Srbsko otevřelo první trať na 200 km/h, zrychlení bude dál pokračovat k Maďarsku
Do roku 2024 má jízda z Bělehradu do Budapešti trvat 2 hodiny a 40 minut.
Cestování vlakem mezi Bělehradem a městem Novi Sad je výrazně rychlejší než dosud. Srbsko dokončilo modernizaci úseku na 200 kilometrů za hodinu. Práce mají pokračovat dál na sever až do Maďarska.
Po trati budu jezdit tři typy vlaků: Intercity, Regio-Express a Regio. Nejrychlejší Intercity ponese název Soko (sokol) a zvládne cestu za 36 minut s jednou zastávkou v Novém Bělehradě. Ostatní vlaky pojedou pomaleji a s více zastávkami.
Srbské státní dráhy Srbija Voz zavedly do konce dubna na trasu akční jízdné 300 dinárů (zhruba 63 korun). Poté jízdenka zdraží na tisíc dinárů (zhruba 210 korun). Dopravce na trasu nasadí jednotky Stadler Kiss, které koupil loni. Umožní jízdu na 200 km/h.
Na stavbu navazuje rekonstrukce na srbsko-maďarskou hranici, která bude hotová v roce 2024. Poté mají vlaky z Budapešti do Bělehradu zvládnout cestu za 2 hodiny a 40 minut.
Modernizace 45 kilometrů dlouhého úseku Stara Pazova – Novi Sad začala v roce 2017, zakázku získaly ruské dráhy RŽD International. Další část trati do Subotice staví čínské sdružení China Railway International a China Communications Construction Company. Hotovo by mělo být do roku 2024, o rok později má být dokončena modernizace na maďarské straně na 160 km/h.
Součástí stavby je 1,1 kilometru dlouhý tunel Čortanovci, na který navazuje tři kilometry dlouhý most přes zátopové území Dunaje. Jde o nejdelší most v Srbsku. Rusko Srbsku na modernizaci tratě půjčilo.
Otevření trati získalo nečekanou publicitu i na sociálních sítích.
Serbian President waving at nobody pretending there's a crowd gathered there to celebrate the new railway line is one of the best metaphors for politican-voter interactions I've seen in a long while pic.twitter.com/oYOvmkb1R9
— Yugopnik (@yugopnik) March 28, 2022