Srážka v rychlosti 16 km/h a škoda 153 milionů. Drážní inspekce popsala loňskou nehodu na okruhu

Srážka drážních vozidel ve Velimi. Foto: Drážní inspekceSrážka drážních vozidel ve Velimi. Foto: Drážní inspekce

VUZ na základě události snížil povolenou rychlost pro posun na 10 km/h.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Romanero

Mně teda fascinuje, že při narázu v rychlosti 16 km/h ten Kiss utrpí tak nákladné poškození. To bych se jako majitel pomalu bál s tím jezdit.

Poskok

No, tak to vypadá, když do zcela zabržděné soupravy flákne nebržděných 300 t 🙂
Totožně by dopadla jakákoliv moderní elektrická jednotka.

Michal M

Středoškolská fyzika, v tom vzorečku je i hmotnost.
Ek = 1/2 m * v^2

Leinad

Jak snížení rychlosti pomůže? Byla to nehoda, kde byla rychlost jednou z hlavních příčin?

Michal M

Ano, z nižší rychlosti se tím posunovacím chrastítkem trochu líp brzdí.

Vinkler

Vždycky mě fascinuje když strojvedoucí musí sledovat jazyky výhybky, návěstidlo výhybky, pokyny vedoucího posunu atd. ………..

Vinkler

A ještě jsem zapomněl trolej a cca 6 displejů v lokomotivě .. :-((

Michal M

Ono to zní asi složitě, ale tady nic jiného na práci neměl než sledovat, kam jede + rychloměr.

Nikolaus Kopernikus

Není to jen o nějakém brždění, špatné lokomotivě a chybě dispečera. Vlak který se nemá rozjet, musí být zabezpečen tak, aby skutečně se rozjet nemohl.
Může dojít k lidské chybě, ale nemůže to být bez zabezpečení.
U současných automobilů, když například naplno nesešlápnu spojku, tak ani nenastartuji. Tady kde hrozí mnohem větší následky, pustí vlak na trať, se špatně přehozenou výhybkou.
Šlendrián a ne lidská chyba!

vbb

Až na to, že o vlak vůbec nešlo.

Ivan_pha

Chtělo by to si článek přečíst ještě jednou a důkladně.

Miroslav Beran

To nebyl vlak ale posun a opravdu nevím, jak a proč zabezpečit stojící posunový díl čekající na dovolení posunu

practicus

ale strojvedoucí měl nejen svolení k posunu, ale i souhlas

Nikolaus Kopernikus

Není

vbb

Co není?

Marty

Co to je zase za trolla

asdfasdfasdf

trol byl možná ten na koho reagoval. Když se příspěvek smaže, tak odpovědi zůstanou takhle ležet ladem a často bez kontextu nedávají smysl.

Zlámalík

Bych myslel, že si tam pořídí nějaké posunovací vozidlo, schopné rychle zastavit i nebrzděnou zátěž, když tam mají víceméně samé unikátní kusy a drahá vozidla zákazníků. To není uhlák… Za ty prachy, co to teď stálo, by měli i dvě.

Dave

794 je pro potřeby posunu tohoto typu naprosto nevhodná. Ať z důvodu dynamiky provozu, tak právě i regulace rychlosti nebrzděných vozidel.

Prasator

Což samozřejmě není chyba té lokomotivy, že ano.

vjkm

Asi by se hodila magnetická kolejnicová brzda ale tu nikdo instalovat nebude.

Practicus

to by tam museli mít minimálně velkýho čmeláka – ale to by zas bylo neekonomické

Bram

Stačila by rekonstruovaná řada 740, která má výkon cca 500 kW. Z nerekonstruovaná 740 je dost špatný výhled a hlavně dost žere naftu na volnoběh, přičemž obojí je při posunu nežádoucí.

M152

Což plní na okruh dlouhodobě zapujčená 731.

Dave

Přesně tak. Stará dobrá 731 s EDB.

Jarek

Co je na tomto starým verglu dobrýho? Že se tam v létě nedá vydržet? Že když vypadne EDB, tak to tam barvě tlak, že tu mašinu obuju? Že z toho teče olej a žere to jak polský zájezd????

Michal M

Nebylo by lepší něco na baterky, co nahodí diesel jen když je fakt potřeba?
Různé prostoje a posuny samotné mašiny by se pak absolvovaly na baterku.

Libor

Třeba TA436.0 🙂

Michal M

Tím směrem, ovšem funkční a ekonomicky životaschopné. 😀

practicus

a to jako při výpadku EDB to nemá brzdit vzduchem, nebo jak? a pokud vím, tak parkovací brzda je dvoustupňová (při výpadku nahrazuje EDB) – jen lempl to neumí včas povolit na 1 stupeň zabrždění ( hlavní kontroler v poloze brzdy 2-5)

JendaVenda

Zrovna jsem to nedávno jednomu zajemci o práci strojvedoucího říkal. Trvej na dodržování předpisů, i když tě budouit za ####, protože to vždycky hodí na tebe.

Michal M

Takže tady je na vině dispečer?

Libor

Z velké části ano, protože jen tak z plezíru postavit na obsazenou může jen vůl.

Miloš Kariera

Kdyby jste četl pozorně, tak zjistíte že oba, strojvedoucí i dispečer. Navíc na stránkách MD si můžete přečíst celou zprávu. https://di.gov.cz/mimoradne-udalosti/setrene-mimoradne-udalosti-a-zaverecne-zpravy/velim-zeleznicni-zkusebni-okruh-cerhenice-

flexaretista

už se tam ale nedočtete, že rozdělení viny je z 60% strojvůdce, i když cestu mohl ovlivnit pouze tím, že měl ještě jednou zavolat zpátky a potvrdit si to, což tam ovšem do té doby roky nedělal nikdo. Ale najednou si na to všichni vzpomenou.

