necourali v kolejišti, když se zde osobka pravidelně nekřižuje a na vzdálenější koleji tak může v klidu stát náklad), tak kvůli zabezpečení přechodu na poloostrov. Pokud bude hlavní kolej ta dál od budovy, tak uvedené samozřejmě neplatí. Místo toho přibude slalom mezi modrým zábradlím na poloostrovní perón.
Je to tak. Hlavní kolej bude blíže k budově. Takže pískátko bude kvičet.
Dnes je první, tedy, tedy rovná nejdál od budovy, tak proč by se to mělo měnit. Ale asi máte přístup k dokumentaci, stvořit něco, aby to stálo co nejvíc se dá vždycky.
Když se podíváte do toho nalinkovaného souboru, tak je tam situace. Když uděláte u první koleje nástupiště, tak vám zmizí jedna dopravní kolej a manipulační kolej uděláte kusou, takže druhou dopravní ke křižování musíte udělat na druhou stranu.
Předpokládám jeden široký centrální perón v prostoru druhé koleje pro obě koleje, samozřejmě bez laviček, střechy a jiných zbytečností. Druhá bude před peronem uhnuta do stopy nynější manipulační 4. koleje. Když perón bude situován směrem k Turnovu, nebude ani omezena délka nynějšího nákladiště. Přechod samozřejmě pouze přes druhou kolej.
Když vidím to schodiště s mezipodestou podél budovy z ulice k peronu , tak mi nezbývá než s vámi souhlasit.
https://mapy.cz/s/covapakajo
Ze zastávky Jablonec nad Nisou Centrum se můžete projít po více jak třikrát delších schodech. Úmyslně píšu, že můžete, protože nemusíte. Lze to bez ztráty času stejně jako v M. Skále legálně obejít. V Jablonci se původně mělo chodit k přejezdu směr Liberec, ale majitelé to nepovolili, takže se chodí trochu kostrbatě na opačnou stranu. To schodiště tam bylo zachováno nevím po čem, ale zaplať pánbu nikdo “ chytrej “ ho za pěkný prachy, jako zbytné a na údržbu náročné, nedal zdemolovat. Uvidíme v M. Skále.
Chápu pana starostu. Podchod znamená totiž jen zaplivanou betonovou díru s nějakým nátěrem, díru plnou odpadků, díru sloužící jako latrína, kterou nikdo nikdy neuklidí. Další věc je, že pro zajištění bezbariérovosti je nutno vybudovat buď výtah nebo dlouhou rampu, což v případě rampy znamená dlouhou a zbytečnou cestu tam a zpět do nádražní budovy. Nebezpečím je odříznutí nádražní budovy od cestujících jako například v Ostrově u Sokolova s následným zbytečným bouráním budovy, její nahrazení přístřeškem nebo stavby jiné. Každá stanice je jedinečná a dá se řešit individuálně. Ale jednoduší je použít Copy/Paste řešení. Ohánět se normami je jedna věc, správně… Číst vice »
Stanice Zubrnice je muzeum. Chcete dělat muzeum z celé železnice?
Asi jste nepochopil pointu. Pro zajištění bezpečného přechodu na nástupiště není nutno budovat drahé a zbytečné podchody s rampami komplikující a prodlužující cestu na dané místo.
Včera jsem jel z Hojsovy Stráže. Na 3m jsou troje hodiny! původní na budově, v přístřešku tabule s odjezdy včetně času a nad ní obří nevkusné nové modré hodiny-ny ty původní nabudou je vidět. Prostě peněz je dost. Tak podchody i na lokálky, modré zábradlí i tam kde nikdo nechodí a protihlukové stěny do nebes.
Tak jsem si vzpomněl na fousatý vtip.
Cestující : Pane výpravčí, máte tady troje hodiny a každé ukazují jiný čas.
Výpravčí : Kdyby měly všechny ukazovat stejně, stačí nám jenom jedny.
Tolik peněz a kapacita se snižuje, to je teda geniální projekt. Parní vlaky v letní sezóně asi budou mít utrum.
Kapacita se nesnižuje, v Malé Skále budou stále dvě dopravní koleje jako dnes a zůstane i manipulační kolej. Plány na vybudování podchodu v této stanici byly neskutečnou kravinou, naštěstí je to pryč.
