Spuštění provozu se blíží, Rakušané začali školit stovky strojvedoucích pro Koralmbahn
Školení strojvedoucích na Koralmbahn. Pramen: ÖBB/Mario Wrann

Po nové trati by měly jezdit i ComfortJety Českých drah s přímými spoji z Prahy do Villachu.
Se s tím nějak pářou s tím výcvikem strojvedoucích.
U nás by stačilo jedno amatérsky natočené videoseznání a odkaz na portál SŽ , vždyť šetřit se přeci musí.
Tak si opet rikam – Rakousku staci 250, Svycarum staci realnych 200 – fakt je nejaky duvod stavet u nas na 320? Nevyslo by to vyrazne levneji, kdyby to bylo na nizsi rychlost, byla tim padem o neco vetsi volnost trasovani…? Je ten prinos 320 o tolik vetsi, ze ospravedlni zvysene naklady?
A pak tu atraktivitu pro cestujícího, aby platil o dost víc a pro DB, PKP, OBB aby sem ty vlaky poslali a jeli přes nás vezmeš kde?
Praha – Brno je realny rozdil mezi maximalkou 230 a 320 par minut a Olomouc s Ostravou na denni dojizdeni do Prahy stejne nebudou, kdyz se z Brna dal dlouho pojede max. 200.
Rakousko i Švýcarsko mají ty hlavní směry v hustě osídlených liniích, plus sem tam dlouhý tunel pod horami. Proto nechtějí tratě na 300+, každou chvíli je tam stejně nějaké velké město. Naopak Francie a Španělsko mají dlouhé úseky „pustiny“ a pak hodně velké město, proto staví rychlejší VRT. U nás je to něco mezi, a proto plánujeme menší část tratí na 300+, zbytek také pomalejší. Trochu podobně to má Německo. Jak vám vyšly ty zvýšené náklady? U tratí čistě pro osobní dopravu si můžete dovolit vyšší sklony a tedy zkrátit tunely a zmenšit mosty.
Ale houby. CR nema vzdalenosti mezi velkymi mesty vetsi nez Rakousko, spis naopak. V CR je to proste jen megalomanie a snaha neudelat nic pro nakladni zeleznicni dopravu. Ta prave ty rakouske a svycarske trate vyuzivat muze. S Nemeckem, Francii, Spanelskem se CR vubec nemuze srovnavat, tam jsou uplne jine vzdalenosti a silna konkurence vnitrostatni letecke dopravy. VRT na 300+ by byvala byla ospravedlnitelna z Prahy pres Bratislavu do Kosic.
Tak jinak, v Rakousku máte všechna důležitá města navěšena na dvou hlavních tratích z Vídně a třech tangentách. Geograficky nemá smysl aby silná osobní a nákladní doprava jezdila někudy jinudy. U nás je na hlavní relaci Praha – Brno (a to vše za ním) dnes na dráze velká oklika, takže to chce přímější trať. Pokud by byla i pro nákladní dopravu, bude to nákladné kvůli sklonům (hlavně u Brna) a dvě koleje by stačily leda tak v noci, protože osobka to zabere.
Proč zvýšené nákady? Bude to novostavba tak jako tak a trať čistě pro osobku jde naopak postavit levněji kvůli umožnění větších sklonů. V Rakousku je Koralmbahn hlavně trať i pro nákladní provoz, koridir TEN-T žádná původní konvenční trať, která by zůstala pro nákladku tam není. U nás to bude tunel pod Krušnými horami. Mnohde se naopak vyplatí stavět to v parametech na maximum možného (320 km/h), když už se staví nová stopa čistě pro osobní dopravu. Také to musí konkurovat autům třeba na D1 a 200 km/h je v tomto smyslu malé zlepšení (ne bezvýznamné, ale mohlo by být lepší… Číst vice »
No ale proč se to staví čistě pro osobku? To je to! Protože milujeme kamiony a železniční nákladní dopravě chceme ztěžovat život, jak to jen jde. Proč Rakousko na 320 nepostavilo VRT z Vídně do Lince a kolem Jenbachu, když jde o dvě nové koleje vedoucí souběžně s původní konvenční tratí? Aby tam mohla i nákladka a protože 230 pro státy takové velikosti stačí! Přitom takovou vzdálenost jako z Vídně do Innsbrucku v ČR z Prahy nikde nenajdete a ony ty vlaky jezdí ještě dál. Z Prahy do Brna je to prakticky stejná vzdálenost jako z Vídně do Lince a… Číst vice »
Protože nákladní dopravě zůstanou původní koridory, kde se uvolní kapacita. Mají sklony ideální pro nákladní vlak, rychlostní profil vyšší než potřebuje nákladní vlak, na druhou stranu kvůli klikatosti (až na pár vzácných úseků) nejdou přestavět na rozumnou rychlost. Není co řešit. Novostavba s parametry VRT dává význam, zůstane práce pro původní trať a nová trať bude opravdu dálnice, kam nemůžete pustit vlak s Vmax 120 km/h.
