Stadler nemá obří zakázku pro SBB jistou, tendr napadl Alstom

Nové elektrické jednotky Flirt pro SBB. Foto: Stadler RailNové elektrické jednotky Flirt pro SBB. Foto: Stadler Rail

Vítěz soutěže má dodat do Švýcarska až 510 nových jednotek.

Společnost Alstom se snaží zabránit tomu, aby Stadler Rail získal největší zakázku v historii švýcarských drah SBB. U švýcarského federálního soudu napadl vítězství svého konkurenta v soutěži na 286 elektrických jednotek.

„Nemůžeme v tuto chvíli odhadnout, k jak dlouhému zdržení dojde,“ uvedly SBB v tiskové zprávě. Dopravce v ní tvrdí, že během celé soutěže kladl mimořádný důraz na to, aby proběhla v souladu se zákony. Alstom podání u soudu nekomentoval.

Objem zakázky může být ještě větší než 286 jednotek, součástí je i opce. V součtu tak může jít o dodávku až 510 jednotek. Ve finále soutěže byl ještě kromě Alstomu Siemens. Stadler nabídl podle drah nejvýhodnější podmínky. Cena za 286 jednotek je zhruba dvě miliardy franků. Objemem tak jde o největší zakázku v historii švýcarské železnice.

Dopravce si od nových elektrických jednotek slibuje více prostoru pro přepravu kol či kočárků nebo větších zavazadel. Poprvé bude i v první třídě prostor pro vozíčkáře. Nové vlaky budou schválené pro provoz i v Německu a Rakousko.

První nové jednotky mají vstoupit do provozu v prosinci 2025, jednotky mají postupně nahrazovat stávající vozový pak. Kontrakt je platný až do roku 2034. Nové jednotky nahradí v barvách SBB jednotky Domino a první generaci Flirtů, současně i řadu push-pull souprav. Nasazeny budou po celé zemi. RegionAlps provozuje regionální vlaky v kantonu Valais, Thurbo v kantonu Thurgau.

SBB v soutěži nevybíraly jen podle ceny, velký důraz kladly na kvalitativní ukazatele i náklady na provoz a údržbu.

Nové elektrické jednotky Flirt pro SBB. Foto: Stadler RailNové elektrické jednotky Flirt pro SBB. Foto: Stadler RailNové elektrické jednotky Flirt pro SBB. Foto: Stadler RailNové elektrické jednotky Flirt pro SBB. Foto: Stadler RailNové elektrické jednotky Flirt pro SBB. Foto: Stadler Rail
Tagy alstom EMU SBB Stadler Rail
17 komentářů