Srbsko otevřelo první trať na 200 km/h, zrychlení bude dál pokračovat k Maďarsku
Stadler Kiss pro srbské dráhy. Foto: Srbija Voz
Do roku 2024 má jízda z Bělehradu do Budapešti trvat 2 hodiny a 40 minut.
Do roku 2024 má jízda z Bělehradu do Budapešti trvat 2 hodiny a 40 minut.
https://magazin.aktualne.cz/trapas-srbskeho-prezidenta-z-vlaku-delal-ze-mava-davu-venku/r~fcc8b7f6af4d11eca9b1ac1f6b220ee8/
Jak to vypadá s vlaky Hamburg/Praha-Budapešť-Bělehrad?
Z Budapeště do Bělehradu nyní nejezdí vlaky. Z důvodu rekonstrukce je zavřená maďarská část železnice od Budapeště do Kelebie a srbská od Subotice do Nového Sadu je zavřená taky. Do Bělehradu jede z Budapeště jen autobus. Letos nebo příští rok by měli otevřít trať ze Szegedu do Subotice. Mělo by jít o objízdnou trasu přes Szeged než dokončí „brzu prugu“.
Blbě to vypadá. Ještě toho budou muset na trati mezi Budapeští a Novým Sadem hodně opravit, aby se spolehlivost takovédleho vlaku zvedla. A Šengen by to chtělo vyřešit.
Část od Batajnice do Nového Sadu s rychlostí 200 km/h stavěli Rusové, od Batajnice do Bělehradu (max. 120 km/h) stavěli Číňané. Čína staví i úsek od Nového Sadu do Subotice. Už teď se mluví o tom, že se od Bělehradu do Subotice pojede necelé dvě hodiny. Takže do Budapešti alespoň 4 hod. I tak je to velká změna k lepšímu. Třeba zase do Bělehradu pojede přímý vlak ČD.
Dokud bude čas na hranici Šengenu náhodně losován, tak bych přímé spojení s Bělehradem radši neplánoval. Bývalá Avala je tomu odstrašujícím příkladem, kdy ze směru od Bělehradu byla ve vnitrostátní dopravě v ČR (a asi i v SK a HU, tam to nemám zažité) nepoužitelná.
Díky jejich údržbě jsou do deseti let tam kde byli. Akorát díky státnímu dluhu budou žrát hlínu. Navíc s jejich srandovní frekvencí vlaků…i jednokolejka je moc
Prosím už do toho netahejte politiku. Jde přece o stavbu rychlejší tratě a v tom nás prostě dostali. Putler nebo Sitting ping… To je jedno. Tady jde o to, že to je u nich zřejmě právně snazší.
To vám stačí málo k ideovému vítězství… kdyže to bude 200 do Budějovic? Čím nás zaostalé, zkorumpované, nacionalistické Srbsko dostane pak?
Já ale neusiluji o ideové vítězství :D. Jen říkám, co si o tom myslím. A fandim jakékoliv modernizaci i kdyby byla v Guatemale v pralese. Zase do toho motáte politiku. Vy z ní jednoho dne zmagoříte, prokrista.
Že si udržuje vyšší kvalitu ozbrojených sil. Zaostalé Srbsko už dávno funguje lépe, než Rumunsko nebo Bulharsko, případně střední části Chorvatska, které bez turismu docela krvácí.
Netahat politiku? To bychom rádi, ale…
https://magazin.aktualne.cz/trapas-srbskeho-prezidenta-z-vlaku-delal-ze-mava-davu-venku/r~fcc8b7f6af4d11eca9b1ac1f6b220ee8/
Lze projet i virtuálně na YouTube Novi Sad Beograd
45 km tratě je docela kus práce. K tomu Kiss na 200 u nás nic.
Nic proti KISSu, je to parádní jednotka, ale fakt tu nemáme nic na 200 km/h? Bych ani neřekl.
To mnohými nenáviděné ETCS je cesta jak i u nás jezdit k 200 km/h na příhodných úsecích.
Ovšem pouze část cesty
Na druhou stranu, ta trať byla několik let zcela zavřená. A to je páteř železniční dopravy v zemi, asi jako kdyby u nás zcela zavřeli trať mezi Pardubicemi a Českou Třebovou, s tím že ji budou 3 roky předělávat na 200 km/h. Taky bych u nás uvítal více km po kompletní reko na vyšší rychlost (ne pouze flikování a krátké úseky). Ale za tuhle cenu? Nevím…
Mají tam nízký provoz, ale pokud se zvedne..
By mě zajímalo, který vlak v Srbsku dokáže jet přes 300 km dlouhou trasu s průměrem nad 100 km/h.
V ČR je to již 15 let realitou. Pendolíno Praha – Ostrava za 3:20 na vzdálenost 350 km.
Opravdu se u nas uz pred takovou dobou jezdilo prumerne stovkou? To se ted musi jezdit nejmin 150, co? Nebo na kolik to vychazi v soucasnosti?
Vzdy najrychlejsi vlak PHA-OVA, 356km:
2010 3h04 = 116km/h.
2011 3h05
2012 3h06
2013 3h11 = 111km/h
2015 3h06
2016-18 3h01 = 118km/h
2019 3h03
2021-22 3h19 = 107km/h
A dřív 121 km/h
To jste neměl říkat. Teď na Vás pletou bič.
Tak už i Srbové mají trať na 200km/h, jen u nás pořád nic. Prostě „vyspělá“ střední Evropa. Ostuda.
