Stadler dodá na Slovensko další jednotky KISS, budou jezdit mezi Bratislavou a Žilinou
Jednotky Stadler KISS pro ZSSK. Foto: ZSSK

Smlouva počítá s dodávkou dvou jednotek a opcí na další dvě.
Smlouva počítá s dodávkou dvou jednotek a opcí na další dvě.
Jako že celé dva kusy plus možná dva kusy? To blahopřejeme, to je rozjezd…
Když si stěžujeme na ČD a ostatní dopravce, stačí se podívat na východ a můžeme si ještě pískat.
Už máme 4 kusy…
Na druhej strane, nie je veľmi kam to nasadiť – maximálne tak na linku Bratislava – Banská Bystrica….
Skôr by bolo vhodné zakúpiť štvorvozňové poschodové v počte aspoň 10 kusov na prímestskú dopravu v okolí Bratislavy…..
v tom srovnání by zajímalo, co soutěžíme v ČR? oni mají nové Stadlery, my tu dovážíme 15 let staré Stadlery a jinak Pesa…
Zase máme nové Siemensy(Rail-Jet, InterJet, Konfort Jet) a slováci nic. Staré Stadlery a Pesy jsou na regionální dopravu.
2+2 je to preto, že ZSSK dostala peniaze z Plánu obnovy a odolnosti, pretože zostali peniaze z iných projektov, ktoré súčasná vláda nechce realizovať. Preto cca rok a pol pred koncom Plánu obnovy a odolnosti sa zostávajúce peniaze delili a časť získala aj ZSSK na nákup dvojpodlažných jednotiek. Problém je čas a množstvo pridelených financií. Vychádzalo to teoreticky na dve jednotky. Preto sa vyhlásilo VO na dve jednotky plus dve opcia. Dve mali byť z Plánu obnovy a pri dvoch z opcie bolo financovanie nejasné. Po podpise Zmluvy sa uzavrel so Stadlerom dodatok, že jednu jednotku dodá do 8/2026, aby… Číst vice »
A ešte jedna vec.
Ten Plán obnovy a odolnosti ešte nie je istý.
Ešte to musí potvrdiť Brusel.
Takže aj preto sú to iba dve jednotky, aby to ZSSK vedela utiahnuť aj z iných zdrojov, keďže už sa zaviazala tie dve jednotky od Stadleru kúpiť.
Je to cena za to, že sa veci robia na poslednú chvíľu.
V CR jen tise zavidime. Tady si o patrovem Stadleru kvuli monopolu Skodovky nemuzeme ani nechat zdat.
Zatímco na Slovensku si koupili celé DVA kusy… 😀
Patra jsou stejně jen pro PID a tam jsem velmi zvědav, jak to dopadne.
4 už sú a 2 sú opcia, ktorá sa určite využije. Čiže je jasné už dnes že ich bude min 8. A ďalšie možno na diaľkovú, kde tender sa vyhlásil na 8 + 7 opcia. Takže držíme si palce, aby to klaplo…
a už vyřešili ten problém s přehříváním těch jednotek
> „kabiny řidiče“
To jako fakt…?
Otrocký překlad z „driver’s cab“, což je technický pojem.
Dost miesta na batozinu a bicykle? Dobry vtip. Na policu nad hlavou nevojde ani len ruksak na notebook. Na bicykle niesu ziadne drziaky.
Velká zavazadla se dávají mezi sedačky. Příruční zavazadlo s počítačem se nahoru vejde i když je to hodně natěsno. Vlastni každodenní zkušenost.
No skúste to v tom KISSe. Vozidlo je dobré, ale to vnútorné usporiadnie sa nepodarilo, resp. čo si zákazník objednal, to má. Sedačky sa nasekali a tá polica hore je tak úzka, že je problém tam dať malý batoh. O väčších batožinách sa ani nebavme, ľudia na to dosť nadávajú. Ale teda je to brané tak, že regionálka, i keď teda rýchlik, ktorý ale zasa stojí každú chviľu… takže taká lepšia regionálka 🙂
Úložný prostor v policích v horním podlaží je u dvoupodlažních vozidel ditkován obrysem pro konstrukci vozidla. V dolním podlaží by mohly být police umístěny o něco níže pro uložení větších zavazadel, avšak na úkor prostoru pro cestujícího
áno veď ja sa nesťažujem, len konštatujem, sťažujú sa tí čo tým cestujú, ale teda áno malo by to tak byť. Ono väčšinou sa ten Považan používa hlavne na dochádzku do práce/školy do väčších uzlov a teda až tak problém z batožinou nie je. Ale ak ide niekto do Piešťan s kufrom a prestupuje v Trenčíne z Ex od Košíc na R do KISSu, môže s tým mať problém, i keď zasa z hľadiska nástupu je to super, lebo žiadne schody (ak zostávam na dolnom podlaží)…
Je to vlak určený na regionálnu dopravu s mnohými zastávkami, ktoré budú stáť pri každej vŕbe. Primárne určené na cestovanie do práce, kde sa veľká batožina nenosí….
