Stanice Bílina dostane nová nástupiště, přilehlá trať přijde o jednu kolej

Podkrušnohorská magistrála mezi Bílinou a Mostem. Pramen: Správa železnicPodkrušnohorská magistrála mezi Bílinou a Mostem. Pramen: Správa železnic

Cílem stavby je odstranění rychlostních propadů a zvýšení traťové rychlosti na maximální možnosti trati.

Odebírat
Upozornit na
guest
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ingip

Takže se to v podstatě vrátí do stavu před rokem 1979. Tehdy byla zprovozněná třetí kolej, i když spodek už byl na třetí kolej připravený dříve…

Zesp

Ale ten tříkolejný úsek byl docela zajímavý i svým umístěním v údolí řeky Ohře s majestátním vrchem Bořeň v pozadí. Silný provoz je tu i dnes, i když s minulostí se to asi fakt srovnávat nedá:

https://youtu.be/Bj9WUilDU2Y

Honza Plomer

Ohře? Vážně?

Alibaba

Trochu vody z Ohře tam teče. 🙂

Petr Šimral

To je sice pravda, ale přece jen bych se držel Bíliny 🙂

zesp

No jasně pánové, taková blbost… To fakt nevím, kde jsem to vzal. To se omlouvám, velmi se stydím. Byť jsem z Hané, jezdíváme občas do bílinského kempu a Bílina teče hned vedle. Ale jak bylo konstatováno, voda z Ohře tam de facto teče taky… On ten Podkrušnohorský přivaděč je také velmi zajímavé dílo…

Petr Šimral

A i důvod jeho vzniku…
Řeka Bílina byla tak strašně špinavá, že její vodu bylo potřeba ředit relativně čistou vodou z Ohře.

Tomáš Záruba

Pardon, ten most v Chudeřicích náhodou součástí být nemá? Pokud ne, je vůbec na někdy v plánu, nebo se zatím tváříme, že ten propad 140-100-140 je v pohodě?

Fdl

Stačí se podívat na interaktivní mapu staveb. Je to samostatná stavba.

Sap1k

Odhad na rok 2029, samostatná stavba

Projektant

Zvýšení rychlosti je slušné, byť uváděných 110 km/h je pro Vk. Zejména u oblouků menších středových úhlů bylo možno výrazně zvětšit poloměr, což pocítí nejen údržba, ale i uši všech v okolí trati (např. R359m -> R430 m; R597m -> R700 m; R406m -> R550 m; R338m -> R475 m;)

Rychlostní profil V150:

km 37,300 120 km/h
km 35,256 90 km/h
km 36,476 105 km/h
km 38,372 95 km/h
km 39,092 100 km/h
km 41,673 95 km/h
km 43,707 90 km/h
km 44,269 95 km/h
km 45,543 konec (ŽST Most)

Jaaa

Like za info. Ale ty hodnoty jsou jak pro předminulé století.

Přípravář

a stojí to za redukci kapacity?

Tomáš Záruba

Jakou redukci kapacity prosím? Aby tam nultá měla nějaký kapacitní přínos, tak by buď musela být až do Mostu, nebo by Zlatníky musely být uspořádané obráceně. Neboli aby se od „osobního“ směru Oldřichov – Chomutov oddělil „nákladní“ směr Úpořiny – Obrnice (popř. Most nové). Jenže tyto směry se dnes vždy kříží, takže nultá jen přesouvá problém o pár km vedle (ano, marginálně ji lze využít třeba k předjetí Os rychlíkem, což ale z koncepčního hlediska není v tomto případě moc vhodné; pro předjetí nákladem je to moc krátké a navíc v Bílině nelze současně vjet z krajní a nulté bez… Číst vice »

Petr Šimral

Nějak Tě Tome nechápu. Kde vidíš problém? V Bílině jsou tratě zapojené přímo ukázkově, samozřejmě až na čtyřicítky do odbočky. České Zlatníky jakbysmet. Zbývá napojení Mostu Nového, který má samostatný vjezd do Mostu a tři možnosti, jak s vlaky směr Bílina přeskákat druhou kolej. Totéž Třebušice s napojením od Mostu n.n., kde sice šedesátka vexle je již dnes pomalá (no, ona byla pomalá už v osmdesátkách, dokázali bychom se v Sergeji + 1250 tun rozjet i na víc, ale ne až tak o moc (cca 70 km/h). Od Chomutova do n.n. dvě možnosti přejezdu a zas takový fičák tam nebyl… Číst vice »

Tomáš Záruba

Asi jsme se nějak nepochopili. Já nekritizuju ten návrh (a už vůbec ne úrovňové zaústění v Mostě či Třebušicích). Naopak se snažím vysvětlit, že ta nultá (když pominu „stání ve frontě“) má s ohledem na uspořádání návazných dopraven malý praktický význam (neumožňuje odstranit směrové kolize) a tudíž nevadí, když bude zrušena.

