Srbsko otevřelo první trať na 200 km/h, zrychlení bude dál pokračovat k Maďarsku

Stadler Kiss pro srbské dráhy. Foto: Srbija VozStadler Kiss pro srbské dráhy. Foto: Srbija Voz

Do roku 2024 má jízda z Bělehradu do Budapešti trvat 2 hodiny a 40 minut.

185 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Elb

Jak to vypadá s vlaky Hamburg/Praha-Budapešť-Bělehrad?

Lukáš

Z Budapeště do Bělehradu nyní nejezdí vlaky. Z důvodu rekonstrukce je zavřená maďarská část železnice od Budapeště do Kelebie a srbská od Subotice do Nového Sadu je zavřená taky. Do Bělehradu jede z Budapeště jen autobus. Letos nebo příští rok by měli otevřít trať ze Szegedu do Subotice. Mělo by jít o objízdnou trasu přes Szeged než dokončí „brzu prugu“.

Alibaba

Blbě to vypadá. Ještě toho budou muset na trati mezi Budapeští a Novým Sadem hodně opravit, aby se spolehlivost takovédleho vlaku zvedla. A Šengen by to chtělo vyřešit.

Lukáš

Část od Batajnice do Nového Sadu s rychlostí 200 km/h stavěli Rusové, od Batajnice do Bělehradu (max. 120 km/h) stavěli Číňané. Čína staví i úsek od Nového Sadu do Subotice. Už teď se mluví o tom, že se od Bělehradu do Subotice pojede necelé dvě hodiny. Takže do Budapešti alespoň 4 hod. I tak je to velká změna k lepšímu. Třeba zase do Bělehradu pojede přímý vlak ČD.

Alibaba

Dokud bude čas na hranici Šengenu náhodně losován, tak bych přímé spojení s Bělehradem radši neplánoval. Bývalá Avala je tomu odstrašujícím příkladem, kdy ze směru od Bělehradu byla ve vnitrostátní dopravě v ČR (a asi i v SK a HU, tam to nemám zažité) nepoužitelná.

Adam

Díky jejich údržbě jsou do deseti let tam kde byli. Akorát díky státnímu dluhu budou žrát hlínu. Navíc s jejich srandovní frekvencí vlaků…i jednokolejka je moc

Joker

Prosím už do toho netahejte politiku. Jde přece o stavbu rychlejší tratě a v tom nás prostě dostali. Putler nebo Sitting ping… To je jedno. Tady jde o to, že to je u nich zřejmě právně snazší.

Osky

To vám stačí málo k ideovému vítězství… kdyže to bude 200 do Budějovic? Čím nás zaostalé, zkorumpované, nacionalistické Srbsko dostane pak?

Joker

Já ale neusiluji o ideové vítězství :D. Jen říkám, co si o tom myslím. A fandim jakékoliv modernizaci i kdyby byla v Guatemale v pralese. Zase do toho motáte politiku. Vy z ní jednoho dne zmagoříte, prokrista.

Elb

Že si udržuje vyšší kvalitu ozbrojených sil. Zaostalé Srbsko už dávno funguje lépe, než Rumunsko nebo Bulharsko, případně střední části Chorvatska, které bez turismu docela krvácí.

JGR

Lze projet i virtuálně na YouTube Novi Sad Beograd

opravdovyzdenek

45 km tratě je docela kus práce. K tomu Kiss na 200 u nás nic.

Y.K.

Nic proti KISSu, je to parádní jednotka, ale fakt tu nemáme nic na 200 km/h? Bych ani neřekl.

To mnohými nenáviděné ETCS je cesta jak i u nás jezdit k 200 km/h na příhodných úsecích.

opravdovyzdenek

Ovšem pouze část cesty

Sova

Na druhou stranu, ta trať byla několik let zcela zavřená. A to je páteř železniční dopravy v zemi, asi jako kdyby u nás zcela zavřeli trať mezi Pardubicemi a Českou Třebovou, s tím že ji budou 3 roky předělávat na 200 km/h. Taky bych u nás uvítal více km po kompletní reko na vyšší rychlost (ne pouze flikování a krátké úseky). Ale za tuhle cenu? Nevím…

Elb

Mají tam nízký provoz, ale pokud se zvedne..

Jiří Kocurek

By mě zajímalo, který vlak v Srbsku dokáže jet přes 300 km dlouhou trasu s průměrem nad 100 km/h.
V ČR je to již 15 let realitou. Pendolíno Praha – Ostrava za 3:20 na vzdálenost 350 km.

none

Opravdu se u nas uz pred takovou dobou jezdilo prumerne stovkou? To se ted musi jezdit nejmin 150, co? Nebo na kolik to vychazi v soucasnosti?

M@trixX

Vzdy najrychlejsi vlak PHA-OVA, 356km:
2010 3h04 = 116km/h.
2011 3h05
2012 3h06
2013 3h11 = 111km/h
2015 3h06
2016-18 3h01 = 118km/h
2019 3h03
2021-22 3h19 = 107km/h

opravdovyzdenek

A dřív 121 km/h

Joker

To jste neměl říkat. Teď na Vás pletou bič.

Pepa

Tak už i Srbové mají trať na 200km/h, jen u nás pořád nic. Prostě „vyspělá“ střední Evropa. Ostuda.

Tomash

V Česku jezdí vlaky 160 km/h, ty řádově jednotky minut získané díky pár desítkám km rychlostí 200 km/h místo 160 km/h ihned ztratíte díky přestupům a zpožděním. Není to tak dlouho, co SŽ avizovala zrychlení Modřice-Břeclav ze 160 na 200 km/h (s dodatkem o kolik jednotek minut se tím zrychlí cesta).

Ares

Jakým přestupům a jakému zpoždění, kdo ta zpoždění dělá. To že se rozesere síť, protože se čeká na jeden vlak ze kterého nakonec nikdo nepřestoupí není důvod proč se nesnažit tratě zrychlovat.

