Správci železnic od základu změnili zpoplatnění kolejí. Dopravci ušetří. Možná
Železniční dopravci by mohli letos ušetřit 600 milionů korun. Právě s takovým výpadkem příjmů počítá Správa železniční dopravní cesty poté,
Železniční dopravci by mohli letos ušetřit 600 milionů korun. Právě s takovým výpadkem příjmů počítá Správa železniční dopravní cesty poté, co radikálně proměnila systém výpočtu poplatků za použití kolejí. Díru v rozpočtu správy železnic pak zalátá Státní fond dopravní infrastruktury, kterému to nově umožňuje zákon. Ušetřit by měli všichni dopravci, obzvláště však nákladní.
„Nová cenová politika, kterou SŽDC vyhlásila v Prohlášení o dráze pro rok 2018, počítá obecně se snížením ceny pro nákladní dopravu,“ sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Oproti minulým rokům SŽDC počínaje letoškem upustila od dvousložkové ceny, která se odvíjela od délky trasy (vlakových kilometrů) a hmotnosti vlaku (hrubých tunových kilometrů). Nově byla zavedena jednotná sazba pro osobní i nákladní vlaky ve výši 21,5 koruny za kilometr, kterou ale snižují či zvyšují další faktory, například kategorie tratě nebo druh produktu (označen P1 až P5).
Dosavadní kategorie tratí ECR (evropské, celostátní a regionální) jsou nově přerozděleny do skupin označených čísly 1 až 5, kdy jednička představuje tratě s nejlepšími technickými parametry. SŽDC dodala deníku Zdopravy.cz tabulky s příklady (k vidění pod článkem), kde poplatky za užití kolejí významně klesly. Samotní dopravci to ale s jásotem nepřehánějí a upozorňují, že naopak některé jízdy podraží. Úspory tak podle nich nejsou jisté.
„Hovořit o úsporách je v tuto chvíli předčasné. Výsledná cena bude odvislá od struktury přeprav v letošním roce. Úspor dosáhneme zlevněním lehkých vlaků vedených mimo tratě kategorizované jako standard a premium. Oproti tomu se navýší cena při jízdě těžkých vlaků po hlavních tratích,“ uvedl ředitel odboru podpory prodeje ČD Cargo Michal Roh. Naráží mimo jiné na to, že zmíněnou základní sazbu ovlivňuje jako specifický faktor i míra opotřebení trati v závislosti na hmotnosti vlaku. V podstatě neutrální dopad má tento koeficient u vlaků kolem 400 tun, těžší vlaky se mohou dobrat až k násobkům základní sazby. Podobně jako Roh proto hovoří i výkonný ředitel sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek. „Je tristní, že například za vlak kombinované dopravy z Prahy do Děčína na hranice se SRN při hmotnosti 2000 tun zaplatí dopravce naopak více než v roce 2017. Chybí tedy motivace vypravovat dlouhé a těžké vlaky, což by přece měla být cesta,“ doplnil Sládek. Upozorňuje v této souvislosti na nedostatečnou kapacitu na některých tratích.
Nová cenová politika by měla nahrát podle SŽDC i jednotlivým vozovým zásilkám, které fakticky dělá jen ČD Cargo. Pro ně SŽDC zavedla produktový faktor P3, který jednotlivým vozovým zásilkám zaručuje slevu 70 procent ze základní sazby. To podle Illiaše vychází výhodněji oproti dosavadnímu systému, kdy se sice vlaky s jednotlivými vozovými zásilkami těšily 80procentní slevě, základní sazba ale byla vyšší. Podle Roha ale ani tyto vlaky nevykazují očekávané úspory. Podle ŽESNADu je železniční nákladní doprava stále „z různých důvodů v podstatě uměle udržována celkově o 10 až 15 procent na vyšší nákladové úrovni než silniční“.
Samostatnou kapitolou je doprava osobní. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského dojde zhruba u 3/5 spojů k mírnému snížení nákladů na dopravní cestu, u zbytku k mírnému zvýšení. Celková úspora by tak měla činit oproti loňsku zhruba čtyři procenta. Správa železniční dopravní cesty předpokládá, že za loňský rok bude činit vybraná suma za použití kolejí 4,1 miliardy, letos by pak měla klesnout na 3,5 miliardy.
Příklady poplatků a meziroční srovnání
Osobní doprava P1
vlak, relace | složení vlaku | km | hmotnost (tuny) | poplatek 2018 (Kč) | poplatek 2017 (Kč) |
Ex Karviná hl. n. – Praha hl. n. | jednotka řady 480 | 378,9 | 169 | 5521,55 | 5826,02 |
Ex Návsí – Praha Smíchovské n. | HV + 8 vozů | 414,4 | 497 | 11513,2 | 12449,9 |
Os Znojmo st. hr. – Znojmo | HV + 5 vozů | 12,4 | 384 | 177,93 | 249,94 |
Os Praha hl. n. – Benešov u Prahy | jednotka řady 471 | 51,3 | 180 | 728,83 | 814,06 |
Os Český Těšín – Ostrava Svinov | jednotka řady 460 | 40,2 | 265 | 656,87 | 790,9 |
Os Český Těšín – Opava východ | jednotka řady 471 | 68,5 | 180 | 825,84 | 1002,88 |
Os Krnov – Jindřichov ve Slezsku | jednotka řady 809 | 22,4 | 24 | 143,61 | 164,51 |
R Praha Vršovice – Cheb | HV + 5 vozů | 296,2 | 314 | 6254,02 | 6480,16 |
Ex Praha Holešovice – České Budějovice | HV + 4 vozy | 175,6 | 283 | 3213,62 | 3596,27 |
Nákladní doprava P2
vlak, relace | složení vlaku | km | hmotnost (tuny) | poplatek 2018 (Kč) | poplatek 2017 (Kč) |
Pn Lanžhot st. hr. – Petrovice u Karviné st. hr. | HV + 21 vozů respektive 28 vozů | 220,9 | 517//994 | 7250,77 | 13634,23 |
Nákladní doprava P3 (jednotlivé vozové zásilky)
vlak, relace | složení vlaku | km | hmotnost (tuny) | poplatek 2018 (Kč) | poplatek 2017 (Kč) |
Nex Česká Třebová – Lanžhot st. hr. | HV + 13 až 16 vozů | 161,8 | 490//542//591 | 1442,29 | 1994,66 |
Nex Brno Maloměřice – Děčín | HV + 10 až 22 vozů | 391,4 | 418//333//277//157//1388 | 2687,84 | 4199,34 |
Nex Cheb – Brno Maloměřice | HV + 6 až 28 vozů | 470,4 | 493//175//480//574//480 | 3516,02 | 5494,59 |
Mn Jihlava – Znojmo | HV + 6 až 14 vozů | 98,5 | 474//449//395//241//320 | 463,97 | 1004,67 |
Nákladní doprava P4 (kombinovaná doprava)
vlak, relace | složení vlaku | km | hmotnost (tuny) | Poplatek 2018 (Kč) | Poplatek 2017 (Kč) |
Nex Česká Třebová – Děčín | HV + 24 vozů | 271 | 1382 | 13624,24 | 15524,12 |
Pozn: Pn – přímý ucelený vlak, Mn – manipulační vlak, Nex – nákladní expres
Pramen SŽDC