Srážka letadel v Tokiu. Po přistání vzplál Airbus A350, na palubě bylo téměř 400 lidí
Požár letounu Airbus A350-900 společnosti Japan Airlines na letišti Tokio Haneda. Zdroj: News18
Cestující z letounu Japan Airlines se podařilo evakuovat. Druhý stroj patřil pobřežní stráži, srážku v něm nepřežilo pět lidí.
V Japonsku se je normální, že se používají dálková letadla i na krátké tratě. Původně jsem myslel, že jim shořela nějaká stará 747, ta 350 jim bude chybět.
Ona to právě ani tak dálková letadla nejsou v tomto případě. Jsou to velká letadla pro (relativně) krátké tratě. Tyhle A350 (třeba i ta shořelá) hoblují furt dokola domácí letiště Tokio – Fukuoka, Sapporo a Okinava.
Ty A350 (nebo i B777) jsou nějak upravené, že nemohou lítat i dálkové tratě? (Vím o jejich speciální verzi 747.)
Podle stránek Japan Airlines mají jejich A350-900 nejvyšší vzletovou hmotnost jen 217 tun. https://www.jal.co.jp/jp/en/aircraft/conf/359.html Vzhledem k tomu, že je A350-900 certifikován pro MTOW až 280 tun, to skutečně u JAL není letadlo určené pro dálkové lety.
Není to MTOW víceméně jen „papírová“ záležitost?
Co vím, tak ano. Ale jasně to ukazuje, že se s nimi pro delší lety nepočítá.
A není to palivem, že netankují plné nádrže?
Je to palivem. Ale o to jde, podvozek původně dimenzovaný na vééélkou hmotnost a méně cyklů, snese více cyklů, když se bude méně zatěžovat. Definovat nižší MTOW je způsob jak to ohlídat.
V podstatě asi ano. Je to výměna stresu ze snížené limitní hmotnosti za vyšší počet cyklů.
a ono to snad v textu někde je?
nepovídejte.
Požár se nedařilo uhasit dvě hodiny, to ve mně tedy nevzbuzuje přílišnou důvěru ve vlastnosti materiálů v interiéru…
Trpíte snad pocitem, že jsou letadla vyráběna nehořlavá? Ona ta A350 po nárazu hořela jen minimálně, hasiči se pak soustředili na vrak DHC8 a možná to trochu podcenili. Tak jako tak, by stejně bylo odepsáno.
Víte – teplotu hořícího paliva nevydržel ani WTC, takže jak dlouho odhadujete že by měl vydržet tenký „skin“ letadla? Tam nejde jen o to zda materiály jsou nehořlavé, ale zda jsou ohni-odolné… a popravdě, po nějaké čtvrthodině v plamenech už je celkem jedno zda ten materiál vydrží nebo „povolí“ – pokud tam tou dobou ještě někdo byl, je už bohužel stejně „na škvarek“…
Takže trup se zachoval tak jak měl – vydržel tak dlouho aby umožnil bezpečnou evakuaci…
Tak především hořelo palivo z té nebohé rozmlácené Dash 8, která se chystala ke vzletu, takže měla natankováno. Vejde se do ní zhruba 3 tuny paliva. To se rozstříklo všude, do toho vlastní palivo v té A350, kterého taky nebylo málo, vezli si povinnou rezervu na nejméně 30 minut letu.
Prosím přitlačit tu rezervu… je to na jeden go-around, 30 minut kroužení a pak přelet na alternativní letiště… u takovéhoto letadla to může reprezentovat tak řádově 1,5-2t (final fuel, které pokud po přistání nebude zbývat v nádrži je třeba to projednat jako bezpečnostní incident.- čili se tomu každý snaží předejít a bude tam mít spíš dvakrát tolik PO přistání)…
Díky za doplnění, nechtěl jsem se v tom zamotat.
Tohle třeba ČSA vůbec nehrozí.
