Stačilo by mi, kdyby ostatní řidiči dodržovali předpisy, říká řidička autobusu Michaela Berková
Michaela Berková, řidička Arrivy. Foto: Arriva
„Zaplatím pokutu 4 tisíce za jeden špatně vydaný lístek,“ přibližuje přísná pravidla Pražské integrované dopravy.
Obdivuju všechny řidiče meziměstských autobusů protože v podstatě denně přichází do kontaktu a musí jednat s takovými existencemi, které člověk nechce ani míjet na chodníku. Zejména řidiči v oblastech na sever až západ od Prahy, což je i případ této slečny/paní.
To záleží. Pokud člověk dělá řidiče golfového vozíku, tak se s polonahýma feťáka, který mají místo zubů pusu plnou nadávek moc nesetká 🙂
Oproti jinym narodum nam chybi ohleduplnost a pokora.
A porozumění 🤘
4000 pokutu by slečna dostala jen v případě, kdyby krátila tržbu, tzn. kdyby přijímala od lidí hotovosti a nevydávala lístky nebo vozila zdarma lidi co na to nemají nárok. .) Fandím jí.
To je vaše idealistická představa, nebo skutečnost? Čím to máte doložené?
Má pravdu. Za špatně vydaný je jen 800😉 jinak slečnu znám osobně, ještě jsem si to neposlechl, ale mohu říct, že je opatrná a u pokut je na ty horší variantě. Proto možná řekla toto
To je skutečnost, podívejte se do sazebníku postihů. 4000 dostane řidič za to, když krade.
Takova pekna holka a tady v diskuzi se misto informaci o ni resi same blbosti. Chlapci chlapci… 😅
Osobně jsem třeba normálního revizory ještě nepotkal, to jen tak pro úplnost 🙃
Jeden takovy normalni (nejen) revizor tu obcas publikuje clanky a dalsi minimalne dva zde obcas diskutuji.
Jako ridic i cestujici jsem potkal mnohe revizory, ale vetsina z nich byla normalni. Pokud mam vse v poradku, neni duvod, abych dal revizorovi moznost chovat se nenormalne.
*revizora
chlapče chlapče, jste schopen vidět ženu i jako člověka a ne jako objekt krásy?
Žena je dnes jaksi pomocníkem na svém pracovišti! V ženě vidíme dnes především soudruha, soudruzi. A také Jiří Wolker ho v ní viděl, už za první, buržoazně demokratické republiky.
Pokud ji osobne neznam, neni to uplne jednoduche.
no řekněme, sto lidí, sto chutí
Dotyčné dámě přeji mnoho kilometrů bez nehod, ale její přání zřejmě bude nevyslyšeno..
Linkou 322 jezdím pravidelně, ale slečnu řidičku jsem ještě nepotkal. Jen kolegy co rádi drhnou kola o obrubník. Asi zkusím jezdit v jiný čas.
Doufám, že slečna bude jezdit celý život a bude jí to neustále bavit.
No nevím ale slečna je trochu mimo pokud moje znalosti sahají tak tříosa je 18 metrů. Dvanáctimetrovou tříosu jsem nikde neviděl. Rád bych jí potkal za 20 let ježdění jestli bude takhle nadšená jako dnes působí.
Nováčkům se dávají přece ty nejnovější kočáry aby neutekly. Se starejma verglama jezdí jen starý psi protože ty neutečou.
Přečtěte si nadpis a pak obsah článku. Myslím, že smysl článku je v něčem jiném, než se dohadovat, zda existuje „dvanáctimetrová tříosa“.
Nemá smysl reagovat na pána plného komplexů.
Tak každý nemusí být zahořklý jako vy.
Měla na mysli autobus Scania Citywide Suburban LE 15M CNG.
Nech sa paci, my mame na firme 12,3 metrove trojosy od VDL hned dve.