Jiří Kocurek

Pojďme předehnat Francóze i Japka, vím jak na to!
Ve Valmezu je kus koleje a stojí na ní dvě tramvaje. Vedle té koleje je potřeba zapíchnout rychlostník 350 km/h.

Důležitá je naleštěná Fabie před domem, co natom, že záchod máme suchý.

M M

Překvapilo mě, že má cesta (cca 100 kilometrů) stát přes 200 Kč. Budou na to vůbec Srbové, kteří mají tak o polovinu menší výplaty jako my, mít?

Tomash

Předpokládám, že vlaky bude provozovat státní dopravce řízený lidmi dosazenými na základě kontaktů (viz ČD). Takovému managementu přece nejde o zisk firmy (ztráty se vždy nějak zalepí ze státního rozpočtu) a i kdyby náhodou někomu o zisk šlo, není mentálně schopen dělat opatření pro jeho dosažení (viz rozhovory s manažery ČD, jejich vzdělání).

M@trixX

Cena po skonceni tejto promo akcie este nebola urcena. Tych 1000 rsd povedal niektory politik niekedy uprostred rekonstrukcie. Spekuluje sa o cene pre Regio 333 alebo 393 rsd (km tarif + Re priplatok), k comu ma existovat spiatocna zlava aj mesacne listky. Neprekvapilo by ma, keby tych 1000 rsd bola nakoniec len 1. trieda v IC (vratane miestenky), alebo nieco podobne.

Arnošt

O zisk tu samozřejmě jde až na úplně posledním místě.

hoholu

po shlédnutí cabview musim konstatovat, že úsek Batajnica-Novi Beograd šel fakt udělat líp na 160, né-li na 200km/h

(o odsunutem hlavním nádraží tady radši ani psát nebudu)

Miroslav Zikmund

A těch 200 by se na tom úseku, z hlediska trakční dynamiky skutečně dosáhlo ? A dalo by se ze 200 zastavit v Novi Beogradu ?
Postavit trať na rychlost 200, které se tam dá dosáhnout leda tak se závodní motorkou nebo monopostem F1, nikoli běžným vlakem je projev velikášství ….

Ondřej

Minimálně od batajnice není důvod, aby ne, když tam ten vlak přijde už rozjetý. A rozhodně by to zvládl i od nového beogradu, ty vlaky se na 200km nerozjíždí 15km.

hoholu

po tunel za Zemunem je prostor pro trať rovný jak pravítko.. hlavně nechápu to objíždění depa

Alibaba

Objížděním depa (roztažení 1. a 2. koleje od sebe) se řeší problém křížení tras (nemusíte mít nadjezdy) při vjezdu a odjezdu z depa. Podle rezervované plochy ten rozsah depa měl být vyloženě větší, něco jako naše ONJ.

Alibaba

Asi čekají až odstraní přejezd přímo v Batajnici (čas na videu 22:33, čas zpět jsem nehledal). Nástupiště v batajnici nejsou u hlavních kolejích, takže se tam se zrychlením asi může počítat, na kolik, to podle oblouku neodhadnu jestli až na 200.

M@trixX

Ten usek je pomalsi kvoli zastavkovym BG:voz (zhruba S-bahn), ktore by rychlejsie vlaky aj tak brzdili.

Alibaba

Nevíte někdo, jestli se bude jezdit přes Szeged až se bude stavět maďarský úsek?
Na Openrailwaymap se objevuje, že budou elektrizovat úsek ze Subotici do Szegedu.

M@trixX

Subotica-Szeged je rozostavana: ma byt elektrifikovana a zrychlena na 120km/h, hotovo ma byt do konca roka. O vlakoch do Madarska cez Szeged sa hovorilo, ale to bolo vtedy, ked sa ratalo s tym, ze trat Novi Sad-Subotica bude hotova ovela skorej, ako teraz odhadovany termin – zaciatok 2025. Pretoze zhruba vtedy ma byt hotovo aj v Madarsku, Avala cez Szeged neznie velmi pravdepodobne.

Jiří Kocurek

To pak ale bude znamenat dvojitou úvrať, jestli dobře vidím.

Kamui

„Poté mají vlaky z Budapešti do Bělehradu zvládnout cestu za 2 hodiny a 40 minut.“

Zapomíná se při tom na hodinové hnití na hranicích.

rtep

Pokud by to byla jen hodinka, tak to je v pohodě.
My jsme loni v srpnu autobusem překonávali srbsko-maďarskou hranici 16 hodin. Mohli jsme si vybrat – buď tvrdnout v autobuse nebo se jít projít na čerstvý vzdoušek +40°C.

anonym

vlak ma vlastni prechod, takze neceka na dalnici v kolone. A jinak, co si pamatuju, tak je to tak 1-1,5 hodiny.

rtep

Ta kolona je ale vytvářena bezdůvodně a záměrně díky Orbánovi, který si hraje hrdinnou hru na ochranu EU. Nelze tedy vyloučit ani to, že se Maďarsko pokusí cíleně zdržovat i vlaky.

Sova

Když jsem tam byl naposledy (2018), byla kontrola zdlouhavá na obou stranách hranice zhruba stejně. Taková ta klasická celnická zdržovačka, oni nemají kam spěchat a lidi mají pod zády. Ale pořád o 100% lepší, než např. přechody SVK-UKR (beru situaci před válkou).

Miroslav Zikmund

„Zu Fuss“ Kelebia – Subotica za 4 hodiny. Na přechod jezdí ze Subotice BUS …. takže se TO dá zvládnout i rychleji …

Tomash

Ono se zapomíná na víc věcí – přičíst cestu MHD po Budapešti, MHD po Bělěhradě, časy na přestup (včetně časové rezervy pro vykrytí zpoždění spoje předcházejícího přestup), případná zpoždění vlaku (nevím, jak v Srbsku, ale v ČR u mezinárodních rychlíků pravidlem), zpoždění díky čekání na zpožděné návazné spoje, vámi zmíněné čekání na hranicích, a hned jsme na 5 hodinách. Otázkou je také, jak se podaří domluvit mezinárodní jízdné (viz cena jízdenek Praha-Vídeň v řádu tisíců Kč). Celkově tak spojení může být časově delší a dražší než jízda autem.

