Stagnace: Výběr mýtného v roce 2023 zůstal těsně pod hranicí 15 miliard

Kamiony na D8. Foto: ŘSDKamiony na D8. Foto: ŘSD

Z celkové částky uhradili domácí dopravci 47 procent, oproti předchozím rokům to znamená ústup.

Celoroční výsledky mýtného systému potvrdily stagnaci, kterou ukazovaly výběry v průběhu roku. Dopravci loni zaplatili za použití dálnic a vybraných silnic I. třídy 14,914 miliardy korun, což je meziročně o 0,4 procenta více (61 milionů). Jde o nový rekord. Oznámila to společnost CzechToll, která mýtný systém pro stát provozuje.

Z celkové částky uhradili domácí dopravci 47 procent, zbylé mýtné připadá na zahraniční provozovatele, nejčastěji z Polska, Slovenska, Rumunska a Maďarska. Znamená to ústup českých dopravců, v předchozích dvou letech si drželi podíl kolem 48,5 procenta.

Necelých 13,22 miliardy korun uhradili dopravci za jízdu po dálnicích, zbylých 1,69 miliardy korun projeli dopravci na zpoplatněných úsecích silnic I. třídy. Dlouhodobě tak platí, že přibližně 89 procent z vybraného mýtného připadá na úhradu za užití dálnic.

V posledním měsíci roku 2023 uhradili dopravci na mýtném 1,04 miliardy korun, meziročně o 1,24 procenta méně. Stejně jako v roce 2022 se tak stal prosinec měsícem s vůbec nejnižším výběrem mýtného v celém roce. Počet transakcí poklesl v prosinci meziročně o 3 procenta na 76 milionů.

Na konci listopadu bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 828 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, z toho 650 tisíc automobilů mělo zahraniční registrační značky. K těmto registrovaným vozidlům vydal CzechToll dopravcům 645 tisíc kusů palubních jednotek.

Mýtné je příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. V roce 2022 dopravci zaplatili na mýtném 14,85 miliardy korun, meziročně o 4,6 procenta více. Od března se mýtné sazby zvýší o 10 až 15 procent, neboť se do nich budou nově počítat poplatky za emise CO2.

Tagy czechtoll mýtné
35 komentářů