Stadler uspěl u Slovinských železnic, objednají si dalších 26 Flirtů

Vizualizace jednotek Stadler Flirt a Kiss pro Slovenske želenice. Foto: StadlerVizualizace jednotek Stadler Flirt a Kiss pro Slovenske želenice. Foto: Stadler

Slovinský státní dopravce Slovenske Železnice (SŽ) posílí svoji flotilu o dalších 26 jednotek Stadler Flirt. Se švýcarským výrobcem se dohodl

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DRABADURA

Jo, jo, taky když jsem poprvé viděl lokomotivu s velkým nápisem Slovenske železnice pěkně s háčkem nad z, někdy v 90-tých letech po rozpadu Československa a ještě nevěděl o „nádherném“ pojmenování Slovenského národního dopravce Železničná spoločnosť Slovensko a ještě „lepší“ zkratce ZSSK – tak jsem si říkal, jak se sem dostal vlak až ze Slovenska a že mají dopravu až v bývalé Jugošce
Když jsem zjistil, že to jsou Slovinci, tak jsem z toho byl na větvi

Souprava

Vlaky sice mít budou, ale jinak je železnice ve Slovinsku s výjimkou příměsta v okolí Ljublaně (do tak 30km) prakticky nepoužitelná, vlaky zejí prázdnotou a tu extrémní pomalost nezachrání ani nové vlaky. V podstatě nedává smysl nejet autem. Ve Slovinské Třebové (Zidane Most) se fakt nemusíte bát, že byste si nesedli a neměli celou čtyřku či kupé pro sebe. Problém slovinské železnice je v tom, že za posledních 50 let tam nepostavili snad jedinou přeložku, zato nasekaly do všech směrů dálnice a tohle už nikdo nedožene. Slovinsko je v sabotáži osobní železniční dopravy fakt takový evropský unikát. Do takových sr*ček… Číst vice »

Michal J.

Nechápu ty minusy, vždyť je to pravda. Žil jsem ve Slovinsku půl roku a železnice tu má opravdu jen dva hlavní okruhy zákazníků: ty, kteří ještě/už nemají řidičák (protože auto má prakticky každá rodina, většinou víc než jedno), a nadšence/turisty. V létě, kdy bývá avtocesta LJ–Koper zasekaná, by železnice ještě mohla být alternativou, ale nádraží v Kopru je od města i od moře dost daleko a bus do Piranu/Portorože/Izoly dost pomalý. Využití železnice v Lublani a okolí, které by se kvůli přetíženosti centra nabízelo, má taky hodně daleko do funkčního systému typu S-Bahn. Nesouhlasím jen s tím, že se do… Číst vice »

MartinS.

Se nedivte, Souprava dostal ty mínusy jednak za to, že je Souprava… a ti co mu je nedali automaticky bez čtení za nickname, mu je dali za tu Slovinskou Třebovou:-))) To jich má vlastně ještě málo:-) Ale máte pravdu. Před 5 lety jsem se svezl z Ljubljany do Koperu… bohužel jen tam, zpátky jel náhradní autobus, a potom z Ljubljany do Puly. Bylo na začátku sezóny a místa k sezení jsem si mohl vybírat bez omezení… je to pěkné svezení, ale jízdní doby jsou tragické. Z Mariboru do Koperu autem za 2:15, vlakem za 5:15, z Ljubljany do Koperu autem… Číst vice »

Souprava

A ona to snad není Slovinská Třebová, tenhle Zidane? 😀 Do Kopru se mi vlakem nikdy jet nepovedlo… furt nějaká NAD a když zrovna ne, tak vlak oficiálně nebral kola (zda to jde ukecat se mi zkoušet nechtělo, kdyby ne, hodně by mi to narušilo plány, to nešlo riskovat). A jet do Slovinska bez kola je škoda, pro cyklisty je ta země skvělá. Hodně bych chtěl projet to údolí od Ljublaně k Zidanemu nejen vlakem (to už znám), ale i na kole. 😀 Nejdál na západě Slovinska jsem byl vlakem v Ilirjské Bystrici. Ale tahle trať do Ljublaně je celkem… Číst vice »

Michal J.