V Česku jezdí vlaky 160 km/h, ty řádově jednotky minut získané díky pár desítkám km rychlostí 200 km/h místo 160 km/h ihned ztratíte díky přestupům a zpožděním. Není to tak dlouho, co SŽ avizovala zrychlení Modřice-Břeclav ze 160 na 200 km/h (s dodatkem o kolik jednotek minut se tím zrychlí cesta).
Jakým přestupům a jakému zpoždění, kdo ta zpoždění dělá. To že se rozesere síť, protože se čeká na jeden vlak ze kterého nakonec nikdo nepřestoupí není důvod proč se nesnažit tratě zrychlovat.
Pojďme předehnat Francóze i Japka, vím jak na to!
Ve Valmezu je kus koleje a stojí na ní dvě tramvaje. Vedle té koleje je potřeba zapíchnout rychlostník 350 km/h.
Důležitá je naleštěná Fabie před domem, co natom, že záchod máme suchý.
Překvapilo mě, že má cesta (cca 100 kilometrů) stát přes 200 Kč. Budou na to vůbec Srbové, kteří mají tak o polovinu menší výplaty jako my, mít?
Předpokládám, že vlaky bude provozovat státní dopravce řízený lidmi dosazenými na základě kontaktů (viz ČD). Takovému managementu přece nejde o zisk firmy (ztráty se vždy nějak zalepí ze státního rozpočtu) a i kdyby náhodou někomu o zisk šlo, není mentálně schopen dělat opatření pro jeho dosažení (viz rozhovory s manažery ČD, jejich vzdělání).
Cena po skonceni tejto promo akcie este nebola urcena. Tych 1000 rsd povedal niektory politik niekedy uprostred rekonstrukcie. Spekuluje sa o cene pre Regio 333 alebo 393 rsd (km tarif + Re priplatok), k comu ma existovat spiatocna zlava aj mesacne listky. Neprekvapilo by ma, keby tych 1000 rsd bola nakoniec len 1. trieda v IC (vratane miestenky), alebo nieco podobne.
O zisk tu samozřejmě jde až na úplně posledním místě.
po shlédnutí cabview musim konstatovat, že úsek Batajnica-Novi Beograd šel fakt udělat líp na 160, né-li na 200km/h
(o odsunutem hlavním nádraží tady radši ani psát nebudu)
A těch 200 by se na tom úseku, z hlediska trakční dynamiky skutečně dosáhlo ? A dalo by se ze 200 zastavit v Novi Beogradu ?
Postavit trať na rychlost 200, které se tam dá dosáhnout leda tak se závodní motorkou nebo monopostem F1, nikoli běžným vlakem je projev velikášství ….
Minimálně od batajnice není důvod, aby ne, když tam ten vlak přijde už rozjetý. A rozhodně by to zvládl i od nového beogradu, ty vlaky se na 200km nerozjíždí 15km.
po tunel za Zemunem je prostor pro trať rovný jak pravítko.. hlavně nechápu to objíždění depa
Objížděním depa (roztažení 1. a 2. koleje od sebe) se řeší problém křížení tras (nemusíte mít nadjezdy) při vjezdu a odjezdu z depa. Podle rezervované plochy ten rozsah depa měl být vyloženě větší, něco jako naše ONJ.
Asi čekají až odstraní přejezd přímo v Batajnici (čas na videu 22:33, čas zpět jsem nehledal). Nástupiště v batajnici nejsou u hlavních kolejích, takže se tam se zrychlením asi může počítat, na kolik, to podle oblouku neodhadnu jestli až na 200.
Ten usek je pomalsi kvoli zastavkovym BG:voz (zhruba S-bahn), ktore by rychlejsie vlaky aj tak brzdili.
Nevíte někdo, jestli se bude jezdit přes Szeged až se bude stavět maďarský úsek?
Na Openrailwaymap se objevuje, že budou elektrizovat úsek ze Subotici do Szegedu.
Subotica-Szeged je rozostavana: ma byt elektrifikovana a zrychlena na 120km/h, hotovo ma byt do konca roka. O vlakoch do Madarska cez Szeged sa hovorilo, ale to bolo vtedy, ked sa ratalo s tym, ze trat Novi Sad-Subotica bude hotova ovela skorej, ako teraz odhadovany termin – zaciatok 2025. Pretoze zhruba vtedy ma byt hotovo aj v Madarsku, Avala cez Szeged neznie velmi pravdepodobne.
To pak ale bude znamenat dvojitou úvrať, jestli dobře vidím.
„Poté mají vlaky z Budapešti do Bělehradu zvládnout cestu za 2 hodiny a 40 minut.“
Zapomíná se při tom na hodinové hnití na hranicích.
Pokud by to byla jen hodinka, tak to je v pohodě.
My jsme loni v srpnu autobusem překonávali srbsko-maďarskou hranici 16 hodin. Mohli jsme si vybrat – buď tvrdnout v autobuse nebo se jít projít na čerstvý vzdoušek +40°C.
vlak ma vlastni prechod, takze neceka na dalnici v kolone. A jinak, co si pamatuju, tak je to tak 1-1,5 hodiny.
Ta kolona je ale vytvářena bezdůvodně a záměrně díky Orbánovi, který si hraje hrdinnou hru na ochranu EU. Nelze tedy vyloučit ani to, že se Maďarsko pokusí cíleně zdržovat i vlaky.
Když jsem tam byl naposledy (2018), byla kontrola zdlouhavá na obou stranách hranice zhruba stejně. Taková ta klasická celnická zdržovačka, oni nemají kam spěchat a lidi mají pod zády. Ale pořád o 100% lepší, než např. přechody SVK-UKR (beru situaci před válkou).