Pavel Nocar

nultá kolej vede do Obrnic a dále do Počerad. Dříve byla tato kolej hojně využívána.

Petr Šimral

Důležité je si uvědomit, k čemu tam ta „nultá“ vlastně vznikla… Nikoliv k jízdě vlaků jako takových, ale k zařazování nákladních do sledu a řízení přepřahů nákladních vlaků. Ono stát tam jako osmý v pořadí nebyla žádná výhra… Nezapomínejme, že až do roku 1990 dráty končily v Třebušicích a tak se v Bílině přepřahalo vše mimo Wap a Wapky ve Světci, občas až v Řehlovicích. Toto platilo pro depo Sokolov, Chomutovák a Louňáci to měli trošku jinak. Teprve po poklesu nákladní dopravy po roce 1995 se začala nultá využívat opravdu jako traťová kolej, nikoliv kolej odstavná… A dnes, pokud se… Číst vice »

Dan

Jinak řečeno, pokud nebude fíra muset nebo chtít absolvovat tuhle rozcvičku, pojede tam stálých 90-95. Krása, jak se SŽ daří prochází mystifikovat svět uvádění těch Vk rychlostí a všichni jim to baští.

Modrá guma

Nejlepší na tom je že ta rychlost 110km/h bude na třech úsecích, které dohromady mají okolo 600 metrů dohromady, jinak se zvedne rychlost z 80 na průměrnou 90/95. Ale Tak revoluční to bude z hlediska SŽ stejně jako 140 z Bíliny na Teplice, kde je z 80 na 140 (900 metrů). 100 přes most a následně opět 140 na cca 1km, kde jde do oblouku 90. Takže papírově jí tam máme, ale nevyužije to nikdo, ale máme to a můžeme se tím chlubit. Nevím jestli tohle papírové extrémní zvýšení rychlosti stojí za to… Ale GŘ si to tak přálo, tak… Číst vice »

Vojtech

Skvěle cimbuří

Granja

…. papírově jí tam máme, ale nevyužije to nikdo …

… zejména při přítomnosti elektroměru na mašině a platby dopravce za spotřebovanou energii. Jen blázen by takovouto neekonomickou jízdou zbytečně hradil vyšší spotřebu trakční energie, když krácení JD je na tak krátkém/krátkých úseku/cích zcela marginální.

troglj

U těch 110 myslíte rychlostní profil v100 nebo v130?

Ta 100 přes most u Bíliny je hrozná prasárna. Modernizace úseku se zbrzdila skoro o rok a i přes to došlo k tomu, že když stav mostu neodpovídal projektu, tak ho nepřeprojaktovali do cílového stavu na 140 km/h, ale zakonzervovali a rozkopou trať někdy v budoucnu. A díky tomu je úsek na 140 km/h vlastně k ničemu.

Tomáš Záruba

Nově bude celkem využitelný na těch 120 km/h, co bude přes stanici (nyní 100).

Miroslav

Zábavné to je i u Krupky kde konečně po dlouhém čekání zvedli tu rychlost na těch „135km/h“. No a kde ta rychlost je??
Za žst. Krupka-Bohosudov směr Ústí nad Labem, takže ani né 2-3 kilometry, jinak je max. 120km/h až k Proboštovu…

Tomáš Záruba

Tak tady lze očekávat navázání po reko Chabařovic.

Radim

To je jako když se opravovala trať 280. První udělali stanici Hustopeče, kde ale nechali staré původní výhybky – po opravě v přímém směru 100km/h, jinak 30km/h a na jedné i druhé straně je 140 resp. 145/155km/h

Tomáš Záruba

Copak stanice, to se někdy předělá. Ale ten oblouk o kus vedle je k #>.

Kuba2

Se zdvoukolejnění, souhlasím, přínosy tam budou nezanedbatelné, ale proč se zase musí Bílina dělat stylem „všetko popíliť“? Máme tady v síti spoustu stanic s úrovňovým přístupem, na mnohé jiné stavby nejsou peníze, ale tady se zbourá funkční nástupiště, aby se tam mohlo postavit v podstatě to stejné? Nechápu.

