Stanice Aš získá novou výpravní budovu, stará půjde k zemi

Nádraží Aš. Autor: Pimvantend – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3415887Nádraží Aš. Autor: Pimvantend – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3415887

Město Aš se dočká nové výpravní budovy, která bude velikostí lépe odpovídat jeho potřebám. Nová budova nahradí tu stávající z

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Aš má štěstí, že dostane novou budovu. Dokud na to jsou prachy.

Jan Dobiáš

Spíš jde o to, že Aš, které asi nepatří k nejdynamičtěji se rozvíjejícím městům v Česku, promarní šanci, aby se tu postavilo něco zajímavého. Taková budova může město pozvednout, ale jak často se zde něco nového a architektonicky promyšleného staví?

libcha

Kdyby se chystal nějaký „den otevřených dveří“ této budovy, tak by to bylo super. Mě se tahle „normalizační“ architektura líbí (souhlasím, že nemusí každému), kolikrát má i zajímavé prvky v interiéru, zvlášť tam, kde nebyl důvod to v čase modernizovat.

Martin V.

Ten obklad nevypadá špatně, ale zrovna boletické panely jsou po těch letech jak funkčně, tak i esteticky naprosto mimo. U některých větších budov se nyní dělá celé nové opláštění (kdy skelet budovy zůstane), ale v kombinaci s předimenzovaností nádražní budovy k dnešním potřebám asi není jiné řešení.

Ještě by mě zajímal návrh nové budovy (pokud je k dispozici).

Přemek

Nebýt azbestu ve výplních, jde o zajímavý a svým „cihlovým“ vzezřením i pohledný architektonický neofunkcionalistický počin z kraje sedmdesátých let. Dnes se takových budov mnoho nedochovalo. Rekonstrukce nádraží je práce pro přemýšlivé, novostavba pro líné rutinéry. Přemýšlivých se nedostává?

Kajman

Asi nejsem dostatečně přemýšlivý, ale mně připadají všechy tyto stavby nevýslovně odporné. Čili za mě – jen ať jde k zemi.

Lech Malý

Tak antivandal s modrým zábradlím je asi ještě odpornější. Ale zde je spíš problém s naddimenzovaností: a že takových hraničních mastodontů je nejenom u nás, ale i v Evropě: Cafranc, Lubawka, Ebersbach, Meziměstí… Opravte mě, jestli něco z toho už šlo k zemi. To v diskuzi zmiňované ÚnO alespoň šlo využít, kdyby se chtělo, bohužel se nechtělo.

Elb

Pro možná využití na ubytování nějakých somráků na maloměstě udělat propad rychlosti na nejvytíženější trati.

Jaaa

Souhlasím, z té jedné fotky vypadá ta stavba jako zdařilá. Ale nikdy jsem tam nebyl, tak nemohu soudit…

XXXD

S takovýmhle přístupem bychom ovšem nepostavili nic nového. Kromě toho v článku se píše, že je budova příliš velká a pokud se pro ni nenašlo využití, tak není jiného zbytí.

Honza

Již na první pohled jsem poznal i v článku zmíněné tzv. Boletické panely, používané zejména ve stavbách občanské vybavenost, někdy i paneláků jako výplň meziokenních prostor, barvy typicky modrá a červená, zelená, ovšem paleta byla širší. Co je ovšem důležité: obsahují azbest, čili pokud SŽ dodrží všechna legislativní opatření, demolice levná nebude. A nebo se to „nějak udělá“, jak jsem před lety viděl eternitové šablony shazované ze střechy jednoho nádraží volně do kontejneru, o samodomo českém řešení výměny krytiny nemluvě. Přitom v Německu se nejdříve taková střecha nejprve musí nastříkat enkapsulačním nástřikem, načež se stanoví kontrolované pásmo, nastoupí pokrývači v… Číst vice »

On.

SŽ budovu demolovat nebude,ale ve výběrovém řízení vybere nejlevnější firmu. Kdo bude levný bude muset někde ušetřit.

Brian Griffin

„demolice levná nebude“
Pravda pravdoucí – jenomže to samé platí i pro případnou rekonstrukci. Nemůžete to rekonstruovat a ten azbest tam nechat.

ene bene

Za mých mladých let býval v Čechách polyetylén. Ale teď frčí th a krátká písmena, jestli vona tohle není ta globalizace.

Martin V.

