Srovnejte služební auta s jízdou vlakem či MHD. Dopravci žádají stát o daňové narovnání
Cestující ve vlaku ČD. Pramen: České dráhy

Daňové znevýhodnění veřejné dopravy je podle SVOD Bohemia v rozporu se schválenou dopravní politikou.
Dobrý den. Byl jsem v této diskusi zmíněn, tak mi dovolte stručně reagovat. Leasing vozidla v ceně 750 tis. Kč vč. DPH na 60 měsíců stojí 17 tis. měsíčně. Možnost využívat vozidlo pro soukromé účely touto formou Vás přijde za 5 let na celkem něco málo přes 1 mil. Kč. Když k témuž využijete firemního benefitu, na vyšších daních a odvodech zaplatíte státu z 1% pořizovací ceny vozu cca 2 tis. Kč měsíčně. Za 5 let to dělá necelých 120 tis. Kč. Ostatní platí Váš zaměstnavatel. Praktická hodnota benefitu pro Vás jako uživatele vozidla činí 12% z částky, kterou by… Číst vice »
Ta firma za mě hlavně platí povinné ručení, havarijní, servisní prohlídky, zimní gumy a dálniční známku, čímž za těch 5 let ušetřím minimálně 150 tisíc.
Ano, přesně tak. Tím se hodnota benefitu zdvojnásobuje. Proto je tak oblíben i (a nebo zejména) u zaměstnanců, kteří auto k výkonu svého povolání nepotřebují.
Možná je dobré doplnit o konkrétní aktuální možnosti: Od 1. 1. 2020 nabyla účinnosti novela vyhlášky č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška byla nově doplněna o § 5a (příspěvek na dopravu do zaměstnání). Podle tohoto paragrafu lze zaměstnanci z fondu přispívat na dopravu do a ze zaměstnání pravidelnou hromadnou dopravou osob, jde-li o pravidelnou hromadnou dopravu podle zákona upravujícího daň z přidané hodnoty. Jen málo institucí je ochotno podobný benefit využít a zařadit do svých interních směrnic, což je škoda. Doporučení pro SVOD Bohemia, obvolávejte úřady a státní instituce, na které se… Číst vice »
Ale zároveň se snížil obsah peněz do FKSP, takže jaksi ten rozpočet v FKSP je menší, opět řešení neřešení.
A zase řešení – hodíme to na zaměstnavatele, a vy si to s ním dojednejte, toto má být řešeno komplexně pro všechny.
Možná je problém i v tom, že odbory chtějí auta pro sebe a ne MHD pro všechny zaměstnance. A proč by zaměstnavatel navrhoval něco, co odbory nechtějí.
No nepatrně. Mně to navyšuje daňový základ o 10 000 Kč/měsíc a z toho musím hradit daň 15 % + zdravotní a sociální pojištění. Jestli je pro někoho víc jak 3000 Kč/měsíc nepatrná částka, tak pro mě ne. Stát na tom opravdu nezchudne. 70 % aut na firmy ovlivňují 2 faktory – 1. cena, firmy s vyšším odběrem aut dosáhnou na slevu třeba 20 %, takže auto s ceníkovou cenou milion je vyjde na 800 tisíc a z toho si odečtou DPH, takže je fakticky vyjde na 660 tisíc. A on takový Superb pod 700 tisíc Kč není špatná koupě.
A kolik byste zaplatil za své auto?
Dobře Jene!
Jen nevím, zda mu to docvakne
Tak máte naprosto jedinečnou příležitost ten drahý služební automobil odmítnout a ten daňový základ si zase zpět snížit.
Jenomže to byste přišel o levné stěhovací a terénní auto, u kterého vám servis, opravy a přezouvání zařizuje a platí někdo jinej… 😉
Stát by se mohl primárně zaměřit, co těch 70% nových aut na firmu pro něj znamená. Dochází tam velmi často k neoprávněnému nadměrnému odpočtu DPH v poměrně velkých částkách. Dost zásadně to narušuje hypotézu kolik, že to ti mototisté nezaplatí na daních a ono ejhle, u DPH budou mít solidní manko, které se projevuje i na PHM, servisu a příslušenství….
Jezdim cely zivot vlakem. Door2Door to mam autem o cca 30 min rychlejsi nez Vlak+Metro (3h vs. 2.5h) Ale vlak je stabilni, predvidatelny. Kupuji 1 tridu, tech 90 min vyborne vyuziji. Jizni spojka je peklo. Chtel bych misto sluzebaki IN100+1tridu? Ano chtel.