Kuba2

Překlep: Se zdvoukolejněním souhlasím…

Apollo 17

V Bílině je všechno ze 70. let minulého století. Kolejiště, zabezpečovací zařízení, trolejové vedení je na konci živoznosti, nástupiště přístupné jen schodištěm, nevyhovující výška, vlaštovky kryté azbestovou krytinou. Lepší je udělat vše najednou (jako Oldřichov, Bohosudov, Řetenice), než již 20 let přestavovat (Teplice v Čechách) a konec je v nedohlednu. Tam před více než 20 lety vybudovali jedno ostrovní nástupiště a podchod, pak několik let přestavovali bohosudovské zhlaví, po dokončení se přestavovalo zase, protože byl budován místo kusých kolejí peronek, pak se přestavovalo první nástupiště, nyní se staví nový most na Řetenickém zhlaví, v plánu je prodloužení podchodu……..atd.

Twix

Myslím že teplické ostrovní nástupiště je z roku 2006, takže přes 20 let to ještě není, ale jinak souhlas. A stavěli ho snad přes rok.

Sap1k

Chtělo by to na tom 2. nástupišti udělat nový povrch – po rekonstrukci zbytku to tam absolutně nezapadá.

Kuba2

Proboha spousta staveb v téhle republice je třeba stovky let stará a není to důvod je jen tak bourat. Pokud je dejme tomu u podchodu špatná konstrukce stropu, tak dejme tomu, ale bourat ho jen tak? To stejné s nástupišti – azbest vadí, když se řeže nebo brousí, protože se uvolňují mikroskopické částice, které jsou karcinogenní při vdechnutí. Jestli už někde leží, tak je to úplně jedno, na tom nic toxického není. Ke schodům se dá dodělat plošina.
A s Teplicemi se to nedá srovnávat – tady se nic vylepšovat nebude, jen draze obnovovat stávající stav.

X 1

Myslíte tu plošinu, jako je v Kolíně? Tak jo. 😄

Jiří Kocurek

„Jestli už někde leží, tak je to úplně jedno“

Není, on se po čase začne rozpadat. Jestli celou Husákovu dobu azbestocement zažíval kyselé deště, tak to cementu zkrátilo životnost.

Jaaa

Problém je, že tyhle stavby prostě dosluhují, protože jsou stavěné s nějakou životností. Jiné, obvykle starší, jsou “na furt”, ty má smysl udržovat i velmi staré.

David

Přesně, stejně jak v Pardubicích, v podstatě se postaví úplně stejná nástupiště. Ani Švýcaři nejsou tak bohatí aby bourali existující nástupiště pokud vyhovují. Výtah se dá postavit i do existujícího nástupiště.

Adam Ř

Mě přijde dobré se ptát, kdy naposledy došlo k předláždění/přeasfaltování. Pokud měníme celé nástupiště stejně často jako jeho povrch, je něco špatně

Apollo 17

Tak hlavně se odstraní debilita, kdy na odjezdu musí všechny vlaky z 2. staniční koleje do 2. traťové koleje do udbočky s V max 40 km/h. To samé pro nákladní vlaky, které musely do kopce brzdit na 40 km/h , protože směr Most začíná 2. TK ve šturcíku, kde se odstavují lokomotivy a všechny vlaky musí do odbočného směru sníženou rychlostí jako na nějaké lokálce.

Kuba2

Jako pro náklady je to asi blbý (ale kolik jich jezdí od Teplic?), nicméně ten rychlík se stejně o moc víc nerozjede, když v Bílině stejně staví.

Apollo 17

Ten rychlík i osobák má na zhlaví už 80 km/h(když nemusí odbočkou , nákladní vlaky musí „do odbočky“ i ze Světce.

Kuba2

Nemusí, do nulté jede přímo.

Jeffer

Od konca strechy na nástupišti za poslednú výhybku smer Most je to 500 metrov. Pri zrýchlení 1 m/s² (Panther na osobáku) tam ten vlak môže mať rýchlosť už 114 km/h (31 sekúnd). Pri zrýchlení 0,5 m/s² (ťažší vlak) potom 80 km/h (45 sekúnd). Samozrejme, keď musí držať 40, tak ju musí držať ešte dlhšie, pretože ten vlak má nenulovú dĺžku a za výhybkami musí byť celý. Inak sa ten teoretický osobák rozbehne na 40 km/h za 11 sekúnd a ďalších 39 s mu to potrvá na značku 500 metrov (kde bude mať stále rýchlosť len 40 km/h). Podobne rýchliku rozbeh… Číst vice »

Granja

A to byl tak nepřekonatelný problém tam tu výhybku na 80 do odbočky dát? Kolik energie se tam prodrbalo spočítá kdo?