Erskine

Na strance rakouskych zeleznic oebb.at si muzete koupit jizdenku Ceske Budejovice – Viden za 9.90 Euro. Viden – Budapest se da u RegioJetu poridit od 214 Kc.

anonym

No, ono cekani na srbsko-madarskych hranicich je vetsinou minimalne na hodinu. Obracene je to sviznejsi – Madari na vstupu kontrolujou celkem peclive.
Ale kdyz se to sejde s obdobim, kdy cestujou Turci, tak tam muze byt cekani klidne na pul dne.

Tomash

Myslím, že v počtu mínusů mám skoro rekord. Chápu to tak, že většina hodnotících diskutujících nemá zkušenosti s pravidelným cestováním vlakem (v řádu stovek km), příp. nejezdí autem.

Petr

Taky to muzete chapat tak, ze placate nesmysly. Jizdenka Praha – Viden na dnesek stoji 731, za tejden uz jen 353 nebo 479.

Ondřej

Taky jsem dal mínus, přestože vlakem na stovky kilometrů jezdím pravidelně také. Jsou to už léta, co má jak můj vnitrostátní spoj, tak ten mezinárodní, zřídka na příjezdu zpoždění víc, než 5 – 10 minut (pokud zrovna nejede z Maďarska) a do cílové stanice obvykle dojedeme včas. Záhada. Ovšem uvědomuji si, že moje zkušenost není univerzálně platná, a proto negeneralizuji a nebudu nikdy tvrdit, že je to či ono v ČR u vlaků pravidlem.

Alibaba

Já bych Srbsku přál vstup do EU a u do Šengenu, aby tam ta hodina nemusela být, ale s jejich nacionalizmem tak nějak nevím, a že lezou do zadku Rusákům a Číňanům tak to je blbě úplně.

JiriP

To už se možná driv dočkáme vystoupení Maďarska z EU. Po víkendu budeme moudřejší.

Miroslav Zikmund

V „Schengenu“ – na rozdíl od EU – nejsou ani Bulharsko a Rumunsko ….
Neviditelná ruka trhu – neznáte. Čínské a ruské firmy nabídly v rámci veřejné soutěže nejlepší cenu.

Srbové si nehrají na ideologii ….

Osky

Srbové si na ideologii Velkosrbska, zachránce tradičních hodnot, hrají velmi.
A Srbsko do EU nikdy nevstoupí – to spíš, že by EU vstoupila do Srbska, protože se od něj má hodně co učit :-)))

Honza D.

Za to Číňani a Rusáci mají ideologii nade vše. I nad dolar, potažmo euro.

O.K.

Nehrají na ideologii…Člověče, četl jste někdy v poslední době nějaké zprávy ze zahraničí?

navratp

Ta neviditelná ruka trhu je nakonec setne. VIz tzv. Nová hedvábná stezka.

Ondřej

Nevím, jestli úplně setne…každopádně dostanou flákanec.

Franta

A stali se kolonií diktátorských režimů. Všechno na těžko splatitelné úvěry, podobně jako země v Africe.

Kamui

Nemusím chodit ani do Afriky, stačí se podívat na Černou Horu a jejich čínský úvěr na dálnici, kvůli kterému málem přišli o kus vlastního území.

Aleš

Jak to vlastně dopadlo s tím úvěrem?

Arnošt

„Zaručily“ jim ho fujfuj ošklivé západní banky (Societe General, Deutsche Bank, Merrill Lynch a Goldman Sachs). Takže Číňani dostanou tak jako tak zaplaceno a z Černé Hory bude dolovat prachy ona úpadková a dekadentní euroatlantická civilizace (až jim to nakonec promine).

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

No prosím…
Tady je vidět, že jsme v podstatě rozvojová země.

roman

Kvůli tomu že si nebereme úvěry u lichvářů jsme rozvojová země?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ne, kvůli tomu ne.

Alibaba

Tak proč?

Jiří Kocurek

Proč? Protože nemáme rychlostník 200 km/h na chlubení před světem, zatímco se nám páteřní síť rozpadá?

tarten

Přesně takový rychlostník mít přece budem! 😀 Možná už letos, nebo aspoň příští jaro.

Filip Vosáhlo

To je vtipný, 2 hodiny 40 minut z Bělehradu do Budapešti… Já jsem to před pěti lety jel vlakem celou noc 😀

Joker

Poodbma vzdálenost Praha – Berlín za 4.5 hodiny. Svět je plný paradoxů

Vojtěch

ani mi nemluvte, jel jsem z Prahy do Lipska přes Drážďany. Cestou tam jsem musel kvůli zpoždění vlaku do Prahy dvakrát přestupovat, ale ani na cestě z Drážďan zpět do Prahy to nebylo o moc lepší.
Ta cesta se tak šíleně klikatí, že tam je snad ta VRT skoro více potřeba než Ostrava-Praha, i když samozřejmě chápu, že to je hlavní železniční spojení v ČR.

