Stanice Praha – Letiště Václava Havla. Úřad začal řešit povolení pro nádraží na Ruzyni

Návrh železniční stanice na letišti Václava Havla. Zdroj: dh architektiNávrh železniční stanice na letišti Václava Havla. Zdroj: dh architekti

Jde o další posun s přípravou desítky let plánovaného spojení na ruzyňské letiště.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Myslím si, že za 10 let se začne projektovat rozšíření tohoto nádraží o dvě koleje, případně druhé podzemní nástupiště pro dálkové vlaky. Víme to už teď, že by to bylo potřeba, ale nebude to dřív jak za 25 let. Všude, kde jsou letiště rovnou napojena na dálkovou dopravu je to velká výhoda. Není to letiště jen pro Prahu a Středočeský kraj. Anebo bude Praha mít jen letiště regionálního významu a budeme tou dobou jezdit vlakem 4 hodiny na CKP do Polska nebo do Frankfurtu.

Mirďa

Nechápu, že ta budoucí trať pod letištěm VH není:
1) rovnoběžná s budoucími dvěma vzletovými a přistávacími drahami – nesmyslně se kroutí viz. obrázek se stanicí v oblouku – to mě hlava nebere
2) nevede v ose těchto budoucích dvou vzletových a přistávacích drah
To vypadá, že projektanti a hlavně zadavatelé předpokládají, že LVH bude na věčné časy sprasené tak jako dnes a že jednou někomu nedojde, že terminály mají být kolmé na dráhy a uspořádané tak, jako na letišti v Atlantě???

Vítek

Ještě pár revizí a za 60 let kopnou do země.

Tomáš Záruba

A když se to pak zaokruhuje, neboli přivedou dálkové vlaky Semmeringem, tak ty jako budou končit kde? Na těch dvou příměstských kolejích těžko.

Qěcy

Doufám, že Letiště bude nejprve šturcové rychloobratiště, po zaokruhování jen zastávka, případně zastávka a odbočka. Veškeré dlouhé obraty a odstavy budou úplně někde jinde. Někde v Praze, nebo Kladně.

Tomáš Záruba

Minimálně tam ale bude potřeba perón příslušné délky navíc k tomu příměstu (jaká je asi pravděpodobnost, že vlak se trefí mezi příměsto a současně skrz Jeneček/Hostivice a současně na jednokolejce a současně křížem na Smíchově a současně mezi vlaky přes Vyšehrad a současně k perónům na Wilson…), plus pak nějaké odstavné/obratové koleje někde směrem k Dlouhé Míli.

Pat

V Kladně, nebo v případě nutnosti na Veleslavíně.

Jiný Petr

V Kladně těžko. Kdysi (a částečně ještě nedávno) bylo na nádraží v Kladně až 33 kolejišť (některé zdroje uvádějí až 35 kolejišť), dneska to podle průběhu stavby a malůvek SŽ vypadá, že tam bude max. tak 8 kolejišť – z toho 5 je vymezeno na místní regionální dopravu (kór při plánovaném taktu 20 min do Prahy).
Takže tam se asi dálkové vlaky na odstavování nevejdou. A na Veleslavíně to taky nevypadá, že bude nějak hodně kolejišť.
Takže to vypadá, že s dálkovými vlaky a jejich odstavováním se zde nepočítá.

vlachjan

Ona v tom Kladně taky kdysi byla ocelárna…

Jiný Petr

Ale jejich seřazovací nádraží nebylo na nádraží Kladno, ale Kladno-Dubí – a toho se modernizace a dvojkolejka netýká

platamond

Byla tam úvaha, podobně jako Vídeň nebo Kodaň o odstavných/obratových kolejích někde za letištěm, v rámci zaokruhování.

Petr

Dálkové vlaky na letiště nedávají smysl a po jednokolejce přes Semmering už vůbec. Představte si situaci, vlak jede z Ostravy do Prahy, na letiště ale chce jeden člověk ze sta, nemá smysl aby skoro prázdný vlak jel na letiště. Těch pár lidí si může na Hlaváku přestoupit. Ohledně Semmeringu by byl ideální vlak z Hlavního nádraží v taktu 30 minut. Kapacitně by stačily 2 nízkopodlažní vagony.

