Stadler dodá na Slovensko další jednotky KISS, budou jezdit mezi Bratislavou a Žilinou

Smlouva počítá s dodávkou dvou jednotek a opcí na další dvě.
Společnost Stadler Rail vyhrála veřejnou soutěž na dodávku až čtyř nových dvoupodlažních jednotek pro vlaky mezi Bratislavou a Žilinou. Smlouvu na dodávku jednotek Stadler KISS dnes podepsali zástupci dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Stadler Rail. Hodnota zakázky může přesáhnout hranici 100 milionů eur.
Soutěž vypsala ZSSK letos v lednu. První vozidlo má být uvedeno do provozu na konci roku 2026, druhé v roce 2027. Vlak bude jezdit na železniční trati mezi Bratislavou a Žilinou. Smlouva zahrnuje opci na nákup dalších dvou vlaků.
ZSSK shání další dvoupodlažní jednotky pro rychlíky Bratislava – Žilina
„Vlaky Stadler na Slovensku úspěšně jezdí již více než rok. Jsem rád, že slovenským železnicím opět dodáme nejmodernější jednotky KISS. Díky své inovativní konstrukci nabídnou tato vozidla nejvyšší úroveň komfortu a výrazně zvýší kapacitu v regionální i meziměstské osobní dopravě. Lehká hliníková konstrukce znamená nižší náklady na provoz a údržbu po celou dobu jejich životnosti, což zákazníkovi zajistí nákladově efektivní provoz,“ říká Ansgar Brockmeyer, výkonný viceprezident pro prodej a marketing společnosti Stadler.
„Díky dnešnímu podpisu smlouvy přineseme na slovenské železnice inovativní jednotky, které nejen zvýší komfort a spokojenost cestujících, ale také sníží spotřebu energie na 12 kWh na vlakový kilometr a ušetří desítky tun emisí ročně,“ řekl Peter Helexa, generální ředitel ZSSK.
Pro Stadler jde o druhou zakázku na jednotky KISS pro ZSSK, první čtyři už jezdí.
Na Slovensku vyjel poslední KISS, nasazení zpozdila nehoda v Česku
„Slovensko je další zemí ve střední Evropě, která stále zvyšuje počet vlaků Stadler provozovaných na své železniční síti. Jsem rád, že pokračujeme v posilování podílu společnosti Stadler na trhu v regionu, který má podle našeho názoru potenciál dalšího růstu,“ řekl při slavnostním podpisu Zdeněk Majer, předseda dozorčí rady společnosti Stadler Praha.
Stejně jako u jednotek, které byly ZSSK dodány již dříve, budou i nová vozidla navržena ve Stadler Praha – konstrukční kanceláři společnosti Stadler, která v současné době zaměstnává více než 250 inženýrů a konstruktérů. Výroba bude probíhat v závodě Stadler Polska v Siedlcích.
Nové vlaky KISS jsou dlouhé 155,9 metru a mají celkem 611 míst k sezení, z toho 30 míst v první třídě v části Comfort. Jednotky kombinují vysoký výkon s rychlou akcelerací a dosahují maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Jsou plně přístupné pro vozíčkáře a jsou vybaveny čtyřmi toaletami, včetně jedné pro cestující se sníženou pohyblivostí. Multifunkční prostory poskytují vyhrazená místa k sezení pro vozíčkáře a dostatek prostoru pro jízdní kola, kočárky a zavazadla. Prostory pro cestující i kabiny řidiče jsou plně klimatizované.
Cestující budou moci využívat moderní informační systém a palubní wi-fi – základní prvky současného cestování po železnici. Pokročilé technologie zahrnují vnitřní a vnější bezpečnostní kamery, jakož i kamery umístěné na střeše, které monitorují pantograf pro zajištění bezpečného provozu. Vlaky jsou rovněž vybaveny certifikovanými systémy pro sledování spotřeby energie.