Stadler získal schválení pro provoz nových lokomotiv EURO9000

Lokomotiva Stadler Euro9000. Foto: StadlerLokomotiva Stadler Euro9000. Foto: Stadler

Po Německu a Rakousku má být lokomotiva s výkonem 9 MW brzy schválena v dalších zemích.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Olcit

Dotaz na diskutující řidiče vlaků. Předpokládá se u malosériových lokomotiv jako je tato při jejich jízdách v ČR, že případnou závadu na pohonu odstraní přímo řidič vlaku? Myslím když nepomůže restart?

Ptám se proto, že Stadler u této loko přímo uvádí svoji vzdálenou diagnostiku TWC … akorát, když Stadler loko nabízí primárně pro D-A-CH, tož patrně čeští řidiči bez pokročilejší znalosti cizího jazyka budou nahraní.

kade

Lehce přesněji … a kdyby ještě nějaké otázky 🙂 https://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/lokomotivy-euro9000-schvaleny

adamgolias

Jak je to prosím s dimenzováním spřáhel vozů? Není tažná síla 500kN více , než na jakou jsou spřáhla vozů v čr připravena? Dík

Jiří Kocurek

https://www.msvmetal.cz/sroubovky/

Šroubovky 850 a 1350 KN

Rušnovodič Peter

Ďakujem za užitočný odkaz. Áno ja si pamätám ešte v suvislosti s HDV nejakej svajciarskej zeleznicnej spoločnosti (BLS?) práve tieto dve hodnoty. Takže ak platí pre ťažnú silu na háku klasickej „slabej“ skrutkovky 850kN limit 350kN, tak uplatnením priamej úmery zosilnená 1350kN by mala umožnovať (1350/850)*350kN. Na europsky skrutkovkový svet samozrejme čosi vynimočné 🙂

kade

pak je tu ještě předpisová stránka věci a v tomto jsme bohužel trochu zamrzli (okolní země to řeší pouze doporučením nebo mají limity vyšší)
D 2/1: „… Hranice dovoleného namáhání táhlového ústrojí v tahu je překročena, činí-li okamžitá tažná síla na háku vozidla více než: 350 kN u vozidel normální stavby .. „

Pitrys

Převod je na jakou rychlost?

Kubrt

120 km/h.

IGCT

Parametrům této lokomotivy věřím narozdíl od systému siemensáckého perpetum mobile ve švycarskych vektronech, které slibují neuvěřitelnou vysokou adhezi

Martin Horníček

Stadler prestrelil.Tak ťažké a mega výkonné lokomotívy Europa nepotrebuje.
Pri limitujúcej dlžke vlaku a tým padom aj hmotnosti sú podla môjho názoru zbytočné.
Aj lokomotivka Voith so svojou dieselovou maximou prestrelila.Skončila skôr jak zčala.
Ale páči sa mi.

Granja

Zase pro vozbu přes Havlíčkův Brod (Praha – Brno) by tato loko s tím výkonem na kopcovité trati byla ideální.

Olcit

Momentálně je vyřešeno formou pomocné lokomotivy na účet (resp. na dluh) daňových poplatníků… tzv. postrk.

Alibaba

Jo a bude to rovnat oblouky mezi HavlBrodem a Kolínem.

kade

Poměrně dávno překonané kliše, moderní šestinápravovky mají rozhodující podélné síly (Yqst) v uplně normálních hodnotách. Problém už je jen svislé zatížení

Alibaba

Stále si myslím si, že na naše obloukovité tratě Co´Co´ lokomotivy nepatří, ať se tváří vodící síly jak chtějí.

Jiří Kocurek

Mohu se domnívat, že švýcaři mají s vozbou přes kopce v obloucích více zkušeností nežli sovětští inženýři.
Ostatně jak je na tom řada 182 od Škody v porovnání se Sergejem?

qěcy

No to sice jo, ale stejně koukněte na prapůvod pojezdu.