VRTjecesta

Pane Zárubo, přeci víte, že tenhle projekt z 90. let, původně pojímaný jako rychlodráha, byl vnímán něco jako „superželeznice na letiště“. V podstatě zcela oddělená od zbytku sítě. Od té doby sice došlo k drobným změnám, zmizely třeba Kotasovy megalomanské gigahalucinace, ale jinak tak nějak zůstalo vše při starém. Tedy kromě tunelu, což je zase hovadina z naší současnosti. Že by se nějak výrazně uvažovalo nad provozním konceptem, to se asi opravdu nedělo. Prostě zase platí, že u nás trvá všechno tak dlouho, že než se začne stavět, už je to v podstatě zastaralé. Navíc, když i původní čtvrt století… Číst vice »

Sniper

To jako ještě není?

Michal82

40 let se o tom píše a prakticky stále nestaví. Z hlaváku tam měly byt tunelem vedeny dve koleje pro VRT smer Ustí a Berlín a dalsí dve pro přimestske vlaky a rychlíky na Kladno, Rakovník a Chomutov.

Y.K.

To se hezky plácne, horší je když má dojít na placení nějakých 20 – 30 km tunelů. Kromě toho PRG není žádný velký hub, zajíždění všech vysokorychlostních vlaků tam nedává zrovna provozní smysl.

Adam Ř

Aneb proč to dělat jednoduše když můžeme udělat nejdražší stavbu v dějinách této země

Milan

Kolik lidí z vysokorychlostního vlaku z Ústí, Mostu, Berlína (možná jedoucí až do Rakouska) potřebuje zdržení zajížďkou a zastávkou na letišti? Nemluvě o projednatelnosti dalších tunelů pod Prahou, kde by to stejně vysokorychlostní nebylo….

Shangri La

Táák konečně ! Doufám ,že všichni šotouši budou nadšení až se dozvědí , že na letiště VH bude jako bonus zavedena parní trakce. Jsme s myšlením „sto let za opicemi “ ! Svět nám už ujel mílovými kroky !

Michal M

Je skoro ještě odpoledne, ty jsi namol a ještě se dopouštíš typografických zločinů.

Shangri La

Barcelona má letiště El Pratt . . . vzdálené od centra podobně jako v Praze . Metro vedoucí z letiště v Barceloně do centra města je relativně nové – linka označená jako L9 Sud byla otevřena v únoru 2016 a můžete se díky ní dostat z obou barcelonských terminálů pohodlně až do centra města za nějakých 20–30 minut. Zajímavostí je, že vozy metra na této lince jsou zcela autonomní a nemají žádného řidiče. To abyste se nelekli, že první vůz nikdo neřídí…! ! ! V pracovní dny odjíždí metro z letiště každých 7 minut, o víkendech jsou intervaly trochu delší.… Číst vice »

MartinR

To metro také není žádné výhra, celkem se klikatí a do města vás moc nedoveze, takže musíte přestoupit.

Rychlodráha úplně neexceluje a stanice je od terminálu také relativně vzdálena, navíc zatím vede jen k Terminálu 2.

Nejpraktičtější tak víceméně v poměru rychlost-cena zůstává Aerobus se speciálním tarifem, který vás expresně dopraví až do centra.

kolemjdoucí

Vážený pane, nemohu souhlasit. Linka metra L9 Sud, která vede z letiště El Prat obsluhuje obrovskou část Barcelony, včetně universitní čtvrti, fotbalu atd. To že nejede do centra není na závadu, protože se dá přestoupit a dostanete se do centra do 25 minut, což je u města velikosti Barcelony velmi komfortní doba. Ano, pokud jedete do přístavu, je nejlepší použít autobus, ale to je tak vše. Pokud jde o vlak, ano, je pravda že jede pouze z Terminálu 2, ale vlak je tam proto, abyste se dostal rychle na Sants na VRT. Není tam proto, abyste jím pojížděl po Barceloně,… Číst vice »

Pat

Proč ve sněhu, vždyť budou do obou terminálů podchody

mluno

V Barceloně jsem byl roku 7 (školní poznávací zájezd) a abych pravdu řekl, moc si toho z cesty nepamatuju. Co si vzpomínám, že jsme se nějak dostali na vlak (z jakého terminálu fakt nevím, tohle byla záležitost těch, co nás vedli, prostě jsme někam přiletěli, sešli po schůdkách z letadla a pak si nějak nepamatuju čekání na kufry, až právě nástupiště vlaku). Když se naše tlumočnice ptala, za jak dlouho jede (kolik máme času na obstarání jízdenek), dostala odpověď před 5 minutama, ale že je to v pohodě, že na nás počkají. (To mi v hlavě utkvělo, jako taková první… Číst vice »

David

Mě by se líbilo, kdyby na letiště jezdil Hurvínek a nebo aspoň 810…

Bude tam vlastně id začátku ETCS a elektrifikace?