Tak ta byla ještě o dost větší než dnešní…
Nástupiště tam mají pěkné, ale z opačné strany současná budova vypadá ještě o poznání hůř než na titulní fotce schovaná za smrčky a břízou. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Bahnhof_Asch_2015.jpg

JakubAr

Zajímal by mě projekt na novou budovu. Předpokládám, že samozřejmě nevzniká nejlepší možnou cestou, tedy architektonickou soutěží, tak totiž SŽ nepostupuje nikdy (pokud ji do toho teda nedokope Praha jako na Veleslavíně). Lze jen doufat, že to nebude úplný paskvil.

Princ Krason

Bude 🙁

Zbyněk

Zrovna u této budovy mě napadlo, zda jí památkově nechránit. Je i v interiéru zachovalá, přitom budovy z té doby se bourají jedna za druhou (Transgas, Nisa, …). Na autobusové nádražíčko a P+R je tam plno místa i teď.

Chrchla

Byla budova nejprve nabídnuta k prodeji? Byla cena rozumná?
Byla budova nabídnuta městu? Bylo to „za jednu korunu“?
Bohužel zase jen neúplný článek, ale snad se nějaký diskutující ozve a doplní informaci.

PetrB

„My bychom byli nejraději, kdyby se část budovy ubourala a zbytek zrekonstruoval, protože tu stavbu vnímáme tak trochu jako technickou památku z minulého století“. Jenže studie odhalily, že výrazně výhodnější bude dům zbourat a nádraží postavit zgruntu nové. A ačkoli je vedení města přesvědčené, že bourání není pro město tou nejsprávnější variantou, nebude prý přípravy komplikovat. „Nechceme riskovat, že se práce nestihnou do doby, než v Aši a sousedním Selbu začnou velké oslavy, které se chystají na rok 2023 v rámci Bavorsko – českých týdnů přátelství Selb – Aš. A vítat v takové budově návštěvníky, kteří by k nám přijížděli… Číst vice »

Princ Krason

Budou je vitat v male boude/cekarne se dvema lavickama a jednim (zavrenym) okenkem pokladny… Jo a s Delikomatem 🙂 To chces 🙂

Hen ten oný

Napadá mně, potřebuje vůbec Aš výpravní budovu?

PetrB

Tak kdyz uz jsme na zapade Cech. V Plzni na trati 190 Plzen – Ceske Budejovice bude zrusena stanice Plzen-Koterov a nahrzenena novou zastavkou Plzen-Slovany v mistech krizovatky ulic Castkova x Lobezska x Susicka. Duvodem je zlepsi provazanosti s MHD (trolej 12, bus 29 a 30), nebot soucasna stanice Plzen-Koterov je bez obsluhy MHD a jeji vyuziti je minimalni.

Petr

Ona ta stanice nebude úplně zrušena, bude přestavěna a mezi hlavním a Koterovem bude vybudována nová zastávka Plzeň Slovany. A v Koterově už nebudou zastavovat osobní vlaky. To jen pro upřesnění 😉

Rýpal

Nooo vidíte… Když se chce tak jde všechno!!! Jinak to nádro v Aši vypadá jako u nás bývalá fabrika… Otřesný.
Buďte rádi že půjde k zemi.

PetrB

As bylo mesto se spičckovým exportnim prumyslem, s desitkami tovaren a s tisici kvalifikovaných dělníků.
Za Rakouska-Uherska se radilo mezi nejbohatsi mesta, bylo druhe hned za Prahou. Proto centrum mesta vypada jako byvala fabrika.

rýpal

jojo skončil asi jako detroit 🙂 jeho sláva už skončila proto nemá cenu lpět na původním stavu a podobě města jestli se někdo chce dostat zpět na vrchol musí se změnit… starý pořádky nikdy znovu fungovat nikdy nebudou nikdy!!! ne za dnešních tech. vymožeností..

jirka

starý pořádky by fungovaly dodnes nebýt toho že se výroba přesunula do Číny!

Elb

Zavřeme hranice a budeme vypadat jak v Jižní Americe, i tam jsou mimochodem země, které ještě v mladších letech patřily k nejbohatším na světě a kam to se socialismem a ochranou domácího trhu a dělníků dopracovali..

jirka

no a už jsou hranice zavřený, a s čínou jsme to dopracovali do kartantény..hahaha

Bram

Spíš je otázka, proč se současná budova pouze nezredukuje a vyhazuje se 80 milionů Kč za novou budovu v místě, kde v zásadě není potřeba žádná budova…

Apollo17

Také to tak vidím.Tam bude nejspíš rozdíl v investičních penězích(nějaké dotační programy na novou výstavbu,versus finance na rekonstrukci staré budovy).