Alibaba

Re 6/6 mají Bo´Bo´Bo´.
Krokodýli se moc neujaly. Ae 6/6 se chovaly stejně jako u nás 182.
Lokomotivy 182 měli střední kolo se zmenšeným okolkem a taky nesměly všude.
Myslíte jiné lokomotivy?

Kubrt

Tak určitě. A proto má Stadler na lokomotivy z této rodiny 210 závazných objednávek, z drtivé většiny v Evropě. Konkrétně na nejnovější Euro9000 pak 20.
Maxima byla čistě dieselová, ty Stadlery různě kombinují elektřinu a naftu, což je pro evropské zákazníky mnohem zajímavější.

qěcy

Maxima především má HD přenos opravdu výkonnou převodovkou. Což má dost podstatné nevýhody, které nakonec v součtu převážily nad výhodami.

kade

Dovolím si upřesnit, zhruba v červenci navýšeno na 30 x EURO9000.
A jinak jasně, takhle drahá hračka se nevyvíjí, nevyrábí a neschvaluje bez toho, aby si výrobce udělal důkladný průzkum potenciálu a získal nějaké úvodní zakázky (nebo aspoň jejich příslib)

Johnny Cash

Jak jste na to přišel? V Bavorsku je často potkávám na trati a neustále přibývají další. I u DB Cargo v Mnichově už mají 4 kousky.

Jiří Kocurek

Evropa především nepotřebuje, aby mezi výrobcem a zákazníkem stál plánovač a určoval těm dvěma, co mají chtít.

Olin

Plný souhlas… A co uděláme s Bruselem 🙁 .

Jiří Kocurek

No právě, někdy je spíš na škodu 🙁

qěcy

Vy nevidíte rozdíl mezi naftovou lokomotivou s HD přenosem (Maxima CC) a elektrickou lokomotivou s dieselem navic? Rozdíl v efektivitě přenosu a v nákladech na provoz?

Lukáš Chytil

Jasně a proto jezdí RCC přes Alpy s 2-3 Vectron.

Rušnovodič Peter

Podľa mňa neprestrelil, veď tento výkon, nezodpovedá ani dvojici spriahnutých súčasných B’0 B’0 rušňov, naviac ešte obmedzených pevnostným limitom 850kN skrutkoviek. Skôr by som mal obavy o znízenú prechodnosť rušňa na oblukovitých tratiach kvôli podvozku C0′ C0′.

Péťa

Není C0’C0′ jako C0’C0′. Podvozky na téhle srandě nejsou to co na 182.
Bude to mít normálně přechodnost 2. Možná pokud nebude fungovat mazání okolků bude prechodnost 3 ale to má i taurus.

Hajnej

Maxima skončila na tom, že HD přenos pro takhle velké výkony je v dnešní době naprosté zvěrstvo…

Zlámalík

Tak asi okej, no 😀

Olcit

Takže takov trochu těžší lokotka jako loko 781 Sergej.

Proč vlastně došlo k vyřazení lokomotiv 781 Sergej v ČSSR už po 10 letech od dodávky? Protože v ČSSR nejsou vhodné tratě pro takto těžkou lokomotivu? Na elektrifikované tratě je to neekonomické. A na vedlejší neelektrifkované tratě příliš malé zatáčky kolejí. Je to tak?

Gregyros

????

Olcit

Jakože jsem zvědavý jestli seriózně bude tahle španělská loko v provozu v ČR. V konkurenci loko s LM dieslem, to bude mít těžké.

Např. pokud bude úplná uzavírka během modernizace Brno-Přerov, tak tato španělská loko určitě nebude jezdit objízdnou trasu Brno-Ostrava trasu přes Kyjov s pasažerskými vlaky. Protože už Sergeje na trase přes Kyjov měly problém, že při slušné rychlosti poškozovaly trať. A tahle španělská loko je ještě těžší.

