Srdce L-410 oslavilo padesátku, nástupce československého motoru se vyrábí dodnes
Motor M601B ze sbírek Leteckého muzea v Kunovicích. Zdroj: Letecké muzeum v Kunovicích

Motor byl kompletně vyvinut v Československu. Odborníci z letňanského Avio Aero je stále dokáží opravit a poskytnout servis.
Poslední odstavec článku tesat do kamene.
A když se servis tohoto motoru dá dělat pouze v Česku, jak je to s motory, které létají v Rusku? Je to nějak omezeno sankcemi?
Předpokládám, že se výrazně zvýší export těchto služeb do Kazachstánu a pod.
Servis motorů v Česku není nutný-pokud se Rusové rozhodnout dělat si ho sami (třeba kanibalizaci starších motorů) a jejich UCL to schválí, nemají žádnou povinnost posílat motory na servis do ČR.
No a teď emisní povolenky a je to ok
V Čmelácích Z-37 turbovrtulový M601 nebyl, měli pístový motor, jen v mnohem méně početném nastupnickém Z-137T Agro Turbo.
na fotce je jeden ze tří prototypu, které měly motory PT6A-27 a nikoliv M601, která slaví 50 let. Ale to asi v Avio Aero netušili, když si tu forku z mého webu. brali….. – https://www.orlita.net/xl410/.
A proč na té fotce čtu M601-69 / 695/81?
no to nevim, kdo ji dal popisek, ale na fotce je masina s PT6
ja mluvil o letove fotce L-410, ne fotce motoru, to je jednoznacne M-601
Aha, tak to se omlouvám, té druhé fotky jsem si ani nevšiml.
A odkud jsi tu fotku ukradl ty? 😀
Tady u teto sady fotek autor není jasný, mohl by to byl Vl. Janík, kde mám svolení fotky používat. Ale jisté to není, pokud někdo vypátrá autora, tak to velmi rád vyřeším nebo minimálně uvedu na stránky jeho jméno.
Takže používáte fotky bez svolení autora ( domněnka, že možná někdo kdo vám něco dovolil, fakt neobstojí),a přitom se ani neobtěžuje zamezit tomu, aby to nevypadalo, že fotky jsou vaše. Ovšem u druhých vám to vadí, i když je to jen vaše konstrukce. Tak dovolte, abych se vám vysmál. To opravdu o něčem svědčí…
Povoleni od dedicu neni v poradku?
Povolení od dědiců na fotku o které nevíte, kdo je skutečný autor? Domnělých dědiců, ne reálných. I kdyby ten člověk zmáčkl spoušť, tak pokud tak učinil v rámci práce, nikdy nebyl držitelem autorských práv a dědicové nemají co dědit. Chápete? Tak tu nebrečte za něco co není vůbec vaše.
Teda chlapi, tak to teda klobouk dolů.👍👍
Tak přece jsou i dobré zprávy.
Pokud se nepletu, tak GE certifikovalo nový vrtulový motor vyvinutý v Praze.
Přesněji, vyvinut byl spíše v USA, Kanadě a v Polsku, v Čechách probíhaly jeho provozní (certifikační) zkoušky. Které samozřejmě taky následně promluvily do vývoje, ale obecně nelze říct, že motor byl vyvinutý v Česku, to jen pro upřesnění. Stejně tak certifikace, ačkoli na té už měli Češi skutečně lví podíl.
smutné
A co je smutného na tom, že se český turbovrtulový motor dále vyvíjí pod křídly světového výrobce s globální prodejní a servisní sítí. Alternativou by bylo ukončení výroby a áchání, jak naši dědové a otcové uměli.