Osky

V roce 2024 pojede vlak z Bělehradu na srbské hranice 1:20, načež bude potřebovat něco mezi jednou a dvěma hodinami k překonání železné opony mezi „Západem“ a královstvím Putinovy štětky, diktáůrkem Vučićem. Sedět jednou pr*elí na dvou židlích donekonečna nejde a lze odhadnout, kam se Srbsko se svými mindráky přikloní…

Miroslav Zikmund

Jaké železné opony, překročení státní hranice na přechodu Subotica – Kelebia není žádné drama, ani ve vlaku, ani pěšky …

Společné odbavení se nedělalo ani v minulosti, mezi Chorvatskem a Slovinskem se „společné“ odbavení na přechodu Dobova dělá až od vstupu Chorvatska do EU = jednotný celní prostor …

rtep

Já minulý rok autobusem. Ze Sofie do Brna asi 36 hodin…

Alibaba

Tak hlavně se uvidí, až začnou stavět v Maďarsku.
Trať do Kelebie nechaly od dob socializmu shnít. Jezdilo se cca 2 hodiny, teď se jezdí cca 3.
Budapešť – Bělehrad je cca 350 km. To je jako Ostrava – Praha, u nás to jedou expresy cca 3 hodiny (a s nějakým zlepšením se taky počítá).

Miroslav Zikmund

A vyspal jste se. Za 2:40 se nevyspíte …. Každá mince má dvě strany …

Dom

wtf:D radsi prijedu driv a vyspim se v hotelu treba, nez rozlamane ve laku, logika šotoušků 😀

Georg

pan zikmund v hotelech nechrape, neberou tam rezijku.

Alibaba

Jenže to vyspání se může posunout jinam. Takže přes noc dojedete třeba až do Sofie nebo Soluně.
Jezdil sezóní vlak do Baru, odjezd z Budapešti někdy v poledne, takhle by mohl jet třeba až ve v 6 večer a dal by se stihnout i přes den z Česka.

Joker

Nepřišlo mi divné, že to Srbové mají. Vojvodina je oblast Srbska, kde leží město Novi Sad a je to jedna z jeho nejbohatších částí, de facto vstupní brána do Maďarska s Budapeští a dalších měst v EU. Byl jsem tam před 8mi lety a procestoval Srbsko křížem krážem. Ta zem byla na úrovni ČR v roce 1995. Staré autobusy, zaplivané nádražní bufety s tureckým záchodem. Při cestování vlakem jsem se jim smál a připadal si jako na návštěvě skanzenu. Musím, ale říct, že na místních bylo vidět, jak moc se chtějí zlepšit. Měli dravost, byli pracovití a teď po 8mi… Číst vice »

Kuba2

Já bych se radši modelem, kdy zmodernizuju na dluh spojnici dvou největších měst a zbytek nechám totálně shnít, moc neinspiroval.

TPal.

To je začátek. Většinou se začíná tím nejsilnějším. 🙂

Qěcy

No jo. Ale půjčím si na to u zločinců.

Miroslav Zikmund

Nabídli nejlepší podmínky, peníze – jak známo nesmrdí …

mgr.pavel

A bude to mít i nějaké pokračování (mimo to prodlouhžení do Maďarka), anebo stačí jedna trať a dál nic?

Anonymní alkoholik

Drátuje se Subotica – Szeged, brzo by se měla rozjet reko Beograd – Niš (na 160 km/h) a Niš – Dimitrovgrad (nadále v dieselu a s vmax. myslím 120km/h).

M@trixX

Uz rekonstruuju alebo planuju rekonstruovat strasne vela trati, AA spomina Subotica -Szeged, planovany Beograd – Nis, Nis – Dimitrovgrad sa ma zacat robit koncom roka, Nis – Presevo (S.Macedonsko) asi o rok neskor, v plane je aj Stara Pazova-Sid (Chorvatsko).
Minuly rok opravili trat Nis-Zajecar, teraz sa ma na tej istej trati robit usek Pozarevac-Majdanpek, znovuotvorili trat Zvornik-Sabac… Robia toho vela, ale malokde to je takto velkolepe a aj po rekonstrukcii tam nechavaju 4 pary vlakov denne.

tarten

My taky začali tím nejsilnějším. Volba padla ale na poměrně konzervativní koridorizaci, u které fňukáme, že nebyla aspoň trochu velkorysejší a aspoň částečně se to snažíme napravit (přejezdy, kousky >160). Zato to pokrývá z republiky hodně a šlo to zaplatit těma penězma (a EU dotacema), co tehdy byly. Další fáze nastává pomalu, až teď.

***** Petr

Od Rusa a Číňana si nepůjčit ani na svačinu. To raději nechat to co tu máme ještě několik let. To je model Potěmkinovi vesnice. Zbytek je rozpadlé.

Junkrs

A to na čem píšete tento příspěvek máte odkud? 😄

Qěcy

Já třeba si od firem vlastněných Číňany nekupuji nic. Nehodlám zločincům za nic platit dobrovolně.

Miroslav Zikmund

To si jen naivně myslíte. Kupujete si výrobek renomované japonské společnosti – vyrobený v Číně … kupujete si ve značkové prodejně tričko, vyrobené v Číně …. u asijského obchodnika na tržnici máte totéž za zlomek ceny zaplacené v kamenném obchodě …
Čip ve vašem autíčku z Mladé Boleslavi byl vyroben – v Číně ….
A víte vůbec, zda i ty tuzemské firmy nevlastní Číňan nebo nevlastní jejich akcie ?

***** Petr

Složeno v Maďarskem foxconu. Je trochu rozdíl mezi cetkou na komerční bázi kterou nikdo levneji nevyrobí a být zavázán darebakum za neživotné důležitou věc .

Joker

Já chápu, že se to špatně poslouchá. Taky bych byl radši, kdyby země, které považujeme za „méně vyspělé“ zůstali za námi. Byl bych radši, kdyby byl takový anebo ještě lepší koridor byl tady u nás místo Srbska… O tom vlastně je ten příspěvek. Jen se bojím, abychom třeba za 10 let nemuseli přijmout jinou „mapu reality“, kde bývalé chudší státy budou mít vyspělou infrastrukturu a my se pořád budeme kodrcat 80tkou nebo méně jako trampové a budem přitom „nohama stírat rosu na kolejích“. To je celé.

VTT

U Srbska asi nehrozí, že by nás předběhlo, ale u takového Polska si nejsem jistý…

Qěcy

Jenže polské vlády nelezou do zadku nejvlivnějším zločineckým režimům ve světě.