Zlámalík

Alexi, zalezte a už prosím raději nevylézejte.

Olcit

Tak ono z pohledu provozovatele 2/3 tratí v ČR, tj. z pohledu státního podniku SŽDC asi bude velmi velká opatrnost k tak těžké loko ze Španělska = aby nejezdila příliš rychle na klikatých vedlejších tratích = aby nepoškozovala tyto tratě.

Ono totiž z pohledu SŽDC, jelikož podniká za účelem zisku, se bude porovnávat jestli se vůbec firmě SŽDC vyplatí aby taková loko byla v ČR = tj. předpokládám, že SŽDC patřičně upraví ceník svých služeb citelně směrem vzhůru a to zvláště pokud jde o Sergeje a jim podobné či ještě těžší loko.

Olcit

Takže po úpravě ceníku firmy SŽDC je otázkou budoucí perspektiva např. Maxima u IDS Cargo na tratích v ČR….

Má vůbec Maxima ETCS? Nebo to dopadne jako flotily artefaktů KŽC?

Alibaba

SŽ je státní organizace. Už by jste si to mohl zapamatovat.

Olcit

Fakta jsem již uvedl. Že si nimi nesouhlasíte je Vaše věc. Že se neshodneme … s tím umím žít.

A zatím si můžete lámat hlavou proč asi tak už od 2003 ve výročkách SŽDC uvádí že podle dle Živnostenského zákona a proč uvádí své výsledky ve „Výkaz ZISKU a ZTRÁTY“.
Asi šotek, ne? -:)

Skippy

Faktem je, že SZDC už delší dobu neexeistuje.
Faktem je, že SŹ (SŹDC) není státní podnik či firma, ale jak tady již Alibaba zmínil státní organisace. V tom je rozdíl. To, že je to statní organisace neznamená, ze nemusií mít učetnictví tj. vykazovat ztráty a zisky.
S tebou je to, ale marný.

Olcit

V čem přesně spočívá onen praktický rozdíl mezi státní organizací dle zákona 77/2002 a státním podnikem? SŽDC podniká (což znamená, že funguje tak aby dosáhla zisku). Je zapsána v Obchodním rejstříku. Konkrétní kus majetku (pozemky v Dejvicích) SŽDC prodala privátní firmě Amadeus Real za Babišovy vlády, aniž by SŽDC pozemky nabídla organizačním složkám státu a ani by stát dal souhlas k prodeji… Ptám se proto, že zákon 77/2002 např. v § 19 říká, že státní organizace=státní podnik, pokud zákon dále nestanoví jinak. A zákon jinak nestanoví. Ostatně v čem je rozdíl mezi SŽDC a Řízením letového provozu a Ředitelstvím silnic… Číst vice »

Alibaba

Rozdíl by právě měl spočívat v tom, že SŽ je určená pro správu státního majetku a ten nemusí vydělávat.

V §19 žádné rovnítko (ani slovně vyjádřené) není, nebo ho sem radši nakopírujte, ať víme, z čeho čerpáte.

Ze SŽDC se stát akciovka nemůže.

Olcit

No jasně, že § 19 říká, že SŽDC je státní podnik a že podniká.

Ostatně proto se ŘSD z příspěvkovky mění na státní podnik.

A SŽDC zůstává jak je, neboť už SŽDC je dávno státním podnikem.

Osobně si myslím, že dojde ke změně, že SŽDC se stane státní akciovkou podobně jako Letiště Praha, a.s., ale je to pouhá spekulace ode mě jako od laika.

Alibaba

O jakém odstavci v §19 mluvíte?
cituji ze zákona:
Díl 1
Vznik státní organizace Správa železnic

§ 19

(1) Ke dni vzniku akciové společnosti České dráhy vzniká státní organizace Správa železnic se sídlem v Praze.

A dále je to na vás, který odstavec určuje, že hlavním účelem je podnikání?