„Zu Fuss“ Kelebia – Subotica za 4 hodiny. Na přechod jezdí ze Subotice BUS …. takže se TO dá zvládnout i rychleji …
Ono se zapomíná na víc věcí – přičíst cestu MHD po Budapešti, MHD po Bělěhradě, časy na přestup (včetně časové rezervy pro vykrytí zpoždění spoje předcházejícího přestup), případná zpoždění vlaku (nevím, jak v Srbsku, ale v ČR u mezinárodních rychlíků pravidlem), zpoždění díky čekání na zpožděné návazné spoje, vámi zmíněné čekání na hranicích, a hned jsme na 5 hodinách. Otázkou je také, jak se podaří domluvit mezinárodní jízdné (viz cena jízdenek Praha-Vídeň v řádu tisíců Kč). Celkově tak spojení může být časově delší a dražší než jízda autem.
Na strance rakouskych zeleznic oebb.at si muzete koupit jizdenku Ceske Budejovice – Viden za 9.90 Euro. Viden – Budapest se da u RegioJetu poridit od 214 Kc.
No, ono cekani na srbsko-madarskych hranicich je vetsinou minimalne na hodinu. Obracene je to sviznejsi – Madari na vstupu kontrolujou celkem peclive.
Ale kdyz se to sejde s obdobim, kdy cestujou Turci, tak tam muze byt cekani klidne na pul dne.
Myslím, že v počtu mínusů mám skoro rekord. Chápu to tak, že většina hodnotících diskutujících nemá zkušenosti s pravidelným cestováním vlakem (v řádu stovek km), příp. nejezdí autem.
Taky to muzete chapat tak, ze placate nesmysly. Jizdenka Praha – Viden na dnesek stoji 731, za tejden uz jen 353 nebo 479.
Taky jsem dal mínus, přestože vlakem na stovky kilometrů jezdím pravidelně také. Jsou to už léta, co má jak můj vnitrostátní spoj, tak ten mezinárodní, zřídka na příjezdu zpoždění víc, než 5 – 10 minut (pokud zrovna nejede z Maďarska) a do cílové stanice obvykle dojedeme včas. Záhada. Ovšem uvědomuji si, že moje zkušenost není univerzálně platná, a proto negeneralizuji a nebudu nikdy tvrdit, že je to či ono v ČR u vlaků pravidlem.
Já bych Srbsku přál vstup do EU a u do Šengenu, aby tam ta hodina nemusela být, ale s jejich nacionalizmem tak nějak nevím, a že lezou do zadku Rusákům a Číňanům tak to je blbě úplně.
To už se možná driv dočkáme vystoupení Maďarska z EU. Po víkendu budeme moudřejší.
V „Schengenu“ – na rozdíl od EU – nejsou ani Bulharsko a Rumunsko ….
Neviditelná ruka trhu – neznáte. Čínské a ruské firmy nabídly v rámci veřejné soutěže nejlepší cenu.
Srbové si nehrají na ideologii ….
Srbové si na ideologii Velkosrbska, zachránce tradičních hodnot, hrají velmi.
A Srbsko do EU nikdy nevstoupí – to spíš, že by EU vstoupila do Srbska, protože se od něj má hodně co učit :-)))
Za to Číňani a Rusáci mají ideologii nade vše. I nad dolar, potažmo euro.
Nehrají na ideologii…Člověče, četl jste někdy v poslední době nějaké zprávy ze zahraničí?
Ta neviditelná ruka trhu je nakonec setne. VIz tzv. Nová hedvábná stezka.
Nevím, jestli úplně setne…každopádně dostanou flákanec.
A stali se kolonií diktátorských režimů. Všechno na těžko splatitelné úvěry, podobně jako země v Africe.
Nemusím chodit ani do Afriky, stačí se podívat na Černou Horu a jejich čínský úvěr na dálnici, kvůli kterému málem přišli o kus vlastního území.
Jak to vlastně dopadlo s tím úvěrem?
„Zaručily“ jim ho fujfuj ošklivé západní banky (Societe General, Deutsche Bank, Merrill Lynch a Goldman Sachs). Takže Číňani dostanou tak jako tak zaplaceno a z Černé Hory bude dolovat prachy ona úpadková a dekadentní euroatlantická civilizace (až jim to nakonec promine).
No prosím…
Tady je vidět, že jsme v podstatě rozvojová země.
Kvůli tomu že si nebereme úvěry u lichvářů jsme rozvojová země?
Ne, kvůli tomu ne.
Tak proč?
Proč? Protože nemáme rychlostník 200 km/h na chlubení před světem, zatímco se nám páteřní síť rozpadá?
Přesně takový rychlostník mít přece budem! 😀 Možná už letos, nebo aspoň příští jaro.
To je vtipný, 2 hodiny 40 minut z Bělehradu do Budapešti… Já jsem to před pěti lety jel vlakem celou noc 😀
Poodbma vzdálenost Praha – Berlín za 4.5 hodiny. Svět je plný paradoxů
ani mi nemluvte, jel jsem z Prahy do Lipska přes Drážďany. Cestou tam jsem musel kvůli zpoždění vlaku do Prahy dvakrát přestupovat, ale ani na cestě z Drážďan zpět do Prahy to nebylo o moc lepší.
Ta cesta se tak šíleně klikatí, že tam je snad ta VRT skoro více potřeba než Ostrava-Praha, i když samozřejmě chápu, že to je hlavní železniční spojení v ČR.