Je, abychom mohli ukazat jaci jsme borci a aby tam nemohla nakladni doprava. Vyrazne levnejsi by to nebylo, tim spis, kdyby se kvuli nakladum musely delat mirnejsi sklony. Ze statu velikosti CR planuje trati na 300+ snad jen Portugalsko, ale tam jsou obrovske aglomerace Lisabonu a Porta a velka vzdalenost mezi nimi.
O kolik minut se zrychlí spojení oproti stávajícímu?
Záleží z jakého pohledu. Při cestě z ČR do Villachu to bude cca 80 minut. Když nyní vyjedu z Pardubic v 7:40, do Villachu dojíždím 15:48. Po změně je předpoklad cca 14:27. Cca 20 minut je úspora díky zrušení přestupu ve Vídni. Tož tak…
Tak si ve Villachu dáte malý pivo navíc. Kde je ten přínos za ty miliardy navíc? Totéž platí pro VRT v zemi velikosti Česka.
Zaprvé to není VRT (na obou koncích to výrazně urychluje i regionální linky), zadruhé to umožňuje jednou tratí pobrat Štýrsko, Korutany a tranzit do Itálie. Dnes je cesta Graz – Klagenfurt vlakem nesmyslná, proto tam ÖBB posílají autobusy. Spolu s tím velkým zrychlením to znamená celkově obrovské zefektivnění oběhů souprav. Jedna linka povede obloukem zase nahoru do Salcburku, Koralmbahn tedy výrazně zkrátí i spojení Štýrska se Salcburskem (a Německem), oproti té dnešní vyhlídkové úvraťové jízdě přes Selzthal.
Ještě dotaz: jak často tam dojíždíte?
Wien – Klagenfurt resp. Villach o 50 minut pri vyrazne vyssi frekvenci spoju, byt vetsina z nich bude oproti soucasnym rychlejsi „jen“ o 25 minut. Plus dalsich minimalne 20 minut po dokonceni SBT.
Pro neznalce zkratek: SBT Semmering Basis Tonnel.
A já ještě dovysvětlím ty moje počty: aktuálně Wien – Klagenfurt 3:50hod v základním dvouhodinovém taktu s pár vloženými spoji. Od prosince expresní railjety za 3:00 ve dvouhodinovém taktu plus zastávkové 3:25 v hodinovém taktu plus od března chce s pěti páry vlaků denně vyrazit Westbahn s částečně odlišnými zastávkami.
SBT sám o sobě ušetří určitě 30 minut, je otázka, jestli se to plně promítne do jízdního řádu. Wien – Villach expresem těsně pod 3 hodiny dává smysl.
Nemáte někdo odkaz na návrh JŘ v Rakousku? Jestli něco takového mají veřejně…
OEBB Infra povedali, že to zverejnia 16.09.25…
orientačně: https://de.wikipedia.org/wiki/Koralmbahn
Paráda, na tohle se těším!
Nejak nechapu, proc se tu porad recykluje ten nesmysl o „v podzemi max 160km/h“.
A 12 novych nadrazi? Tolik jich snad na trase ani neni. A pokud je, tak jsou nova ve smyslu prestavena, zcela nova jsou snad jen ta dve u obou koncu tunelu. Par zastavek je premisteno.
Pokud to udělají tak, že vyberou staré nádraží až na pláň a pak položí všecko odznova, tak je to nádraží nové. Stejně jako je nový dům na místě starého, ze kteréno nezbylo nic.
Za ty penize naprostá bomba, za to by u nás byly studie a stejně dlouhá trať na poli
Tak 1,2 mld za 1 km mi zas tak nizka cena neprijde, ale holt to tak asi vychazi…
Ejpovické tunely byly levnější. (Taky se tam jezdí max 160 km/h)
NemaŠe je 17 km s dvěma tunely a odhad je 20 miliard, což by s Koralmbahn bylo srovnatelné. Samozřejmě nižší rychlost.
Brzy už snad budeme vědět i výsledek soutěže.