Někteří řidiči se asi nebojí. Na jedné lince (nedávno) měl řidič jisté 3xx linky autobusu (DPP) sekeru „jak blázen“ (na odjezdu asi 10 minut). Přijel tam, otevřel všecky dveře a zakřičel „nastupujte, mám zpoždění jak blázen, tak ať hned jedem“, lidi nalezli za 20 sekund a jelo se. To jsem docela smekal. Většinou tam všichni stojí jak trubky a naberou ještě dalších 6 minut při odbavování a na konečné zase nestihnou obrat vozidla a tak se to s nimi táhne až do večera
Zažil jsem i obrácený případ. Městská linka, tehdy byl doplňkový prodej u řidiče ale většina chodila zadem.
Na zastávce jsou nějací vágusové, řidič otevře jen první dveře, slušně vypadajícím zkoukne jízdenku. Když vágusům řekne „ne“ tak vystoupí. 🙂 Vlastně jsem rád že nevím jak to měl řidič rozmyšleno(jestli by šel do konfliktu)
Samozřejmě, řeší se následek a ne příčina, takže vyflastrujeme v takovém případě řidiče, místo aby Ropid/IDSK přiznali, že blbě zkonstruovali JŘ s malými obratovými časy, ale chápu vlastní blbost bolí.
Nebo jiný příklad na Opatově se díky údržbě Hřibovou TSK rozpadá most na kterém stojí zastávky a tak tam smí být jen jeden linkový a jeden městský autobus, pokud má najet další, musí počkat za mostem, než ten první všechny zkasíruje a odjede, ale hlavně že Piráti měli vizi pro Prahu, ta je tady vidět v praxi.
Formálně vzato zpoždění tak úplně není starost řidiče. Může celý den navyšovat zpoždění odbavením, občas oznámit dispečerovi čerpání odpočinku, občas odepsání kola(když má zpoždění jako oběžná doba).
Jo uvidíme jestli za ODS(Svobody) taky dojde ke zranění jako za Anofertu(Krnáčové). Já bych tipoval že pád lávky s lidmi si ani ODS ani Piráti nedovolí.
meles nesmysly, Blby Dotaze:
za A) odbavení linek PID je za mostnim telesem (jih) stanoviště A, za B) na obou stranách je dopravní omezení prikazujici rozestup 10m a zároveň jeden bus v zastavce, coz v praxi znamena az 3 vozy na moste. bohužel DPP to nema tak jednoduché a nemůže stat v zastavce F resp B 10m od sebe, takže čekají (ano a u toho blokují, bohuzel). jediné v cem ti dávám za pravdu, je dezolatni stav je jen mostovky ale cele stavby (viz ex prodej jizdenek) a kaststrofalni stav okolní komunikace a toto tam je roky!
Ve správném systému by řidič za takové zpoždění nebyl nijak postihován. A chyba Ropidu se ukáže nejlíp, když bude řidič jezdit podle pravidel.
Kdyby ostatní ridiči dodržovali předpisy…hmm a oni takoví nejsou? Ale dřív než to budou vsichni to dřív budou na stromech růst jitrnice.
Včera zase auto sundal vlak….
proto jsou nejlepší soukromníci, kdy musíte mít předem zakoupenou jízdenku, nebo taková mhd, kde není prodej lístků u řidiče a je tedy nutnost si je zakoupit v automatu nebo aplikaci. Ale u klasických meziměststkých regionálních linek ten prodej u autobusáka je bohužel furt.
Tak už to snad brzo zmizí v okolí Prahy. Vstávání ve 4 ráno, dělené směny, prodej jízdních dokladů, kontrola tarifní kázně, samozřejmě řízení vozidla…
Spousta řidičů navíc nemá předpoklady ke komunikaci se zákazníkem, cizinci z východu často velice zvláštní chování, uffff!
Velice zvláštní chování má i část řidičů čistokrevných Čechů.
Řidič busu není číšník nebo taxikář. S tím co bere (minimum) očekávejte od něj také jen minimum, tedy že dojedete živí a zdraví. Můžete mi dát tisíc minusů, ale dokud nebudou řidiči slušně placeni, tak to tak zůstane, ať se vám to líbí nebo ne. Spíše se to bude zhoršovat…
Řidiči autobusů mají malý plat. Ale není tominimální mzda (tedy minimum) jak tvrdíte. Ta je ještě o dost níž.