V Nemecku to slo, Berlin-Wolfsburg jsme jezdili 1-2x tydne a firma platila danove odpocitatelnou IN100. U nas scifi.
My od firmy fasujeme In Bussines ČD. Zaplatíme daň. Jízdenka je přenosná, můžu jí půjčit komukoliv, platí pro první třídu. Bohužel platí jen ve vlacích ČD, One ticket nic podobného nenabízí…
Samozřejmě by bylo lepší, kdybychom to neměli „za daň“, ale není to nijak zničující.
OneTicket nabízí roční jízdenku do první třídy. Jen neni přenosná. To je pak otázka co je pro koho důležitější, zda přenosnost mezi uživateli či dopravci.
no jak to srovnat? Jakou cenu má soukromí, vždy funkční klimatizace nastavená na pro mne optimální teplotu, v zimně vždy funkční topení, opět naszavená na optimální teplotu, odjezd „od domu“ příjezd „až na místo“, odjezd přesně v mnou požadovaném termínu… To vše jsem ochoten akceptovat a „paltit“ Oproti tomu narvaný MHD kterým se musím hrkat na nádraží. Vlak který neobsahuje vůz na který jsem si koupil místenku, případně na mém místě uže někdo sedí (a to se mi děje i když jsem měl lísky do 1. třídy) případně volba „moderních“ autobusovagónů, kde se nedá ani spát, protože tam je hluk… Číst vice »
Vždyť IAD je taky předotované. Nebuďte naivní a nevěřte pohádkám.
Tak to bych netvrdil. Chápu, že vám silnice hodně leží v žaludu, ale prostě jsou to komunikace sloužící nejen IAD 😉
Však netvrdte. Tvrdím to já. Ale pokud fakt věříte tomu, ze přemisťovat tunu plechu pro v průměru 1,3 cloveka je o tolik efektivnější, ze to bez jakýchkoli dotaci at už přímých nebo nepřímých vychazi ekonomicky lépe než extrémně dotovaná VHD, tak nevím, proč celou VHD nezrusime, když zlatý grál obecného blaha jsem už zjevně objevili. Jen jestli to náhodou nebude cele nějaké složitější.
Spousta komunikací se staví především pro IAD. Třeba v Praze vnitřní okruh, radiály, zkapacitňování silnic – to vše se dělá kvůli IAD. Ano, když už to existuje, použijí to složky IZS, výjimečně MHD, nákladní auta – ale stavělo se to kvůli IAD.
Pak ovšem do IAD zahrnujete i věci jako popeláře, řemeslníky, dodávky balíků…
Například NAD! 🙂
+ je vlak pomalejší, méně spolehlivý a dražší
Bohužel zhruba o polovinu pomalejší a zároveň klidně dvakrát dražší. Občas vlakem jezdím, ale jen proto, že mě to baví. Smysl to totiž nedává žádný. Autobus je o dost levnější, auto zase rychlejší. Příměstský vlak je pochopitelně něco jiného.
To je takove to “jezdim za korunu na km” a pocitam do toho jen naftu do sve fabie SDI, kterou jsem koupil v hospode za flasku a olej si menim sam… Realny naklad na 10 let stare auto je cca 60-80kCZK, na leasing zhruba dvojnasobek. A to uz mohu mit IN100 pro celou rodinu…
Auta s SDI jsou o dost starší než 10 let a zároveň dodnes o moc víc než naftu nepotřebují, staré atmosferické benzíny jsou na tom podobně. Jejich dnešní provozovatelé opravdu 60 tisíc ročně za auto nedávají, většinou ani nemohou.
To je ovšem náklad když s ním najezdíte desítky tisíc km za rok, a neuděláte si sám ani ň. Nevím nakolik jsou reálné obě dvě podmínky naráz… a třeba když vozíte ještě někoho (nebo si auto střídáte) tak to vychází ještě jinak…
Sám jezdím (soukromě) několik málo tisíc km ale úplně bez auta bych nechtěl být…
Pokud to správně chápu: když se ve vlaku nedá spát, tak je to chyba vlaku, ale když se nedá spát za volantem, tak je to normální?
Jinak samozřejmě na silnice a veškeré negativní externality IAD se taky skládáme všichni, včetně těch, kdo auto využívají minimálně nebo vůbec. Toto není žádný argument.