V minulosti jste byl zablokován, ze pod libovolný text o letecké společnosti píšete něco o CSA. Prosím, toto nejsou příspěvky k věci, další tohoto typu budou mazány. Diky za pochopení
Tak si tak říkám jak to asi bylo:
1. piloti malého letadla vjeli omylem na RWY
2. věž pustila na dráhu dvě letadla současně
Podle mě to bude spíše první možnost, protože ta druhá by znamenala nefunkčnost TCAS plus nepozornost čtyř pilotů současně. Prosím je to jen spekulace, uvidíme jak dopadne vyšetřování.
Podle záznamu ATC komunikace dostali piloti Dashe instrukci „hold short 34R“, což hodně napovídá, ale vyšetřování teprve běží a do té doby bych úplně nedělal závěry.
TCAS v těchto situacích nehraje roli, na toto není navržen.
Tak pokud je toto pravda, tak by to bylo na 100% na těch pilotech z toho malého letadla. Pokud jde o TCAS, tak by měli být vidět na displeji, čehož si však nemuseli piloti A350 všimnout a ve tmě je ani nemuseli vidět.
Zajímavé je, že na záznamu FR24 z události ten Dash 8 není, tedy neházel žádná ADS-B data, kdo ví co to tedy mělo za odpovídač a v jakém režimu, když to nebylo civilní letadlo. V takovém případě by TCAS nemusel vidět vůbec nic.
Ostatně se to řešilo i při nějakém incidentu v Evropě, naštěstí ke srážce nedošlo ale nějaká stíhačka se málem srazila s dopravním letadlem a většina armád si na ADS-B moc nehraje, mají nějaký svůj systém, ale civilní sektor je nevidí. Vyšetřovatelé toto tenkrát dost kritizovali jako potenciální riziko.
Podle ADSBexchange byl zdroj MLAT: https://globe.adsbexchange.com/?icao=867bee
Vida. MLAT je triangulace, pomocí min. 4 přijímačů (dle typu zpracující sítě) pro letadla bez ADS-B odpovídače. Na zemi letadlo tolik antén přijímačů nezachytí, aby bylo možné vyhodnotit MLAT polohu. To vysvětluje, proč tam nebyl, u starších turbovrtulových letadel je to celkem obvyklé.
Jinak je to tam přímo uvedené, že byl sledován Mode S odpovídačem, ne ADS-B.
Ony armády a silové složky se nerady ukazují. Dokonce se to řešilo když probíhaly lety do Řešova na pomoc Ukrajině viz zde: https://theintercept.com/2023/07/18/military-plane-flight-tracking/?utm_campaign=theintercept&utm_source=twitter&utm_medium=social
Ale třeba ARTEMISy co má US Army v kontraktu řádí nad Evropou solidně každý den
Malé lietadlá majú anténu ADS-B občas príliš nízko na to, aby boli vidieť na FR24 pred vzletom. Ani v Praze obvykle nie sú vidieť ATR a im podobné stroje predtým, ako začnú stúpať. Holt záleží na tom, aký dobrý výhľad na letisko prijímače FR24 majú.
To se musí prošetřit kompletním rozborem komunikace, obecně se nicméně selhání stane častěji na zemi, kde je snadné „se splést“ či z hlavy vypustit, jestli mají povolení vjetí na dráhu od řídicího nebo jen k holding pointu, případně v noci někdo vjede kam nemá, když si splete „cestu“ pojíždění.
Navíc to zjevně nebyl konec dráhy, ale mezilehlá pojížděčka, tam je riziko větší, protože nestojí ve zjevné frontě a i dosedy letadel jsou dost daleko.
Navíc se mohl ten Dash8 „nasunout“ do kolizní pozice až v čase mezi touchdownem a bodem křižování… v okamžiku touchdownu ještě mohla být runway volná.
