Stanice Praha – Letiště Václava Havla. Úřad začal řešit povolení pro nádraží na Ruzyni
Návrh železniční stanice na letišti Václava Havla. Zdroj: dh architekti

Jde o další posun s přípravou desítky let plánovaného spojení na ruzyňské letiště.
A když se to pak zaokruhuje, neboli přivedou dálkové vlaky Semmeringem, tak ty jako budou končit kde? Na těch dvou příměstských kolejích těžko.
Doufám, že Letiště bude nejprve šturcové rychloobratiště, po zaokruhování jen zastávka, případně zastávka a odbočka. Veškeré dlouhé obraty a odstavy budou úplně někde jinde. Někde v Praze, nebo Kladně.
V Kladně, nebo v případě nutnosti na Veleslavíně.
To jako ještě není?
40 let se o tom píše a prakticky stále nestaví. Z hlaváku tam měly byt tunelem vedeny dve koleje pro VRT smer Ustí a Berlín a dalsí dve pro přimestske vlaky a rychlíky na Kladno, Rakovník a Chomutov.
Táák konečně ! Doufám ,že všichni šotouši budou nadšení až se dozvědí , že na letiště VH bude jako bonus zavedena parní trakce. Jsme s myšlením „sto let za opicemi “ ! Svět nám už ujel mílovými kroky !
Je skoro ještě odpoledne, ty jsi namol a ještě se dopouštíš typografických zločinů.
Barcelona má letiště El Pratt . . . vzdálené od centra podobně jako v Praze . Metro vedoucí z letiště v Barceloně do centra města je relativně nové – linka označená jako L9 Sud byla otevřena v únoru 2016 a můžete se díky ní dostat z obou barcelonských terminálů pohodlně až do centra města za nějakých 20–30 minut. Zajímavostí je, že vozy metra na této lince jsou zcela autonomní a nemají žádného řidiče. To abyste se nelekli, že první vůz nikdo neřídí…! ! ! V pracovní dny odjíždí metro z letiště každých 7 minut, o víkendech jsou intervaly trochu delší.… Číst vice »
To metro také není žádné výhra, celkem se klikatí a do města vás moc nedoveze, takže musíte přestoupit.
Rychlodráha úplně neexceluje a stanice je od terminálu také relativně vzdálena, navíc zatím vede jen k Terminálu 2.
Nejpraktičtější tak víceméně v poměru rychlost-cena zůstává Aerobus se speciálním tarifem, který vás expresně dopraví až do centra.
Mě by se líbilo, kdyby na letiště jezdil Hurvínek a nebo aspoň 810…
Bude tam vlastně id začátku ETCS a elektrifikace?
Proč by tam neměla být elektrifikace?
Pořád mě tam trochu děsí ty dvě koleje.
Na příměstskou S5/S55 je to asi OK, v Helsinkách to taky stačí.
Jenže pokud by snad jednou v budoucnu mohly na letiště i dálkové vlaky, už to s tím intervalem bude docela problém.
Ostatně ve Vídni nejspíš taky původně netušili, že kromě S7 a CATu tam přibudou ještě railjety a občasný pokus z Brna, ale naštěstí tu kapacitu měli.
dvě koleje při intervalu 10 minut je sakra málo. Navíc se počítá s vlaky Masaryčka – letiště, Masaryčka-letiště-Kladno – a opačně, a ještě dálkové vlaky po zprovoznění Metropolitního expresu Spodem, tudíž v příštích třeba třiceti letech ta stanice stačit určitě nebude, a doufám že se staví na delší dobu než těch 30 let. Navíc zásadní problém vidím v tom, že se vůbec nepočítá se zajížděním VRT na letiště.
S jednou dálkovou linkou na letiště se počítá. Vést jich tam víc nedává moc smysl, vzhledem k tomu, že z Moravy i z ČBudějic to vždy bude dávat větší smysl do Vídně či Katovic.
Z Budejc určitě ne tam je to 50 Praha, 35 Vídeň, 10 Mnichov a 5 zbytek (samotné Budejce, Linz či Brno)
budejovice a viden? 🙂 v praze jsou o polovinu rychleji, nez ve vidni.
Máte všichni pravdu, s těmi Budějovicemi jsem to poplet, špatně jsem si pamatoval čas. Ale pro Moravu platí co jsem řek.
Z Vídně létat dost často, ale jezdím tam většinou autem. Mám to necelé tři hodiny (+ parkování na Pandě). Do Prahy je to cca 3 hodiny vlakem+MHD, autem necelé 2 hodiny (+parkování). Vzhledem k nabídce a cenám letů z Vídně ji preferuji.
Ale ok, je to trochu off-topic 😉
Tos myslel Moravské Budějovice, ne?
MES je pro příměsto.
Na letiště nic jiného než příměsto nikdy jezdit nebude, nedává to smysl. Případný jeden dálkový vlak týdně, sloužící jen pro splnění podmínky dotací, samozřejmě nepočítám.
Uvažoval se jeden pár Ex11 za hodinu.
