Dopravci Železnice Železniční průmysl

Stadler představil novou verzi Flirtů. Traverso začne jezdit ve Švýcarsku přes Gotthard

Nová jednotka Stadler Flirt Traverso. Foto: SOB
Nová jednotka Stadler Flirt Traverso. Foto: SOB

Společnost Stadler a švýcarská dopravní firma Schweizerische Südostobahn (SOB) představily další podobu elektrických jednotek Flirt. Pod názvem Traverso je příští rok nasadí ve spolupráci se švýcarskými spolkovými drahami například i na spojení přes Gotthard.

Jako první se s nimi svezou cestující v příštím roce na lince Voralpen-Express mezi St. Gallenem a Lucernem, o rok později je nasadí dopravce na novou linku z Basileje do Locarna přes původní Gotthardskou dráhu. Výrobce novou jednotku představil na veletrhu InnoTrans v Berlíně.

Jde o další podobu řady vlaků Flirt (Fast Light Intercity- and Regional Train), má úplně nový design čela. Dopravce zvolil netradiční nátěr v měděné barvě. Novou konstrukci mají například hnací podvozky, oproti původním jsou odlehčené. Jsou konstruovány tak, aby bylo snazší provádět vyvazovací opravy. Oproti stávajícím Flirtům má mít novinka o 7,5 % nižší spotřebu.

SOB si nejprve objednaly vlaky ve čtyřvozové verzi (5 souprav) pro 205 sedících cestujících (175 ve 2. třídě, 8 sklápěcích, 22 v 1. třídě) a osmivozové (11 souprav) pro 384 cestujících (291 míst ve 2. třídě, 25 sklopných sedadel a 68 míst v první třídě). V Berlíně Stadler ukázal osmivozovou nízkopodlažní soupravu. Loni na konci roku SOB, která patří několika švýcarským kantonům, objednala dalších jedenáct vlaků pro provoz po Gotthardské dráze. Půjde o vlaky, které pojedou po původní trase této železnice, nikoliv novým Gotthardským tunelem.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je vždy potěšením dívat se na vlak, který navrhoval designér s estetickým cítěním a zároveň jdoucí s dobou. To se bohužel např. o Panterech říct nedá.

    • Zvnějšku snad, ale vnitřek Panterů mi přijde hezčí.

  • Holt takovej Inter/Regio Panter na Švýcarskej způsob.
    Ale dokázal bych si ho představit, třeba na rychlíku z Holomóca do Brna. 🙂

      • Chápu, že ten vlak není na dálkové mezinárodní spoje zamýšlen, ale párkrát už jsem s Leem linku Praha-Košice absolvoval a nemůžu si stěžovat. Ano, není to jako v lůžkovém voze, člověk se občas musí jít trochu protáhnout. Ale alespoň je to moderní a čistý vlak s ochotným personálem, nedovedu si představit, že bych tuhle trasu musel absolvovat v nějakém obstarožním zázraku ČD.

        • Srovnávat na relaci Praha – Košice LEO s Flirtem a ČD s Pendolinem chce hodně odvahy – a ještě Pendolino nazývat „obstarožním zázrakem“…

        • Tom
          Prosím tě Tome. Nedělej si pupínky.
          V Německu se s Flirtama a Kissama svezeš jak na mezinárodních tratích, tak jako rychlíkovejch o délce klidně 600km.
          To jenom tady má pár modrogum a starokupéprduchů, problém s tramvajema.
          Za mě? Radši strávím 500km v Kissu nebo tomhle novém Flirtu, než ve vagónech A,B nebo těch děsech co posílají čd do Hamburku.
          A vůbec. Jediné vagóny co u ČD za něco stojí, jsou ty v Railjetech.

          • Skákavá velkoprostorová koza s polovinou podvozků a na malých kolech se vážně nedá srovnávat s Bmz, natož podvozkem SGP 300 R/3S, rozteč sedadel v Leo Flirtu ala autobus je jak špatný vtip… Jízdní doba Košice-Praha ČD 7 h 21 min, hyper moderní atrapa na dálkový vlak s počtem zastávek stejným jako skutečné tramvajové linky, 8h 32 min, krásný rozdíl 71 minut. Do Košic už pak jezdí akorát noční vlaky a jeden pár Roháče s Bmz, Bdmpee 233, obstarožní zázrak hledám marně, tedy pokud je myšleno, že je ve Flirtu noční cestování pohodlnější, než v lůžku.. Možná bylo dobré doplnit, že těmi levnými tramvajemi se jezdí jako pomalejší vrstvou, nebo sic dálky, ale s malou frekvencí. Žádné velké přepravní proudy, kde cestuje několik stovek lidí jen polovinu, nebo celou cestu, tohle snad nikde nejezdí..

            • Na trase Braunschweig – Köln, Cottbus – Schwerin, Köln – Luxemburg, Salzburg -Wien aj., přepraví denně několik milionů lidí.
              Kolik je definice hlavního přepravního proudu.

              Já neřekl, že Penda jsou stará. Spolu s Railjety jsou však to jediné, co ČD mají.

              Vystrč laskavě hlavu ze zadele a rozhlídni se, čím ostatní dopravci přepravují HLAVNÍ přepravní proudy.
              Axxxx, Bxxxxxx to nejsou !

  • Sice „tramvaj“ (nebo možná spíše „panter“), ale docela hezká – a na můj vkus možná v lecčem až zbytečně luxusní (a tedy i drahá): méně bývá občas více …

    • Řekl bych, že dražší než Škoda Panter to rozhodně nebude a spolehlivost Bude zřejmě někde jinde.