V roce 2024 pojede vlak z Bělehradu na srbské hranice 1:20, načež bude potřebovat něco mezi jednou a dvěma hodinami k překonání železné opony mezi „Západem“ a královstvím Putinovy štětky, diktáůrkem Vučićem. Sedět jednou pr*elí na dvou židlích donekonečna nejde a lze odhadnout, kam se Srbsko se svými mindráky přikloní…
Jaké železné opony, překročení státní hranice na přechodu Subotica – Kelebia není žádné drama, ani ve vlaku, ani pěšky …
Společné odbavení se nedělalo ani v minulosti, mezi Chorvatskem a Slovinskem se „společné“ odbavení na přechodu Dobova dělá až od vstupu Chorvatska do EU = jednotný celní prostor …
Já minulý rok autobusem. Ze Sofie do Brna asi 36 hodin…
Tak hlavně se uvidí, až začnou stavět v Maďarsku.
Trať do Kelebie nechaly od dob socializmu shnít. Jezdilo se cca 2 hodiny, teď se jezdí cca 3.
Budapešť – Bělehrad je cca 350 km. To je jako Ostrava – Praha, u nás to jedou expresy cca 3 hodiny (a s nějakým zlepšením se taky počítá).
A vyspal jste se. Za 2:40 se nevyspíte …. Každá mince má dvě strany …
wtf:D radsi prijedu driv a vyspim se v hotelu treba, nez rozlamane ve laku, logika šotoušků 😀
pan zikmund v hotelech nechrape, neberou tam rezijku.
Jenže to vyspání se může posunout jinam. Takže přes noc dojedete třeba až do Sofie nebo Soluně.
Jezdil sezóní vlak do Baru, odjezd z Budapešti někdy v poledne, takhle by mohl jet třeba až ve v 6 večer a dal by se stihnout i přes den z Česka.
Nepřišlo mi divné, že to Srbové mají. Vojvodina je oblast Srbska, kde leží město Novi Sad a je to jedna z jeho nejbohatších částí, de facto vstupní brána do Maďarska s Budapeští a dalších měst v EU. Byl jsem tam před 8mi lety a procestoval Srbsko křížem krážem. Ta zem byla na úrovni ČR v roce 1995. Staré autobusy, zaplivané nádražní bufety s tureckým záchodem. Při cestování vlakem jsem se jim smál a připadal si jako na návštěvě skanzenu. Musím, ale říct, že na místních bylo vidět, jak moc se chtějí zlepšit. Měli dravost, byli pracovití a teď po 8mi… Číst vice »
Já bych se radši modelem, kdy zmodernizuju na dluh spojnici dvou největších měst a zbytek nechám totálně shnít, moc neinspiroval.
To je začátek. Většinou se začíná tím nejsilnějším. 🙂
No jo. Ale půjčím si na to u zločinců.
Nabídli nejlepší podmínky, peníze – jak známo nesmrdí …
A bude to mít i nějaké pokračování (mimo to prodlouhžení do Maďarka), anebo stačí jedna trať a dál nic?
Drátuje se Subotica – Szeged, brzo by se měla rozjet reko Beograd – Niš (na 160 km/h) a Niš – Dimitrovgrad (nadále v dieselu a s vmax. myslím 120km/h).
Uz rekonstruuju alebo planuju rekonstruovat strasne vela trati, AA spomina Subotica -Szeged, planovany Beograd – Nis, Nis – Dimitrovgrad sa ma zacat robit koncom roka, Nis – Presevo (S.Macedonsko) asi o rok neskor, v plane je aj Stara Pazova-Sid (Chorvatsko).
Minuly rok opravili trat Nis-Zajecar, teraz sa ma na tej istej trati robit usek Pozarevac-Majdanpek, znovuotvorili trat Zvornik-Sabac… Robia toho vela, ale malokde to je takto velkolepe a aj po rekonstrukcii tam nechavaju 4 pary vlakov denne.
My taky začali tím nejsilnějším. Volba padla ale na poměrně konzervativní koridorizaci, u které fňukáme, že nebyla aspoň trochu velkorysejší a aspoň částečně se to snažíme napravit (přejezdy, kousky >160). Zato to pokrývá z republiky hodně a šlo to zaplatit těma penězma (a EU dotacema), co tehdy byly. Další fáze nastává pomalu, až teď.
Od Rusa a Číňana si nepůjčit ani na svačinu. To raději nechat to co tu máme ještě několik let. To je model Potěmkinovi vesnice. Zbytek je rozpadlé.
A to na čem píšete tento příspěvek máte odkud? 😄
Já třeba si od firem vlastněných Číňany nekupuji nic. Nehodlám zločincům za nic platit dobrovolně.
To si jen naivně myslíte. Kupujete si výrobek renomované japonské společnosti – vyrobený v Číně … kupujete si ve značkové prodejně tričko, vyrobené v Číně …. u asijského obchodnika na tržnici máte totéž za zlomek ceny zaplacené v kamenném obchodě …
Čip ve vašem autíčku z Mladé Boleslavi byl vyroben – v Číně ….
A víte vůbec, zda i ty tuzemské firmy nevlastní Číňan nebo nevlastní jejich akcie ?
Složeno v Maďarskem foxconu. Je trochu rozdíl mezi cetkou na komerční bázi kterou nikdo levneji nevyrobí a být zavázán darebakum za neživotné důležitou věc .
Já chápu, že se to špatně poslouchá. Taky bych byl radši, kdyby země, které považujeme za „méně vyspělé“ zůstali za námi. Byl bych radši, kdyby byl takový anebo ještě lepší koridor byl tady u nás místo Srbska… O tom vlastně je ten příspěvek. Jen se bojím, abychom třeba za 10 let nemuseli přijmout jinou „mapu reality“, kde bývalé chudší státy budou mít vyspělou infrastrukturu a my se pořád budeme kodrcat 80tkou nebo méně jako trampové a budem přitom „nohama stírat rosu na kolejích“. To je celé.
