obrazok-zdopravy

Srdce L-410 oslavilo padesátku, nástupce československého motoru se vyrábí dodnes

Motor M601B ze sbírek Leteckého muzea v Kunovicích. Zdroj: Letecké muzeum v KunovicíchMotor M601B ze sbírek Leteckého muzea v Kunovicích. Zdroj: Letecké muzeum v Kunovicích

Motor byl kompletně vyvinut v Československu. Odborníci z letňanského Avio Aero je stále dokáží opravit a poskytnout servis.

Odebírat
Upozornit na
guest
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pes

Poslední odstavec článku tesat do kamene.

Jan Šlezingr

A když se servis tohoto motoru dá dělat pouze v Česku, jak je to s motory, které létají v Rusku? Je to nějak omezeno sankcemi?

vlachjan

Předpokládám, že se výrazně zvýší export těchto služeb do Kazachstánu a pod.

Herold

Servis motorů v Česku není nutný-pokud se Rusové rozhodnout dělat si ho sami (třeba kanibalizaci starších motorů) a jejich UCL to schválí, nemají žádnou povinnost posílat motory na servis do ČR.

jan táborský

No a teď emisní povolenky a je to ok

Arthur

V Čmelácích Z-37 turbovrtulový M601 nebyl, měli pístový motor, jen v mnohem méně početném nastupnickém Z-137T Agro Turbo.

orlita

na fotce je jeden ze tří prototypu, které měly motory PT6A-27 a nikoliv M601, která slaví 50 let. Ale to asi v Avio Aero netušili, když si tu forku z mého webu. brali….. – https://www.orlita.net/xl410/.

buml

A proč na té fotce čtu M601-69 / 695/81?

orlita

no to nevim, kdo ji dal popisek, ale na fotce je masina s PT6

orlita

ja mluvil o letove fotce L-410, ne fotce motoru, to je jednoznacne M-601

buml

Aha, tak to se omlouvám, té druhé fotky jsem si ani nevšiml.

M19

A odkud jsi tu fotku ukradl ty? 😀

orlita

Tady u teto sady fotek autor není jasný, mohl by to byl Vl. Janík, kde mám svolení fotky používat. Ale jisté to není, pokud někdo vypátrá autora, tak to velmi rád vyřeším nebo minimálně uvedu na stránky jeho jméno.

M19

Takže používáte fotky bez svolení autora ( domněnka, že možná někdo kdo vám něco dovolil, fakt neobstojí),a přitom se ani neobtěžuje zamezit tomu, aby to nevypadalo, že fotky jsou vaše. Ovšem u druhých vám to vadí, i když je to jen vaše konstrukce. Tak dovolte, abych se vám vysmál. To opravdu o něčem svědčí…

orlita

Povoleni od dedicu neni v poradku?

M19

Povolení od dědiců na fotku o které nevíte, kdo je skutečný autor? Domnělých dědiců, ne reálných. I kdyby ten člověk zmáčkl spoušť, tak pokud tak učinil v rámci práce, nikdy nebyl držitelem autorských práv a dědicové nemají co dědit. Chápete? Tak tu nebrečte za něco co není vůbec vaše.

Petr

Teda chlapi, tak to teda klobouk dolů.👍👍

Milivoj Niklíček

Tak přece jsou i dobré zprávy.

noerf

Pokud se nepletu, tak GE certifikovalo nový vrtulový motor vyvinutý v Praze.

David

Přesněji, vyvinut byl spíše v USA, Kanadě a v Polsku, v Čechách probíhaly jeho provozní (certifikační) zkoušky. Které samozřejmě taky následně promluvily do vývoje, ale obecně nelze říct, že motor byl vyvinutý v Česku, to jen pro upřesnění. Stejně tak certifikace, ačkoli na té už měli Češi skutečně lví podíl.

Jan

smutné

Observer

A co je smutného na tom, že se český turbovrtulový motor dále vyvíjí pod křídly světového výrobce s globální prodejní a servisní sítí. Alternativou by bylo ukončení výroby a áchání, jak naši dědové a otcové uměli.