Notebook bežne mám v plochej koženej taške, ktorá vojde všade….
Lenže tam to nasadené (prevažne) nie je.
Na REX vrstve to má mix cestujúcich, a keď to začne jazdiť na R/REX do Žiliny, tak stráviť v tom dve a pol hodiny nebude žiadny problém.
Tak kto ide z BA do Žiliny, nepôjde predsa rýchlikom, keď má expres každú hodinu a zastaví na pár zastávkach, v Krívani dokonca len na troch (vrátane Vinohradov)…
A co když tímhle regionálním vlakem pojedete z bydliště se zavazadly do velké stanice, kde budete chtět přestoupit na rychlík někam daleko dopryč?
To zase tou regionální jednotkou většinou nejedete daleko, a pokud to není ve špičce, obvykle ani nejsou obsazena všechna sedadla, takže lze využít i jich. Jistě, já vím, sedadla nejsou určena k odkládání zavazadel …
Menší komfort a nedostatečně rozměrné prostory pro odkládání zavazadel jsou u všech dvoupodlažních vozidel logicky vždy problémem, protože obrys vozidla víc prostoru neposkytuje, takže záleží na schopnostech konstruktérů, jak se s tím dokáží poprat.
A co na to Škoda. Přihlásila se vůbec
a s čím jako? 😀
S tím, čím se chtějí hlásit do velkého tenderu na dvoupodlažní jednotky okolo Prahy? Vyrobit a otestovat nový typ na 2 „prototypech“ by se určitě hodilo.
No tak to si počkám kým tá jednotka bude existovať. To zasa ani tá ZSSK nie je taký samovrah aby kupovala mačku vo vreci ktorú ešte nikto nevidel…
No oni tam ze Škody mají takové jako zajímavé mačka vo vreci pushpully. 🙂
A ty jsou docela povedené. Měl jsem možnost se v tom svézt. Praha ale chce ucelenou jednotku, nikoliv netrakční. Ale tak dodělat tomu trakční část by snad nemusel být takový problém.
Povedené? 😀 😀 😀
na příměsto se rozhodně push pull nehodí.
Švajčiari bez problémov používajú push-pull v okolí Zürichu
https://en.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_450
ZSSK to nevie zásadne ovplyvniť.
Ak by Škoda chcela, tak sa tendra zúčastní.
Š má něco jako moderní Kraken. S tím ať se do soutěže na Emu 400 pro PID snad radši ani nehlásí.
Tentokrát nie.
S ohledem na „velikost“ zakázky a krátkou dodací lhůtu je to poměrně očekávaný výsledek. Jsem zvědavý, jak to dopadne s poptývanými BEMU, kde to bude nejspíš souboj Flirt vs Panter
BEMU jsou poptávané jako pouze AC nebo jako AC/DC? Stadler pokud vím DC BEMU nedělá.
Priamo z návrhu zmluvy zo súťaže:
„Predmetom Kúpnej zmluvy je dodanie 16 ks hybridných elektrických jednotiek (ďalej len „BEMU“) schopných prevádzky na trakčných sieťach (ďalej len „TNS“) 25kV/50Hz a 3kV DC a súčasne aj na tratiach bez TNS v režime pohonu na trakčné batérie. Súčasťou dodania BEMU je aj možnosť dodania ďalších 20 ks BEMU v rámci uplatnenia opcie.“
https://www.zssk.sk/aktuality/zssk-spusta-verejne-obstaravanie-na-prve-bateriove-vlaky-na-slovensku-za-136-milionov-eur/
Když není problém dodat dvousystémové Flirty zároveň i s dieselovým powerpackem, neměl by být problém dodat i AC/DC BEMU
Ja myslím, že tu je to jasné. Škodovka to vyhrá, lebo….Lebo ŽOS Trnava, lebo ČD, ZSSK a kopec jendotiek už nakúpených a sevis adď….A navyše Stadler si podľa mňa brúsi zuby na veľký tender na diaľkové jednotky Viedeň – Košice, ktoré sa tiež nedávo vyhlásili a ak to má behať do Rakúska, nebodaj časom až do Salcburgu/Mníchova vrátane vyrovnávky, tak nie je o čom. Ale veď počkáme si 🙂
A nebylo by lepší koupit dvě jednotky od Siemensu a za tři roky dalších pár od Alstomu?
/s
Ja som prekvapený že to nevyhrala nejaká sponzorská ŽOSka s nejakým paškvilom.
A s čím by sa tak asi do tej súťaže prihlásili? S 861 s pantografom na strecehe? Nežartujte…Aj oni vedia svoje limity 😀
ZSSK nakupuje súpravy väčšinou ako sup: (priamo zo štátneho rozpočtu nedostane nič, a tak) vždy čaká, ktorý rezort nestihne vyčerpať eurofondy a potom „dojedá zvyšky“.