U Srbska asi nehrozí, že by nás předběhlo, ale u takového Polska si nejsem jistý…
Jenže polské vlády nelezou do zadku nejvlivnějším zločineckým režimům ve světě.
To je jejich problém … lezou do „zadku“ jiným, například katolické církvi z hlediska zákazu potratů …
Polsko je příklad země, která je respektovaným členem EU (bez ohledu na to, co se o nich píše), není ani Čína a infrastrukturu staví rychle a pořádně. Myslím, že bychom se od nich měli co učit.
Polská obchodní provázanost s Čínou v mnoha oborech je jedním z důvodů jejich nízkých cen. Teď je v Číně strategie Covid 0 a například v oblasti polygrafie teď Polsko v rámci týdnů je dražším výrobcem, než Německo nebo ČR. Nejde přitom jen o Covid 0, vliv mají i nové čínské zákony řešící palčivá environmentální témata. Btw. zatímco vůbec neřeším údajnou špatnou kvalitu polských potravin, protože moje zkušenost taková není, mám naopak svou zkušenost s jinými polskými výrobky, které jsou proti českým výrobkům totální šméčko. Často, pokud víte, jak se daná věc vyrábí, naleznete takové malé podvůdky v rámci výroby, které… Číst vice »
Jo a k tomu předběhnutí Česka Polskem…to je málo pravděpodobné. Z historicky dané a s největší pravděpodobností neměnné obchodní provázanosti ČR, Německa a Polska vyplývá, že dříve či později dojde k tomu, co bylo už před válkami – tj., že životní úroveň Česka, Německa a Polska je prostě stejná.
a to bylo proboha pred jakymi valkami? husitskymi?
Dobrá, odhlédnu od toho, že Váš dotaz zní tak strašně hloupě a odpovím na něj:
WWI
WWII
🤦♂️
Já si nejsem jistý u obou.
No tak bude mít Čína lepší infra, než my. Ale za cenu totálního šmírování komunistickou partají. Za cenu zničené přírody. Za to, že se s nikým a ničím nepářou. Tak to teda nechci.
Za c.k. monarchie se ekologickými otázkami také nikdo nezabýval …
V Číně mají komunistický kapitalismus, což v principu odporuje komunistické ideologii – odstranit kapitalistické vykořisťování námězdních dělníků na úkor vlastníků výrobních prostředků přivlastňujících si nadhodnotu vytvořenou dělníkem.
KSČ (komunistická strana Číny) má jiné ideologické hodnoty než měla KSČ (komunistická strana Československa) …
Myslíte si, že kdyby se Koministická strana Číny přejmenovala na Kapitalistickou stranu Číny se stejnými metodami, že by se něco změnilo ?
Pardon, nebyli by to komunisté … takže ideologicky by to nevadilo ….
Jako obvykle žvaníš z cesty. Komouši jsou všude stejní, stejně po moci a penězích chtiví. V bývalém těžkoslovensku i v současné číně.
Jedna trať vyspělost nedělá. Postavená je slušně, vo tom žádná.
Až v Srbsku budou mít celou hlavní síť tratí v našich parametrech, tak pak začnu pochybovat o našich schopnostech.
To už se dávno stalo, ale s Japonskem, pak s Asijskými tygry, nedávno s Čínou. Jestli Srbsko svou velikost staví na ideologii a autoritářství po ruském vzoru, může místo cesty autoritářských Asijských tygrů snadno skončit naopak jako Rusko, které není schopné rozumně udržet tratě na Sibiři.
Nikdo vás k tomu nenutí … ale pak vás to bude stát třeba jednou tolik … ale když nevíte co s penězi ….
Nedělejme z toho nějaký TGV. Je to konvenční trať na (až) 200km/h vedená v totální rovině, na kterou si museli půjčit v Kremlu. Ano, v určitém ohledu je teď jejich železnice „před námi“ V Laosu taky nedávno postavili VRT, taky si na ni půjčili (v Pekingu) – jsou tedy Laoské železnice taky před námi? V čem konkrétně bychom se měli poučit?
V Laosu to není VRT, ale „jenom“ konvenční trať na 160km/h (nebo si to pletu?). Ale jinak souhlas 🙂
V tom, že máme víc prostředků, ale trestuhodně je rozhazujeme. Jako společnost se vyžíváme v tom, co nejde a jsme mistři v kladení překážek. Jak je možné, že chudší balkánská země, která měla v 90tkach mizerné mezinárodní postavení a byla bombardovaná je schopná toto postavit a my ne. Štve mě ten princip. Jsme bohatejší, než Srbové, ale naše zákony odpovídají tak možná úrovni Burundi nebo Zimbabwe. V tom bychom se měli poučit.
Právě že si na stavbu půjčili od Číňanů a Rusáků, což nevím, jestli je to správné.
Jsme bohatší, a proto si taky snažíme spočítat, jestli na to máme a nepůjčujeme si u blbých států, snažíme si půjčovat od států a institucí EU, a ti taky chtějí nějakou ekonomiku stavby.
Proč jste to nenapsal před rokem ?
Koho bych se měl ptát? Já si to myslím od začátku, že cpaní Číny do Evropy (vlastně kamkoliv) je špatně.
Protože tam nemají politickou „squadru“ jako v tuzemsku, které se hádá o především o vlastní koryta ….
Zatímco ve Švýcarsku za cca 25 let vydlabali přes 200 km stavební délky tunelů, v tuzemsku – jen v Praze – se od roku 1995 nedokázali soudruzi z jedné strany dohodnout na drobnosti v podobě trasy trati na letiště v Ruzyni, s tunelovou trasou ani ne v 1/10 délky toho, co vydlabali ve Švýcarsku …. Studie tunelové trasy pod Prahou 6 existovala již v roce 1996 ….