Bram

O vině účastníků této MU rozhodne soud, ale jako přispívající faktor je tam dispečerovo jednání uvedeno. Ovšem co je pro mne zarážející, jak si nějaký strojvedoucí může myslet, že lze s lokomotivou o hmotnosti 30 tun brzdit vzduchem nebrzděnou zátěž skoro 300 tun. To musím jet krokem, tedy cca pětikilometrovou rychlostí a pak je šance, že to ubrzdím a i když do něčeho praštím, tak škody budou malé. Těm škodám se v případě vozidla s centrálním spřáhlem, pokud na něj najíždí vozidlo s nárazníky a šroubovkou bez adaptéru, prostě vyhnout nelze. Pokud by došlo k nárazu do vozidel s nárazníky… Číst vice »

Valtteri

On si to ale zřejmě nemyslel. On si myslel, že jede na pátou volnou. A pokud okruh ve Velimi znáte, pak musíte vědět, že na pátou za návěstidlo je to daleko dál než na třetí. Rozjel se zřejmě víc proto, že měl více než dost prostoru na to, aby zrychlil a stihl zastavit, aniž by jel zbytečně rychlostí chůze. Touto malou posunovou lokomotivou se tam posunují daleko těžší posunové díly, kdy je potřeba jet opravdu opatrně. Teorie je taková, že na posunu je potřeba vždy jet podle rozhledových poměrů. Praxe může být třeba taková, že předvídám vjezd na pátou volnou,… Číst vice »

Bram

Především je třeba znát trochu fyziku a pak také správně používat vlastní mozek. Pak Vám z toho vypadne, že jet 23 km (na VÚŽ přitom bylo povoleno jen 20 km/h), kde třicetitunová lokomotiva brzdí sama nebrzděnou třistatunovou soupravu je naprostý hazard. Tak se nevztekejte, už tam můžete jezdit při posunu jen 10 km/h, abyste toho tam tolik zničit vlastní blbostí nemohli, pokud budete dodržovat předpisy. A po dalším průseru se tam bude klidně posunovat třeba jen 5 km/h se soupravou, která není krom lokomotivy brzděna vzduchem. A teorii a praxi mi nemusíte přibližovat, protože jsem také držitelem licence strojvedoucího a… Číst vice »

Valtteri

Já o vašich schopnostech nijak nepochybuji. Trošku bych se zamyslel nad tím, proč se na Velimi posunuje s nebrzděnými posunovými díly v hodnotách vyšších stovek miliónů korun, či klidně miliardu kč a víc. A další věc, proč se k takovému posunu používá dvounápravová lokomotiva o hmotnosti 30t. A pak už vám zbývá jen seznámit se specifiky posunu na Velimi a s jeho rozsahem, a jste doma. Vyřeší to snížení rychlosti? Nevyřeší, nebude se totiž stíhat a budou potřeba 2 zálohy.
A určitě se nevztekám. Mně se to totiž vůbec netýká.

Bram

Na okruhu nejezdím, ale přeci jen jsem tam párkrát pracovně byl a věci sledoval. Takže počítejte s tím, že nebrzděná souprava tam přijede díky tomu, že na zkoušky nechce nikdo mít soupravu (či jen lokomotivu) s obutými koly. To je pro zkoušky naprosto nežádoucí věc, která by znamenala nutnost reprofilace kol a zdržení zkoušek a celkově zejména finanční průser. Předpokládám tedy, že se u zkoušených vozidel aktivuje průběžná brzda jen na čas samotných zkoušek, pak se zase vypíná. To by ale tamní strojvedoucí měli vědět a zařídit se podle toho. Původně tam měli na posun řadu 740, která byla dostatečně… Číst vice »

Valtteri

Já přece důvody nákupu stroje 794 dobře znám. Dokonce znám i důvody, proč se posunové díky neprovozují jako brzděné. A hlavním důvodem vůbec není strach z obutí souprav. Samozřejmě, že výhodou stroje 794 oproti 740 je nízká spotřeba. Bohužel pak posun trvá klidně i dvojnásobnou dobu, což při objemu posunu na okruhu může být velký problém. To jsme trošku odbočili. Jsem s vámi zajedno, a to, že porušování předpisů je špatně. Bohužel v rámci velkého množství práce a časového skluzu se může stát, že dojde nevědomě k porušení předpisu, či nepozornosti. Stejně tak se to mohlo stát tady, kdy posunový… Číst vice »

Bram

Tak vidíte, že se vcelku shodneme. Jen je třeba se neohánět jen předpisy, ale také používat mozek, protože předpisy nepostihují zdaleka všechny možné situace. Takže nyní jen kvůli tomu, že někdo nevzal v úvahu, jak se má jezdit s těžkou nebrzděnou soupravou, bude veškerý posun na VÚŽ trvat mnohem déle. Ale jinak to zjevně nejde…

Strojženoucí

Co si takhle přečíst závěrečnou zprávu z nehody v Bohumíně-Vrbici? Tady strojvedoucí vrazil do odstavené soupravy rychlostí cca 35 km/h a přitom dodržel jízdu podle rozhledu.

https://di.gov.cz/mimoradne-udalosti/setrene-mimoradne-udalosti-a-zaverecne-zpravy/bohumin-vrbice-2022

Bram

Zkuste se třeba zamyslet nad tím, zda není lepší nehodě předcházet, než pak být účastníkem nehody s tím, že už se pak jen řeší, jestli za to mohu či ne a pokud ano, tak jak moc. Vlastní zkušenost, nic víc a přiznám se, že i nic moc.