Michal M

Proč by tam neměla být elektrifikace?

Jiný Petr

Otázkou je, zda to dokáže v této zemi někdo zkoordinovat – jak koleje, tak elektrifikace. Navíc to, alespoň v prvních letech, pokud dodrží harmonogram vypadá na ostrovní provoz Veleslavín – letiště. Z Veleslavína do Dejvic/Buben v té době tunel ještě nebude (tudíž nebude ani elektrifikace)

Milan

V plánu je i elektrizace Kladno-Kralupy, ostrovní provoz by to tedy být neměl. No a uvidíme, co se provede se semmeringem, Pro funkční přímé spojení je potřeba zaokruhování letiště-Jeneč-Hostivice-Smíchov

Juraj

Pořád mě tam trochu děsí ty dvě koleje.
Na příměstskou S5/S55 je to asi OK, v Helsinkách to taky stačí.
Jenže pokud by snad jednou v budoucnu mohly na letiště i dálkové vlaky, už to s tím intervalem bude docela problém.

Ostatně ve Vídni nejspíš taky původně netušili, že kromě S7 a CATu tam přibudou ještě railjety a občasný pokus z Brna, ale naštěstí tu kapacitu měli.

automatic

dvě koleje při intervalu 10 minut je sakra málo. Navíc se počítá s vlaky Masaryčka – letiště, Masaryčka-letiště-Kladno – a opačně, a ještě dálkové vlaky po zprovoznění Metropolitního expresu Spodem, tudíž v příštích třeba třiceti letech ta stanice stačit určitě nebude, a doufám že se staví na delší dobu než těch 30 let. Navíc zásadní problém vidím v tom, že se vůbec nepočítá se zajížděním VRT na letiště.

Adam Ř

S jednou dálkovou linkou na letiště se počítá. Vést jich tam víc nedává moc smysl, vzhledem k tomu, že z Moravy i z ČBudějic to vždy bude dávat větší smysl do Vídně či Katovic.

Tomariero

Z Budejc určitě ne tam je to 50 Praha, 35 Vídeň, 10 Mnichov a 5 zbytek (samotné Budejce, Linz či Brno)

Air Traveller

budejovice a viden? 🙂 v praze jsou o polovinu rychleji, nez ve vidni.

Adam Ř

Máte všichni pravdu, s těmi Budějovicemi jsem to poplet, špatně jsem si pamatoval čas. Ale pro Moravu platí co jsem řek.

VojtaCB

Z Vídně létat dost často, ale jezdím tam většinou autem. Mám to necelé tři hodiny (+ parkování na Pandě). Do Prahy je to cca 3 hodiny vlakem+MHD, autem necelé 2 hodiny (+parkování). Vzhledem k nabídce a cenám letů z Vídně ji preferuji.

Ale ok, je to trochu off-topic 😉

Michal M

Tos myslel Moravské Budějovice, ne?

Náhodný Kolemjdoucí

MES je pro příměsto.

Dusmor

Na letiště nic jiného než příměsto nikdy jezdit nebude, nedává to smysl. Případný jeden dálkový vlak týdně, sloužící jen pro splnění podmínky dotací, samozřejmě nepočítám.

Náhodný Kolemjdoucí

Uvažoval se jeden pár Ex11 za hodinu.

Twix

Co je za linku Ex11? Dneska neexistuje a linka R11 nevede do Prahy.

Y.K.

Vzhledem k tomu, že SŽ vlaky neobjednává ani neprovozuje to je pro ni maximálně tak cvičení pro odhad (budoucí) kapacity. Plán to ale není.

Dusmor

Linka Ex11 která pojede z Kladna na letistě a tam se bude úvraťově otáčet a pak po semeringu na Smíchov, Hlavní a pak tradá na Pardubice, Olomouc, Ostrava jih a Havířov? No to bude fakt príma spoj.
To mi dává větší smysl dojet S linkou přes Smíchov na Hlavní (nebo přes Bubny na Masarykovo a přejít ten kousek na Hlavní) a tam si vybrat z nabídky různých dopravců.