To není o penězích ….
O jaká koryta se hádá politická squadra v Srbsku? 🙂
Pane Zikmunde, na každou věc, na které se lidí domluví, připadne minimálně jedna věc, na které se nedomluví. Tak svět prostě chodí. Ovšem samozřejmě do světa se posílají zprávy o tom, co se postavilo, a ne o tom, co se nepostavilo. To platí i o Švýcarsku.
Ano, trať do Kladna a mimochodem i na letiště je ostuda. Nicméně se mezitím vyvrtalo třeba Nové spojení a pár jiných tunelů po republice. Navíc, vámi zmiňovaná tunelová trasa z 1996 je nepoužitelná, to jistě víte.
My to také jsme schopni postavit. Jenže my úplně nepotřebujeme potěmkinovu trať, kterou budeme ukazovat jako obrovský úspěch, zatímco je země rozpadlá, zadlužená a ve stále větší izolaci…
Jenže šotouši vidí akorát rychlostník 200 km/h.
Zákony na úrovni Burundi právěže naopak usnadňují dělat podobné bílé slony bez ohledu na společnost, životní prostředí, korupci, stát se objektem čínských a ruských zájmů… To vše u nás naštěstí tak snadné jako v „progresivním“ Srbsku není.
A teď na exkurzi do Zimbabwe, Jokere! 🤦♂️
Jsou především teď otrokama Číny.
Tak si půjčili v Kremlu … do dne výročí „Vítězného února“ to nikdo nekritizoval …
Blbci to dokonce vydávali za následováníhodné a největší z nich s tím nepřestali dodnes…
Jestli Rusko kvůli válce a sankcím zkrachuje, Srbové by mohli ještě být za šikuly.
Inspirovat se modelem lezením do řitě východním despociím je opravdu skvělý nápad.
Jojo, poučení od Srbska… Holt Putler není zrovna v kurzu, tak aspoň oni.
Maju dobrych sponzorov, tak aa im lahko stavia trat na 200 km/hod.
Lichvář a vrah, to je přímo vybraná společnost. 🙂
Nepouzil som „dobry“. Viem, ze Rusko a Cina su naozaj „vyberana“spolocnos.
Proto jsem dal na konec smajlík, aby jste to nebral úplně vážně 🙂
Spíš si uvázali kouli k noze.
Cab view z nove trati – https://youtu.be/z5st8T-bPJo
Jel jsem v pátek z BG do NS a musím konstatovat smutný fakt, že na tuhle úroveň se my nedohrabem nikdy. Někteří čeští odborníci by se měli okamžitě probudit, protože abychom Srbům záviděli jejich vozidla a tratě, je při naší ekonomické situaci v porovnání z jejich situací, smutné, hodně smutné.
Super, ale dělají Putinovi a Si-mu ku*vu. Nehledě na to, že tohle je jen ta hezká špička ledovce. Opravdu nevím, kde všude jste byl,ale průměr mame furt lepší my.
A jel jste „na druhou stranu“ (do Niše)? Tam je ta trať v ve stavu „těsně před rozpadnutím“, střídá se 100(80)km/h s 30km/h (někde s 50km/h). V takovém stavu u nás nejsou ani lokálky…
Od Nového Sadu na sever ta rychlost taky padá na 40 km/h.
Co je rychlejší? 40 km dvoustovkou a pak 40 km čytřicítkou, nebo „usmolených“ 120 km/h přes celých 80 km?
Vzdálenost Praha – Ostrava 356 km, čas 3:24
Vzdálenost Budapešť – Bělehrad 350 km (wiki), čas 7:48
Jedete pomalu, ve dne se kocháte krajinou … v noci si zchrupnete …
Jak využijete toho času ušetřeného zkrácením cestovní doby ? Budete sedět na nádraží a čekat na přípoj ….
Srbsko je prostě dokonalé, ať už to jede rychle nebo pomalu :).
Užitečný idiot zcela zdarma…
Stačí si pustit různé nové výhledy z kabiny a hrubý přehled o stavu ostatnich srbských tratí si uděláte. Rozpadlé úplně všechno na mnoha místech. Hromady PJ 30. stanice s rozpadlými zabzař. Hnus, bordel, smetiště všude možně.
A musíte do toho hnusu jezdit ? Nemusíte …. Stejně to vypadá i v Bulharsku kolem Sofie … a nejen tam, dokonce i v tuzemsku se jezdí kolem skládek …
Musíme, když je to jedna z mála cest z Evropy do Evropy. A po dokončení modernizací by mohla být snad i použitelná, aby cesta z Prahy do Sofie netrvala 2 dny.
To je super! 40 km ze 4 tisíc km je na 200 km/h, celé jedno procento sítě. Necelé 1% na 120 km/h a zbylých 98 % tratí není na víc než 100 km/h.
Bylo by to kulervoucí mít mezi Přeloučí a Chocní 200 km/h, z Prahy do Českého Brodu max 120 km/h a na zbytku sítě maximálně stovku. A na jih do Budějovic 40 km/h.