Miroslav Zikmund

To je jejich problém … lezou do „zadku“ jiným, například katolické církvi z hlediska zákazu potratů …

VTT

Polsko je příklad země, která je respektovaným členem EU (bez ohledu na to, co se o nich píše), není ani Čína a infrastrukturu staví rychle a pořádně. Myslím, že bychom se od nich měli co učit.

Ondřej

Polská obchodní provázanost s Čínou v mnoha oborech je jedním z důvodů jejich nízkých cen. Teď je v Číně strategie Covid 0 a například v oblasti polygrafie teď Polsko v rámci týdnů je dražším výrobcem, než Německo nebo ČR. Nejde přitom jen o Covid 0, vliv mají i nové čínské zákony řešící palčivá environmentální témata. Btw. zatímco vůbec neřeším údajnou špatnou kvalitu polských potravin, protože moje zkušenost taková není, mám naopak svou zkušenost s jinými polskými výrobky, které jsou proti českým výrobkům totální šméčko. Často, pokud víte, jak se daná věc vyrábí, naleznete takové malé podvůdky v rámci výroby, které… Číst vice »

Ondřej

Jo a k tomu předběhnutí Česka Polskem…to je málo pravděpodobné. Z historicky dané a s největší pravděpodobností neměnné obchodní provázanosti ČR, Německa a Polska vyplývá, že dříve či později dojde k tomu, co bylo už před válkami – tj., že životní úroveň Česka, Německa a Polska je prostě stejná.

Georg

a to bylo proboha pred jakymi valkami? husitskymi?

Ondřej

Dobrá, odhlédnu od toho, že Váš dotaz zní tak strašně hloupě a odpovím na něj:

WWI
WWII

🤦‍♂️

Joker

Já si nejsem jistý u obou.

Qěcy

No tak bude mít Čína lepší infra, než my. Ale za cenu totálního šmírování komunistickou partají. Za cenu zničené přírody. Za to, že se s nikým a ničím nepářou. Tak to teda nechci.

Miroslav Zikmund

Za c.k. monarchie se ekologickými otázkami také nikdo nezabýval …

V Číně mají komunistický kapitalismus, což v principu odporuje komunistické ideologii – odstranit kapitalistické vykořisťování námězdních dělníků na úkor vlastníků výrobních prostředků přivlastňujících si nadhodnotu vytvořenou dělníkem.

KSČ (komunistická strana Číny) má jiné ideologické hodnoty než měla KSČ (komunistická strana Československa) …

Myslíte si, že kdyby se Koministická strana Číny přejmenovala na Kapitalistickou stranu Číny se stejnými metodami, že by se něco změnilo ?

Pardon, nebyli by to komunisté … takže ideologicky by to nevadilo ….

Pavel

Jako obvykle žvaníš z cesty. Komouši jsou všude stejní, stejně po moci a penězích chtiví. V bývalém těžkoslovensku i v současné číně.

Alibaba

Jedna trať vyspělost nedělá. Postavená je slušně, vo tom žádná.
Až v Srbsku budou mít celou hlavní síť tratí v našich parametrech, tak pak začnu pochybovat o našich schopnostech.

tarten

To už se dávno stalo, ale s Japonskem, pak s Asijskými tygry, nedávno s Čínou. Jestli Srbsko svou velikost staví na ideologii a autoritářství po ruském vzoru, může místo cesty autoritářských Asijských tygrů snadno skončit naopak jako Rusko, které není schopné rozumně udržet tratě na Sibiři.

Miroslav Zikmund

Nikdo vás k tomu nenutí … ale pak vás to bude stát třeba jednou tolik … ale když nevíte co s penězi ….

dizgrafyq

Nedělejme z toho nějaký TGV. Je to konvenční trať na (až) 200km/h vedená v totální rovině, na kterou si museli půjčit v Kremlu. Ano, v určitém ohledu je teď jejich železnice „před námi“ V Laosu taky nedávno postavili VRT, taky si na ni půjčili (v Pekingu) – jsou tedy Laoské železnice taky před námi? V čem konkrétně bychom se měli poučit?

Radim

V Laosu to není VRT, ale „jenom“ konvenční trať na 160km/h (nebo si to pletu?). Ale jinak souhlas 🙂

Joker

V tom, že máme víc prostředků, ale trestuhodně je rozhazujeme. Jako společnost se vyžíváme v tom, co nejde a jsme mistři v kladení překážek. Jak je možné, že chudší balkánská země, která měla v 90tkach mizerné mezinárodní postavení a byla bombardovaná je schopná toto postavit a my ne. Štve mě ten princip. Jsme bohatejší, než Srbové, ale naše zákony odpovídají tak možná úrovni Burundi nebo Zimbabwe. V tom bychom se měli poučit.

Alibaba

Právě že si na stavbu půjčili od Číňanů a Rusáků, což nevím, jestli je to správné.
Jsme bohatší, a proto si taky snažíme spočítat, jestli na to máme a nepůjčujeme si u blbých států, snažíme si půjčovat od států a institucí EU, a ti taky chtějí nějakou ekonomiku stavby.

Miroslav Zikmund

Proč jste to nenapsal před rokem ?

Alibaba

Koho bych se měl ptát? Já si to myslím od začátku, že cpaní Číny do Evropy (vlastně kamkoliv) je špatně.

Miroslav Zikmund

Protože tam nemají politickou „squadru“ jako v tuzemsku, které se hádá o především o vlastní koryta ….
Zatímco ve Švýcarsku za cca 25 let vydlabali přes 200 km stavební délky tunelů, v tuzemsku – jen v Praze – se od roku 1995 nedokázali soudruzi z jedné strany dohodnout na drobnosti v podobě trasy trati na letiště v Ruzyni, s tunelovou trasou ani ne v 1/10 délky toho, co vydlabali ve Švýcarsku …. Studie tunelové trasy pod Prahou 6 existovala již v roce 1996 ….
To není o penězích ….

