Stanice metra Palmovka má jako první nový jednotný a informační navigační systém Čitelná Praha
Výměna stávajícího informačního systému za nový by něj měla probíhat pouze v případě modernizace či rekonstrukce stanic metra.
V Praze ve stanici metra Palmovka začalo pilotní testování nového jednotného informačního a navigačního systému Čitelná Praha. Jde o podobu od studia Side2, které vyhrálo mezinárodní graficko-designérskou soutěž na novou podobu informačního a navigačního systému mobility v Praze.
Lidé si mohou již nyní prohlédnout první navigační cedule nástupišti a v západním vestibulu stanice. Druhá polovina stanice zůstává pro možnost srovnání v dosavadní podobě. Po následném uživatelském testování se nový systém rozšíří do dalších stanic.
Soutěž skončila letos na začátku roku. Následně začaly po nezbytných administrativních úkonech práce na přípravě jednotlivých pilotních projektů. Následovat budou stanice Háje a Karlovo náměstí i testování nových 3D nosičů těchto informací. Novou grafiku informací na zastávkách povrchové dopravy i nové fyzické navigační prvky pro pěší bude pak Praha testovat také na Palackého náměstí.
„Praha má nový, přehledný a uživatelsky přívětivý celoměstský orientační a navigační systém. Doposud byl jenom na papíře. Nyní mají všichni možnost se na novou podobu cedulí podívat na vlastní oči. Na finální podobě systému chceme spolupracovat hlavně s cestujícími, proto nyní zahájíme uživatelské průzkumy v nejrůznějších podobách. Díky zpětné vazbě upravíme systém do podoby, jakou ji lidé potřebují na svých každodenních cestách i tam, kde jsou poprvé v životě,“ řekl náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Zaměření na čitelnost
„Hlavní výzvou pro nás bylo adaptovat novou grafiku na stávající nosiče. V této pilotní fázi se zaměřujeme hlavně na čitelnost, velikost písma a srozumitelnost. Dále pak testujeme, jak se budou zvolené materiály chovat v současných světelných podmínkách. Věříme však, že přechodem na nové nosiče dokážeme cestujícím v budoucnu sdělit také komplexnější informace o navazující povrchové dopravě,“ říká Tomáš Machek za designérské studio Side2.
Město, Ropid a Dopravní podnik hl. m. Prahy chystají anketu mezi cestujícími, co na novou podobu říkají. „Velmi nás budou zajímat reakce běžných cestujících, hlavně jejich zkušenosti se základními uživatelskými parametry, jako je čitelnost nových navigačních prvků, jejich srozumitelnost či srovnání se stávajícím systémem. Očekáváme proto zapojení co největšího počtu cestujících formou on-line ankety,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Výměna stávajícího informačního systému za nový by podle něj měla probíhat pouze v případě modernizace či rekonstrukce stanic metra, případně výměny dožilého stávajícího informačního systému za nový.