Je to minimální zaručená mzda za tuto profesi.
To nikdo nepopírá. Nejlepší je jet s podobným točvolantem v přítomnosti jeho známého, to se najednou umí chovat a komunikovat úplně normálně 😂
Hmm, tak s tímto mám přesně opačné zkušenosti. Naopak se často v takovém případě chová jako ještě větší hulvát, než normálně. Samozřejmě za předpokladu, že ten známý nepracuje jako kontrolor LOL
Třeba to bude dotaženo k dokonalosti jako v Iredu, kde člověk ukáže řidiči síťovou jízdenku a on mu ještě musí vydat jakýsi evidenční lístek za 0 Kč.
Dobrý způsob kak vyhnat lidi do aut. Gratuluji.
A přesto to přijde. Středočeský kraj to plánuje snad už na příští rok, pokud vím. Už teď se bojím.
Středočeský kraj plánuje stále možnost platit hotově pokud vím. Jen není jisté zda u řidiče či v automatu ve voze. Umožní ovšem nástup všemi dveřmi. Viz dřívější články na tomto webu.
Zkrátit jízdní doby a zvýšit stabilitu JŘ?
Kdo jezdí pravidelně má lítačku, kdo jede občas, zvládne automat. Pokud automat bude mít rozumné UI, zvládne ho i turista poprvé v ČR.
A to odpovídáte na co? Na vlastní domněnky?
Co je dobrý způsob na vylákání lidí do au t?
Trošku mimo ne? Zkuste kontext napřed, ne Pavlovův reflex.
Kontext byl odbavovábí řidičem vs nástip všemi dveřmi
Kdy konečně zmizí prodej jízdenek řidičem a ten se může naplno věnovat řízení vozidla!
Možná dřív zmizí nutnost manuálního řízení vozidel a pracovník dopravce se budu moct naplno věnovat cestujícím. 🙂
Toho se fakt nebojím.
za 4 měsíce
Za rok a 4 měsíce
Ve Středočeském kraji se dočkáte už nejspíše příští rok. Bohužel. Nechci si ani představovat, co za bordel v těch autobusech pak bude.
Bude to mít své pro a proti. Zas když bus musí dojet na začátek dřív, aby nevyjel se zpožděním taky není dobře. ten bus pak zbytečně stojí v zastávce. U některých nástupních zastávek pak je bus překážkou na silnici. Někdy už se ten nástup předními dveřmi porušuje čistě z praktických důvodů. Školní spoje z Řeže ve Zdibech už jsou tak narvané, že je zacpaný i prostor dveří, takže když řidič vidí, že dopředu nikoho nenarve, tak otevře dveře vzadu, aby se tam cestující dostal. Uvidíme, co způsobí nová 411, ale vzhledem k nasazovaným vozidlům si nedělám iluzi, že to nějak… Číst vice »
Já naopak předčasné přistavení v konečné zastávce vítám a měla by to být samozřejmost i v MHD. Když člověk kouká na řidiče, jak si sedí v autobuse a nepřijede až do času odjezdu, tak je to akorát k naštvání. Obzvlášť v zimě. Zrovna tohle české MHD dogma přijet na výchozí zastávku až na poslední chvíli fakt nechápu. To v cizině moc neuvidíte.
Jestli to nebude tím, že řidič čerpá přestávku a najíždí podle pokynů v rozpisu.
Jak dokazuje třeba Vídeň, přestávka se dá čerpat i s vozem v zastávce 😉
Dá, ovšem s vozem bez cestujících. Pravidla jsou jasně daná celoevropsky.
A jak to dělají třeba v Krakově?
Tam řidič zahodí vozidlo v nástupní zastávce, zamkne si kabinu, otevře dveře/zapne poptávku s automatickým zavíráním dveří a jde si čerpat přestávku do budky.
U nás v IDZK je pravidlo 5 minut před odjezdem.