Ze SŽDC se stát akciovka nemůže.

Olcit

Ach jo….. Jak tenis proti betonové zdi. Nemyslící. Statické.

Alibaba

Uvedl jste dojmy.
Uvěďte odkaz na obchodní rejstřík (aktuální hodnot), kde je uvedeno, že SŽDC je právní formou „státní podnik“.
Za mě: https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=678947&typ=PLATNY
A podívejte se, že se tu rozlišuje předmět činnostii a předmět podnikání.

Prosím, odkaz na výročku, kde je uvedeno „dle živnostenského zákona“.
Já vidím ve výročce 2021 „v souladu se živnostenským zákonem“, což považuji za činnost, která se týká §21 77/2002 odst.(3).
Před tímto živnostenským řádkem je ve výroční správě je předmět činnosti.

I stát požaduje po SŽ výkazy. zda řádně hospodaří., viz Skippy.

Olcit

Ach jo….. Jak tenis proti betonové zdi. Nemyslící. Statické.

Alibaba

A ten odkaz bude, nebo se vám na tenis ztratila raketa?

Olcit

Ach jo….. Jak tenis proti betonové zdi. Nemyslící. Statické.

Alibaba

Nějak vám přeskočila jehla na desce, co se takhle do té zdi pokusit rozběhnout, třeba se vám rozsvítí…

Marty

Jaké zatáčky ty odborníku. Možná je načase jít konečně otravovat někam jinam

Olcit

Asi nedosahuji úrovně těch odborníků, kteří nachystali chyták na normální lidi nepolíbené kolejnicí:

Firma České dráhy neprovozuje dráhy, ale železniční dopravu

Firma Správa železnic neprovozuje železniční dopravu, ale provozuje dráhy. A aby bylo jasnější (ironie), tak firma se přejmenovala z Správa železniční dopravní cesty.

A to je součástí té šarády, která v 2021 stála 80 miliard dotací, které si vesměs půjčili daňoví poplatníci.

Gratuluji.

Alibaba

ČD a.s. provozuje dráhy (vlečky) i provozuje drážní dopravu. (toto není ironie).

Olcit

Díky

Skippy

„Male zatacky koleji“, to jsi tomu dal korunu Alexi.

Olcit

Chápu, že Vás stráááášně zmátlo. Asi tak jako když jde o chyták nachystaný na 9,5 milionů obyvatel ČR, kteří pravidelně nepoužívají vlak, tak v případě pošetilého zájmu o využití služeb železnic, která daňové poplatníky předloni stála zhruba 80 miliard dotací. Ono přece dává perfektivní smysl, aby se některé pasažérské vlaky jmenovaly osobní vlaky, že? Zhruba po vzoru osobní auta vs. nákladní auta vs. velké osobní auta (=autobusy). Zatímco takové důmyslné zkratky jako EC, IC, rj, Ex, nj jsou každému jasné…. to dá rozum. (ironie) Ostatně srozumitelnost nabídky nádražáků pro obyvatelstvo je vidět na tom, že vlaky pravidelně používá pouze 0,9… Číst vice »

Péťa

Čím víc budete na Axela reagovat nebo nedej bože se pokoušet s ním vést diskuzi, tím víc tady bude psát ty své eseje jak ho matou zkratky a odporné termity.
Nereagovat, ignorovat. On dá za chvíli zase pokoj.

Olcit

No vidíte. A přitom jsem se pouze ptal na využitelnost této lokomotivy vzhledem k bídnému stavu většiny vedlejších tratí = předpokládám, že SŽDC pro takto těžké šestinápravové loko jako Sergej či ještě těžší (o které je článek) řádně zaktualizuje svůj ceník a to prudce směrem vzhůru.

Neboť došly peníze na státní dotace pro SŽDC = tudíž SŽDC za údržbu a řízení provozu tratí může utratit POUZE tolik, kolik utrží od dopravců.