      • Tak to dražší,než Panter to rozhodně bude.
        SOB si objednal 11 souprav.Čtyřvozových bude 5 o délce 77 metrů(třívozový Panter 79 metrů).
        Osmivozových bude 6 o délce 150 metrů(přibližně 2x třívozový Panter).
        Takže cena za ekvivalent třívozového Pantera(který stál 150 milionů), bude asi 253 milionů.Ten Panter stojí jen 60% ceny téhle jednotky Flirt.
        Spolehlivost Flirta bude zřejmě vyšší.

        • Apollo 17
          Tak spolehlivost Flirtů od Panterů je už dnes o sto pro lepší.
          Vůbec by mne zajímal třeba takový srovnávací test dvou jednotek, které měly stejnou cenu.
          Škoda City Elephant vs. Stadler Kiss

          • Ono srovnávat to a pak hlavně nějak přepočítat na peníze není nic jednoduchého. Proto se často jednotky soutěží na 100% disponibilitu a s full servisem. Počet náhradních vozidel je pak na výrobci a pokud se bude vlak sypat, tak jdou opravy taky za ním.

          • X1:“Tak spolehlivost Flirtů od Panterů je už dnes o sto pro lepší.“

            A to máte nějaká ověřená data,nebo jen dojmy.CD provozuje několik desítek motoráků firmy Stadler a nějaký propastný rozdíl ve spolehlivosti oproti jiným není.Tak je otázka,kolika procenty za nespolehlivost může výrobce a kolika dopravce,který je udržuje.

            • Apollo
              A to je otázka do pranice.
              To by mě též zajímalo.
              A taky na kolik procent to ovlivňuje rozmlácený stav tratí.
              Ad. Stadler rs1
              Nezapomínejte, že tenhle vůz Stadler nikdy nevyvinul. Výrobu převzal ke konci výroby tohoto typu i s výrobcem.
              Ad. Flirt vs. Panter
              ÷Z rozhovoru s fírou od Odeg.
              Souprava od Stadlera. Kiss, flirt, Gtw, jdou do servisního centra jen v čase předepsané prohlídky nebo po mimořádce. Nikdy jindy.
              ÷Westbahn nezaměstnává jediného mechanika. Stadler v Linzi má tři lidi na plný úvazek.

              • Stadlery poslední dobou přestávají jezdit spolehlivě, Stadler se moc nemá k dodávkám dílů v malých sériích pro už nevyráběné vozidlo, podvozky některých už začínají být fest vymlácené i tratěmi, jestli to drncání a skákání dokáže ovlivňovat životnost i jiných částí vozidla, to nevím, u obutých kol se to ale ví, že vibrace podvozku od něho snižuje životnost brzdám i jiným částem podvozku.

                  • Nehovořím, píši a ne o Panteru, ale o RS 1, omlouvá vás pozdní hodina.

                    • Elbe, Ad tranz rs1.
                      Vo tom je řeč?
                      Jak dlouho to měl Stádler ve výrobním portfoliu, když převzal fabriku?
                      2 nebo 3 roky?

                      Ps. Jestli sháníš nějaký díly na Rs1, zkus to u výrobce nebo oblastního zastoupení.
                      Přes centrální nákup to neber.
                      Já to jednou na radu systémovýho špeciála zkusil.
                      To ti nepřijdou ani gumičky do zavařovaček, a musel jsem vylejt všechen nálev A to byla velká škoda.
                      No a původně jsem objednal košťata.
                      🙂

            • Tak ono je tu obecně v oblibě se navážet do Škody, ono to ale i u jiných výrobců není úplně růžový, například Regiosharky od Pesy sou odstavený pro nějakou poruchu každou chvíli…Nevšim sem si že by to tu někdo někdy zmínil

            • Azbakan
              Tak u Pesy to zvláštní ani nepřijde.
              Stačí se podívat co se píše na Rynku Kolejowem.
              Ale i ostatní „západní“ vyrobci nejsou svatí.
              Kissům od Westbahnu se při dvoustovce v tunelech samovolně otvíraly dveře. Stadler během čtrnácti dní překopal mechanismus, zabudoval, otestoval a fertig.
              Alstom coradia continental od mrb jezdící v Sasku.
              Problémy s koly.
              Brzdná křivka na nových Bomberdier twindex vario.
              Ale vesměs to jsou porodní bolesti nových strojů.

              • Tak průšvihy se nevyhýbají žádnému výrobci. Problém ale nastává, když se „porodní bolesti“ odstraňují druhé desetiletí a na ČD pořád nikoho nenapadlo spolehlivost nějak řešit už ve VŘ.

                  • Tak třeba ten Stadler dodává tramvaje Tango NF2 pro DPO.
                    Aby byl cenově konkurenceschopný s ostatními dodavateli,montuje do těchto výrobků komponenty českých firem např. Alfa Union(el. komponenety),AMiT a HMI(počítače a nadřazené řízení),C.I.E.B Kahovec dodává sedadla,Bonatras dvojkolí,Ferak Raškovice baterie,Elmesy dveřní systémy,Wikov nápravové převodovky,skříně vyrobili v Minsku a zkompletovali to v polské Siedlici…

                    Tak když dám za vozidlo o stejných parametrech skoro dvojnásobnou pořizovací cenu,měla by mít trochu větší pohodlí a spolehlivost(výše uvedený Flirt versus Panter).

Newsletter

Partneři


Výběr editora