Nějak nevím, že by to vedlo k bordelu ve vozech, ten moc v Praze není ani v autobusech MHD, řidiči si to většinou hlídají. Problém je v zimě ve druhých vozech tramvají a v metru, které se pak stávají ubytovnou bezďáků, v metru by to nicméně šlo vyřešit instalací turniketů, nedávno jsem měl příležitost jet metrem v Sofii a na to, že to je hluboko na Balkáně ho mají právě díky turniketům velmi čisté a plné slušných lidí.
V Praze možná ne. V Brně dnes a denně, protože tam to mají řidiči u… no, nebudu sprostý.
A že turnikety odstraní bezdomovce byste fakt nenapsal, kdybyste někdy navštívil New York, resp. skoro každé město v severní Americe. Proti těm má Praha velmi čisté metro.
Vy jste Axel, nebo jeho kamarád? Podobně toxické chování v diskusi rozhodně vykazujete…
Jak se věnuje řízení vozidla při nástupu cestujících?
Desat percent z mesacnej mzdy za blbo vydany listok. A ze preco vodici furt nie su a nie su…
Ano, za špatně vydaný, a nebo taky za úmyslné nevytisknutí jízdenky. Sazebník postihů prostě nerozlišuje mezi omylem a úmyslem.
https://pid.cz/wp-content/uploads/2018/04/SP_2020.pdf
Protože důsledek je tentýž a vysvětlovat úmysl omylem zvládne ze 100 řidičů 99. Je to kruté, ale v Česku nic jiného nefunguje, pouze represe…
Uplne to iste to nie je. Aspon teda ja „spatne vydany listek“ chapem tak, ze je na nom blba zlava, zona, neustrazena platnost zlavy a podobne, ale nieco skratka vydane bolo. Zatial co pri nevydanom listku ten listok proste nie je. V druhom pripade je disciplinarny postih a pripadne aj kopacky na mieste. V prvom… no, to je vec nazoru, podla mna nie.
Stále to nechápete…niečo vydané bolo… Důsledek je stejný, krácení výnosů. Chápete?
Ale ano, kratenie vynosov chapem. Len hovorom, ze rozoznat umysel od omylu a prisposobit tomu postih je pomerne jednoduche. Ak by teda na to bola vola. Vzhladom na nonstop mraucanie zo vsetkych stran na nedostatok personalu by som fakt cakal, ze sa ta vola najde.
Lístky prodává řidič zadarmo, není za to placen (bere minimum za řízení, které je stejné jako za řízení bez prodeje lístků). Tudíž jakákoli pokuta za chybu je nevymahatelná a je jen na řidičích, zda se nechají takto terorizovat. Jiná věc by byla úmyslné nevydání lístku, to je krádež.
Problém je, že řidič tu pokutu nedostane přímo, ale přes dopravce, tedy zaměstnavatele, protože ROPID nemůže řidiče přímo pokutovat. No a dopravce pak neřeší, jestli je pokuta oprávněná nebo ne, protože je mu to fuk a stejně ji na řidiči vymůže zpět. A to je dost velký problém a důvod, proč řidiči nejsou.
Pak je to na řidiči, zda se nechá šikanovat…
Řidič je hlavně od toho, aby dělal to co má a nehledal výmluvy.
Na něco snad mají odbory… teda doufám, že je tam mají.
Podle Vaší filozofie by řidič mohl udělat chybu, že si např. ponechá vybrané jízdné a nic by na něm nešlo vymoci. Samozřejmě, že Vaše tvrzení je hloupost, tak si příště nevymýšlejte.
Podle čeho soudíte, že řidič autobusu v IDS prodává jízdenky zadarmo? Zadarmo by řidič vybíral peníze, pokud by tuto činnost neměl uvedenou ve své pracovní náplni (součást pracovní smlouvy). Žádný dopravce si netroufne prodej lístků opomenout v pracovní náplni.
Bere stejnou minimální zaručenou mzdu jako řidič, který se prodejem lístků nezabývá. Prodává je tedy zadarmo, méně peněz jako řidič dostat nemůže.