Osky

O jaká koryta se hádá politická squadra v Srbsku? 🙂

Ondřej

Pane Zikmunde, na každou věc, na které se lidí domluví, připadne minimálně jedna věc, na které se nedomluví. Tak svět prostě chodí. Ovšem samozřejmě do světa se posílají zprávy o tom, co se postavilo, a ne o tom, co se nepostavilo. To platí i o Švýcarsku.

tarten

Ano, trať do Kladna a mimochodem i na letiště je ostuda. Nicméně se mezitím vyvrtalo třeba Nové spojení a pár jiných tunelů po republice. Navíc, vámi zmiňovaná tunelová trasa z 1996 je nepoužitelná, to jistě víte.

Osky

My to také jsme schopni postavit. Jenže my úplně nepotřebujeme potěmkinovu trať, kterou budeme ukazovat jako obrovský úspěch, zatímco je země rozpadlá, zadlužená a ve stále větší izolaci…
Jenže šotouši vidí akorát rychlostník 200 km/h.

Zákony na úrovni Burundi právěže naopak usnadňují dělat podobné bílé slony bez ohledu na společnost, životní prostředí, korupci, stát se objektem čínských a ruských zájmů… To vše u nás naštěstí tak snadné jako v „progresivním“ Srbsku není.

Ondřej

A teď na exkurzi do Zimbabwe, Jokere! 🤦‍♂️

Qěcy

Jsou především teď otrokama Číny.

Miroslav Zikmund

Tak si půjčili v Kremlu … do dne výročí „Vítězného února“ to nikdo nekritizoval …

Osky

Blbci to dokonce vydávali za následováníhodné a největší z nich s tím nepřestali dodnes…

tarten

Jestli Rusko kvůli válce a sankcím zkrachuje, Srbové by mohli ještě být za šikuly.

Big Fat Fabulous Woman

Inspirovat se modelem lezením do řitě východním despociím je opravdu skvělý nápad.

Osky

Jojo, poučení od Srbska… Holt Putler není zrovna v kurzu, tak aspoň oni.

PeterC.

Maju dobrych sponzorov, tak aa im lahko stavia trat na 200 km/hod.

roman

Lichvář a vrah, to je přímo vybraná společnost. 🙂

PeterC.

Nepouzil som „dobry“. Viem, ze Rusko a Cina su naozaj „vyberana“spolocnos.

roman

Proto jsem dal na konec smajlík, aby jste to nebral úplně vážně 🙂

Alibaba

Spíš si uvázali kouli k noze.

Dan

Cab view z nove trati – https://youtu.be/z5st8T-bPJo

Mickey

Jel jsem v pátek z BG do NS a musím konstatovat smutný fakt, že na tuhle úroveň se my nedohrabem nikdy. Někteří čeští odborníci by se měli okamžitě probudit, protože abychom Srbům záviděli jejich vozidla a tratě, je při naší ekonomické situaci v porovnání z jejich situací, smutné, hodně smutné.

Dom

Super, ale dělají Putinovi a Si-mu ku*vu. Nehledě na to, že tohle je jen ta hezká špička ledovce. Opravdu nevím, kde všude jste byl,ale průměr mame furt lepší my.

Radim

A jel jste „na druhou stranu“ (do Niše)? Tam je ta trať v ve stavu „těsně před rozpadnutím“, střídá se 100(80)km/h s 30km/h (někde s 50km/h). V takovém stavu u nás nejsou ani lokálky…

Jiří Kocurek

Od Nového Sadu na sever ta rychlost taky padá na 40 km/h.

Co je rychlejší? 40 km dvoustovkou a pak 40 km čytřicítkou, nebo „usmolených“ 120 km/h přes celých 80 km?

Vzdálenost Praha – Ostrava 356 km, čas 3:24
Vzdálenost Budapešť – Bělehrad 350 km (wiki), čas 7:48

Miroslav Zikmund

Jedete pomalu, ve dne se kocháte krajinou … v noci si zchrupnete …
Jak využijete toho času ušetřeného zkrácením cestovní doby ? Budete sedět na nádraží a čekat na přípoj ….

Osky

Srbsko je prostě dokonalé, ať už to jede rychle nebo pomalu :).
Užitečný idiot zcela zdarma…

Qěcy

Stačí si pustit různé nové výhledy z kabiny a hrubý přehled o stavu ostatnich srbských tratí si uděláte. Rozpadlé úplně všechno na mnoha místech. Hromady PJ 30. stanice s rozpadlými zabzař. Hnus, bordel, smetiště všude možně.

Miroslav Zikmund

A musíte do toho hnusu jezdit ? Nemusíte …. Stejně to vypadá i v Bulharsku kolem Sofie … a nejen tam, dokonce i v tuzemsku se jezdí kolem skládek …

Martin Votava

Musíme, když je to jedna z mála cest z Evropy do Evropy. A po dokončení modernizací by mohla být snad i použitelná, aby cesta z Prahy do Sofie netrvala 2 dny.

Jiří Kocurek

To je super! 40 km ze 4 tisíc km je na 200 km/h, celé jedno procento sítě. Necelé 1% na 120 km/h a zbylých 98 % tratí není na víc než 100 km/h.

Bylo by to kulervoucí mít mezi Přeloučí a Chocní 200 km/h, z Prahy do Českého Brodu max 120 km/h a na zbytku sítě maximálně stovku. A na jih do Budějovic 40 km/h.