Když na to přijde, dotování VHD je extrémně efektivní i pro řidiče, protože každý další cestující ve vlaku před nimi nestojí v koloně.
To oni ale nechtějí slyšet, ze formou třeba negativních externalit nebo parkování je IAD brutálně predotovana. Nechtějí pocitat, chteji se jen utvrzovat ve své pravdě.
V tomto smyslu celkem souhlas.
Jezdím Olomouc – Praha jezdím vlakem v cíli taxi nebo MHD v mé časové relaci poloprázdná. Celé nic složitého
..jenže v autě nezachlastáš. Takže pro mě vlak jasná volba.
To je zcela mimo, běžná jízdenka je dotovaná dopravci z cca 75%.U studentů z cca 85%. To je významná podpora to nemá smysl to nějak zvýhodňovat. U některých dokladů IDS to bude okolo hranice 95 % dotace.
To je separátní systém, to je jako tvrdit, že daňové zvýhodnění služebních vozů je mimo, protože stát dotuje silnice.
Navíc existuje ne úplně zanedbatelný sektor tržní veřejné hromadné dopravy
Jestli tohle chcete hrát jako bernou minci, tak tu osobku zavřeme a bude klid. Zaprvé se tím uvolní tratě pro náklady a za druhé stát ušetří balík peněz.
To máte v podstatě pravdu. Na spoustě míst by se to ani nepoznalo. Ale kde by se to poznalo určitě, tak to je dálková doprava a samozřejmě příměstská doprava u velkých měst.
Nechtěl bych úplně vidět nárůst 15 000 aut na D1 mezi dvacátým a nultým km. Nebo 1 000 komerčních autobusů…
Dálkové linky – souhlas (tj. Děčín-Břeclav plus Ostravsko-ČT). A příměstská doprava u aglomerací Praha, Brno, Ostrava.
Zbytek je fakt vyloženě otázka na konkrétní města jestli chtějí kolejovou dopravu tak jako např. Most Litvínov. nebo jim stačí elektrifikace pomocí elektrobusů či trolejbusů.
Jenom si nejsem jistý tou nákladní železniční dopravou, že by obstála bez dotací. např. JVZ…
Peto, to hrubě přitlač. Na tu D1 je odhad 30-40 tis. D8 je toho s kolonami 10km příkladem. Odhady na D11 jsou kolaps až po cca Labi (odbočka na Kolín či Jičín, cca 42 km.
Tak já bych hlavně zvýšil daňové zvýhodnění na poplatníka třeba na 2x tolik proti současnosti a už bych zakázal věci jako jsou stravenky, poukázky do fitka, příspěvky na dovolenou, lázně apod kraviny. Ať každý dostane pořádnou slevu na dani a ostatní so platí za svoje. Jinak pak leda schwarzsysteme, tam jsou naprosto jiné možnosti….
Přesně tak. Já mám pracovní vztah se zaměstnavatelem, dostávám za to nějak zdaněné peníze.
je snad JEN A POUZE na mne, jak ty peníze použiji. Nevím proč mi stát chce výší zdanění kecat do toho, jak ty peníze (ne)mám použít.
Pokud chce levnější stravu, má dát nižší DPH na jídlo. Pokud levnější lázně, má dát nižší daně na lázeňství. Administrativně to bude mnohem jednodušší, než současný legální daňový tunel.
Sice máte částečně výjimečně pravdu, ale to by ty daně museli být stejné, tedy stejná částka pro všechny. To služební auto je pro ty, kteří už tak cálují státu mnohem víc Kč na daních než ty kteří služební auto nemají. A taky by se pak museli zrušit populistické Babišovi slevy v dopravě atd.
Btw. s tím jak ČD degradují první třídu (např. nedávno na Kralupy, kde sedačky v Panteru fakt neodpovídají kvalitě sedaček jedničky v Ešusu) do ní manažery nedostanou.
No a co, že platí víc? K výdělku nevyužívají infrastrukturu budovanou a udržovanou státem? Od toho ten stát je, aby udržoval pospolitost. Ne každý má stejné možnosti, to také do jisté míry ovlivňuje stát, čili společenství. Navíc tu máme nějakou politiku, která by měla šetřit zdroje, a tedy zvýhodňovat šetrné jednání. Nicméně to nemění nic na tom, že daň z určité hodnoty je lepší nastavit přímo na ni, ne na nějakou poukázku.