Nejen u povolání řidiče se zaměstnavatel od zaměstnavatele pracovní náplň liší. Je obvyklé, že se při stejném povolání liší rozsah smlouvy firma od firmy. Nelze říci, že v té firmě kde je rozsah pracovní náplně větší, vykonávají zaměstnanci některé činnosti zdarma. Zároveň nelze říci, že u všech dopravců berou dopravci stejnou pro Re řidiče minimálně garantovanou hodinovou mzdu. Pravda je, že pokud je mzda řidiče nad touto částkou tak obvykle v řádu korun za hodinu.
Problém je, že tím, že lístek byl špatně vydaný, se může bránit i cestující, přesto, že si o danou jízdenku řekl. A ve chvíli, kdy je presumpce viny na řidiči a ten se v podstatě nemá jak bránit, tak je systém prostě nastavený špatně.
A správně by tedy měl být nastavený jak?
Měla by platit presumpce nevinny řidiče. Cestující má, podle přepravních podmínek, povinnost si zkontrolovat správnost jízdenky. Tečka. Tudíž pokuta by měla jít jen a pouze za ním a ne za řidičem. A třeba v IDS JMK to tak funguje.
Presumpce neviny platí v celém právním řádu. Pokud si zaměstnavatel nechá dát pokutu bez právního podkladu a chce ji vymáhat po řidiči, tak brzy žádné mít nebude. Za nevypravené spoje pak dostane pokutu, kterou může vymáhat kde chce…
V celem pravnim radu uz peknych par let bohuzel ne.
Nějaký příklad, prosím?
Obracene dukazni bremeno mate treba v oblastech interakce s financakem.
Nebo, nakolik jsme na serveru venujicim se doprave, treba zavedeni objektivni odpovednosti provozovatele vozidla.
Jo? Jak jste na to přišel? Subjektivní odpovědnost není obrácené důkazní břemeno.
To je hezká teorie, v praxi ale dopravce především potřebuje výkony. A ty dostane jen, pokud s krajem podepíše smlouvu, ve které takové podmínky holt budou. Bude-li se dopravce cukat, pokud se mu podmínky nelíbí, kraj půjde k jinému dopravci. Vámi navrhovaný systém by fungoval jen tehdy, pokud by na dané podmínky nepřistoupil žádný dopravce. A všichni víme, že taková situace prostě nikdy nenastane.
Cestující taky zaplatí revizorovi pokutu za to, že má neplatný lístek.
A já taky jednou dostal zjeba od řidiče (v půlce cesty jsem změnil cíl, neuvědomil jsem si že jízdenka neplatí, řidič zastavil na hranici pásem a řešil mě, chtěl připlatit) – takže minimálně v 12m obsazeném na sedačky si může pamatovat kdo má jakou jízdenku.
Samozřejmě je tu otázkou pár detailů(jak je bus obsazený, jak moc se cestující točí)
To jsou dva různé následky dvou různých pochybení.
1) Cestující dostane pokutu od revizora za neplatnou jízdenku.
2) Dopravce dostane sankci za špatné odbavení.
Často se to stává současně, ale někdy se prokáže jen jedno pochybení. Jaký by mělo smysl, aby cestující ukázal jízdenku řidičovi, ale revizorovi by jí zapřel?
jo, to i 99 ze 100 černých pasažérů, ale špatní jsou pak ti revizoři podle mnoha diskutérů…
99 černých pasažérů ze 100? na kterém spoji?
Na jednu strano ano, ale že v dnešní době musí řidič složitě počítat jízdný, když má pouze zadat do kasy zastávku/pásmo, které mu nahlásí cestující je na hlavu, protože kasy, které odpovídají moderní době má zajistit Ropid.
A to samé, že nálepka na kase je pro Ropid dvakrát důležitější než neodjetí posledního spoje, to určitě lidem způsobí dvakrát větší potíže…
Jsou takové postihy i v JMK? Ptám se, protože qr kód většinou nikdo neřešil, i když letos už na to řidiči dbají víc.
QR kód neřeší řidič, ale kasa. Buďto blikne zeleně, že dobře nebo červeně, že neplatí.