Mickey

Původ těch peněz je samozřejmě přinejmenším diskutabilní, nicméně je v té zemi vidět snaha něco s tím průserem dělat. Například ke změně JŘ 2021/22 byl zastaven provoz na trati z Niše do Preševa na makedonskou hranici, kde je též plánována rekonstrukce, ta pak čeká i tu trať z Bělehradu do Niše. Mimochodem, my máme na 200 km/h jen ejpovický tunel. U nás je právě nejhorší ta spokojenost s tím, co máme. Projel jsem též lokálku z NS přes Bogojevo do SU a ani tam to nebylo tak strašné, jak jsem myslel. Z NS do Bogojeva 80 km/h, dále tak 50,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Takže mámé jít podle jejich vzoru, nechat ťrať rozpadnout, zastavit na ní na dva roky provoz a plánovat rekonstrukci. Tím se teda posuneme kupředu mílovými kroky.
Jestli se opravdu potřebujete vyfotit s rychlostníkem na 200 km/h, tak hurá na okruh do Velimi.

Mickey

Tak zaprvé, podívejte se do nedávné historie Srbska, ta opravdu nebyla moc optimistická. Srbové, jak se kvůli svým bývalým politikům dostali do průseru, tak ani neuměli udržovat, když na to neměli. Zadruhé, na Balkáně plyne čas poněkud pomaleji, takže vše trvá poněkud déle, ale ta snaha něco s tím dělat, ta tam je.

Osky

Srbové jsou v průseru doteď nikoli kvůli politikům, ale kvůli vlastní „velkosrbské“ mentalitě, která ty politiky vyrábí. A teď budou mít možná na dlouho poslední šanci to změnit a uniknout pozici toxického přívěšku fašizujícího se Ruska a balkánské kolonie Číny…
(IMHO ji nevyužijí.)

Jiří Kocurek

A jaký je váš názor na plánovanou VRT v ČR, u které probíhá příprava?

Miroslav Zikmund

Původ peněz je znám – tiskárna bankovek nebo mincovna, kde se razí mince …v celém světě ….

Alibaba

Měl by jste si nastudovat trochu ekonomie, takhle už v současnosti peníze nevznikají, takhle vzniká jedna z jejich podob.

tarten

Ta menšinová. Našel by se i stát, co ji už vůbec nemá.

Marcel Štancl

Beograd – Niš se jezdí vlakem 4 hodiny to je fakt dlouho pokud to má navazovat na spoje do Sofie a Skopje. Autem po dálnici to jsou 2 hodiny to je trochu rozdílek….

M@trixX

Ono to neni take dokonale, ako to na prvy pohlad vyzera. 200km/h je asi 35km usek, jazdi tam dokopy 16 parov vlakov denne, pricom tych 36 minut to trva len siedmim z nich, takt to nevidelo ani na obrazku a kvoli tomu tade tri roky nepresiel jediny vlak.
Naozaj to je lepsie ako Cesko, kde idu z Prahy do okolitych velkych miest casto 2-4 vlaky za hodinu, hoci nie tak rychlo?
(A to vobec nehovorim o okolitych tratiach, kde sa nejazdi vobec alebo par vlakov denne, ktore idu krokom, a ci budu vobec schnopni splacat vsetky tie uvery)

Mickey

Právě, že ta trať byla v takovém stavu, že s tím nešlo nic jiného dělat, než tam zastavit provoz a celé to de facto znova postavit. Srbové bohužel neumí udržovat, když na to nemají, nicméně se mi nepřestane líbit ta snaha něco s tím dělat. A kdo to bude platit? To je v těch částech Evropy otázka, já se obávám, že nikdo, resp. rozhodně ne Srbsko.

M@trixX

Bol som tam par rokov predtym nez to zavreli, tak sa to mozno za tych 4-5 rokov este zhorsilo, ale zrovna usek NS-BG sa mi nezdal nejako extremne zly ani extremne pomaly. SU-NS na tom vtedy bola vyrazne horsie a tam este minuly rok par vlakov jazdilo. Teraz su zrusene kvoli rekonstrukcii tie.

Alibaba

Tak závidíte akorát asi vy. Vzhledem ke stavu ostatní sítě tenhle rychlý kousek hodně smutný, když to porovnám s ČR.
A probudit by se měli politici, odborníci o rychlých vlacích už mluví dávno, ale bez peněz a podpory politiků to nejde.

Mickey

My sice máme relativně dost tratí na 160 km/h, takt na všech rychlíkových linkách a na mnoha regionálních linkách, to se povedlo, nicméně i na koridorech jsou úseky, kde se víc jak 80 km/h nejezdí. Na ostatních tratích to taky žádná sláva není, 100 – 120 km/h je tak průměr. Ano, staví se koridor na jihu, který bude na 200 km/h, ale jsem žádostiv toho, co tam bude těch 200 jezdit. Pak se tady akorát sní o VRT, o jejichž přínosu se taky dá dlouze diskutovat. Osobně si myslím, že cestou pro nás jsou rychlé koridorové tratě z maximálkou 230… Číst vice »

Tomáš Záruba

Neboli postavit komplet novou trať za cenu VRT, ale pak tam osadit nižší rychlostníky. Výborný nápad…

Ten_z_Bíliny

Tak nějak nechápu, proč se to tu shazuje. Tohle je první úsek a asi jich bude víc. Takže mají asi nějakou vizi. Když to postupně předělají a začít směrem na Budapešť je rozumné, tak tam po modernizaci dostanou i nákladní vlaky, který tam třeba teď kvůli nápravovému tlaku nemohou. Takže časem se jim to bude vyplácet. A z páteřní tratě budou postupně benefitovat i místní přípoje z lokálek. Já jim přeju, aby jim to vyšlo 🙂 a až to bude až do Budapešťě, tak si tam tím vlakem rád zajedu 🙂

Osky

Vyplácet se to bude. Číňanům.
Víte, co je to „bílý slon“? Přesně to to pro Srbsko je.
Na druhé straně – pokud Srbové chtějí dál pěstovat velkosrbství vyvoleného národa, tak jim nezbyde nic jiného, než být hlásnou troubou Ruska a stejně jako ono ekonomickou kolonií Číny.