Někde jsem zahlídl, že tam Dash stál 40 sekund, což by tu možnost okamžitého vjetí vylučovalo. Uvidíme co vyšetřování.
TCAS funguje len na letiace lietadlo. Ale A-SMGCS (pozemný radar) by mal v prípade, že obe lietadlá majú funkčný odpovedač aspoň v režime C (bez ktorého sa vo väčšine civilizovaného sveta nedá lietať do riadených priestorov) spustiť alarm na veži – divil by som sa, keby veža na RJTT nemala takéto asistenčné systémy.
Statisticky vzato to zhorší bilanci pro A350, ale reálně je to vlastně pro tento typ taky reklamou: to, že hořící letadlo zvládne v plamenech v klidu dobrzdit a pak evakuovat všechny cestující je něco obdivuhodného (nejenom) z inženýrského hlediska.
Nejen to, že vydržel do vyklizení, také že po srážce fungovalo řízení. Podle videa od papana21 to vypadá na kolaps přední podvozkové nohy ihned po nárazu.
Podle fotky na FR24 to trefili přesně na čumák.
Za reklamu bych to dvakrát nevydával, lidi tyhle detaily zapomínají, ale rozhodně to byla zkouška ohněm, tentokrát doslova a úspěšná. Rozhodně skvělá práce posádky, hlavně cabin crew v tomhle případě, žádné váhání, blesková a zvládnutá evakuace solidního davu lidí.
Vždy to nicméně chce notný kus štěstí (třeba kam náraz směřuje, co z letadla urve a kam ho vychýlí z původní trajektorie). Zrovna Haneda je dost stísněné letiště na umělém ostrově, žádná legrace.
Ano, klobouk dolů před konstruktéry.
Tak to bude nový díl Vyšetřování leteckých neštěstí. Někdo něco fatálně podělal.
Video zachycující kolizi obou strojů:
Zdroj: https://www.nbcnews.com/video/video-shows-japan-airlines-passenger-plane-in-flames-at-tokyo-airport-201210949842?cid=referral_taboolafeed
Tohle bych zažít fakt nechtěl. Ovšem když už, tak bych chtěl, aby se to stalo v letadle s Japonci. Tu zemi jsem na pár týdnů navštívil a to, jak jsou spořádaní a dodržují to, muselo hodně ovlivnit opouštění letadla se zakouřenou kabinou (jsou z toho -videa, to nechceš). Štěstí určitě hrálo roli, ale chování lidí to určitě také ovlivnilo. Jen tedy ten, kdo je na vině, tak má samozřejmě po kariéře a jeho rodina taky, pracovat v japonském systému není jednoduché.
Nutno říci, že akutních požárních incidentů bylo v posledních letech poměrně dost a kromě Suchoje v Moskvě a vždy evakuace dopadly dobře, takže tady je spíše obrázek velmi dobré disciplíny v letectví obecně (až na určité regiony a cestující nerespektující pokyny), takže bych toto nutně neomezoval na Japonce.
Třeba na železnici, tam to je jiná v Japonsku je i tam „letecká“ disciplína, to všude není.
Rusaci jsou proste jedinecni ve vsech smerech, ta jejich mentalita 🙁
Obávám se, že Češi by nedopadli o moc líp. Přežila by Máňa s kosmetickým kufříkem, Květa s kabelou na kolečkách a Jaryn s batohem na notebook. Ostatní by shořeli na troud… K tomuto přesvědčení mě vede naprosto idi@tské chování lidí po přistání letadla. Evropanů obecně a Čechů speciálně.
No, Japoncům ten rok nezačal zrovna šťastně. Zemětřesení, tsunami a teď tohle a to je teprve 2.1.
No jestli opravdu dokazali vsech 400 lidi zachranit, takj ja bych naopak mluvil o velkym stesti.
Když vidím to video, jak byl požár rozšířený ještě než letadlo zastavilo, tak absolutně nechápu, jak se stihli všichni evakuovat. Klobouk dolů!