Radek

Škoda, že se Stadler nezaměřuje víc na střední Evropu, konkurence by nám tu velmi prospěla…

Lukáš Chytil

Já myslím, že se mašinka objeví i tady.

kade

Ano, schválení je v plánu, lze se dočíst v odborném tisku 🙂

wondon

Nevím jaký má výkon pod DC trakci, ale po zkušenostech s vektrony a traxxy se asi dám na modlení 😁

Tonda Sehnal

Stadler se účastní téměř každého VŘ na jednotky. Škoda, že jej střední Evropa více nechce…

David

Škoda jej nechce a Škoda to tu ovládá. I výběrová řízení se tu píšou na míru Škodovce. Škoda tu nikdy žádné výběrové řízení, kde by byli alespoň 3 dodavatelé, nevyhrála. Škoda vždy vyhrála až po tom co byla veškerá konkurence vyloučena pro nesplnění všelijakých nesmyslných požadavků (např. šířka dveří).

Mates

Desiatky jednotiek KISS a Flirt v Maďarsku, desiatky jednotiek Flirt v Poľsku, veľká vyhraná zákazka na KISSy do Rakúska, malá zakázka na KISSy u nás na Slovensku. Máš pocit, že sa Stadler na strednú Európu nezameriava?

Rypal

Motorizace je 2×950 kW.

Martin Verner
Kubrt

Co tam je za motory? Dle wiki používají C32, což by bylo 2×895 kW. Díky.

Rypal

Caterpillar. Vectron Dual Light má stejný motor, jen je tam jeden.

Kubrt

Ano; však píšu, že dle wiki mají motor Caterpillar C32 – ten má ovšem dle katalogu výrobce maximální výkon 895 kW. Takže jsem myslel, zda nemají nějakou jinu značku nebo typ, než uvedený C32. Taky je samozřejmě možné, že CAT a Stadler uvádějí každý výkon změřený podle jiné metodiky, to už se z jejich údajů nepozná.

Hajnej

Nejspíš není C32 jako C32.

Swariner

no jasně – může být fčipu, v metle, s fialkama, sesle vepř, paluba kaštan… Jen ty hlíny asi neprojdou:-)

Hajnej

No hlavně může mít totéž „železo“ různé parametry podle toho, k čemu je určeno.
Vzpomínám, jak jsem kdysi viděl start a najetí motoru 3512 CHD používaného jako nouzová elektrocentrála. Pro (jednorázové) najetí měl povolenu takovou strmost nárůstu otáček, o které si na mašinách nemůžeme nechat ani zdát…

Jiří Kocurek

Tady se dočtu o výkonu 1,9 MW, ale bez uvedení typu motoru
https://www.europeanlocpool.com/lokomotiven/euro9000-lokomotive/

Vojtěch C

Snad budou v případě povolení provozu tohoto „kolosu“ na naší soustavě 3kV hned od začátku jasně definovaná výkonová – provozní omezení s ohledem na stav a dimenzi této soustavy.

Oce

Proč? Moderní lokomotiva typu Vectron sama omezí odběr z troleje pokud je nízké napětí. Trolej vám vycucne spíš starý škopek typu 122, 123, 130 atd. když je jeho strojvedoucí neohleduplné prase.

Vojtěch C

Nejde ani tak o „vycucnutí“ troleje jako spíš o „ucpání“ zpětného kolejnicového vedení.

wondon

Přesně tak, pak nám ty proudy jaksi běhají i mimo koleje a je to stále horší a horší 🥵

PvvS

Njn, napájecí soustava na houby, ale omezovat se musi masina. Uz aby ten 3kV zanikl.

Tonda Sehnal

Jsou definovaná minimálně dekádu…🤷

IGCT

Reklamujte u SŽ stav zpětné trakční cesty.

wondon

Celá trakční sestava 3kV se stavěla poplatná době, prostě není konstruována na tak velké výkony.