To můžou být klidně dva různí lidé, hodnoťme názory, ne jejich autory. MB–LJ–KP za 2.15 je skvělý čas. Právě kvůli mizerné VHD totiž maličké Slovinsko generuje obrovské množství prometu, takže zvlášť A1 a lublaňská obvoznica často stojí v kolonách. Proto také Slovinci zrušili úzká hrdla – mýtnice (i když Chorvati si na nich postavili ekonomiku) a zavedli místo nich viněty. Pokud se dostaví H4, H5 a H6, přitáhne jihozápad země ještě víc aut a A1 bude kriticky přetížená. Tím se opět otevírá šance udělat něco s koridorem pro ICS. Mnohde by stačilo málo, například zrušit krutý oblouk do Borovnice, překlenout… Číst vice »

Souprava

Slovinsko je moc krásná země, kde fakt rád jedu vlakem, ale opravdu to tam je v zásadě doprava jen pro děti a turisty. Nicméně dá se tam jet i autem vlakem. 🙂 I v té Ljublani je to slabota, ale tam to normální železnici aspoň trochu připomíná, zbytek je vytížen jak doprava u nás na lokálkách… kupř. Maribor, druhé největší město, je totálně zabitý polohou nádraží. Na nádraží je tam asi tak živo, jako u nás někde v Březnici. (v pátek a neděli během školního roku Maribor povýší na Příbram) Je ale fakt, že zatím se snaží Slovinci železnice držet….… Číst vice »

Michal J.

Dávám plus.
Jen bych doplnil, že Slovinci se opravdu snažili s tím něco udělat. Vláda připravila projekt železniční novostavby z Kopru do uzlu Divača (trať byla přetížená nákladní dopravou z přístavu). Pak vyhlásila referendum, aby o této investici mohli rozhodnout všichni občané. Referendum dopadlo pro stavbu, ale skončilo to u soudu, který výsledky zrušil, protože vláda prý vedla kampaň jednostranně. Po rozhodnutí soudu premiér Cerar okamžitě rezignoval.

Na téhle krátké příhodě je patrný propastný rozdíl mezi úrovní demokratické kultury v ČR a ve Slovinsku.

železničář v důchodu

I Slovinsko je „společensky“, bohužel, jen „Balkán“, i když z celého Balkánu má k evropské civilizaci určitě nejblíže – možná díky přímému sousedství s Rakouskem. Slovinské železnice bych rozhodně nezatracoval – i teď se snaží aspoň vylepšit vozbu, a i když už rozsáhlejší přestavba sítě je zjevně nad jejich finančními možnostmi, aspoň místy něco modernizují: k tomu jim možná paradoxně trochu „pomohla“ i ta mrazová kalamita před několika roky, po které snad asi měsíc vůbec nemohli jezdit mezi Ljubljanou a Divačou (= zničené trakční vedení zatarasilo trať). Původ „automobilizace Balkánu“ vidím v možnosti bývalé Jugoslávie stýkat se i se „Západem“,… Číst vice »

Michal J.

Tak k tomuhle „společenskému Balkán“ bych se tady v ČR rád alespoň přiblížil. Slovinská společnost opravdu není na stejné úrovni jako třeba černohorská nebo makedonská, mohem blíže má právě k rakouské a je dnes už jednoznačně o patro výš než česká. Ano, s automobilizací Jugoslávie to tak bylo. Slovinsko bylo v rámci země oknem do Evropy, maličká republika zajišťovala více než polovinu zahraničního obchodu a Slovinci jako tradičně nejbohatší jugoslávský národ se k západním autům dostávali snadno. VHD si tam zkrátka nikdy nevybudovala tu pozici, jakou měla v ČSSR. Je to patrné i v urbanismu. Zatímco neunifikovaná slovinská sídliště z… Číst vice »