Airbus není suchoj, a podle záběrů utíkajících evakuovaných pasažérů ani Japonci nejsou Rusové (u nikoho nevidím zavazadla v ruce).
Z letadla neutíkají s kabinkama jen rusové
https://www.cnbc.com/2018/06/19/faa-faces-audit-of-airplane-evacuation-standards.html
Vlastně russssssssové, že?
To máte sice pravdu, ale není to úplně fér srovnání, protože ten Suchoj v Moskvě v zadní části explodoval přibližně v okamžiku zastavení a nevím jak by se mohlo evakuovat více lidí (je pravda že nestihli otevřít více dveří ale nestudoval jsem jestli by to něčemu pomohlo). Vystupovat s čamadány se sice výslovně nesmí, ale u této nehody nebyl později prokázán žádný vliv tohoto konání na počet obětí.
spravne. v momente, kdy se zastavil drift Suchoje, byla zadni cast trupu uz v obrovskem ohni, takze uvnitr uz se vsichni pekli. nicmene japonska disciplina urcite prispela k zachrane vsech.
Proto je certifikace na 90 s evakuačního času. Fakt to není byrokratický výmysl. Každopádně to zvládli na výbornou.
A ešte je to 90 s cez polovicu núdzových východov.
Ale všichni u tohoto testu vědí že přecejen nejde o život… v reálu může být hůř.
Hlavne ze to ted vsichni vime
Takže je to vlastně úplně jedno. 🙂 Byli jen na špatným místě ve špatný moment (asi kolizní situace na dráze, což se bohužel stává relativně často – myšleno globálně – a často je to o vlásek, někdy ke kolizi dojde a pak záleží kam).
Tohle ignorujte. Byla to rekace na něco co už tu není.
FYI jako registrovaný uživatel (nick máte zelený, takže jím imho jste) můžete své příspěvky mazat. Ne editovat, jen mazat.
Stačí si na začátku diskuze kliknout na ikonu siluety člověka s ozubeným kolem na otevření příslušného menu.
(jen předávám radu co mi někdo dal v jiné diskuzi na tomto serveru, je to trochu skrytá fíčura)
Aha, to jsem nevěděl. Dík, to si najdu. Ale teď už to mazat nebudu, ať se nerozpadne řetěz odpovědí. 🙂
U Japonců mě to zas tolik nepřekvapuje, je až neskutečné, jak je většina toho národa spořádaná.
*disciplinovaná
Taky se obavam, ze chovani ceskych cestujicich, zejmena na charterovych letech, by bylo blize tomuruskymu, nez japonskymu.
A k tomu jste došel jak? Musle jste si na někoho zanadávat. Na charterech totiž nebývá moc zavazadel na palubě, jsou zapsaná, už to je výhoda, nic neláká si něco vzít. Evakuace ve světě většinou dpadají v tom smyslu, že část lidí je prostě sobecká a bere zavazadla bez ohledu na rizika. A češi tam fakt nejsou. A pak je tu rusko s jeho poněkud flexibilním výkladem bezpečnostních postupů.
Hodnotim to z lonskeho letu do Burgasu, kde znacna cast cectujicich nebyla ani schopna zaujmout mista dle palubni vstupenky a jejich chovani pri vystupu pripominalo spis prave prekotnou evakuaci, ackoliv se vystupovalo do autobusu, takz ebyt prvni opravdu nebyl zadnej duvod.
Nevím, do Burgasu jsem nikdy neletěl. Letěl jsem charterem třeba do Řecka a ne/spořádanost lidí mi přišla úplně stejná jako na lince, nevím třeba do Bruselu nebo Paříže a pod.
No stačí letět koupákem s českým zájezdem…..
I na letu na dovolenou s cestovkou, kde je odbavený zavazadlo v ceně, dovedou cesťáci narvat biny kuframa.