Původ těch peněz je samozřejmě přinejmenším diskutabilní, nicméně je v té zemi vidět snaha něco s tím průserem dělat. Například ke změně JŘ 2021/22 byl zastaven provoz na trati z Niše do Preševa na makedonskou hranici, kde je též plánována rekonstrukce, ta pak čeká i tu trať z Bělehradu do Niše. Mimochodem, my máme na 200 km/h jen ejpovický tunel. U nás je právě nejhorší ta spokojenost s tím, co máme. Projel jsem též lokálku z NS přes Bogojevo do SU a ani tam to nebylo tak strašné, jak jsem myslel. Z NS do Bogojeva 80 km/h, dále tak 50,… Číst vice »
Takže mámé jít podle jejich vzoru, nechat ťrať rozpadnout, zastavit na ní na dva roky provoz a plánovat rekonstrukci. Tím se teda posuneme kupředu mílovými kroky.
Jestli se opravdu potřebujete vyfotit s rychlostníkem na 200 km/h, tak hurá na okruh do Velimi.
Tak zaprvé, podívejte se do nedávné historie Srbska, ta opravdu nebyla moc optimistická. Srbové, jak se kvůli svým bývalým politikům dostali do průseru, tak ani neuměli udržovat, když na to neměli. Zadruhé, na Balkáně plyne čas poněkud pomaleji, takže vše trvá poněkud déle, ale ta snaha něco s tím dělat, ta tam je.
Srbové jsou v průseru doteď nikoli kvůli politikům, ale kvůli vlastní „velkosrbské“ mentalitě, která ty politiky vyrábí. A teď budou mít možná na dlouho poslední šanci to změnit a uniknout pozici toxického přívěšku fašizujícího se Ruska a balkánské kolonie Číny…
(IMHO ji nevyužijí.)
A jaký je váš názor na plánovanou VRT v ČR, u které probíhá příprava?
Původ peněz je znám – tiskárna bankovek nebo mincovna, kde se razí mince …v celém světě ….
Měl by jste si nastudovat trochu ekonomie, takhle už v současnosti peníze nevznikají, takhle vzniká jedna z jejich podob.
Ta menšinová. Našel by se i stát, co ji už vůbec nemá.
Beograd – Niš se jezdí vlakem 4 hodiny to je fakt dlouho pokud to má navazovat na spoje do Sofie a Skopje. Autem po dálnici to jsou 2 hodiny to je trochu rozdílek….
Ono to neni take dokonale, ako to na prvy pohlad vyzera. 200km/h je asi 35km usek, jazdi tam dokopy 16 parov vlakov denne, pricom tych 36 minut to trva len siedmim z nich, takt to nevidelo ani na obrazku a kvoli tomu tade tri roky nepresiel jediny vlak.
Naozaj to je lepsie ako Cesko, kde idu z Prahy do okolitych velkych miest casto 2-4 vlaky za hodinu, hoci nie tak rychlo?
(A to vobec nehovorim o okolitych tratiach, kde sa nejazdi vobec alebo par vlakov denne, ktore idu krokom, a ci budu vobec schnopni splacat vsetky tie uvery)
Právě, že ta trať byla v takovém stavu, že s tím nešlo nic jiného dělat, než tam zastavit provoz a celé to de facto znova postavit. Srbové bohužel neumí udržovat, když na to nemají, nicméně se mi nepřestane líbit ta snaha něco s tím dělat. A kdo to bude platit? To je v těch částech Evropy otázka, já se obávám, že nikdo, resp. rozhodně ne Srbsko.
Bol som tam par rokov predtym nez to zavreli, tak sa to mozno za tych 4-5 rokov este zhorsilo, ale zrovna usek NS-BG sa mi nezdal nejako extremne zly ani extremne pomaly. SU-NS na tom vtedy bola vyrazne horsie a tam este minuly rok par vlakov jazdilo. Teraz su zrusene kvoli rekonstrukcii tie.
Tak závidíte akorát asi vy. Vzhledem ke stavu ostatní sítě tenhle rychlý kousek hodně smutný, když to porovnám s ČR.
A probudit by se měli politici, odborníci o rychlých vlacích už mluví dávno, ale bez peněz a podpory politiků to nejde.
My sice máme relativně dost tratí na 160 km/h, takt na všech rychlíkových linkách a na mnoha regionálních linkách, to se povedlo, nicméně i na koridorech jsou úseky, kde se víc jak 80 km/h nejezdí. Na ostatních tratích to taky žádná sláva není, 100 – 120 km/h je tak průměr. Ano, staví se koridor na jihu, který bude na 200 km/h, ale jsem žádostiv toho, co tam bude těch 200 jezdit. Pak se tady akorát sní o VRT, o jejichž přínosu se taky dá dlouze diskutovat. Osobně si myslím, že cestou pro nás jsou rychlé koridorové tratě z maximálkou 230… Číst vice »
Neboli postavit komplet novou trať za cenu VRT, ale pak tam osadit nižší rychlostníky. Výborný nápad…
Tak nějak nechápu, proč se to tu shazuje. Tohle je první úsek a asi jich bude víc. Takže mají asi nějakou vizi. Když to postupně předělají a začít směrem na Budapešť je rozumné, tak tam po modernizaci dostanou i nákladní vlaky, který tam třeba teď kvůli nápravovému tlaku nemohou. Takže časem se jim to bude vyplácet. A z páteřní tratě budou postupně benefitovat i místní přípoje z lokálek. Já jim přeju, aby jim to vyšlo 🙂 a až to bude až do Budapešťě, tak si tam tím vlakem rád zajedu 🙂
Vyplácet se to bude. Číňanům.
Víte, co je to „bílý slon“? Přesně to to pro Srbsko je.
Na druhé straně – pokud Srbové chtějí dál pěstovat velkosrbství vyvoleného národa, tak jim nezbyde nic jiného, než být hlásnou troubou Ruska a stejně jako ono ekonomickou kolonií Číny.