Adam Ř

Já nad tím uvažuji následovně:
dává smysl (minimálně do dostavby MES) vést vlak z Hlaváku na Letiště přes semering. A pokud ho už vedeme, není důvod ho neprotáhnout někam dál, aby se zlepšila dostupnost letiště z větší dálky. Proč to pak ženou zrovna na Ostravu a ne třeba Hradec či Budějovice, to už si nejsem jistej

Náhodný Kolemjdoucí

On ten Ex11 obsluhuje hodně Olomouc, které po přesunu mnoha spojů na VRT zajistí rychlé přímé spojení s Prahou, Ostravou a Pardubicemi.
Kladno a Havířov jsou na české poměry celkem velká města a nějaké spojení si zaslouží.
Letiště získá povinné napojení na dálkové vlaky.

Na papíře zajímavý spoj.

Dusmor

Na Praha hlavní z Ex11 naprostá většina cestujících vystoupí a jiní nastoupí. Smysl by měl jen jako spojení dvou samostatných expresů s krátkými rameny, aby se zbytečně nezdržoval na hlavním kvůli obratu. Např. Kladno – mimo letiště po Semmeringu na Smíchov – Hlavní plus Hlavní – Nymburk – Hradec Králové. Obsluha letiště zůstane na zastávkových S linkách, ideálně v krátkém taktu, pokoušet se na těch tratích bez možnosti předjíždění to ředit nějakou rychlejší vrstvou nevidím schůdné. Pro začátek asi tyhle tři linky: Veleslavín – letiště – Kladno Veleslavín – mimo letiště – Kladno Veleslavín – letiště – po Semmeringu –… Číst vice »

Dusmor

A ještě výhled do daleké budoucnosti, až budou postavené S tunely. Linku přes Semmering zokruhovat do osmičky a vlakem dojedete skoro všude po Praze.
Letiště – Semmering – Smíchov – Karlák – Hlavní – Libeň – Malešice – Eden – Hlavní – Bubny – Veleslavín – letiště. Samozřejmě včetně všech zastávek po trase.

tarten

Mmch, railjet je kratší, než příměsto. Teprve CJ by se nevešel, ale ten se tam těžko někdy podívá.

mluno

Taky mi to přijde málo a myslel jsem, že to je jen ukázka, část většího celku, ale jak se pořádně koukám, oni to snad myslí vážně.
Moje představa by byla minimálně jedna dvojce kolejí pro příměstskou/městskou dopravu pod ropidem a druhá dvojce pro dálkové vlaky, které tam možná budou jezdit (přičemž v názvosloví čd je dálkový vlak třeba Praha-Budějice nebo Plzeň-Brno, nepředstavujme si žádnou exotiku).

v.sp

Jako pamětník si už moc nepamatuju, ale nemluvilo se při stavbě T2 o přípravě na podzemní stanici právě vlaku na letiště?

JirkaX

No, ta příprava pod T2 je, ale ne na vlak ale na Metro, než ho zatočili pro motýle a krtke kamsi za Motol.

Hans N.

Je někde vidět, jak ta příprava v T2 vypadá? Je to něco jako prázdný prostor v délce nástupiště atd.?

Tomáš

Pošlete někdo odvolání a zastavte to. Než ten paskvil půl kilometru od terminálo postaví a nebude cesty zpět.
Všude v normálních zemích se letištní nádraží staví pod terminálem s přímým výstupem mimo povětrnostní podmínky. Jen u nás to staví v polích.

Vlek

Nikdy se to tak nedělalo:D

Air Traveller

nebudte hysterka. je to asi 100m od terminalu 2. a asi 200m od terminalu 1. navic koukejme se do budoucnosti – po rozsireni terminalu to bude prakticky u terminalu. ad vsude ve svete – no, barcelona a vlak by mohla povidat. na cdg to taky neni uplne nejbliz. na heathrow je to sice v podzemi, ale nez tam dojdete, tak ujdete lan sveta. ve frankfurtu taky ten kilometr ujdete, nez dojdete na stanici. v mnichove z vlaku jdete asi 200m po tom jejich namesti (ta je, pravda, pod strechou, ale stejne je tam v zime zima a v lete vedro)…atd… Číst vice »

Projektak

Blíže to postavit k T1 je značně problematické. Budova parkoviště, věž, terminál 1.
Největší problém však vidím v umístění tridirny zavazadel v prostoru terminalu 2. Proto bych i řekl že stanice je těsně napojena na konec T2. Nehledě na to, že s dostavbou T2 bych řekl, že dojde k přímému vstupu suchou nohou rovnou do terminálu

David

Zastávka v polích je kulturní dědictví naší železnice!

F. K.

Zastávka v polích je blábol, kam byste ji situoval?