Nevím, jak se ty koleje oficiálně jmenují a jak jsou využity, ale je fakt, že teď jsou tam 3 průběžné koleje, a mají být jen dvě, o kapacitě kusých kolejí nemluvě. Opět logika: podle současného nebo určitého plánovaného jízdního řádu to stačí … ale může nastat případ, kdy je to málo … dvě koleje obsazené 2 pomalejšími vlaky, a chce je předjet rychlík. Samozřejmě, že mohou být důvody toto snížení kapacity převažující, ale prostě nepravdivě konstatovat, že ke snížení kapacity nedochází, je manipulační. A samozřejmě, že proti projektu s podchodem tento může být lepší.
Popisujete tady situaci,která nastává maximálně jednou za 10 let….
To však neznamená, že v budoucnu nemůže nastávat častěji. Dimenzovat železniční stanice pouze na takovou kapacitu, kterou potřebuje současný jízdní řád, bez možnosti budoucího zvýšení intenzity provozu, je neskutečná blbost (viz např. stanice Václavice, kam se po rekonstrukci nevejde ani jeden nákladní vlak navíc, nebo celá trať 114 z Lovosic do Loun).
Pokud je mi známo i v současnosti jsou i teď jen 2 koleje dopravní. 3. Kolej je manipulační, takže, nemůže sloužit pro příjezdy a odjezdy z šíře tratě, tak či onak.
Nejsem si jistej, kdy by došlo k situaci ( a hlavně z jakého důvodu ) , že by ve stanici rychlík předjížděl osobáky v obou směrech. To když už tam bude ten osobak ve stejným směru, tak ho pošlu dál.. Ono taky bude chvíli trvat než ten rychlík dojede ze stanice X do Malé Skály
Momentálně nenastává, protože mají systém zabezpečení a řízení provozu nastaven tak, že další vlak nepustí na trať, dokud předchozí není až na Malé Skále, a to už pak případné předjetí je víceméně logické nechat až na Železný Brod nebo Turnov, byť se tím pozdější rychlejší vlak zase trochu zdrží.
Jsou tam DVĚ dopravní koleje a JEDNA manipulační kolej. Po rekonstrukci se nic nezmění. Po manipulační koleji se opravdu nedá předjíždět a nedá se jí využít ani ke křižování, vyjma nějaké velmi divoké a nepravděpodobné situace, třeba při nehodě.
Jenže ta manipulační kolej bude neprůjezdná. Dříve tam mohl přijet mimořádný vlak, počkat, než se vykřižují pravidelné, a pak jet dál. To už teď nepůjde.
Proč by to nešlo ? Také jsem se nejednou s mimořádným vlakem ocitl v manipulační koleji…
Proboha, který výpravčí by si dovolil brát vlak z trati rovnou na manipulační kolej??? To se dá řešit pouze příjezdem do stanice na dopravní kolej, uhnutím formou posunu na manipulační kolej a po ukončení pobytu na manipulační koleji zase to samé nazpět a odjet se musí opět z dopravní koleje. Takže je úplně jedno, jestli manipulační kolej bude zapojená z jedné strany, či ze dvou.
No ale má-li se tam měnit zabezpečovací zařízení, tak by se snad z té manipulační dala udělat dopravní (a samozřejmě osobáky posílat přednostně tam), ne? Z hlediska konfigurace kolejiště to tedy zhoršení je. Ale hlavně by bylo potřeba, ale nikde se tom nepíše, aby tento úsek s častými souběhy vlaků (Praha->Tanvald a Liberec->Semily) byl rozsekán na kratší úseky než mezistaniční (autoblok, nebo aspoň hradla), aby interval mezi vlaky mohl být kratší, než cca deset minut. Ono má-li být obousměrný přestup mezi těmito směry (je to nanejvýš žádoucí), tak za současné situace to znamená alespoň u jednoho vlaku o 8 minut… Číst vice »
A nebo pokud by potřeboval vykřižovat tři vlaky, tak by druhý vlak cestou posunu dal za první vlak na dopravní kolej.
Ta manipulační je nejblíž budově. Takže na ní můžete v vzít jenom něco krátkého, aby se nezablokoval přístup k peronům. Z Turnova do Železného Brodu je to 14 km. To dělá nějakých 10 minut, které by se u mimořádného vlaku ušetřily, kdyby křižoval uprostřed.
Pánové, budoucnost železnice je v ucelených vlacích, ne v náhradě dodávky PPL, která vozí balíky.