„Benefitovat“ (ne)přípoje z mezitím zrušených (nejen) lokálek, třeba také. Ale tak jo, i u nás leckteří automobilisté prosazují skvělou vizi „z celé země na jedinou páteřní trať do 20 minut autem“. Proč ne, když ty vlaky vlastně nechceme. 🙂 (Leda na focení…)
hele, magor nacpe ceske lokalky i do diskuse o paterni trati v srbsku, zupr!
Nemluvíte pravdu.
Dost pochybuji, že v českém relativně členitém terénu, jako na Vysočině, bude cena trati na 230 stejná, jako cena VRT na 350. Skoro bych čekal, že každý „povolený“ metr poloměru oblouků bude obrovským zlevněním.
To, že cena VRT nezávisí na rychlosti, může platit buď někde na francouzských rovinách někde v Picardii, kde se dá do mapy nakreslit podle pravítka čára a podle ní postavit trať, a nebo v Alpách, kde obě trati musí mít basistunnel.
A to jsem zapomněl na „brněnský paradox“: že to, co za cenu obrovského plýtvání energií ušetříme na jízdních dobách, tak zase cestující stráví na cestě buď z terminálu za dálnicí nebo za řekou. Možná, že pro dost velkou část Brňáků by vlak na těch 230 jedoucí z hl.n. se zastávkou v Krpoli nabízel srovnatelnou dobu ode dveří ke dveřím. A v Praze to není o moc lepší: VRT z Polabí se umně vyhne Bčku, přičemž by se nabízelo ji vést přes Vysočany, kde by tenhle přestup byl.
Srbsko je přece velkým vzorem i pro odsun nádraží 🙂
(Железничка станица Нови Београд)
To spíš ten jejich „centar“, ne?
VRT Polabí je vůbec takový úlet. Záplata na chybějící druhou kolej přes Hradec stejně jako neschopnost vozit delší vlaky s přípoji v delších intervalech namísto krátkých s náhodnými (ne)přípoji. A na Budějice pak nadále klikatě až do Benešova…
Očekávám, že dvojkolejka VOsek – Hradec – Týniště – Choceň bude dřív než VRT polabí.
Do Benešova je stále územní rezerva od jižní varianty VRT do Brna, takže je šance to zrychlit.
A proč by měl cestující z Brna jezdit vyloženě na Vídeňskou (maximálně kvůli nějakému extra spoji do daleka), když mu většina vlaků pojede z hlavního (ať bude stát hlavní kdekoliv)?
Naopak, to platí právě na té vysočině (s malým v), kde na trať aspoň trochu rovnou už stavíte beztak stylem most-tunel. Pokud vám teda nestačí cca 80-100.
Ale hentam predsa tiez neni cela trasa konstatnych 200km/h, velka cast je 120km/h, cely Beograd ma byt na 100km/h a to iste Petrovaradin-Novi Sad. Z tych 36 minut vychadza priemerna rychlost okolo 125km/h.
Potřeba jsou tu takové tratě, které splní poptávku zákazníků. Nic víc, nic míň. A pozor na to slovo poptávka. To slovo má svou definici a hodně souvisí s ochotou zákazníka platit.
Ano, máme na koridorech rychlost 80 km/h, občas se divím, že nám zvýšení ekonomicky nevychází, tady nám třeba oproti tomu Srbsku navíc jezdí i více vlaků. A nebo tam na ekonomiku kašlou, a staví, tady jim to staví Rusáci (slovanští bratři) a Číňani (potřebují napojit přístav Piraeus na kšeft). Tak ta VRT co navrhujete ( Berlína přes Prahu a Brno do Vídně/Budapešt) v takovéto podobě je navržena ještě s úsekem z Brna do Ostravy a Polska. A tohle se bude stavět docela dlouho, takže nějaké další kousky VRT budou sice v plánech, ale o jejich stavbě se bude rozhodovat až… Číst vice »
Tak Číňani si hlavně staví koridor z Pirea do Evropy, nějaká dvoustovka pro pár vlaků je jen úlitba Srbům, aby jim předali kus země a dovolili se zadlužit…
Koukám, že tady pod Vaším příspěvkem spoustu lidí nerozdýchalo, že si balkánci dovolili postavit něco, co tady v ČR ještě nemáme. Nezapadá to totiž do jejich 90tkovych představ o primitivní zemi, kde po ulici chodí jen prostitutky, zkorumpovaný policajt v zelené uniformě a chlápci v kožených kabátech s kalašnikovy. Nemají argumenty, tak vytáhli Sitting pinga a Putlera místo, aby přemýšleli.
Ještě jste zapomněl napsat, že Srbsku ZÁVIDÍME 🙂
Ti říkáte vy. Já jim to přeju. :).
Já jim čínskou kolonizaci ani proruskou izolaci nepřeju, ale vybrali si to sami.
Bohužel, S’tink Pink a Putler vyskakují sami, nemusí se odnikud vytahovat. A co tu nemáme, si postavilo už mraky dalších zemí, které byly před pár desetiletími chudé jak kostelní myši a postavily to mnohem lépe než Srbové. Dávno už není co rozdýchávat.
Vážený, nepiště o odbornících – ti vědí co chtějí, ale o politicích, kteří vědí, že chtějí hlavně dobrá koryta a ten zbytek je jim celkem vzato ukradený ….
Koridor Ostrava – Praha se začal „modernizovat“ před téměř 30 lety, dosud není hotov … a to je ještě částečně „zprasen“.
Podobně byla „zprasena“ modernizace trati z Brna do České Třebové a až nyní se zprasení odstraňuje (přestavba Adamova). Kdyby se Adamov udělal už tehdy, stálo by TO – minimálně o inflaci méně ….
100% souhlas.