XXXD

V těch 80 milionech je i demolice, alespoň podle článku. Je pak otázka, jestli právě demolice a nová budova nevyšly lépe jak zbourání části současné a rekonstrukce jejího zbytku.

Princ Krason

Mne se ta stara budova hodne libi, skoda ze neni snaha ju zachovat. Je myslim tak velka a dustojna, protoze je u hranic, podobne jako v Cierne nad Tisou…

Jsem zvedavej jakej paskvil tam vyseknou, bez architekta, podobne jako v Usti n/Orlici…

Dominik

Tak Ústí nad Orlicí není špatné, ano možná by to chtělo extra místnost, jako čekárnu, nebo i Nádražní restauraci (ale nejsem si jistý zda by se uživila), ale rozhodně je lepší jak původní budova. Architektonicky je třeba zajímavá, ale vnitřním uspořádáním to moc dobré nebylo.

Tady na Moravě

UnO je zhmotnely exkrement. Je to supermarketove vyhlizejici bouda ktera plni jediny ucel – cekarna. Nic vic tam neni.

Jiří Šrámek

Jaký další účel by měla nádražní budova ještě plnit? Má fungovat jako vodojem? Nebo skladiště lisů na klobouky? Či snad jako protialkoholní léčebna?

Princ Krason

Je to vstupni brana to mesta, za mne ma byt taky reprezentativni.
Btw, Gebrian o nove UnO tocil video, jak je to silene remeselne nedodelane a nedotazene.

Štěpán

Taky se mi líbí, chápu, že tento architektonický styl je tak trochu kontroverzní, ale i tak nevidím důvod to bourat. Nějaká rádoby „moderní“ budova rozhodně nebude hezčí, než toto.

Rýpal

Že něco nebude hezčí než toto? Nenechte se vvsmát. Horší už je jen STARÁ budova v u
UnO.

Princ Krason

Starou budovu UnO vubec neobhajuju 🙂 Ale ta nova zapustena, to neni architektura… To je konzum 🙂

XXXD

Tak jde hlavně o to, jestli slouží svému účelu. Když budete vymýšlet různé architektonické skvosty, tak to pak může dopadnout jako třeba tramvajová trať na Barrandov.

asdfr

Nech sa paci. U nas na namesti mame stavbu roka 2003. 3 poschodova presklenna budova, ktora je nevyuzivana lebo sa prehrieva. Aby sa neprehrievala, tak by museli vymenit komplet oplastenie a na to mesto nema.

https://myturiec.sme.sk/c/22156828/martinske-millenium-je-prazdne-funguju-len-toalety.html

Márty

Nejsem pro, aby se bourala, přijde mi sice zanedbaná, ale krásná. Nicméně to z pohledu sž chápu. Snaží se být dobrým hospodářem, takže pokud je budova příliš velká, tak jí nahradí menší, vyhovující. Bohužel to ještě nedotáhli tak daleko, aby si uvědomili, že architektura je důležitá. Osobně bych Nejradši viděl ubourání této původní se zachováním odbavovací haly.

Brian Griffin

V Aši žádná stará nádražní budova není, ta byla zbořena za komunismu. Stejně jako většina hodnotnějších budov ve městě. Proto to tam vypadá tak příšerně, nikoliv proto, že v XIX. století to bylo tepající průmyslové srdce – tehdy uměli fabriky s městem skloubit, viz dochované fragmenty v Ostravě.

ušatá

Pak že je málo peněz. To je vizitka SŽ. Bourat a stavět znovu to, co tam bylo. Navíc jde o budovu novou, nikoliv nějakou stoletou bouračku. Že nejsou schopni budovu opravit, využívat a cestujícím poskytnout řadu služeb by mělo vést k tomu, že by bylo potřeba všechny odpovědné osoby včas vyměnit za schopné, aby si konečně uvědomili, že nemovitosti jsou zdrojem zisku a že i cestujícím lze cestování zpříjemnit namísto jakýchsi betonových přístřešků nebo nějaké přízemní čekárny bez služeb. Nakonec i za nevyužití území se musí platit. Není už možné, aby na nějakém pozemku byla malá, přízemní budova k ničemu,… Číst vice »

Brzdič zániku

Píšete po ránu neskutečný bláboly, co se vám stalo? 😉

Jaaa

To, že nemovitosti jsou zdrojem zisku, je bohužel pravda. A zrovna v Aši by to šlo. A zrovna SŽ(DC) tohle fakt neumí. Být to soukromej barák, už se patrně pronajímá.

Brian Griffin

Tak když je to BOHUŽEL pravda, tak je teda dobře, že to SŽ(DC) neumí, že ano?