„To služební auto je pro ty, kteří už tak cálují státu mnohem víc Kč na daních než ty kteří služební auto nemají.“ – ti co si nekoupili auto, koupili si třeba byt. Nebo vzdělání pro děti. Nebo investovali. Nebo si platí nějaké služby. Také ty peníze vrátili do ekonomiky.
A i kdyby ne, tak.. kua co je vám do toho k čemu kdo jak použije vydělané peníze? Musí si za ně kupovat právě auto???
Auto není modla. Není to jediná forma, jak se v ekonomice točí peníze. Smiřte se s tím.
Plný souhlas! Vlakem jezdím rád, ale nové Pantery jsou otřesné, tak bohužel zpět hupky dupky do autíčka.
„Nevím proč mi stát chce výší zdanění kecat do toho, jak ty peníze (ne)mám použít.“
Protože tady máme řadu věcí, které používáme společně. Třeba taková regulace nákladní dopravy je zcela na místě.
V podstatě by stačilo daňově nezvýhodňovat soukromé jízdy firemními vozidly. Jakmile je tam soukromá jízda, plná daň…
„Pokud chce levnější stravu, má dát nižší DPH na jídlo. Pokud levnější lázně, má dát nižší daně na lázeňství. Administrativně to bude mnohem jednodušší, než současný legální daňový tunel.“
Ne, nebude to jednodušší (slevy na dani jsou administrativní banalita jednoho zatrhávátka v účetním SW – kdežto posuzování, jestli tenhle penzion „už poskytuje lázeňské služby nebo ještě ne“ zabere mnohem víc člověkohodin) a bude to ještě mnohem větší daňový tunel.
Víte, jak vzniklo slovo švarcsystém? Rozhodně ne komolením nebo vytvářením slova „schwarzsysteme“.
vím, jak to vzniklo! záměrně jsem to napsal takto 😉 Míra Švarc snad promine 😉
V principu souhlasím, jen se obávám, že by to udělalo takovou díru do rozpočtu, že by bylo zapotřebí hledat zdroje jinde. Ale znovu dodávám, že zdanění práce je u nás brutální a to není dobře. Proč hned lidem sebrat tolik peněz (daně a odvody z práce) a nedat jím možnost se rozhodnout jak je utratí. Ty peníze se dají pak vybrat jinde, třeba valalorizací daní z IAD, která je přes 10 let nominálně prakticky stejná. Poté by mohl být člověk průměrně jezdící autem na tom ve výsledku stejně, naopak člověk více využívající veřejnou dopradu by oproti současnosti ušetřil, to by… Číst vice »
o tom to je, dát lidem víc peněz a případnou daňovou zátěž dát jinam, třeba alkohol, víno, klidně i nepatrně ty pohonné hmoty. Pak lidé budou mít na výběr, zda pojedou autem za dražší PHM nebo levnějším vlakem 😉 Jinak obecně by hlavně stát měl lépe hospodařit, aby nemusel tolik daní od lidí vybírat za práci..
Už se stalo, se zrušením zdanění SHM klesly daně o nějakých 100 miliard, v dnešních cenách asi o dost víc.
Taky máme od té doby solidní díru v rozpočtu, to lepším hospodařením asi neušetříte.
Jenže to nižší zdanění práce mělo pomoct chudším, ne nechat peníze těm bohatým. Kteří je narvali do nemovitostí a tím ještě přifoukli ceny nemovitostí.. Plus tedy stát nezvýšil spotřební a jiné daně adekvátně tomuto vybudovanému schodku. Ale to jsme už OT.
Stravenky zrušit – OK, a nechat pouze stravenkový paušál, stejně je komické, když zaměstnavatel argumentuje, že převést ty peníze do výplaty, tak by si zaměstnanec nemusel uvědomovat, že to je příspěvek od zaměstnavatele na stravování, přitom v době elektronických stravenek, lze tyto peníze na stravenkové kartě využít na x dalších věcí.
Nám zamestnavatel tvrdil, že stravenky máme, abysme měli aspoň jedno teplé jídlo denně. Což je poněkud komické pro IT firmu a stejně komické bylo, že kantýna v kanceláři přestala Pluxee brát.
Jo někdy je z toho fakt komedie 🙂
To jsou furt nějaké benefity. Kdyby dali pořádný peníz a stát by z toho pořádného peníze vzal méně, tak lidem zůstane více a nemusím pořád řešit nějak benefity. Prostě stát méně OKRADE lidi a může zrušit daňové zvýhodnění na všechno možné i nemožné…
A stravenkové firmy nebudou mít co žrát..