železničář v důchodu

Jsem rád, že nejsme „ve při“. A jen bych k tomu ještě dodal, že Rakousko (aspoň podle toho, jak to vidím já) mělo a má pozitivní vliv na všechny s ním sousedící státy – jenže ten nejmenší, bohužel, právě na nás: možná je to i následek dění a vztahů ve 2. polovině 19. století, kdy sice došlo na R-U vyrovnání, ale do Čech už ten přístup nedorazil, ale nejhorší v tomto směru byl asi přístup vládnoucích garnitur od roku 1948, kdy snad nikde jinde nebylo většího řitilezectví do kloak sovětských vůdců, než jaké produkovali českoslovenští mocipáni – ani Maďaři či… Číst vice »

Souprava

Jen dodam, ze toto je znacne zkresleny pohled pana, co cely zivot jezdi vlakem zdarma. Proto vas nebudu komentovat.

Souprava

Proc by mel premier rezignovat kvuli referendu? (jsem volic pana Babise doma, do EU pana Okamury)

Michal J.

Tak tím bych se rozhodně veřejně nechlubil.
Premiér rezignoval ne kvůli referendu (to ostatně potvrdilo záměr vlády), ale kvůli následnému výroku soudu, který konstatoval, že vláda vedla kampaň před referendem jednostranně.
Chápu, že z pohledu českého voliče, kterému nevadí, že je premiér trestně stíhaný lhář, estébák a podvodník s desítkami afér a v násobném střetu zájmů, může být takový důvod k rezignaci naprosto nepochopitelný.

Souprava

Dekuji za nazor. 🙂

Xxx

To budou parádní mašinky 🙂 už pro greater anglia byli super, jsem zvědavý na ně 🙂

jan

Šťastná to země.

D.S.

Také by mě zajímalo jejich plánované nasazení. V současné době je veřejná doprava ve Slovinsku dosti bídná, spojů málo a nenavazují na sebe.

železničář v důchodu

No, klasickou taktovou dopravu aspoň v takovém rozsahu, na jaký jsme si zvykli u nás, sice nemají, ale že by tam jezdilo úplně málo spojů, to bych rozhodně netvrdil – s přípoji to ale někdy skutečně nepříliš dobré je.

D.S.

Několikrát jsem tam cestoval kombinací vlak/bus a ve srovnání s ČR je to tragédie. Nesrovnatelně pomalejší, menší města i s velkým turistickým potenciálem mají klidně i jen 2-3 spoje za den.

Stepan

Opravte chybu. SLOVENSKE ZELEZNICE asi nejsou dopravcem ve Slovinsku. DIKY

tbalada

Jsou.

Kubrt

Označení „Slovinsko“ je čistě československý konstrukt, aby se to nepletlo se Slovenskem, ve všech ostaních jazycích se variuje jejich vlastní jméno Slovenija.

Stepan

Díky. Zmátlo mě použití obou tvarů v jednom článku.
Slovinský státní dopravce Slovenske Železnice (SŽ) posílí svoji flotilu o dalších 26 jednotek Stadler Flirt.
Slovinské železnice mají u Stadleru objednáno celkem 52 jednotek.

železničář v důchodu

Pro Čecha věci neznalého to skutečně může vyznívat poněkud neprůhledně a zmatečně …

Roman Svačina

http://www.slo-zeleznice.si Stepan: ale na trenéra Straku po vcerejsku nemáte 🤣😂😁

Michal

Chybí mi přímé spojení ČR a Slovinska

Haha

Bude. Po dostavbě Semmeringu a Koralmbahn.

Michal J.

Bylo. Jože Plečnik míval na palubě nejlepší a nejlevnější pivo v celém Slovinsku.

Jackub

To je opravdu zcela zásadní! 😀

železničář v důchodu

Ale mohlo by být i daleko dřív …

Peter Verešpej

Dobrý deň, vie buď autor alebo niekto z čitateľov, ako sa to percentuálne prejaví na vozovom parku? Výkonoch? Aké sú plány SŽ? Ďakujem

Jiří Kocurek

Seznam provozovaných jednotek a lokomotiv:
http://www.railfaneurope.net/list/slovenia/slovenia_sz.html