Protože přece kufr by se mohl ztratit atd atd.
To jistě, ale že by to bylo typické pro charter, to si nemyslím.
Tím jsou chronické spíše linky po Evropě, kde se musí za bagáž doplácet a a každý se logicky snaží to mít na palubě.
Lidé v airbusu měli, zdá se, z pr…e kliku, lidé v druhém letadle nejspíš velkou smůlu.
Ty to asi neprezili jak je videt na videu ten staticky pozar.
Dle jiných internetových deníků bylo v druhém stroji 6 lidí. Pilot je v pořádku, 5 lidí pohřešovali, ale už je našli. Ale není známo v jakém stavu.
A vidím, že zde již je ta informace také.
Bohužel…
Five of the six crew of the coast guard aircraft have died, public broadcaster NHK reported. A coast guard spokesperson earlier said five of the crew were unaccounted for but that the captain had escaped.
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/fire-breaks-out-plane-runway-japans-tokyo-haneda-airport-nhk-2024-01-02/
Kapitán sice vyvázl nicméně jeho stav není úplně dobrý.
To druhé letadlo se chystalo ke startu, takže nádrže plné paliva.
Je to nepoměr velikosti a energií. Malý turbovrtulák nemá šanci pokud do něj vrazí takový kolos.
Ono je to taky o obrovské disciplíně cestujících. Tuto konkrétní linku, tímto typem letadla jsem letěl loni na jaře a od začátku boardingu do zavření dveří uběhlo 12 minut. A letadlo bylo zcela plné (391 pasažérů). To samé po přistání. Když jsou takhle efektivní při nástupu a výstupu, tak evakuace je logicky bleskurychlá.
Naštěstí ano. Díky všem i tam nahoru!
Miraculously, all 367 passengers and 12 crew were evacuated.
Zdroj: https://www.reuters.com/world/asia-pacific/fire-breaks-out-plane-runway-japans-tokyo-haneda-airport-nhk-2024-01-02/
A to ještě ani nemají u kormidla pětikolku. To by bylo úplné neštěstí.
Že do toho zvládnete zapojit i politiku, všechna čest, to se jen tak nevidí. Ale zklamu vás, to není o „pětikolce“, ale národním rysu – japonci jsou poměrně disciplinovaný národ, což se o nás říci nedá.
Dobrý den, jsme na stránkách o dopravě. Politiku si běžte laskavě řešit jinam.
77 mínusů… Zajímavé.
Japosnko je cisařsvtí.
Za Císaře pána v Čechách … dobrý voják Švejk. Tolik k tomu, že se nešvejkovalo.
A nechte si o námořního historika popsat, jak se spolu měla japosnká armáda a námořnictvo. Jsou to dva různé rodinné klany.
Když už to taháte sem, tak si uvědomte, že japonská politika je občas taky docela slušný bizár.
Bohužel je tam pravděpodobně určitá souvislost…
Agentura Reuters s odkazem na japonskou pobřežní stráž napsala, že menší letoun pravděpodobně mířil na letiště Niigata, aby dopravil pomoc na zemětřesením zasažený poloostrov Noto.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/svet/japonsko-letadlo-leticte-pozar-japan-airlines-haneda-tokio.A240102_105118_ln_zahranici_rkj
Mimochodem, to zemětřesení bylo velmi silné – 7.5 stupně. V leckterém jiném místě na světě by tam byla hromada sutin a pod ní spousty mrtvých, celý svět by tam posílal pomoc… Ne, že by si nyní v Japonsku nevyžádalo žádné oběti, to se nedá předpokládat, ale následky budou jistě mnohem menší, než by takové zemětřesení mělo jinde.
Tsunami je naštěstí menší, než se původně čekalo.
Tuším architekt Gebrian kdesi prohlásil, že zemětřesení nezabíjí, zabíjejí padající domy. Ona se ta japonská disciplína projevuje i ve stavebnictví…