Bingo. Copak stravenkové firmy, ale jmelí. Kdybychom odstřihli všechny tyhle parazity ve všech sférách, tak můžeme dávat na obranu klidně 5 % a ještě zbyde. Jen ta nezaměstnanost…
Jedinej kdo stravenkach vydělává jsou firmy na stravenky. Když se zrušit, škoda to nebude…
Ano, ten nepoměr je naprosto zřetelný.
Jako OSVČ, když cestuji na zakázku autem, účtuji klientovi cca 8 Kč za kilometr. To bohatě pokryje palivo, amortizaci a ještě něco zbyde.
Když cestuji VHD, tak si pouze přeúčtuji reálně vynaložené náklady, navíc ani halíř.
To moc motivační k využívání VHD fakt není.
Jenže ono Vám z toho správně nemá moc zbýt. Účtování cestovních nákladů je právě jen a pouze k pokrytí nákladů, a u VHD je Váš náklad to jízdné. Ztrátu času neřešíme, ta se bežně účtuje separátně.
Není to snad jeho věc? Když bude chtít, může klientovi klidně účtovat 100,-/km (že mu pak asi klesne počet zákazníků, to je jeho problém).
To není k tomu, aby jste na tom vydělával, takže zákazníka zkásnete za zakázku a ještě podruhé na něm vyděláte za dopravu, to se pak nedivím, že jsou ceny všeho jaké jsou.
To je každého věc, ne? něco chci, zjistím cenu a domluvíme se. Buď to vezmu nebo ne. poptávka- nabídka.
Pokud skutečně nejde nijak rozumně fakturovat dopravu, tak souhlas
Účtuju klientovi??? To je snad Tvůj problém, jak se za ním dostaneš.
Vždyť to je taky často jedna z prvních otázek účetních – využíváte pro podnikání auto? Dá se to dobře optimalizovat v nákladech.
Tak demagogii jsme si neodpustili ani tady, že.
„Nepatrně se mu zvyšuje daňový základ“ – to „nepatrně“ je jedno procento pořizovací ceny auta měsíčně, takže u jen trochu solidního auta klidně třeba sedm tisíc, a jestli je tohle pro vás nepatrně, pak asi benefity úplně neřešíte.
Jinak je to zdanění ale ukrutné, o tom žádná.
A vám přijde 15% z 7000Kč jako velká částka v porovnání třeba s operakem na to samé auto?
Oprava, ono se z toho koukám počítá i socko a zdravko, takže je to reálně víc peněz – něco přes 2000Kc pro zaměstnance)
Rozhodně mi to nepřijde jako něco, čemu bych říkal „nepatrně“.
Ale asi jsem jiná příjmová kategorie, než autor článku 🙂
Spíš než autor článku by mělo být autor tohoto výroku a tím je pan výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia Petr Moravec.
Nevím, jaká jste příjmová kategorie a upřímně je mi to jedno, ale jde o citaci Petra Moravce.
Oj, má omluva. Nehodlal jsem tu demagogii připsat Vám, ať si ji užije, kdo ji spáchal.
Což nic nemění na skutečnosti, ze o žádnou demagogii nejde. Stačí porovnat náklady na pořízení auta zaměstnancem a podívat se na oblibu tohoto benefitu.
Pokud to autobude PHEV a nebo BEV tak vám jde do základu daně mnohem méně (i jen 0.25%)
Coz je u vozidel s mnohem vetsimi naroky na statem provozovanou infrastrukturu a s uz tak ohromnym danovym zvyhodnenim provozu rozhodne trestuhodne!
Ono je hezký se i podívat jak je to s kupónem na MHD u živnostníků…bych měl prokazovat, že se to využívá k podnikání a vést ideálně i evidenci jíst a odečítat soukromé. To je lepší to dělat kvůli autu. I Bolt Ride to taková práce taky není.
„vést ideálně i evidenci jíst…“
Co do toho motáte jídlo?
Nevím, jak panu Františkovi, ale mně by evidence, obzvlášť v papírové formě, ani jako svačina, zcela jistě nešmakovala. 🙂
Z kontextu je jasné, že se jedná o pravopisnou chybu…
Ano, to je snad jasné každému, kdo prošel základní školou. Byla to narážka na tu hrubku
To spíš vypadá na autokoberce🙂