Aktuality Železnice Zprávy

Stadler dodá jednotky a lokomotivu pro zubačku na Štrbské pleso

Stadler GTW pro ZSSK, zdroj: Stadler Rail
Stadler GTW pro ZSSK, zdroj: Stadler Rail

Tatranská ozubnicová železnice ze Štrby na Štrbské Pleso získá nová vozidla. Společnost Stadler Rail podepsala kontrakt na nové speciální elektrické jednotky, které v roce 2022 dodá Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Součástí dodávky jsou také duální lokomotivy pro provoz na Tatranských elektrických železnicích.

Stadler dodá pět nízkopodlažních úzkorozchodných elektrických jednotek pro provoz na ozubnicové železnici. Typ vychází z konceptu GTW – jednotek s pohonem uloženým v motorovém díle jednotky. S tím už má ZSSK zkušenost – dieselové i elektrické jednotky stejného konceptu provozuje na jiných tratích kolem Vysokých Tater. Vlaky nabídnou 91 sedaček a 2 místa pro cestující na vozíku. Podobný model je již v provozu ve Francii a Švýcarsku. Ve výbavě bude klimatizace, wifi a informační systém.

Součástí zakázky jsou také duální lokomotivy s elektrickým i dieselovým pohonem. Budou v provozu jak na samotné zubačce, tak na ostatních úzkorozchodných tratích Tatranských elektrických železnic (TEŽ). Motor splňuje emisní standard EURO-IIIB. V zimě bude možné využít lokomotivu jako sněžný pluh. Je možné ji ovládat také na dálku. Kabina strojvedoucího bude klimatizovaná.

English version is available at CEE Transport.

35 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vidím že zaklínadlo klimatizace musí být i na vlaku ploužícím se závratnou rychlostí 22km/h. Takže napříště na horské vyhlídkové železnici už žádná vyhlídka z okna. Ach jo. Přitom ve Švýcarsku mají i nové jednotky od Štádlera třeba na RhB otevírací okna, protože vědí, že turisté rádi koukají ven a taky fotí neradi přes sklo. To aby se vlaky dělaly podle přání lidí v nich cestujících do východní Evropy (i ČR samozřejmě) ještě nedorazilo.

    • Kdekoli, když bude třeba dělat něco s vypnutým napájením troleje …

  • Současné jednotky mají nakloněné sedačky, aby se cestujícím v tom krpálu sedělo při jízdě pohodlně a nesjížděli jim zadky ze sedačky dolů. Když budou jednotky jak pro ozubnicový provoz, tak pro normální, tak jak to budou řešit?

    • Mě by spíše zajímalo, jestli nové jednotky od Stadleru budou mít po vzoru svých starších sester na TEŽ také stejný až absurdní nedostatek zavazadlových polic v interiéru.

    • Zaprvé ty sesle jsou v současné jednotce pro oba směry stejné, a zadruhé netuším, kde jste v článku vyčetl, že bude zubačka jezdit po neozubnicové trati?

      Jednotky budou ozubnicové a budou jezdit jen mezi Štrbou a Plesem.

  • No sice modernizace je potřeba, na druhou stranu, původní jednotky tam působí, tak nějak jako turistická atrakce, tak by mohli nechat v provozu, alespoň jednu jednotku.

  • Na tezu je super, jak lidi z koridoru dojedou vlakem a dostanou se až na štrbské pleso nebo jinam do tater. Nebýt tez, jedou autem.
    A parkovací maf. má smůlu.
    Kéž by se u nás povedlo udělat zubačku na Praděd.

    • To asi navzdy zustane jen dopravnim snem nas, vlackofilu, kteri maji procestovane Alpy i Tatry 🙂
      Take si na Pradedu cestou vzdy predstavuji, jak by to bylo krasne, se sem dostat z Vrbna nebo z Male Moravky zubackou, se zastavkou u Karlovy Studanky. Odporne smradlave parkoviste u Ovcarny by bylo zrusene, i na Hvezde by se dalo omezit. O nejakem prodlouzeni do Koutu bud udolim Desne, nebo pres CH Sedlo, se radeji nezminuji, to by uz nebylo asi zcela v souladu s ochranou prirody v CHKO 🙂
      Skoda, ze jsme v Cesku. Tady se bude asi uz na veky veku trpet les kolem Karlovy Studanky plny aut, zacpy na ceste na Ovcarnu, nacpane autobusy, atd. protoze se to tak „vzdycky delalo“ a taky „nejak to funguje“ a hlavne „stavet drahu v CHKO? Jste se zblaznili??“ 🙂

      • Přesně tak, máte pravdu, hlavně nic neměnit- jsme přece národ beznadějných konzervativců, co na tom že jinde to jde, my se přece nebudeme opičit a radši nevybudujeme nic, aby náhodou někdo nemusel o něčem rozhodovat a být za to pak konzervativními, zaprděnými čecháčky kritizován 😂

  • Koncept vypadá pěkně, ale k čemu je třeba pro 4,6 km dlouhou trať 5 jednotek. V provozu může být vždy jen jedna nebo dvě pojené, protože se víc na nástupiště nevejde a na trati není ani jedna výhybna.

  • Nebylo by lepší tam spíš zainvestovat do tratí než do nových jednotek? To ploužení se tam je kolikrát hrozný.

    • Jednotky kupuje ZSSK. Do tratí by museli zainvestovat ŽSR, které jsou ovšem ze strany státu/ministerstva značně podfinancované (co ovšem samozřejmě neomlouvá havarijný stav tratí).

  • Prosím, co tím autor myslí: dieslové i motorové jednotky stejného konceptu…?
    Neměl autor na mysli dieslové i elektrické motorové jednotky? To už by bylo lepší.

  • Už první řádek mě neuvěřitelným způsobem zvednul ze židle!!!! po přečtení následujícího:
    „…získá nové vozidla..“
    Velmi bych doporučoval autorovi článku Josefu Petrákovi, aby měl alespoň trošilinku soudnosti a nepsal nic veřejně, když neovládá ani ty nejzákladnější části gramatiky 1. stupně ZŠ – v tomto případě shodu podmětu s přísudkem …..
    TO JE FAKT TRAGÉDIE !!!
    zlatej Sůra…

      • 3 – jeden (malý prostřední) motorový, dva pro cestující. Je to vlastně nová generace jednotek 425, které už od Stadlera v Tatrách jezdí.

      • Klasika, a k tomu 5 vykřičníků a ještě 1+1/3 apoziopeze navrch.

        To je tak, když si někdo myslí, že psaní článků = vše si po sobě třikrát přečíst. To by člověk za den moc neudělal, když tohle není jediná náplň dne. 🙂 Autorská slepota nemluvě.

        THUG LIFE

  • Pane Petráku naučte se skloňovat. Hned v úvodní větě. Jsou“TA“ vozidla….. takže „nová“ vozidla ne nové vozidla…

Newsletter

Partneři


Výběr editora