Viď „mega-“ objednávky
* prvá objednávka na Kissy
* 2 x lízing Vectronov
šťastie patrí pripraveným….
KISS jsou skvele jednotky, snad se objeví i okolo Prahy.
Tady si to Škodovka pohlídá 🙂
Pokud vyheají České Dráhy.
Záleží na tom, aké bude osadenstvo na Ministerstve v čase objednávky. Scheisefabrik si výrazne po*rala reputáciu Messeshitmi.
Správna obálka v správnom vrecku však dokáže spoľahlivo vymazať pamäť.😡😡😡
To by musela udělat neodolatelnou nabídku všem dopravcům, kteří do soutěže půjdou.
Tak stačí se podívat na RJ co začal brát místo Pesy.
A není to málo Antone Pavloviči?
Mám dojem, že se tohle spojení používá malinko jinak, dvě jsou totiž opravdu dost málo
Je to málo. A myslím, že KISS to použil přesně tak, jak se to používá 🙂
Tak postupne tie Stadlery nakupuju. Snáď budu pokračovať aj po opcii.
Tak jestli to chtějí kupovat po jednotkách kusů, nepřijde nějaká velká změna legislativy a nebude ZSSK chtít proti existujícím jednotkám nic výrazně překopávat, tak budou KISSy vycházet cenově asi nejlíp z možné konkurence
S tou cenou je to otázka, při těchto objemech výroby. Byla tam nějaká další nabídka?
Nevím, jestli byla další nabídka.
Cenu jsem myslel tak, že Stadler už ZSSK na míru KISS upravil, zapracoval případné neduhy objevené během výroby, takže když budou prakticky stejné požadavky objednatele, nemusí do nové nabídky účtovat tolik hodin konstrukčních prací apod. Ve výsledku může vůči konkurenci nabídnout nižší cenu nebo naopak díky nižším nákladům může mít vyšší zisk.
Tak nějak to šacuju spíš na ten vyšší zisk pro Stadler (přeju jim ho), než nižší cenu pro ZSSK 🙂
Nebola.
Ponuka bola iba od Stadler.
Cena za jednotku je: 27 998 000,00 eur bez DPH.
Je to o 10 miliónov eur menej než bol predpoklad.
V predošlom tendri tie jednotky vyšli po prepočte na súčasné ceny drahšie. A vtedy v tendri bola aj Škoda.
ZSSK nakupuje súpravy väčšinou ako sup: (priamo zo štátneho rozpočtu nedostane nič, a tak) vždy čaká, ktorý rezort nestihne vyčerpať eurofondy a potom „dojedá zvyšky“.
Viď „mega-“ objednávky
* prvá objednávka na Kissy
* 2 x lízing Vectronov
No nie je to tak. Tam sú hlavne dlhodobo pripravené projekty v šuflíku, a keď iní „neschopáci“, ako ŽSR alebo NDS nevyčerpajú peniaze včas a je jasné 2 roky pred koncom programového obdobia, aj s navyše časom N+2 alebo N+3, že to nedajú, lebo súťaže, súdy a pod. (diaľnice, železnice – viď „rýchlotrať“ na Záhorí), tak jednoducho ZSSK nakráča na MD SR a predloží projekty. Takže nie že „sup čaká“, ale sú „vždy pripravení“ a vďaka tomu a ľuďom, ktorí sa okolo toho točia už 15 rokov tie eurofondy neprepadnú a nakúpili sa a nakúpia sa v čase slušné vozidlá.… Číst vice »
Na obraty medzi ZA – BA stačí 5 súprav, takže po dodaní týchto dvoch to bude v pohode stačiť. Plus jedna bude záloha. Ak sa využije opcia a dokúpia sa ďalšie dve súpravy, budú sa môcť použiť aj na linky do NZ alebo Banskej Bystrice na vlaky, ktoré bývajú zvyčajne preplnené…..
Osobne by som ešte privítal aspoň 10 kusov štvorvozňových KISSov pre regionálnu dopravu v Bratislave, ale to je hudba budúcnosti…..
Banánová republika…
Obávám se, že to u nás bude po podzimních volbách vypadat podobně.
Bureš je síce de*il, ale chápe význam železnice – nie ako de*ili, ktorí vládnu v Skurwensku už 35 rokov, ktorí (ruinujú železnicu a) uznávajú jediné náboženstvo: asfalt.😡😡😡
Tak jestli je asfalt náboženství, tak bych čekal Višňové okolo roku 2000… 🙂
Dvacet deka jednotky, prosím.
Doneste jednotku, nakrájame.
To už jsme teď, generál prezidentem jako v Mali…
Ja som myslel Slovensko. Česká republika na tom až tak zle nie je. Zatiaľ.
Tak určitě, lepší by byl někdo bez hodnosti, jen prostý důvěrník…