Frantisek

„Benefitovat“ (ne)přípoje z mezitím zrušených (nejen) lokálek, třeba také. Ale tak jo, i u nás leckteří automobilisté prosazují skvělou vizi „z celé země na jedinou páteřní trať do 20 minut autem“. Proč ne, když ty vlaky vlastně nechceme. 🙂 (Leda na focení…)

Georg

hele, magor nacpe ceske lokalky i do diskuse o paterni trati v srbsku, zupr!

tarten

Nemluvíte pravdu.

VTT

Dost pochybuji, že v českém relativně členitém terénu, jako na Vysočině, bude cena trati na 230 stejná, jako cena VRT na 350. Skoro bych čekal, že každý „povolený“ metr poloměru oblouků bude obrovským zlevněním.
To, že cena VRT nezávisí na rychlosti, může platit buď někde na francouzských rovinách někde v Picardii, kde se dá do mapy nakreslit podle pravítka čára a podle ní postavit trať, a nebo v Alpách, kde obě trati musí mít basistunnel.

VTT

A to jsem zapomněl na „brněnský paradox“: že to, co za cenu obrovského plýtvání energií ušetříme na jízdních dobách, tak zase cestující stráví na cestě buď z terminálu za dálnicí nebo za řekou. Možná, že pro dost velkou část Brňáků by vlak na těch 230 jedoucí z hl.n. se zastávkou v Krpoli nabízel srovnatelnou dobu ode dveří ke dveřím. A v Praze to není o moc lepší: VRT z Polabí se umně vyhne Bčku, přičemž by se nabízelo ji vést přes Vysočany, kde by tenhle přestup byl.

Osky

Srbsko je přece velkým vzorem i pro odsun nádraží 🙂
(Железничка станица Нови Београд)

Tomáš Záruba

To spíš ten jejich „centar“, ne?

Frantisek

VRT Polabí je vůbec takový úlet. Záplata na chybějící druhou kolej přes Hradec stejně jako neschopnost vozit delší vlaky s přípoji v delších intervalech namísto krátkých s náhodnými (ne)přípoji. A na Budějice pak nadále klikatě až do Benešova…

Alibaba

Očekávám, že dvojkolejka VOsek – Hradec – Týniště – Choceň bude dřív než VRT polabí.

Do Benešova je stále územní rezerva od jižní varianty VRT do Brna, takže je šance to zrychlit.

Alibaba

A proč by měl cestující z Brna jezdit vyloženě na Vídeňskou (maximálně kvůli nějakému extra spoji do daleka), když mu většina vlaků pojede z hlavního (ať bude stát hlavní kdekoliv)?

Tomáš Záruba

Naopak, to platí právě na té vysočině (s malým v), kde na trať aspoň trochu rovnou už stavíte beztak stylem most-tunel. Pokud vám teda nestačí cca 80-100.

M@trixX

Ale hentam predsa tiez neni cela trasa konstatnych 200km/h, velka cast je 120km/h, cely Beograd ma byt na 100km/h a to iste Petrovaradin-Novi Sad. Z tych 36 minut vychadza priemerna rychlost okolo 125km/h.

Qěcy

Potřeba jsou tu takové tratě, které splní poptávku zákazníků. Nic víc, nic míň. A pozor na to slovo poptávka. To slovo má svou definici a hodně souvisí s ochotou zákazníka platit.

Alibaba

Ano, máme na koridorech rychlost 80 km/h, občas se divím, že nám zvýšení ekonomicky nevychází, tady nám třeba oproti tomu Srbsku navíc jezdí i více vlaků. A nebo tam na ekonomiku kašlou, a staví, tady jim to staví Rusáci (slovanští bratři) a Číňani (potřebují napojit přístav Piraeus na kšeft). Tak ta VRT co navrhujete ( Berlína přes Prahu a Brno do Vídně/Budapešt) v takovéto podobě je navržena ještě s úsekem z Brna do Ostravy a Polska. A tohle se bude stavět docela dlouho, takže nějaké další kousky VRT budou sice v plánech, ale o jejich stavbě se bude rozhodovat až… Číst vice »

Osky

Tak Číňani si hlavně staví koridor z Pirea do Evropy, nějaká dvoustovka pro pár vlaků je jen úlitba Srbům, aby jim předali kus země a dovolili se zadlužit…

Joker

Koukám, že tady pod Vaším příspěvkem spoustu lidí nerozdýchalo, že si balkánci dovolili postavit něco, co tady v ČR ještě nemáme. Nezapadá to totiž do jejich 90tkovych představ o primitivní zemi, kde po ulici chodí jen prostitutky, zkorumpovaný policajt v zelené uniformě a chlápci v kožených kabátech s kalašnikovy. Nemají argumenty, tak vytáhli Sitting pinga a Putlera místo, aby přemýšleli.

Osky

Ještě jste zapomněl napsat, že Srbsku ZÁVIDÍME 🙂

Joker

Ti říkáte vy. Já jim to přeju. :).

Osky

Já jim čínskou kolonizaci ani proruskou izolaci nepřeju, ale vybrali si to sami.

tarten

Bohužel, S’tink Pink a Putler vyskakují sami, nemusí se odnikud vytahovat. A co tu nemáme, si postavilo už mraky dalších zemí, které byly před pár desetiletími chudé jak kostelní myši a postavily to mnohem lépe než Srbové. Dávno už není co rozdýchávat.

Miroslav Zikmund

Vážený, nepiště o odbornících – ti vědí co chtějí, ale o politicích, kteří vědí, že chtějí hlavně dobrá koryta a ten zbytek je jim celkem vzato ukradený ….

Koridor Ostrava – Praha se začal „modernizovat“ před téměř 30 lety, dosud není hotov … a to je ještě částečně „zprasen“.
Podobně byla „zprasena“ modernizace trati z Brna do České Třebové a až nyní se zprasení odstraňuje (přestavba Adamova). Kdyby se Adamov udělal už tehdy, stálo by TO – minimálně o inflaci méně ….

medvěd

100% souhlas.