Jako pamětník si už moc nepamatuju, ale nemluvilo se při stavbě T2 o přípravě na podzemní stanici právě vlaku na letiště?
No, ta příprava pod T2 je, ale ne na vlak ale na Metro, než ho zatočili pro motýle a krtke kamsi za Motol.
Pošlete někdo odvolání a zastavte to. Než ten paskvil půl kilometru od terminálo postaví a nebude cesty zpět.
Všude v normálních zemích se letištní nádraží staví pod terminálem s přímým výstupem mimo povětrnostní podmínky. Jen u nás to staví v polích.
Nikdy se to tak nedělalo:D
nebudte hysterka. je to asi 100m od terminalu 2. a asi 200m od terminalu 1. navic koukejme se do budoucnosti – po rozsireni terminalu to bude prakticky u terminalu. ad vsude ve svete – no, barcelona a vlak by mohla povidat. na cdg to taky neni uplne nejbliz. na heathrow je to sice v podzemi, ale nez tam dojdete, tak ujdete lan sveta. ve frankfurtu taky ten kilometr ujdete, nez dojdete na stanici. v mnichove z vlaku jdete asi 200m po tom jejich namesti (ta je, pravda, pod strechou, ale stejne je tam v zime zima a v lete vedro)…atd… Číst vice »
Blíže to postavit k T1 je značně problematické. Budova parkoviště, věž, terminál 1.
Největší problém však vidím v umístění tridirny zavazadel v prostoru terminalu 2. Proto bych i řekl že stanice je těsně napojena na konec T2. Nehledě na to, že s dostavbou T2 bych řekl, že dojde k přímému vstupu suchou nohou rovnou do terminálu
Zastávka v polích je kulturní dědictví naší železnice!
Zastávka v polích je blábol, kam byste ji situoval?
Tak mohlo by to logicky ústit tam, kde dnes stavějí autobusy MHD, a ne až kdesi za parkovišti jako poslední možnost. Je nějaký důvod, proč to tam nejde? Napadá mě akorát kolmo stojící budova terminálu 2, která může mít nějaké podzemní prostory stojící v cestě prodloužení k Jenečku, jako jediný rozdíl proti vzdálenější poloze. Ne, že by mě nějak urážela, jen mi to nepřijde praktické pro letecké cestující a personál (i když možná trochu pohybu navíc po delších letech uvítají, kdo ví :)).
Dokonce přenesené i do metra (procházka od vlaku ve stanici Depo Hostivař k autobusům, nemluvě o vynuceném zajíždění tramvají od ještě vzdálenější Černokostelecké, například). 🙂
Jo, to je krásný terminál. Uprostřed ničeho a jako kompromis odevšud daleko plus kilometr kolejí navíc, aby se mohlo jezdit do kolečka.
UNESCO na to! Místo mostu budou bránit naše zastávky!
Právě, že přímo pod terminálem to není skoro nikde a má to racionální důvody. Přestaňte lhát a dělat ze sebe blbce.
Amsterdam shiphool . A je to dokonale.
To je jediné letiště co mě napadlo, kde je to opravdu pod terminálem. Jinde je to vždy kus vedle a nevidím v tom problém. Má to i tu výhodu, že můžu zavřít stanici nezávisle na terminálu.
tak zas se netvarme, ze to nikde pod terminalem neni 🙂 Krom toho Amstru snese oznaceni “pod terminalem” i Zurich, Heathrow 🙂
Vždycky se u nás stavělo první nádraží a potom město okolo.
Tak mladá města u nás nejsou, nejsme v Americe. Železnice se u nás budovala 2. polovině 19. století, to už všechna města (kromě Havířova) už dávno stála.
Úplně běžně se stavěly nádraží v polích poměrně daleko za městech a spousta měst se tím směrem rozrostla až později.
Tak nevím, ale nebude to o nic dál, než ve Vídni od vlaku na T1.
V Düsseldorfu je nádraží taky před terminálem, zhruba stejně daleko.
Madrid nebo Paříž má taky nádraží vedle terminálu, a to mají přitom daleko delší docházkové vzdálenosti oproti Praze.
Zastřešení přístupových cest by neměl být nepřekonatelný problém.
Podzemní chodba s travelátory by byla fajn.
Jestli to není tím, že nádraží pod terminálem se projektuje současně se stavbou terminálu.
Vůbec bych se nedivil, kdyby z tohoto důvodu (ale i pro častější frekfenci obsluhy) byla i po dovedení „rychlodráhy“ na letiště poptávka po zachování trolejbusového provozu.
ze se bude nekdo pozastavovat nad tim, ze i zavedeni zeleznice na letiste zustanou i jine formy dopravy na letiste … by me nenapadlo.
Bus 100 a Tbus 191 tam bude jezdit pořád, ano
Zřejmě vás spletla ta fotka stanice, kde je z jedné strany estakada a z druhé strany plot a pole. Nebojte, je to tam celé zastavěné a pole není široko daleko. Nevím proč neudělali vizualizaci do reálných míst.