Stadler v Helsinkách porazil v obří zakázce na nové tramvaje Škodu
Tramvaj Stadler Tango Arctic pro Helsinki. Foto: Stadler Rail

K 63 tramvajím je ještě opce na dalších 120 vozidel.

K 63 tramvajím je ještě opce na dalších 120 vozidel.
Otocne podvozky…
Možná v Helsinkách upřednostňují kvalitu a vyspělost technických řešení před cenou.
Podle vyjádření předsedy představenstva společnosti Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy nebyla rozhodujícím kritériem pro výběr Stadleru cena, ale nesplnění technických požadavků ze strany Škody:
„…nabídka firmy Škoda Transtech obsahovala nedostatky, které se týkaly závazných požadavků. Společnost Stadler byla nakonec jediná, která splnila závazné technické požadavky. Jelikož byla Škoda vyloučena, nebylo provedeno žádné srovnání cen.“
https://yle.fi/a/74-20187106
Výroba ve Finsku je prostě drahá. Tečka, jiný důvod nehledat. Řešení je jednoduché a mnohokrát vyzkoušené. Finskou továrnu zavřít a výrobní technologie převést např. do Turecka. Obdobně to dělají výrobci autobusů a funguje to dobře. Když místní lokální výrobek nechtějí, násilím jim ho nikdo nutit nemůže (kromě RVHP).
Za to ve Švýcarsku je levně 🙂
Ty vítězné tramvaje se budou vyrábět v Polsku.
o vítězi nerozhodla cena , Škoda nesplnila technické požadavky a byla vyloučena
Zde bych si dovolil nesouhlasit, pár výběrových řízení mám za sebou. Zadavatel sdělí uchazečům technické parametry předem. Dodavatel, který ví, že je nesplní, tak do VŘ ani neprodává nabídku. Jde o ztrátu času. Samozřejmě úplně jiná je situace, kdy jsou technické parametry šité na míru jedinému výrobci/produktu. Ale to je spíš specifikum Česka než severských zemí.
Pekny design.
Ten uprevený design předku se myslím povedl. Každopádně škoda pro Škodovku a i všechny české občasné návštěvníky Helsinek :-(.
Myslím že většině českých návštěvníků Helsinek jsou nějaké tramvaje úplně buřt.
Škoda to je v tom smyslu, že už tohle léto to chtělo trochu štěstí projet se Valmetem.
Jezdí ještě ty dvoudílné Valmety, nebo už jen ty s vloženým NP článkem? Dříve jsem se tím najezdil dost, ale opravdové štěstí bývalo projet se v Helsinkách Düwagem 🙂
Ne, většina jich má vložený článek, nedostaly ho všechny a myslím, že ty zbylé nešly do šrotu, ale pravidelně nejezdí. Ostatně i nízkopodlažní Valmety dostaly ránu teď v září, kdy zvedli napětí v „městské“ síti na 750V a polovina z nich se na tom nerozjela.
Pořád to bude tramvaj vyvinutá v Praze, jen místo Butovic to budou Radlice
V Praze? Už ne v Otanmäki? Je u toho Articu takový posun?
V Radlicích sídlí Stadler, resp česká pobočka.
To je jasné, dotaz se týkal těch Butovic versus Otanmäki 🙂
Návštěvník Helsinek se pouze potřebuje včas a co nejlevněji dostat z místa A do místa B.
Ví se, na čem to projeli?
Počítám, že na ceně. Tohle vypadá jak sarajevský Tango NF3 bez jedněch dveří…
Tu píšu, že model je Tango Nordic. Inde som čítal, že to vraj úprava modelu TINA. Na vizualizáciach to vyzerá na Tango, v prípade ktorého by som tej nižšej cene aj veril.
Na spřáteleném webu píšou že tomu sice říkají Tango, ale má to na rozdíl od dosavadních Tang otočné podvozky – ty má jinak TINA, ale tohle má být úplně jiné řešení.
Ostravský Stadler má otočné podvozky a taky mu říkají Tango (s doplňkem NF2). Mám v těch stadlerovských produktových řadách tramvají dost hokej. Ano, vím, čistě můj šotoproblém, který výrobce a zákazníky netrápí 🙂
Stadler Tango je staršie vyhotovenie s klasickým dvojkolím. Stadler TINA je „Total Integrierter Niederflur-Antrieb“, voľne preložené ako totálne integrovaný nízkopodlažný pohon. Myslené je tým, že žiadne sedadlá nie sú na podestách, ani tie medzi nápravami podvozku (Tango ich má schodíku). Existuje ešte Stadler Tramlink, čo je síce 100% nízkopodlažné, ale nemá to otočné podvozky. Čo som videl, tak podvozok TINA má isté konštrukčné podobnosti s podvozkami Tramlink, ale nemá dvojkolia, ale 4 trakčné motory (každý pre jedno koleso, ale na rozdiel od 15T sprevodované). Tramlink má trakčný motor paralelne s dvojkolím, ktoré poháňa a je umiestnený nad ním, medzi operadlami… Číst vice »
ERRATA: Aj Tramlink nie je konrkétne vozidlo, ale „multigelenky“ (bez klasických otočný podvozkov) to majú tak, ako som napísal. Tramlink vzor „Metelica“ to má podobne ako Tango NF2 v Ostrave.
Tanga mají otočné podvozky. Pevné mají Tramlinky.