Frantisek X

Tak mohlo by to logicky ústit tam, kde dnes stavějí autobusy MHD, a ne až kdesi za parkovišti jako poslední možnost. Je nějaký důvod, proč to tam nejde? Napadá mě akorát kolmo stojící budova terminálu 2, která může mít nějaké podzemní prostory stojící v cestě prodloužení k Jenečku, jako jediný rozdíl proti vzdálenější poloze. Ne, že by mě nějak urážela, jen mi to nepřijde praktické pro letecké cestující a personál (i když možná trochu pohybu navíc po delších letech uvítají, kdo ví :)).

Frantisek X

Dokonce přenesené i do metra (procházka od vlaku ve stanici Depo Hostivař k autobusům, nemluvě o vynuceném zajíždění tramvají od ještě vzdálenější Černokostelecké, například). 🙂

Jan Tichavský

Jo, to je krásný terminál. Uprostřed ničeho a jako kompromis odevšud daleko plus kilometr kolejí navíc, aby se mohlo jezdit do kolečka.

Milan

Jste asi nikdy nezažil výpadky na Žižkově. Dispečeři jsou za tu kapacitní smyčku rádi, do ostatních se odklony nevejdou.

Pesimista

UNESCO na to! Místo mostu budou bránit naše zastávky!

F. K.

Právě, že přímo pod terminálem to není skoro nikde a má to racionální důvody. Přestaňte lhát a dělat ze sebe blbce.

Ruda

Amsterdam shiphool . A je to dokonale.

Twix

To je jediné letiště co mě napadlo, kde je to opravdu pod terminálem. Jinde je to vždy kus vedle a nevidím v tom problém. Má to i tu výhodu, že můžu zavřít stanici nezávisle na terminálu.

Air Traveller

tak zas se netvarme, ze to nikde pod terminalem neni 🙂 Krom toho Amstru snese oznaceni “pod terminalem” i Zurich, Heathrow 🙂

Vrabec na střeše

Vždycky se u nás stavělo první nádraží a potom město okolo.

rory2k

Tak mladá města u nás nejsou, nejsme v Americe. Železnice se u nás budovala 2. polovině 19. století, to už všechna města (kromě Havířova) už dávno stála.

john334

Úplně běžně se stavěly nádraží v polích poměrně daleko za městech a spousta měst se tím směrem rozrostla až později.

Juraj

Tak nevím, ale nebude to o nic dál, než ve Vídni od vlaku na T1.
V Düsseldorfu je nádraží taky před terminálem, zhruba stejně daleko.
Madrid nebo Paříž má taky nádraží vedle terminálu, a to mají přitom daleko delší docházkové vzdálenosti oproti Praze.

Zastřešení přístupových cest by neměl být nepřekonatelný problém.

MrMarkus

Podzemní chodba s travelátory by byla fajn.

Lukáš

Jestli to není tím, že nádraží pod terminálem se projektuje současně se stavbou terminálu.

vlachjan

Vůbec bych se nedivil, kdyby z tohoto důvodu (ale i pro častější frekfenci obsluhy) byla i po dovedení „rychlodráhy“ na letiště poptávka po zachování trolejbusového provozu.

Air Traveller

ze se bude nekdo pozastavovat nad tim, ze i zavedeni zeleznice na letiste zustanou i jine formy dopravy na letiste … by me nenapadlo.

vlachjan

Hlavní město Praha ale tvrdí, že po (již brzkém:) zavedení železniční dopravy na letiště bude trolejbusová dráha snesena a trolejbusy použity jinde.

Air Traveller

coz ale nevylucuje zentam zustanou autobusy ?

Pat

Bus 100 a Tbus 191 tam bude jezdit pořád, ano

Mmm

Zřejmě vás spletla ta fotka stanice, kde je z jedné strany estakada a z druhé strany plot a pole. Nebojte, je to tam celé zastavěné a pole není široko daleko. Nevím proč neudělali vizualizaci do reálných míst.

old

Jak půl kilometru od terminálu? Vždyť bude přímo před ním se vstupem přímo do terminálu
A jinak co vám brání to odvolání podat sám místo výkřiků na diskuzi Zdopravy…

Milan

Podívat se zároveň na plánované rozšíření terminálu, kde je ta stanice napojená přímo do plánované dostavby, je asi nadlidský výkon….
https://prazsky.denik.cz/galerie/vizualizace-budouci-podoby-letiste-v-ruzyni.html?photo=3&back=2731821033-2784-63