Znám jednoho řidiče (nebudu pro jistotu zmiňovat detaily, abych mu nezpůsobil malér), který QR kód opravdu neřeší a pouští automaticky dál. Jinak se setkávám i s tím, že ta kasa prostě QR kód nevezme a řidič to vzdá a pustí vás dál. Zejména teď v létě se to dělo, protože na tu čtečku praží slunce. Je prostě blbě umístěná. Nicméně, co vím, tak v JMK řidiči za toto postihování nejsou, takže si to holt můžou dovolit. Postihy jsou jen za úmyslné nevydání jízdenky nebo neúmyslné vydání špatné jízdenky, ale rozlišuje se to. Ne jako v PID. A jinak, QR kódy… Číst vice »
Kasa včetně čtečky patří Kordisu stejně jako tržby. Takže když nepřečte qr kód, měl by to být problém Kordisu a ne cestujícího. Ale dá se to na mobilu přepnout na text a řidič může zkontrolovat alespoň text. Ale zdržuje to.
Kasa je možná Kordisu, ale její umístění je čistě na dopravci, to Kordis fakt neřeší. Ale dopravce si to taky nemůže umístit úplně podle sebe, protože výrobce autobusu na to má také nějaká pravidla.
Vrchol je, když je plexisklo umístěné tak, že se k tomu nedá dostat. :-O
No, jde o to, že zrovna při vybírání čehokoliv v hotovosti je maximálním zájmem dopravce, aby ho zaměstnanec „neholil“.
Dopravce, který zaměstnává řidiče s tím nemá co dělat, tržby jsou Kordisu (správce krajského dopravního monopolu, kterému vděčíme za přeplněné silnice díky tomu jak dobře udělal IDS JMK). Takže jestliže chce aby mu tržby zadarmo vybíral zaměstnanec jiné firmy, tak mu asi o kvalitu moc nejde…
Ten řidič dopravce peníze pro integrovanou dopravu samozřejmě nevybírá zadarmo. Je placen za vykonávání všeho toho co má napsáno ve své pracovní náplni. A prodej jízdenek v ní řidiči uveden mají.
Nejde o to co má v pracovní náplni. Jde o realitu, že stejnou minimální zaručenou mzdu má řidič, který jízdenky neprodává. Takže reálně to zadarmo dělá.
Třeba DPP má nějaké příplatky za linky s kasou. A ten kdo neprodává, ačkoliv to má ve smlouvě, při chytnutí platí sankce.
Na které lince v IDS JMK vyjma MHD v Brně se neprodávají lístky u řidiče?
Všechno špatně jasně. IDS JMK je jeden z nejlepších v republice, ne-li nejlepší.
To ale neplatí ve chvíli, kdy dopravce tu tržbu stoprocentně odevzdává kraji, resp. koordinátorovy. A to dnes v dotované autobusové dopravě je ve většině případů. V takovém případě je pak dopravce jen nastrčeným koněm uprostřed, mezi řidičem a krajem.
Daná linka je objednaná brutto, ale netočí daný řidič i jiné linky?
Když objednavatel nachytal jak řidič xx šmelí, nechce zaměstnavatel ověřit co řidič xx dělá na komerční lince?
Nevím jak v jiných krajích, ale v JMK v 99% případů autobusy, a tedy ani řidiči, nepřejíždějí mezi dotovanými a komerčními linkami. Je to snad i v podmínkách kraje. Výjimek je opravdu minimum a většinou jsou to spíše přejezdy mezi různými IDS, než mezi IDS a komercím spojem. A případů, kdy by jeden den řidič jezdil IDS a druhý den komerční linku, zase tolik nebude, už proto, že většina řidičů v dané oblasti prostě bude potřeba na IDS a ne na komerci.
To by bylo možné pouze pokud by lidé lístek nechtěli. A logicky jej chtějí, protože mimo možnosti pokuty v daném voze v integrovaných dopravních systémech na něj následně přestupují. To jsou jen takové babišovské kecy těch co soudí posle sebe „všetci kradnú“…
Vzhledem k tomu, že IDSK chce najmout víc revizorů, pak asi se dneska moc nekontrolují, spoléhá se na paměť řidiče. Pokud nějací jsou, tak buzerují právě řidiče a ne cestující.
To je závažné obvinění. Nějaké důkazy?