Tomáš Záruba

Koukám, že laické představy jak se co rozjede jsou fakt naprosto mimo…

Jeffer

Daj sem reálne čísla, alebo si taky komentár strč za klobúk. Myslíš, že pre diskusiu na zdopravy budem hľadať a modelovať nejaký rozbeh na limite ťažnej sily, adhézie (a u ľahkého Os možno i komfortu), aby som sa dostal na čísla o päť sekúnd iné?! Pre ilustráciu toho, že tým trpí aj zastavujúca osobka, to stačí.

Tomáš Záruba

Stačí se párkrát projet vlakem, aby přibližný dojem, že je to „kolem stovky“ (a určitě ne „akorát na těch 40“) člověk, co nekouká jen do mobilů, prostě měl. Určitě by moje reakce taková nebyla, kdyby se ten odhad pletl o něco málo.

Mariscal Mariano Santamaria

To je neuvěřitelné …

Honza1

Konkrétněji?

Jeffer

Fakt? Ja tomu celkom verím.

Geralt

Opravdu to zanedbatelné zrychlení stojí za likvidaci třetí koleje?

František

S rušením povrchový těžby uhlí tam ta 3 koleje jako budou proč? Bude pak brutální nárůst osobky?

Martin

No se začátkem těžby lithia se očekává nějakých 70 vlaků Krupka-Prunéřov týdně. Plus obecně přesun nákladů na koleje.
Potom je také otázka, jak rychle bude pokračovat útlum těžby a případně řešení mimořádností. Protože nejednou už ta třetí kolej přišla vhod.

Modré zábradlí

Ten byl dobrej. Přidám taky jeden: „To takhle letí v letadle tři prezidenti…“

fous55

A je tam ta třetí kolej k něčemu? Miliony tun uhlí už se tam nevozí a přes 2 minuty zrychlení nejsou zanedbatelné. Ale hlavní je, že podle letáku to půjde už příští měsíc do provozu! 🙂

troglj

Jednotky miliónů tun uhlí ročně spotřebuje jedna elektrárna…
Nicméně Počerady už to mají skoro sečtené, spolu s Chvaleticemi jsou to jedny z nejstarších (a nejšpinavějších) uhelných elektráren, jejichž provoz už se nevyplácí.

Středohor

Také se přidávám k zastáncům, že třetí kolej už není potřeba. Jedná se o pozůstatek doby, kdy se vozilo x tun uhlí od Bíliny směr Žatec, Louny, Kralupy. Pokud by proti tomu Žesnad nějak protestoval, jistě by to tento web zaznamenal. Naopak narovnanější oblouky jsou plus i pro nákladní vlaky.

troglj

Pokud to bude pro rychlík z 80 na 110, tak to ušetří přes 2 minuty jízdní doby.

Radim

No, známe SŽ, jestli to bude ve výsledku minuta, tak to bude moc 😉

El Barto

Minimálně by bylo vhodné odstranit nutnost jet ve směru na Most z 2. staniční koleje na 2. traťovou odbočkou rychlostí 40 km/h (viz výše Apollo 17), i díky tomu by se mohlo ušetřit více času nebo alespoň stabilizovat grafikon.

Jiří Kocurek

Jenže někteří v tom vidí vyhozené peníze, které by se jinam mohly použít … na mzdy?

El Barto

To je něco na podobné úrovni, jako brát peníze politikům, aby bylo na důchody.

Honza1

Ano, samozřejmě by se párkrát do roka kolej mohla při vhodném prospojkování hodit k nějaké operativě. Ale jinak se kapacitní výpočty pohybovaly v optimálních hodnotách, takže nelze úplně předpokládat nějaké nedostatky. Vždycky je ale potřeba do rovnice přidat také náklady.

Tomáš Záruba

Hlavně tam konkrétně žádné „vhodné prospojkování“ není. Tam to skoro vypadá, jako by kdysi někdo řekl, že se to udělá v akci Z brigádníkama bez projektu a ve stanici se to vždy zaústí „rovně do první koleje, co to potká“ a nějaké rozmýšlení, co a jak by bylo vhodné, je akorát nějaké intelektuálské zdržování pokroku.

Tomáš Záruba

Vzhledem k tomu že ta nultá má praktický přínos (mimo výluky) nulový až záporný, tak rozhodně ano. 🙂